Additionally, paste this code immediately after the opening tag: MTB klaarstomen voor vakantie - Forum Wereldfietser

MTB klaarstomen voor vakantie

Ik heb al een aantal jaar een Giant Track MTB, en ben daar zeer tevreden over. Ik heb daar zelf wel een Rock Shox Duke SL voorvork ingezet voor meer comfort en controle bij het MTBen.
Tot nu toe heb ik korte fietsvakanties gedaan, met alleen bagage achter en een stuurtas. Nu wil ik mijn fiets gaan gebruiken voor een wat langere vakantie van ca. 2 mnd, waarschijnlijk wel binnen Europa, maar ben er nog niet uit wat ik zal veranderen om mijn MTB beter geschikt te maken voor dit doel.
Ik wil met voortassen gaan rijden zodat mijn fiets in de heuvelachtig terein niet achterover kiept bij het klimmen, maar lees verschillende berichten over de dragers geschikt voor verende voorvorken. Heeft iemand ervaring met een dergelijke voorvork en bv de Tubus Swing.
Een paar fijne banden zijn onontbeerlijk. Heb ondervonden dat de semi-slick banden (Mythos slick XC 2.1) waar ik nu standaard mee mountainbike erg zwaar lopen als ik ze gebruik met bagage tijdens vakantie. Dus een paar andere banden lijkt ook geen overbodige luxe. Ik rij zelf altijd met een antilek lint door de heuvels en heb nooit meer lekke banden. Maar is dit ook iets voor bij een vakantie? Dus een lichter lopende band zonder breakerlaag (bv Conti TT2000 of Town&Country) in combinatie met antilek lint. Of is de rolweerstand daarmee toch weer erg hoog?
Ik heb op lange dagen wel wat last van nek en schouders. Zit daarom te denken aan een verstelbare stuurpen zodat ik mijn stuur wat hoger kan zetten. Is dit een goede manier?
Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen.

Mireille

Alles is mogelijk.
Deze dragers komen van Old Man Mountain en ze zijn redelijk stevig zodat je niet op de kilo hoeft te letten.
Voor het stuur en stuurpen zou ik voor een riserbar gaan met een vaste 15? dan wel 40? (of er tussen in) stuurpen al naar gelang de houding.
Vele roemen de Schwalbe marathon banden.
Afbeelding
mireille schreef:Ik heb op lange dagen wel wat last van nek en schouders. Zit daarom te denken aan een verstelbare stuurpen zodat ik mijn stuur wat hoger kan zetten. Is dit een goede manier?
Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen.
Mireille
Vermoeide schouders en nek heeft meerdere oorzaken, maar de belangrijkste zijn:
- Zadel meer naar achteren. Hiermee wordt de druk op het stuur minder.
- Smaller stuur. Een mountainbikestuur is in veel gevallen te breed, dit merk je vooral op de lange ritten. (De armen moeten parallel naar het stuur lopen) Indien nodig kun je aan de uiteinden een stukje afzagen.

Hierna moet je bepalen (voelen) of het stuur ook dichterbij en hoger moet komen.

Groeten,

Marco
mireille schreef:... Dus een lichter lopende band zonder breakerlaag (bv Conti TT2000 of Town&Country) in combinatie met antilek lint.
Hallo Mireille,
Zeker de TT2000 hebben een brekerlaag. Ik weet dat niet alleen van de folder, maar ook omdat ik de banden altijd doorsnij voordat ik ze afdank. De lekbescherming bij de TT2000 is goed genoeg om een extra lint overbodig te maken. Ik had slechts 2 lekken in 10000 km, van meidoorns die je hier veel hebt.
Groeten,
Leon
Leon schreef:
mireille schreef:... Dus een lichter lopende band zonder breakerlaag (bv Conti TT2000 of Town&Country) in combinatie met antilek lint.
Hallo Mireille,
Zeker de TT2000 hebben een brekerlaag. Ik weet dat niet alleen van de folder, maar ook omdat ik de banden altijd doorsnij voordat ik ze afdank. De lekbescherming bij de TT2000 is goed genoeg om een extra lint overbodig te maken. Ik had slechts 2 lekken in 10000 km, van meidoorns die je hier veel hebt.
Een manometertje is overigens een erg fijn accessoire bij het op druk houden van banden. Zeker met bagage is het gebied tussen te zacht en te hard namelijk te krap om methet handje te voelen, althans voor mij dan
Groeten,
Leon

