Additionally, paste this code immediately after the opening tag: juni geschikte reistijd IJsland? - Forum Wereldfietser

juni geschikte reistijd IJsland?

Hallo,

ik wil volgend jaar op IJsland gaan fietsen, onder meer door het binnenland. Nu vraag ik me af: is het binnenland in juni al te doorkruisen?
Of zijn de wegen onmogelijk te berijden (en gesloten) vanwege de sneeuw?

Juni spreekt me om een tweetal redenen aan:
- is nog geen 'hoogseizoen', hoe relatief dit op IJsland ook mag zijn, ik heb het niet zo op toeristenbussen enzo
- in juli / augustus heb ik een andere reis gepland.

Mocht juni niet mogelijk zijn; zijn er fietsers die ervaring hebben met fietsen op IJsland in september?

Alvast bedankt!

Jozef

ps. Luddo: mooie foto's

Wij zijn een aantal jaren geleden in juni op Ijsland geweest. Ook om te fietsen. We troffen het met het weer. De Kjolur route was net open toen wij aankwamen. Normaal schijnt tie langer dicht te zijn. We zijn via Geyssir naar Kjolur gefietst en verder langs de oostkust. Ook een stuk met de bus (da's een uitkomst). Als ik nu wel eens verhalen hoor over IJsland dan hebben we het toen erg getroffen. Toen wij aankwamen (camping Keflavik) waren we zo'n beetje de enige. Toen we na 4 weken terugkwamen stond de camping " vol" . Groot gelijk als je voor de massa uit fietst. Ik denk dat je er gewoon rekening mee moet houden dat je je reisschema moet omgooien als het weer dat wil.
veel plezier!

Jan

Hoi!

Wij willen volgend jaar ook naar IJsland, maar denken zo rond half juni-derde week van juni te gaan. Ook wij zouden het binnenland willen doorkruisen en vonden juni om dezelfde reden als jij ook een geschikte maand....

Wil je 1 juni weg of 15 juni? Misschien dat daar toch al wel een verschil in zit....

In ieder geval veel plezier en wie weet komen we elkaar tegen!

El & El

Ik heb vorig jaar een maand gefietst in IJsland (6 augustus tot 6 september). Absoluut geweldig!

Ben niet in het binnenland geweest, maar heb me beperkt tot de ringweg. Voor het binnenland ga ik zeker nog een keer terug.

Had in mijn verzameling nog wel de volgende links voor jullie:

[url]http://www.travelnet.is/transport/doaboutdriving.htm[/url]
-> Hier staat een tabel met gemiddelde openings- en sluitings-data voor een aantal grote routes.
[url]http://www.amazon.de/exec/obidos/ASIN/3 ... 90-4513646[/url]
-> Ofwel het Duitse boek 'Island per Rad' van Ulf Hoffman. Hierin wordt echt vrijwel elk stukje weg in IJsland beschreven, als ik het me goed kan herinneren met opmerkingen over seizoenen.

Kijk ook nog eens naar de busschema's op de Kjolurroute etc. Dat geeft misschien ook een goede indicatie.

En start deze herfst alvast met tegen de wind in trainen ...
[url][/url]

"Het" binnenland bestaat niet. De wegen hebben allemaal hun eigen openingsdagen. Half juni zou de Kjolur b.v. wel open kunnen zijn, en is ook Landmannalaugar waarschijnlijk wel te bereiken vanuit het noorden en westen. Maar de kans dat Sprengisandur of de weg naar Askja open is, is veel kleiner. En op een bus hoef je half juni zeker niet te rekenen wat vervelend is in geval je b.v. door pech niet verder kunt. Meer info over de wegen vind je hier :
http://www.vegag.is/vefur2.nsf/pages/fu ... a_eng.html
Een tourverslag van iemand die in juni tourde :
http://www.travel-library.com/europe/iceland/axel.html

In september zijn de wegen door het binnenland waarschijnlijk wel open. Nadeel van september is dat de dagen veel korter zijn, dat de hutten onbemand of gesloten zijn, en dat je kans hebt op de eerste herfststorm. Ook in september rijden geen bussen meer m.u.v. die naar Landmannalaugar en Thorsmork, die tot half september rijden.

ME (die vermoed, dat hij WilcoS vorig jaar bij Skaftafell is tegengekomen)

ME,

Ik denk dat je vermoeden correct is. Wij hebben elkaar op 15 augustus gezien voor Skaftafell en volgens mij hebben we de dag erna vanaf de Svartifoss in Skaftafell een stuk samen omhoog gewandeld.

Geen bussen meer in September was ook de reden dat ik de Kjolur niet meer gereden heb. Omdat ik mijn originele achtervelg had moeten laten vervangen door een nieuwe, er was een scheurtje ingekomen, en omdat ik alleen was durfde ik het niet aan om zonder terug te kunnen vallen op bussen de Kjolur te rijden. Mijn nieuwe velg was een heel goedkoop en simpel velgje namelijk. En ik moest een vliegtuig halen.

Viel overigens niet mee om een nieuwe 28 inch velg te vinden, als ze al onderdelen hebben is het vaak 26 inch. Ontdekte de scheur nadat ik net voorbij Höfn met fiets en al van de weg af was gewaaid. Duurde vervolgens tot Akureyri voordat ze hem konden vervangen. En dan ook alleen met zo'n wegwerpvelg, maar ja alles beter dan een kapotte. Was immers al bijna door mijn reservespaken heen.

