Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trek 520, 920 of Koga Worldtraveller - Forum Wereldfietser

Trek 520, 920 of Koga Worldtraveller

Hallo allemaal!

Mijn eerste bericht op dit forum maar ik lees al lange tijd mee. Ik ben van plan om in 2020 naar China of in ieder geval naar het oosten te fietsen, bestemming is nog onbekend. Nu ben ik aan het kijken naar fietsen en er zijn mij 3 fietsen aangeboden voor een mooie prijs.

WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
Zoals hierboven gezegd wil ik in 2020 graag naar China gaan fietsen. Verder zal ik de fiets misschien gebruiken voor woon-werk verkeer +/- 30km heen en 30km terug maar daar kan ik ook mijn racefiets voor gebruiken.

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Ik hou meer van stevig doorfietsen maar af en toe wil ik ook relaxt de tijd nemen.

ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
Aangezien ik mijn racefiets gewend ben wil ik het liefst ook op deze fiets een sportieve zit.

MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
In principe fiets ben ik van plan alleen met daglicht te fietsen omdat ik voor het donker een slaapplek gevonden wil hebben. Een enkele keer zal er misschien in het donker gefietst worden maar zo min mogelijk.

WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Ik ben van plan om over de Pamir Highway te fietsen dus onverhard zal zeker voorkomen maar voor de rest wil ik voornamelijk over asfalt fietsen.

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
Naar het verre oosten. Momenteel denk ik aan China maar dit kan ook een ander land in Azië zijn.

WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
Kamperen met alle spullen zelf mee.

JE LICHAAMSLENGTE & gewicht
188cm lang, 68kg.

JE LICHAAMSBOUW?
Slank

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
Ik heb geen idee hoeveel. Het liefst ga ik zo licht mogelijk.

WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Groningen

WAT IS JE BUDGET?
Niet van belang. Ik heb keuze uit 3 fietsen

WELKE FIETSERVARING HEB JE?
Ik fiets nu ongeveer 5 jaar op de racefiets (sinds mn 16e ongeveer). Ik fiets dan vooral op de racefiets, heel soms om de mountainbike en voor de rest mijn stadsfiets een paar keer per week.

WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER?
Mijn langste afstand op een dag is iets meer dan 400km en ook een keer solo iets meer dan 350km. Maar over het algemeen komen ritten van 200km+ niet heel vaak voor. Meestal als ik ga fietsen is het tussen de 60 en 150km

WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?
Qua onderhoud kan ik nog niet heel veel. Een casette vervangen kan ik wel en met behulp van youtube moet een spaak en een kettingvervangen denk ik ook wel lukken. Ja ik heb budget om het een fietsenmaker te laten doen maar voordat ik weg ga wil ik wel het meeste zelf kunnen doen.

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Nee. Ik kan deze drie fietsen deels gesponsord krijgen en dan gaat het om nieuwe fietsen.

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
Ja ik heb keuze uit drie fietsen.

Trek 520
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... 2009-2018/

Trek 920
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... 2999-2018/

Koga Worldtraveller
https://www.12gobiking.nl/koga-worldtra ... lAQAvD_BwE

WIL JE ONDERWEG ELEKTRONICA KUNNEN OPLADEN?
Zou een mooie extra zijn maar in principe is een goede powerbank i.c.m. een zonnepaneeltje ook prima.

WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD
Dit jaar zou fijn zijn maar dat is geen probleem bij deze drie fietsen.


Omdat ik vooral het tempo van de racefiets gewend ben wil ik niet teveel inleveren op snelheid, daarom denk ik dat de Koga Worldtraveller het minst interessant voor mij zal zijn maar wellicht zit ik er naast. Ik ben benieuwd wat jullie keuze zou zijn aan de hand van deze eisen.

Alvast bedankt!
Naar mijn idee is snelheid niet zozeer afhankelijk van het frame maar van de banden en de houding op de fiets. Banden zijn vervangbaar en het frame dwingt ook niet direct een houding af als je vrij bent de maat te kiezen.