Te hard is als je band boem doet? :D

watje22 schreef:Te hard is als je band boem doet? :D
Yep, en da's slecht voor je oren ook nog.
Leon
Marco de Wit schreef:
mireille schreef:Ik heb op lange dagen wel wat last van nek en schouders. Zit daarom te denken aan een verstelbare stuurpen zodat ik mijn stuur wat hoger kan zetten. Is dit een goede manier?
Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen.
Mireille
Vermoeide schouders en nek heeft meerdere oorzaken, maar de belangrijkste zijn:
- Zadel meer naar achteren. Hiermee wordt de druk op het stuur minder.
- Smaller stuur. Een mountainbikestuur is in veel gevallen te breed, dit merk je vooral op de lange ritten. (De armen moeten parallel naar het stuur lopen) Indien nodig kun je aan de uiteinden een stukje afzagen.

Hierna moet je bepalen (voelen) of het stuur ook dichterbij en hoger moet komen.
Zomaar het zadel naar achteren zetten om nek/schouder klachten op te lossen is niet altijd goed. De zadelpositie is het belangrijkste aan je zit op de fiets. Daarna ga je de positie/vorm van het stuur aanpassen. Niet andersom. Anders krijg je allerhande klachten op plekken waar je ze niet wil hebben.
Mireille, laat je eens een keer opmeten bij een goede fietsspecialist. Zo kun je dan een betere zitpositie bepalen. Verstelbare stuurpennen zijn goed als je het zelf wil uitdokteren, als je eenkeer je positei weet zijn ze minder goed.
En dan natuurlijk de vorm van het stuur. Voor mij is een MTB stuur een bron van ellende, kan er nooit goed op zitten. Maar voor anderen is de ideale oplossing voor mij (laag racestuur) weer een bron van ellende. Dat moet je dus zelf uitproberen.

Hallo daar,

Ik gebruik zelf mij mountainbike ook voor vakantie's!

Afbeelding

http://photo.pinkbike.com/photo/542/pbpic542440.jpg

Prima mogelijk met de juiste voorbereiding.
Ik monteer zelf altijd een setje andere banden met weg profiel (Schwalbe Marathon XR was het de laatste keer) en een houder voor een stuurtas.
Voor de rest eigenlijk weinig.
De banden zou ik volgende keer anders doen want 50mm is voor normaal gebruik wat overdone, voor de rest zou ik niks anders doen als de laatste keer.
Belangrijkste is dat je gewoon goed op je fiets zit en het lang uit kan houden.
Zelf gebruik ik wel een mountainbike stuur maar dan wel met een iets grotere buiging (9º tov de 5º die normaal is bij een gemiddeld stuur)
Ook je zadel is belangrijk want als je niet lekker zit of na 30km al zadelpijn hebt is het afzien.
Voor de bagage gebruik ik zelf een BOB Yak omdat ik slecht dragers kwijt kan ivm voor- en achtervering.
Voordeel is ook dat je hem makkelijk van je bike losmaakt om zonder bagage te rijden, een dagtocht bijvoorbeeld.

Huur `n BoBkar.
Jammer dat ik niet weet hoe `n foto te plaatsen.
Totaal, al meer dan 20 weken onderweg met `n bob.
Groot41

Ik ben hetzelfde van plan en ga voren een starre fork met plaats voor lowriders in zetten.
Bob lijkt me een beetje duur, en ik weet niet of ik het met bob en fiets in het openbaar vervoer niet een beetje benauwd zou krijgen, als het eens nodig is, met de trijn te gaan.
Een aanrader voor het stuurprobleem: Syntace VRO. Mooi Systeem, wel tamelijk duur.
Banden: als je voornamelijk op asphalt fietst, zijn Continental sport contact in 1,3 of 1,6" mischien wel wat, zij schijnen in ieder geval niet al te snel lek te gaan.