Wilco

veel hangt van het weer af als ik het zo lees.
De route die te rijden is zal er vanaf hangen.
Het lijkt me sowieso verstandig eerst een stukje ringweg te rijden en later pas het binnenland in te duiken.

De planning van de tocht is half juni en dan ongeveer een vier weken. Misschien nog wel wat vroeger, en dan eerst op de ringweg rijden.

Jan; wanneer precies in juni ben je er wezen fietsen?

bedankt voor de nuttige reacties en internetlinks!

Heej Jozef,

Misschien komen we elkaar nog tegen dan! We willen denk ik de derde week van juni starten en wellicht ook eerst een stuk rondweg en dan een doorsteek maken.

Succes in ieder geval!

El & El

Jozef,

Ik heb zelf de ringweg tegen de klok ingereden met in het begin al een uitstapje naar Geysir en Godafoss. Dit samen met de rest van de zuidelijke ringweg is alleen al is een bezoek aan IJsland waard! Je kan routes als de Kjolur ook prima vanuit het noorden aan het einde van je vakantie fietsen, als je waarschijnlijk toch weer richting Kevlavik moet. Je kunt in het noordoosten ook nog van de nieuwe ringweg afwijken en een stukje oude ringweg nemen (tussen Egilstadir en Grimsstadir). Dat is ook niet geasfalteerd, is erg mooi en rustig en heeft een ontzettend leuke camping/sleeping bag accom. bij IJslands hoogst gelegen boerderij Mödrudalur.

Veel plezier en koop alvast wat winddichte kleding!

Wilco

Hoi Wilco,

Klopt. Foto's o.a. van de Svartifoss-met-irritant-jochie staan op
http://home.wanadoo.nl/m.erens/ice2004/ice2004en.htm

Helaas nog geen tourverslag. Wel veel andere op mijn links-pagina :
http://home.wanadoo.nl/erens/icelinks.htm

Michiel (die er ook over denkt om volgend jaar weer te gaan)

Michiel,

Leuke foto's! Overweeg ook om volgend jaar weer te gaan. Vermoed alleen dat het een jaartje later gaat worden. Maar dat ik weer ga is eigenlijk wel zeker!

Wilco

Michiel,

Nog een vraagje: Hoe heb je die kaartjes op je website eigenlijk gemaakt? Kan me geen GPS-ontvanger op je fiets herinneren.

Wilco

Voor de kaartjes heb ik gewoon met Paint Shop Pro een kaart bewerkt van de Icelandic Road Administration zoals http://www3.vegag.is/faerd/island1e.html De meeste wegen staan daar al op, en de wegen die er niet opstaan, kun je makkelijk zelf intekenen.

Michiel,

Ik heb zelf met mijn GPS ontvanger wel twee kaartjes gemaakt. Kan ze hier niet toevoegen geloof ik. Eén met Landsat foto als achtergrond, die is echt heel mooi geworden. De andere meer schematisch, met ook de geloof ik 1200 aardbevingen die in IJsland plaatsvonden in de maand dat ik er was. Waarvan ik er gelukkig geen één gevoeld heb.

Ik zal kijken of ik ze ergens op het net kan krijgen.

Wilco

De Sprengisandur (F26) gaat volgens schema om 29 juni open, hoewel de weersomstandigheden natuurlijk een doorslaggevende rol spelen. Zijn er fietsers die deze route van noord naar zuid-west hebben gereden? Lijkt me in verband met de overwegend zuid-westen wind niet zo verstandig, maar ik vraag het me af.

Tevens wil ik een / een aantal wandeltochtje(s) (3 a 4 dagen) maken, en Hornstrandir (Westfjorden) spreekt me zeer aan: "Icelands very last corner of inhospitable terrain" en "The coastline of Hornstrandir is the most magnificant the country has to offer. The rugged cliffs, precipitous mountainsides and sandy bays backed by meadows of wildflowers make up this official nature reserver on the very edge of the Arctic Circle, and hiking here is an exhilarating experience; it's quite common to walk for an entire day without seeing another person".

Daar ik in m'n eentje ga fietsen en het wellicht verstandig is om deze tocht met minimaal twee personen te ondernemen heb ik de volgende vraag: wie gaat er rond half juni - half juli naar IJsland en voelt wel iets voor een dergelijk avontuur?

De richting van de wind is volgens mij niet te bepalen van op voorhand: op de Kjolur hadden we steeds noordenwind en rond Egilsstadir een fikse zuidenwind. (we hadden pech want we reden nooit in de richting van de wind). De regel is in feite "in Ijsland heb je steeds tegenwind". Daar moet je met leven...

Het land is wel fantastisch. Ik heb die tocht vorige zomer gemaakt en ik denk er nog steeds aan terug...

@Filiberke:
Heb je niet toevallig een reisverslag of foto's online staan? :)

El & El

Filiberke schreef:De richting van de wind is volgens mij niet te bepalen van op voorhand... ... "in Ijsland heb je steeds tegenwind". Daar moet je met leven...
Als je tegen wijzers rond Ijsland fietst heb je minst last van de wind, ik had die tip gekregen en heb meer de wind in de rug gehad dan op m'n neus

Wat betreft de periode om naar Ijsland te gaan, juni is te vroeg als je ook het binnenland in wil, juli en eventueel augustus zijn geschikt, in augustus zit je wel reeds op het einde van het seisoen.