De Koga verschilt van de twee Trek's wat betreft spatborden en Magura velgremmen i.p.v. schijfremmen. Spatborden lijken mij handig je hebt niet altijd mooi weer; spatborden lijken met wat moeilijker na te monteren op de Trek's.
Is deze Koga geen optie? "Wel iets duurder dan de WT maar wel met "racestuur" (zo te zien gaat daar een sterke voorkeur naar uit): https://signature.koga.com/#/4/nl/nl/conf/1

Maar de Trek 920 lijkt ook veel te bieden (en voor minder geld).
Kijk eerst naar de hoeveelheid bagage die je mee wil nemen. Ga je 'op safe' of ultra light? Hoe meer gewicht hoe bredere banden ik zou nemen. Dit is comfortabeler voor jezelf, je spaken etc. Kijk ook of je fiets en rekje met die bagage stabiel blijven.

Ik weeg beduidend meer en rij met een gravelraceachtige fiets met 55 almotion banden. Dat gaat maar 2 km/u langzamer op asfalt ten opzichte van mijn racefiets. Het grote voordeel is dat ik nu over alle ondergronden heen kan denderen/fietsen, terwijl ik er ook nog op hoge snelheid mee kan fietsen en dus lange dagafstanden kan afleggen. Brede banden hoeven niet langzamer te zijn, maar kijk wel goed naar het type band.

De 920 is interessant, omdat je gewicht kan verdelen over voor, midden en achter. Leuk detail is dat de bidonhouders zijn aagepast op bikepacking. Je hebt dan wel snel te veel rekjes (gewicht) mee. Je kan er toch wat bredere banden in kwijt en met jou lichaamsgewicht hoef je niet de aller breedste banden te kiezen.

Mijn ervaring met Trek is dat het maximale belastbare gewicht NIET van toepassing is op de Bontrager wielen. Dat stond in de kleine lettertjes. Let hier goed op als je over zulke wegen wil rijden!
Soort frame is ook van belang voor comfort, net als velgen & banden naar mijn mening.
daulagari schreef:
vr 16 feb, 2018 21:43
Naar mijn idee is snelheid niet zozeer afhankelijk van het frame maar van de banden en de houding op de fiets. Banden zijn vervangbaar en het frame dwingt ook niet direct een houding af als je vrij bent de maat te kiezen.

De Koga verschilt van de twee Trek's wat betreft spatborden en Magura velgremmen i.p.v. schijfremmen. Spatborden lijken mij handig je hebt niet altijd mooi weer; spatborden lijken met wat moeilijker na te monteren op de Trek's.
Spatborden komen er inderdaad sowieso op. Ik heb meerdere foto's gezien van zowel de 520 als de 920 met spatborden dus dat gaat geen probleem zijn.
groverr schreef: Kijk eerst naar de hoeveelheid bagage die je mee wil nemen. Ga je 'op safe' of ultra light? Hoe meer gewicht hoe bredere banden ik zou nemen. Dit is comfortabeler voor jezelf, je spaken etc. Kijk ook of je fiets en rekje met die bagage stabiel blijven.

Ik weeg beduidend meer en rij met een gravelraceachtige fiets met 55 almotion banden. Dat gaat maar 2 km/u langzamer op asfalt ten opzichte van mijn racefiets. Het grote voordeel is dat ik nu over alle ondergronden heen kan denderen/fietsen, terwijl ik er ook nog op hoge snelheid mee kan fietsen en dus lange dagafstanden kan afleggen. Brede banden hoeven niet langzamer te zijn, maar kijk wel goed naar het type band.

De 920 is interessant, omdat je gewicht kan verdelen over voor, midden en achter. Leuk detail is dat de bidonhouders zijn aagepast op bikepacking. Je hebt dan wel snel te veel rekjes (gewicht) mee. Je kan er toch wat bredere banden in kwijt en met jou lichaamsgewicht hoef je niet de aller breedste banden te kiezen.