Conti Sportcontact is te kwetsbaar voor vakantiegebruik. Ik heb de 1,6 inch op de fiets van mijn dochter van 10 gezet omdat ze zo mooi licht lopen. Dat is inderdaad erg fijn voor haar, maar ondanks haar lichte gewicht (en weinig bagage) was ze bij ons de kampioen lekke banden: de scherpe steentjes van gravelpaden gingen als messen door de boter. Per saldo vind ik het voor haar acceptabel, maar met een volwassene met een volwassen gewicht en flink wat bagage wordt het denk ik een lijdensweg.
Wim

Hm, als alternativ zou ik Schwalbe marathon XR nemen, daar heb ik heel veel goeds van gehoord en zij schijnen echt op iedere weg te kunnen.

Voor op de weg in Europa is de Marathon XR wel weer erg heftig: ze zijn sterk, maar de rolweerstand is hoog. Er zit nog een heleboel tussen een sportwagen en een truck met oplegger. Van licht naar zwaar kun je denken (om bij Schwalbe te blijven) aan een 50 mm brede Schwalbe Big Apple (lage rolweerstand en comfortabel), een 50 mm brede Schwalbe Marathon 2006 (iets meer profiel), of een 50 mm brede Schwalbe Marathon Plus ATB (nog meer profiel, en nog lekbestendiger, maar ook zwaarder).
Bedenk wat je wilt gaan doen, en hoe zwaar jij en je bagage zijn. Brede banden lopen niet noodzakelijk zwaar.
Wim

Ik denk dat ik voor de Marathon ga. XR lijkt me inderdaad teveel van het goede. De 2006 of ATB band lijken me goede opties. Ik weeg zelf 65 kg. Bagage (ook kampeeruitrusting) 20 tot 25 kg. En de fiets zelf ook nog eens 15 kg. Dus ruim 100 kg in totaal. Zijn dan bepaalde typen banden minder geschikt?

mireille schreef:Ik denk dat ik voor de Marathon ga. XR lijkt me inderdaad teveel van het goede. De 2006 of ATB band lijken me goede opties. Ik weeg zelf 65 kg. Bagage (ook kampeeruitrusting) 20 tot 25 kg. En de fiets zelf ook nog eens 15 kg. Dus ruim 100 kg in totaal. Zijn dan bepaalde typen banden minder geschikt?
Hallo Mireille,
Ik denk dat de standaard Marathon het meest geschikt is voor je doel.
Het type 2005 is er (maat 559, dat is waarschijnlijk wat je nodig hebt) alleen in breedte 40, dat is vrij smal voor een ATB. Het type 2006 is er in 47 en 50 mm. Je zult ze in ieder geval moeten bestellen. De fietsenman in Gronsveld weet inmiddels hoe dat moet :D
Neem niet de slick want die gaat lek als er een meidoorn in de buurt komt.
Nog een tip: rijdt eerst een tijdje met je nieuwe uitrustingsstukken rond voordat je vertrekt. Mocht iets niet in orde zijn - een in de band gefabriceerde bobbel bijvoorbeeld - dan kun je nog terug naar de winkel.
Groeten,
Leon

Ik heb een leuk lijstje voor jouw gewichtsprobleem gezien, kijk maar even naar deze link. Is wel in duits :roll:
http://cgi.ebay.de/2-Schwalbe-Marathon- ... dZViewItem

Denken jullie dat het profiel van deze band diep genoeg is als je ook wel eens veldwegen wilt rijden?

naero schreef: Denken jullie dat het profiel van deze band diep genoeg is als je ook wel eens veldwegen wilt rijden?
Voor veldwegen heb je amper profiel nodig. Ik rij normaliter met semi-slicks, dus alleen aan de zijkanten profiel. Dit is ruim voldoende voor veldwegen. Meer profiel heb je niet nodig.

Ivo Miesen schreef:
naero schreef: Denken jullie dat het profiel van deze band diep genoeg is als je ook wel eens veldwegen wilt rijden?
Voor veldwegen heb je amper profiel nodig. Ik rij normaliter met semi-slicks, dus alleen aan de zijkanten profiel. Dit is ruim voldoende voor veldwegen. Meer profiel heb je niet nodig.
Als het om droge veldwegen gaat ja, maar als er iets met vochtige klein in de buurt is ben ik het niet met je eens Ivo!
De getoonde banden zijn overigens perfect voor veldwegen.
Groeten,
Leon (die blij was dat toen van zijn slicks af was hier in Maastricht)