Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aanschaf vakantiefiets? - Forum Wereldfietser

Aanschaf vakantiefiets?

Met veel plezier volg ik de diverse discussies over het aanschaffen van een vakantiefiets. Totdat het mezelf nu al voor de 4e keer lijkt te overkomen. Kennelijk is het kiezen van een fiets niet zo eenvoudig als het lijkt... Het heeft al geleid van het wisselen van mijn normale Gazelle fiets naar een Koga Lightrunner (te licht bevonden) uiteindelijk naar een Koga Globetraveller die helaas weer een iets te groot frame blijkt te hebben (destijds leek het een goed idee ;-))

Eerst iets over mezelf: Mijn typische fiets gedrag is regelmatig een dagje toeren (50km), auto af en toe verwisselen voor de fiets, afgewisseld met een wat langere fietsvakantie incl. ca. 25kg bagage (1 week) verdeeld over 4 tassen. Daarnaast mountainbike ik wel redelijk veel en ben daarbij gecharmeerd geraakt van de betere onderdelen zoals Shimano SLX en XT voor de afmontage van mijn KTM-MTB. In barre omstandigheden is dat verschil echt wel te merken. Vandaar dat ik deze onderdelen (of vergelijkbaar) ook wel graag op mijn vakantiefiets zou terugzien...

Nu is mijn fietsgedrag waarschijnlijk niet heel erg spectaculair in vergelijking met de meeste fietsers hier maar ik was wel benieuwd wat de lezers vinden van mijn huidige lijstje kandidaten:

- Koga Worldtraveller-S: De Koga heb ik geprobeerd maar die was wel redelijk aan de prijs (speciale uitvoering met alle opties). Heerlijke testrit met een fijn stuurgedrag (waarbij de Rohloff naaf in de laagste versnellingen wel wat geluid maakte wat normaal schijnt te zijn). Wel lag ik vrij sportief voorover op de fiets maar de energie was er zeker qua snelheid.

- Santos Travelmaster 3+: Eind vorig jaar even kort geprobeerd en de fiets voelde extreem stevig aan maar was ook wel een beetje zwaar. Lijkt erg geschikt als serieuze vakantiefiets. Hij ziet er overigens wel weer een beetje uit als overkill voor mijn situatie.

- Gaastra 4.14: Deze kwam ik na wat speurwerk tegen. Het lijkt ook een hele interessante kandidaat vanwege het no-nonsense karakter in combinatie met goede onderdelen. Doet me denken aan mijn oude stalen ros ;-)

Verder twijfel ik een beetje tussen een goede derailleur en een echte versnellingsnaaf (Rohloff of Pinion).

Het zou dus enorm gewaardeerd worden als ik op dit forum wat goede adviezen zou mogen ontvangen m.b.t. keuze en/of alternatieven.

Alvast hartelijk bedankt voor de adviezen!
Moeilijk, omdat het altijd heel persoonlijk blijft. Voor wat het waard is:
Wij hebben de Gaastra, sinds 2011, en hebben er in Europa (NL, BE, DLD, PL, FR) mee gefietst. Nooit grote problemen (een keer kettingbreuk, een keer rohloff flens vervangen wegens scheurtjes bij de spaakgaten). Ik fietste er ww-verkeer (2 x 16 km per dag) recreatief (tot 100 km per dag dagtochtjes) en vakanties (tot 2500 km in 4 weken) mee.
Een stalen ros, een stevige tank, een heel goede maar relatief zware fiets. Ik heb door verhuizing werkplek een e-bike voor ww verkeer gekocht (2 x 45 km op een fiets zonder ondersteuning vind ik ver). Maar toch pakken we voor andere zaken nog vaak de Gaastra (al is het erg verleidelijk om ook dan de ebike te pakken....)

<edit>
Gemiddels 8.000 per jaar de eerste drie jaa, daarna 6.000 per jaar, inmiddels ruim 36.000 km met de gaastra
Ben het eens het je opmerkingen over de WT-S en de 3+. De Santos is ook nog wat duurder dan de WT-S met dezelfde opbouw.

Is de normale WT geen optie? De helft goedkoper dan de full-option WT-S (dan wel alleen 28"), met nog steeds een prima opbouw, 50mm banden en met SLX schakelsysteem en HS-11 remmen. Koga heeft idd een diepe zit (dieper dan de meeste andere merken) maar da's eenvoudig op te lossen met een andere stuurpen (er zit standaard al een verstelbare stuurpen op) en evt. een riser-stuur.
mightytheo schreef:
zo 25 feb, 2018 19:29


Daarnaast mountainbike ik wel redelijk veel en ben daarbij gecharmeerd geraakt van de betere onderdelen zoals Shimano SLX en XT voor de afmontage van mijn KTM-MTB. In barre omstandigheden is dat verschil echt wel te merken. Vandaar dat ik deze onderdelen (of vergelijkbaar) ook wel graag op mijn vakantiefiets zou terugzien...
Misschien niet wat je wil horen, maar toch even een gedachte.

Als die mountainbike blijkbaar zo’n fijne fiets is voor je, kun je dan niet daarmee op vakantie?

