Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De ideale "klassieke" vakantiefiets - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

De ideale "klassieke" vakantiefiets

134 berichten
Leon schreef:
wo 24 jan, 2018 13:31
Ivo Miesen schreef:
wo 24 jan, 2018 12:10
Wel cantilevernokken maar zo slecht gebouwd dat cantilevers die bij dezelfde instelling op andere frame's wel goed remmen op dit frame slecht remmen.
Kun je ook een oorzaak aanwijzen? Onjuiste positionering? Door vorkbreedte min of meer gedwongen positionering te ver uit elkaar voor de betreffende canti's? Te slappe (achter)vork? Kon niet het juiste boogkabeltje krjigen? (Meestal worden te lange kabeltjes gebruikt, maar jij bent een van de weinigen die ik daar niet van zal verdenken)
Het mankeren van een goede kabelstopper voor de cantileverrem achter. Nu was ik gedwongen iets in elkaar te fröbelen aan de zadelpenklem maar die zat op een verkeerde plek t.o.v. de remnokken om een fatsoenlijke kabelloop te krijgen. Met heel veel zoekwerk en proberen heb ik een half acceptabele remwerking gekregen via V-Brake remgrepen.
Uiteindelijk deden dezelfde cantileverremmen op m'n Bob Jackson het perfect, maar die heeft een goed uitgevoerd mannetje voor cantilever remmen, het belangrijke punt dat miste bij het VSF frame.
Daarnaast was er een geometrieprobleem, de achtervork te lang voor de rest van de geometrie.
Het betreft dus niet V-Brakes, daar was het VSF frame voor gemaakt, maar cantilever remmen. V-Brakes en racestuur zijn sowieso geklier, daarnaast wil ik onderweg meer kunnen bijstellen dan met V-Brakes kan. Dit nav ervaringen met velgproblemen in bijvoorbeeld Montenegro die ter plekke niet op te lossen waren.
Alles is nu opgelost met een maatframe dat wel de aansoldeerpunten heeft die ik nodig heb.
Voor V-brakes i.c.m. een racestuur zijn toch de zgn 'travel agents', of de Tektro/Cane Creek remhandels?
Ivo Miesen schreef:
wo 24 jan, 2018 23:19
Het mankeren van een goede kabelstopper voor de cantileverrem achter. Nu was ik gedwongen iets in elkaar te fröbelen aan de zadelpenklem maar die zat op een verkeerde plek t.o.v. de remnokken om een fatsoenlijke kabelloop te krijgen. Met heel veel zoekwerk en proberen heb ik een half acceptabele remwerking gekregen via V-Brake remgrepen.
Tsja, dat is inderdaad gepruts. Het achtermannetje is inderdaad een voorwaarde voor canti's. Zo'n ding moet ook nog op de juiste plek zitten. Bij mij ging het in combinatie met deze achterdragersteun net goed. Ik had die steun desnoods wel kunnen verbouwen.
http://www.leonpoels.nl/fietsen/003.jpg

(Om een of andere reden zie ik afbeeldingen niet, dus je moet klikken op de link)
Mja maar echt lekker wordt het nooit imho :roll:
Afbeelding

