Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets aankoopadvies: 2e hands Koga Prominence? - Forum Wereldfietser

Fiets aankoopadvies: 2e hands Koga Prominence?

Hoi Wereldfietsers,

Toch maar eens een account aangemaakt op dit forum om in de eerste instantie wat advies te kunnen vragen over de aankoop van een nieuwe toerfiets. Ik heb al eerder tochten van meerdere weken/maanden gemaakt, o.a. door Azie en Nieuw Zeeland, maar ben nu op zoek naar een degelijke fiets waar ik hopelijk de komende jaren op kan touren. Aanvankelijk is het belangrijkst echter dat ik er een prettige tocht mee kan maken langs de westkust van de VS in mei.

Bij deze de checklist (de Wiki doet het niet op dit moment maar gelukkig kon ik 'm nog uit oude threads halen:

WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
Puur en alleen voor meerdaagse/weekse/maandse (is dat een woord?) tochten, niet voor stads/woon-werk verkeer o.i.d.

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Lekker de tijd nemen normaal gesproken: voor mij is 100km/dag voldoende. In de VS ga ik samen met de vriendin fietsen, en dan verwacht ik gemiddeld niet meer dan 80km/dag te maken.

ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
Meer rechtop zodat het makkelijk is de omgeving in te nemen en nog een fatsoenlijk gesprek te voeren met eerdergenoemde vriendin of andere reisgezellen in de toekomst.

MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
Hopelijk niet veel, alleen in gevallen waar de nacht eerder komt dan de kampeerplek. Maar dan heb ik altijd een head torch bij me, inclusief achterlichtje.

WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Ja graag, maar het wordt geen mountainbiken. Denk aan de incidentele onverharde zandweg

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
De laatste tijd vooral ontwikkelde landen; mocht ik weer eens door ontwikkelingslanden fietsen dan kan ik tegen die tijd upgraden mocht het nodig zijn.

WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
Kamperen met alle spullen zelf mee, meerdere weken of zelfs maanden.

JE LICHAAMSLENGTE & gewicht
178cm lang, 65kg.

JE LICHAAMSBOUW
Redelijk normale proporties

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
Max. zo'n 15kg bagage inclusief kampeerspullen

WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Arnhem

WAT IS JE BUDGET?
Maximaal 1000 euro

WELKE FIETSERVARING HEB JE?
Zie beschrijving; langste tocht die ik gemaakt heb was bijna 3000km door Cambodja, Thailand, en Maleisie.

WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER?
80-100km

WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?
Ik vind onderhoud doen zelfs leuk; sinds Juli werk ik parttime in een werkplaats waar ik regelmatig fietsen onderhoud dus ik steek er ook wat van op.

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Ja, het liefst wel bij een dealer die in de buurt zit in het van problemen.

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
Zeker, dat is waarom ik hier nu toch even post: na veel online onderzoek gedaan te hebben ben ik toch maar gewoon eens naar wat dealers hier in de buurt gegaan. Daarbij sprong er eentje meteen bovenuit, een Koga Prominence van een paar jaartjes oud, maar wel voor de schappelijke (voor mijn budget) prijs van EUR 750,-. De fiets is van maat 57 en zat voor mij prima, maar ik vraag me af of dit dus een beetje leuke deal is of dat ik nog wat verder zou moeten kijken. Zie ook foto's.

WIL JE ONDERWEG ELEKTRONICA KUNNEN OPLADEN?
Mwah, dat is leuk meegenomen maar ik heb altijd zonder gedaan. Rustig een kopje koffie en croissantje eten in een cafeetje en mijn mobiel is ook wel vol.

WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD
Redelijk korte termijn, uiterlijk eind februari, zodat ik een beetje aan de fiets kan wennen en eventuele problemen nog makkelijk in Nederland kan oplossen.

Hartelijk dank alvast voor jullie hulp!

Bijlagen

quote=Jahe1990

>Toch maar eens een account aangemaakt
> zoek naar een degelijke fiets
> belangrijkst ... tocht ... westkust van de VS in mei.
:-)

>Wiki doet het niet op dit moment
Gebeurt zelden. Op dit moment doet hij het wel.

>maar gelukkig kon ik 'm nog uit oude threads halen:

>>WAARVOOR
> Puur en alleen voor meerdaagse/weekse/maandse tochten, niet voor stads/woon-werk verkeer o.i.d.
Dat kan schelen. Verlichting is dan optioneel, net als spatborden, kettingscherm e.d.

> HOUD JE MEER VAN
> Lekker de tijd nemen
> Meer rechtop
VSF valt helaas een beetje af.

>WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
>Ja graag, maar het wordt geen mountainbiken. Denk aan de incidentele onverharde zandweg
Dan kan elke redelijke fiets die geen wielrenfiets is, mits niet de meest kwetsbare banden.

>WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
> De laatste tijd vooral ontwikkelde landen; mocht ik weer eens door
> ontwikkelingslanden fietsen dan kan ik tegen die tijd upgraden mocht het nodig zijn.
Daar zou ik me in eerste instantie niet op focussen.

>WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
>Kamperen met alle spullen zelf mee, meerdere weken of zelfs maanden.
> HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
> Max. zo'n 15kg bagage inclusief kampeerspullen
Meerdere maanden fietsen inclusief kamperen met maar 15 kg (incl. de tassen) kan wel, maar het is best wel licht.

>JE LICHAAM
>178cm lang, 65kg.
>Redelijk normale proporties
Dat geeft veel keuze en stel geen bijzondere eisen.

>Arnhem

>Maximaal 1000 euro
Dat is niet veel voor een nieuwe fiets. Tweedehands moet het zeker lukken.

>WELKE FIETSERVARING HEB JE?
>3000km door Cambodja, Thailand, en Maleisie.
>WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD?
> Ik vind onderhoud doen zelfs leuk; sinds
> Juli werk ik parttime in een werkplaats waar ik
> regelmatig fietsen onderhoud dus ik steek er ook wat van op.
Je weet al veel :-)

>HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
> EUR 750,-.
Begin met bieden op een "ambitieus maar laag niveau"...

> ik vraag me af of dit dus een beetje leuke deal is
Een marktplaatsonderzoek kan het uitwijzen. Het is wel fijn dat het dichtbij is dus daar kun je zeker 100 euro voor tellen. Als hij ook garantie geeft laat dat dan op de bon zetten, voor als je er na een week achtkomt dat de fiets toch niet recht is of zo...

De fiets ziet er op het plaatje zgan uit, maar is verder niet bijzonder. Hoeveel kransjes heeft hij? (Waarschijnlijk 8 of 9).
Die verende zadelpen zou ik laten vervangen door een gewone. Of de drager bevalt moet je testen met gewicht in de tassen. Idem de standaard. De spaakspanning in het achterwiel moet je controleren, net als speling op balhoofd en trapas (moet beiden 0,0 zijn); andere banden incalculeren want meestal wil je andere voor een grote reis.

>WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN
> uiterlijk eind februari
Dat is heel korte termijn. Tweedehands is gelukkig altijd What You See Is What You Get.
Die Koga lijkt me een prima fiets. De prijs is niet gek denk ik de fiets ziet er behoorlijk nieuw (of ongebruikt) uit. Ik zie dat de fiets LX is afgemonteerd dat is een goede keuze.
Verder heeft deze fiets volgens mij voorvorkvering, persoonlijk heeft dat niet mijn voorkeur.

Op de huidige vork zitten volgens mij geen nokjes voor lowriders en vanwege die voorvorkvering van Koga weet ik niet of je er zomaar een andere vork in kan zetten.
Verder zou ik tijdens een proefrit even wat gewicht aan de achterdrager hangen, ben benieuwd of die drager stabiel is.
Verwacht altijd nog extra kosten bij aanschaf van een fiets zeker een tweedehands: zadeltje, bandjes, remblokken enzovoort enzovoort voor je het weet ben je weer 200 euro verder.

Houd je ons op hoogte van je zoektocht?
egopro schreef:
za 27 jan, 2018 12:35
Op de huidige vork zitten volgens mij geen nokjes voor lowriders
Met 15 kilo bagage is dat ook niet nodig.
Hij heeft wel nokjes voor een lowrider
En de vork is prima te vervangen voor eentje zonder vering.
Ik kan het niet goed zien op de foto, maar waarschijnlijk heeft deze fiets een feathershock voorvorkvering. Ooit eens gefietst naast iemand met zoiets + bagage en die werd daar niet blij van ivm instabiliteit. Als je googled kom je vrij vaak het probleem van "speling" tegen. Een geveerde voorvork heb je helemaal niet nodig en wordt op dit forum vaak afgeraden. Als je toch vering wil, dan is het de vraag of je niet beter de gebruikelijke vering wil in de "vork" ipv iets bij je balhoofd zoals dit.

Maar goed, ik weet niet helemaal zeker of hij ook op deze fiets zit, de meeste prominence's hebben er in ieder geval wel eentje.

O.. ik zie nu pas dat het al eerder over deze vering ging, natuurlijk is die te vervangen, maar misschien kan je dan beter naar een andere fiets kijken waar je niets aan hoeft te doen.
Leon schreef:
za 27 jan, 2018 17:36
Met 15 kilo bagage is dat ook niet nodig.
15kg meerdere maanden kamperen? Ik zou voorbereid zijn op wat extra kg’s want dat gaat je vast niet lukken.

Maar inderdaad op de foto zijn de nokjes goed te zien mij excuses.

Geen idee of die featherlite vering prettig is, maar ik blijf erbij “leuk fietsje voor dat geld”
Ik vind 750 best aan de hoge kant.
Deze fietsen kom je op marktplaats tegen voor 450 of minder.
Maar goed dan heb je geen garantie ed.
Deze mono verende voorvorken zijn erg kwetsbaar, zeker niet geschikt voor vakantiefiets, heb er al de nodige gerepareerd.