Mijn ervaring met Trek is dat het maximale belastbare gewicht NIET van toepassing is op de Bontrager wielen. Dat stond in de kleine lettertjes. Let hier goed op als je over zulke wegen wil rijden!
Qua hoeveelheid bagage weet ik het nog niet precies aangezien ik nog aardig wat moet aanschaffen. Ik heb wel al wat spullen (MSR Hubba Hubba NX, Therm-a-Rest NeoAir Xtherm, en een slaapzak +/- 1kg) Dus opzich tot nu toe wel redelijk lichtgewicht.

De banden is inderdaad een afweging die ik moet maken. Een keer lek rijden is ook geen probleem dus het hoeven niet persé "tractorbanden" te zijn.
Fedor schreef: Is deze Koga geen optie? "Wel iets duurder dan de WT maar wel met "racestuur" (zo te zien gaat daar een sterke voorkeur naar uit): https://signature.koga.com/#/4/nl/nl/conf/1

Maar de Trek 920 lijkt ook veel te bieden (en voor minder geld).
Nee die is geen optie, het gaat echt specifiek tussen de bovengenoemde fietsen.

Daarnaast ben ik benieuwd of jullie ervaring hebben met de verschillende groepsets op de Trek 520 en de Trek 920. Op de Trek 520 zit Shimano en op de Trek 920 zit SRAM. Hoe is de verkrijgbaarheid van beide merken in Azië? Gevoelsmatig zegt mij dat SRAM onderdelen namelijk moeilijkere te verkrijgen zijn in Azië dan Shimano onderdelen maar misschien klopt dat niet?
Wielrenfietser schreef:
vr 16 feb, 2018 22:57
Op de Trek 520 zit Shimano en op de Trek 920 zit SRAM. Hoe is de verkrijgbaarheid van beide merken in Azië? Gevoelsmatig zegt mij dat SRAM onderdelen namelijk moeilijkere te verkrijgen zijn in Azië dan Shimano onderdelen maar misschien klopt dat niet?
Ik weet geen technische details maar volgens mij zijn een aantal zaken wel uitwisselbaar tussen Shimano en SRAM. En complete setjes vervangen hoeft ook niet veel te kosten mocht er panne zijn.
Ik heb zelf nog nooit lange fietstochten in Azie gemaakt, maar ik ken sommige van de wegen die jij daar rijdt wel.
Ik zou op elk van deze drie fietsen de tocht naar Peking wel aandurven. Je moet je bewust zijn van hun kwetsbaarheden, bekijken wat je daar nog aan kunt doen, maar je moet bij de keuze tussen de fietsen de kwetsbaarheden niet hoger inschalen dan de rij-eigenschappen.
Ik geef je mijn gevoelsmatige oordeel over wie-van-de drie.

De Trek 920 zou voor mij als eerste afvallen omdat de wielen maar 28 spaken hebben, wat ze kwetsbaar maakt. Problemen met hydraulische schijfremmen zijn onderweg moeilijker op te lossen dan met mechanische schijfremmen (Trek 720), al is de kans op zulke problemen erg klein. Een dubbel crankstel (Trek 920) geeft je meestal minder lichte versnellingen dan een triple (Trek 520 , Koga). Lichte versnellingen zijn bij wind-tegen en lange klims heel prettig. Ik verwacht dat 10-speed materiaal in Azie moeilijker te vinden is dan 9-speed (Trek 520).

De keuze tussen Koga en Trek 520 is, denk ik, vooral een keuze tussen een recht stuur en racestuur. Een stuur en de variatie aan posities die het biedt, is iets wat je op elk moment van je tocht voelt en daarom zeer belangrijk. Ik vermoed dat de Koga wat stabieler rijdt, maar dat komt mogelijk alleen maar omdat een alu-frame met dikke buizen stijver oogt dan een frame met dunne stalen buizen. Ik zou een proefrit met volle tassen maken en dan beslissen. De standaard van de Koga lijkt me onderweg heel nuttig, maar die kun je uit het prijsverschil vast ook wel op de Trek laten monteren.