Die ?
Shadow schreef:
do 25 jan, 2018 09:40
Mja maar echt lekker wordt het nooit imho :roll:
imho is de juiste toevoeging. Zulke canti's hebben voor mij wel altijd het voordeel gehad dat ik nooit iets aan links-rechtsafstelling hoefde te doen omdat er altijd meer ruimte tussen blokjes en velg overblijft dan bij andere remmen en dat de afstelling behouden blijft bij het uitnemen van de wielen of het knutselen aan de kabel, in tegenstelling van wat snel bij V-brakes gebeurt.
Shadow schreef:
do 25 jan, 2018 09:41
Afbeelding
Die ?
Ik zie hem niet. Heb ik een instelling gewijzigd?
Leon schreef:
do 25 jan, 2018 09:42
Shadow schreef:
do 25 jan, 2018 09:40
Mja maar echt lekker wordt het nooit imho :roll:
imho, inderdaad.
Ik doelde op Vbrakes met travel agents eigenlijk :lol:
Idd, dé ergernis van V-brakes; wiel eruit = rem afstellen met de stelschroefjes.
Leon schreef:
do 25 jan, 2018 09:42
Shadow schreef:
do 25 jan, 2018 09:40
Mja maar echt lekker wordt het nooit imho :roll:
imho is de juiste toevoeging. Zulke canti's hebben voor mij wel altijd het voordeel gehad dat ik nooit iets aan links-rechtsafstelling hoefde te doen omdat er altijd meer ruimte tussen blokjes en velg overblijft dan bij andere remmen en dat de afstelling behouden blijft bij het uitnemen van de wielen of het knutselen aan de kabel, in tegenstelling van wat snel bij V-brakes gebeurt.
Shadow schreef:
do 25 jan, 2018 09:41
Afbeelding
Die ?
Ik zie hem niet. Heb ik een instelling gewijzigd?
Klopt. En heb je je wiel aan gort geholpen op een tocht dan kun je de cantileverrem zo instellen dat je rem tenminste aan 1 kant nog werkt ipv een V-Brake die je dan helemaal niet meer kunt gebruiken. Een halve rem is nog altijd beter dan geen rem. Met een halve cantilever achterrem (en een volledige voorrem) kon ik tenminste vanuit Podgorica nog doorfietsen naar Dubrovnik. Andes was dit niet gelukt.
Georg schreef:
do 25 jan, 2018 09:19
Voor V-brakes i.c.m. een racestuur zijn toch de zgn 'travel agents', of de Tektro/Cane Creek remhandels?
Juist die Tektro remgrepen had ik al nodig om het met cantilevers in orde te krijgen, laat staan met V-Brakes. 1 frame later en het werkte allemaal prima, zelfs bij Campa Ergopower grepen icm dezelfde Tektro Cantilevers. Het frame vervangen en het werkte dus dan kan ik de schuld bij het oude frame leggen ;).
Het oude VSF frame heb ik zelfs nog, staat ergens in een hoek van het berghok.
En weer verder "on-topic" misschien ?
theLabrigs schreef:
do 25 jan, 2018 12:09
En weer verder "on-topic" misschien ?
De openingsvraag in het eerste bericht was duidelijk, maar door de keuze van het onderwerp in de titel is toch heel veel ruimte gegeven voor discussie :D
Die titel is toch vooral om de aandacht te trekken. Dat is gelukt.
Shadow schreef:
wo 24 jan, 2018 18:07
Salsa Fargo voldoet aan je lijst op de BB drop na; die is maar 70mm.
Maar die staat dan weer als een giraf zo hoog op zijn poten omdat per sé een verende voorvork moet kunnen. 't Zal waarschijnlijk eerst een hardtail 27,5 worden, lijkt mij ook goedkoper, alleen kan je bij die MTB's nooit zien of er oogjes voor een achterdrager zijn...
Bij Salsa en Surly meestal wel hoor, daar schieten ze met een hagelgeweer gaten in lijkt wel :lol:
Iemand anders nog gedachten bij m'n Ryde Andra 35 velg vraag (24-01-2018, 23:06)?
beste L J D,
ik denk dat de iets bredere velg prima is, maar qua vorm/passing van de dikke 55 mm band zal het weinig schelen. 3 mm binnenbreedte van de velg is weinig: de velg zal nog steeds in het frame en tussen de (iets bijgestelde) remblokken passen.
:wink: deels geef je zelf het antwoord al: uitproberen.
ik denk niet dat je band veel bij het loopvlak afplat, door je bredere velg, en dat je dat dus amper meer ruimte tot de spatborden geeft. wel dat de wangen van de band iets ruimer komen te staan. anders gezegd: de wangen en hieldraden van de band staan ietsje breder, maar de hoogte van de band zal amper veranderen, lijkt me.

succes en groet! hoogframe
+1 die 3mm overleef je wel...
Marco Meijerink schreef:
wo 24 jan, 2018 14:05
Maar laten we niet verzanden in de emotie van een Lada rijder die moppert over een Audi rijder en andersom.
Dit is geen correcte vergelijking. Een Lada zal nooit dezelfde motor hebben als die Audi, terwijl voor het "topsegment" exact dezelfde Rohloff naaf gebruikt wordt als bij die "goedkopere vakantiefietsmerken".
Skoda - Audi....zo u wilt.
Gaat om de strekking van het verhaaltje Peter.
Marco Meijerink schreef:
do 25 jan, 2018 17:33
Skoda - Audi....zo u wilt.
Gaat om de strekking van het verhaaltje Peter.
En mijn punt is dat die strekking niet correct is...

Ik vind het jammer dat mensen dit forum gebruiken om spulletjes aan de man/vrouw te brengen.