Een ander mogelijk belangrijk verschilpunt tussen deze fietsen is de maximale bandbreedte. Ik zie dat de Koga en de Trek-920 standaard 50 mm brede banden hebben en de Trek-520 32 mm banden. Omdat de dirt roads in Azie vast veel wasborden en rotsrichels hebben, zijn brede banden die je minder hard oppompt veel comfortabeler. Als de Trek 520 niet breder toelaat dan bv. 40 mm, zou dat verschil de doorslag kunnen geven.

De vraag Shimano of SRAM lijkt me nauwelijks van belang. Je moet er vanuit gaan dat je de slijt-onderdelen (ketting, cassette, remblokjes, misschien derailleurpullies) onderweg één of twee keer moet vervangen, maar shifters en derailleurs moeten zo'n tocht probleemloos overleven. Kettingen en cassettes van SRAM en Shimano zijn uitwisselbaar. Ik verwacht dat 9-speed beter verkrijgbaar is dan 10-speed, maar ik vermoed dat je voorbij West-Europa sowieso nauwelijks meer winkels met dit soort onderdelen vindt. Schijfremplaatjes van Hayes of SRAM en de remblokjes van Magura zijn zó specifiek, dat je ze zelf moet meenemen als reserve of laten opsturen.
In dergelijke landen zul je er eerder naar moeten kijken of de specifieke onderdelen van een fiets door een niet gespecialiseerd technicus gerepareerd kunnen worden. Schijfremmen zijn dan minder een issue omdat de gemiddelde autoreparateur die kent, de technologie is bekend. Bar end shifters zoals op de Trek 520 zijn zo logisch opgebouwd dat iedere handige reparateur in Azië (te vinden in ieder groter dorp) daarvoor onderdelen kan maken, een specialisme dat in Noord-West Europa uitgestorven is.
Met deze route zou ik vertrekken met snelle banden (bijvoorbeeld de Vittoria Hyper Randonneur) en tegen de tijd dat de wegen slechter worden die vervangen door zwaardere banden.
De Koga is ontworpen met een ander type fietser in gedachten, jou kennende pas je eerder bij de Trek 520 als type fietser.
Als ik naar de wielen en frames van de Trek's kijk zou ik daar niet aan beginnen, zeker met derailleurs toch liefst een 36 spaaks wiel als je bagage gaat laden...
Verder is de Koga toch wel gemaakt om mee rond te reizen...
Gaaf plan, doen!

Ik zou met inderdaad ook afvragen of de Trek's 'up to the job' zijn. De Koga en zijn Santos/Idworx broertjes hebben bewezen probleemloos de wereld over te rijden. Als ik een beetje naar de info over de Trek 520 kijk, dan lijkt die niet helemaal gemaakt om volgehangen over de Pamir te gaan, zeker niet als er een berg voedsel en water mee moet, meer of met wat licht bikepacking spul over een gravelweggetje in Montana te rijden (de tassen op de Trek site zijn ook verdacht leeg :-) ). Je komt best wel over, maar met de WT heb je wellicht minder kans op gedoe.

Ik ben zelf ook racer die bij beunt als vakantie fietser. Dat laatste begon ik met een crosser met bagagedragers om een beetje te proberen of ik het wat vond. Dat was zeker zo en daarna was het een revelatie met een Santos Travel Lite. Rijdt als een tank, onvergelijkbaar met een bijna wiebelige gedrag van de crosser, die was daar domweg niet voor gemaakt, realiseerde ik me toen pas. De Koga WT zal diezelfde stabiliteit hebben, ook als je er vele kilo's water op hangt. De Trek's, geen idee. Als terzijde, de mechanische schijfremmen op de crosser waren belabberd.

Wat snelheid betreft, ik denk dat er tussen mijn Santos en Bianchi hooguit 4-5 km/uur verschil zit. Ten opzichte van de crosser met wegbanden daalt dat tot onder de 2 km/uur, dus ik zou me over die snelheid niet zo druk maken. Wat wel heel relevant is, zoals eerder genoemd, is geometrie. Gezien je leeftijd vermoed ik dat je fatsoenlijk diep zit op je racer (slam your stem ;-) ) en dan wil je wellicht op je trekker ook redelijk diep zitten. Ik had mijn Travel Lite eerst ook op de diepste stand staan (ik had toen ook nog een tijdrijder, dan kun je bijna je voorband aflikken), maar op weg naar Rome heb ik heb een spacertje hoger gezet. Als je een uurtje of acht op de fietst zit en de volgende dag weer, dan is een tikje minder diep soms ook wel fijn, maar typische trekkingfietsen zijn hoe dan ook een stuk minder diep dan een racer in de slam your stem stand.

Genoeg betikt, ik ga het stuur van de Santos maar weer eens lager zetten!
De shifters op de 520 op het uiteinde vh stuur lijken me kwetsbaar.... Ik zou voor de koga of de 920 gaan...
eric190173 schreef:
za 17 feb, 2018 12:18
De shifters op de 520 op het uiteinde vh stuur lijken me kwetsbaar.... Ik zou voor de koga of de 920 gaan...
Ik heb er juist heel andere ervaringen mee, zo goed als niet kapot te krijgen. Het binnen werk is dusdanig simpel dat het niet te slopen valt. Mocht het je toch lukken, dan kan een handige metaalbewerker in verwegistan zo de onderdelen voor je draaien. Bij STI/Ergopower en andere ingewikeldere techniek lukt je dat niet.
Het enige nadeel bij crossshifters ontstaat als je met een smal racestuur rijdt en brede benen hebt, dan raak je de shifters aan. Ik rij met een 44cm breed stuur (hart op hart) en heb er geen last van.
robhuls schreef:
za 17 feb, 2018 11:30
Gaaf plan, doen!

Ik zou met inderdaad ook afvragen of de Trek's 'up to the job' zijn. De Koga en zijn Santos/Idworx broertjes hebben bewezen probleemloos de wereld over te rijden. Als ik een beetje naar de info over de Trek 520 kijk, dan lijkt die niet helemaal gemaakt om volgehangen over de Pamir te gaan, zeker niet als er een berg voedsel en water mee moet, meer of met wat licht bikepacking spul over een gravelweggetje in Montana te rijden (de tassen op de Trek site zijn ook verdacht leeg :-) ). Je komt best wel over, maar met de WT heb je wellicht minder kans op gedoe.
De Trek 520 is juist het model van Trek dat al decennialang gebouwd wordt voor reizen met volle bepakking. Persoonlijk zou ik eerder de Trek 520 vertrouwen omdat daar simpelere techniek op zit en veel minder zware/overbodige extra's opzitten. Daarnaast heb je plek om dat er aan te hangen dat je bevalt en zit je niet opgescheept met dingen die de ontwerper voor je bedacht heeft.
Shadow schreef:
za 17 feb, 2018 08:10
Als ik naar de wielen en frames van de Trek's kijk zou ik daar niet aan beginnen, zeker met derailleurs toch liefst een 36 spaaks wiel als je bagage gaat laden...
Verder is de Koga toch wel gemaakt om mee rond te reizen...
Beide Trek's? Als ik de specs van de 520 bekijk zie ik daar toch echt 36 spaaks wielen staan.

(Ik lijk hier wel een grote fan van dit model, ben ik niet maar van de 3 zou ik deze toch echt kiezen. Maar bij vrije keuze zou ik toch voor een maatframe/opbouwframe gaan.)
Ivo Miesen schreef:
za 17 feb, 2018 22:42
De Trek 520 is juist het model van Trek dat al decennialang gebouwd wordt voor reizen met volle bepakking. Persoonlijk zou ik eerder de Trek 520 vertrouwen omdat daar simpelere techniek op zit en veel minder zware/overbodige extra's opzitten. Daarnaast heb je plek om dat er aan te hangen dat je bevalt en zit je niet opgescheept met dingen die de ontwerper voor je bedacht heeft.
Blijft de vraag hoe breed de banden kunnen zijn in dat frame. 32 vinden de meeste mensen uiteindelijk te smal op on- en halfverhard.
Daarnaast kun je van de Koga ook naar believen onderdelen verwijderen, al hebben veel tennisbaanmensen daar veel moeite mee. Ik denk niet dat Wielrenfietser zo iemand is.
De andere hamvraag die over blijft is wel of Wielrenfietser een wielrenstuurbocht wil of een trekkingstuur (waarin veel variaties mogelijk zijn). De keuze wordt bij de keuze van de fiets min of meer gedwongen door de remgrepen en shifters.

P.s. Onder aan de pagina bij de FAQ lees ik:
"520 Disc can accept tires up to 700x42c without fenders or 700x38c with fenders."
Dat is voldoende, maar niet modieus breed. Het betekent dus maatje 37 met woonwerkspatborden en 42 zonder spatborden op reis. Ik heb ervaring met standaard spatborden en 42-mm banden en dat geeft gezeur want de banden zijn dan te dichtbij. Bredere spatborden kan misschien wel maar dat zijn dan meestal echte windvangers.
Bij spatborden is ook de vraag of ze standaard of aangepast gemonteerd worden. Haal je ze uit de doos en schroef je ze er aan zonder er iets aan te veranderen dan beperk je vaak enorm je bandbreedte. Pak je de dremel erbij en pas je verschillende delen aan aan je fiets (gaatjes wat langer maken/op andere plek bijvoorbeeld) dan kan er in een keer veel meer. Je maakt dan de spatborden pas voor de fiets.
De dremel is daarbij een heel handig stukje gereedschap. Sommigen nemen er ook een föhn of verfafbrander bij om het spatbord passend te vervormen zodat het perfect pas tegen de vorkkroon aanligt.
Dit doen kan makkelijk het verschil zijn tussen 37 en 42mm brede banden.

Mijn huidige vakantiefiets (Bob Jackson World Tourer) heb ik laten bouwen voor extra brede banden. Ik zou dat een volgende keer niet meer doen, er zijn te veel concessies gedaan bij het achterbracket, concessies die ik teveel vindt voor die enkele keer dat ik zo'n brede banden nodig zou hebben.
In mijn ervaring is 37-42mm breed zat. Zelfs op Russische gravelwegen vernield door vrachtwagens.
Persoonlijk vind ik de Trek fietsen interessanter dan de oersaaie Koga. De Trek fietsen zijn duidelijk wat meer offroad georiënteerd. Verder vind ik het wel apart dat nog niemand is gevallen over de carbon vork van de Koga, iets wat op andere fietsen toch vaak als minpunt wordt gezien. Daarbij heeft hij velgremmen, iets wat met de beschikbaarheid van schijfremmen nu toch echt wel minder is.
De hydraulische remmen van de 920 zijn waarschijnlijk zeer goed in gebruik, ik heb ook Sram hydro discs op een fiets, weliswaar type Rival, maar ik verwacht geen wereld van verschil. Verder is bij de 920 de gewicht limiet 136 kg, ondanks de 28 spaken.
Ik zou kiezen voor de 920 en wellicht de wielen inruilen voor een 32 of 36 spaaks variant, eventueel met een dynamo naaf voorin. Dan zit je waarschijnlijk nog onder de prijs van de Koga.
Sonny schreef:
zo 18 feb, 2018 10:36
Verder vind ik het wel apart dat nog niemand is gevallen over de carbon vork van de Koga, iets wat op andere fietsen toch vaak als minpunt wordt gezien.
Volgens de Koga-site zit er een aluminium voorvork op.

Pieter
Met een krom stuur zijn nog wel meer vakantie fietsen te vinden. Bijvoorbeeld Surly LHT, Kona Sutra en Specialized Sequoia.