Als je het geld voor je nieuwe fiets voor een klein deel in compactere kampeeruitrusting steekt en wellicht nog een deel thuis laat, kun je met die fiets vast prima op vakantie met alleen achtertassen.
150D1BF2-0393-41F9-A3C0-36E678FDC265.jpeg
Even m’n eigen Santos SCC02 als voorbeeld... Andere banden, voorwiel met naafdynamo, ligstuurtje, vouwslot, petfleshouder, derde bidonhouder en achterdrager met twee Ortlieb Front Rollers zijn de verschillen met de setup waarmee ik ‘m de rest van’t jaar als mountainbike rijd.

Eventueel zou je zelfs de voorvork kunnen wisselen voor een vaste met lowrider mogelijkheid en met je complete tassenset onderweg. Dan kan na de vakantie de geveerde vork weer terug als je dat zou willen.

En als ik in plaats daarvan toch een nieuwe Rohloff of Pinion fiets zou kopen, dan zou ik het ook wel erg fijn als ik daar ook op zou kunnen mountainbiken. Avaghon X29, Santos 4.29, Shand Bahookie, Surly Ogre... Ik noem er maar een paar in alfabetische volgorde.
Moeite met het kiezen van een nieuwe vakantiefiets? Bezoek dan de workshops van de leden van de Wereldfietser Eric Schuijt, Marten Gerritsen en Wim Jongman op de Fiets en Wandelbeurs komend weekend in de Jaarbeurs Utrecht. Zie hier het programma van de lezingen en workshops. http://www.fietsenwandelbeurs.nl/index. ... lezingen-2
Eric, Marten en Wim doen hun presentaties in zaal 5.
Op de beurs staan diverse specialisten en op het parcours kun je een groot aantal modellen testen.
Jurr schreef:
ma 26 feb, 2018 01:36
Als die mountainbike blijkbaar zo’n fijne fiets is voor je, kun je dan niet daarmee op vakantie?

Als je het geld voor je nieuwe fiets voor een klein deel in compactere kampeeruitrusting steekt en wellicht nog een deel thuis laat, kun je met die fiets vast prima op vakantie met alleen achtertassen.
Zat ik ook aan te denken. Aantal merken (niet alleen de "reisfietsenmerken") hebben al aansluitmogelijkheden voor een achterdrager op de MTB's. En met de huidige bikepacking-mogelijkheden kan je ook (helemaal icm een achterdrager) voldoende meenemen.

Huidige MTB opbouwen (evt. ook set wegbanden er onder) levert iid veel financiële ruimte op om ook de kampeerset te upgraden (down in gewicht dus).

Vraag is wel wat de TS met de reisfiets wilt doen. Als hij een 3+ "overkill" vindt zat de nadruk niet op onverhard liggen neem ik aan.
Hoi mightytheo,
Goede adviezen allemaal maar we weten hier nog niet erg veel over jouw eisen.
Misschien kun je de checklist op de wiki eens invullen? Althans de dingen die je nog niet gemeld hebt.
Ook weten we niet wat voor MTB je hebt. MTB's varieren van fietsen die nauwelijks te onderscheiden zijn van een stoere vakantiefiets tot raspaardjes die vooral voor wedstrijden bedoeld zijn. De laatsten zijn meestal het minst geschikt voor bagage. Heb je een foto van je MTB, plus merk en type?

Dat de maat belangrijker is dat al het andere weet je inmiddels. :|
@mightytheo: Heb je dit draadje gezien viewtopic.php?f=11&t=30863
Jan
Bedankt voor de adviezen tot dusver. Ik heb meteen tickets aangeschaft voor de komende fiets en wandelbeurs ;-)

Ik zal tevens proberen iets toe te lichten over mijn situatie:

  • De mountainbike die ik heb is een KTM Lycan 2.0 met SLX afmontage. Hij is echter wel voor en achter geveerd en lijkt me dus niet heel erg geschikt om er mee op reis te gaan. Ik hou hem voorlopig mooi voor de ritten in het bos en in de bergen tijdens vakanties.
  • De vakantiefiets zal voornamelijk gebruikt worden voor bekende fiets routes in Europa (incl. Nederland). We hebben pas in Duitsland gefietst en ik ga binnenkort de LF1 Noordzee route fietsen. Ik hoop echter op termijn (zodra de werk situatie dat wat meer toelaat) langere tochten van 3-4 weken te maken.
  • Het idee is om eigen tentspullen mee te nemen en dat soms af te wisselen met B&B overnachtingen. Ik heb 4 Ortlieb fietstassen en hoop daar alles in te kunnen stoppen.
  • M.b.t. budget heb ik nog geen limiet gesteld maar gezien mijn wensen verwacht ergens rond 3500 Euro uit te komen. Het mag ook een overjarig model zijn maar kwaliteit staat wel voorop. Nieuw of demo modellen hebben voorkeur boven zwaar gebruikte fietsen

Ik hoop dat jullie hiermee iets kunnen...
mightytheo schreef:
ma 26 feb, 2018 19:14
Bedankt voor de adviezen tot dusver. Ik heb meteen tickets aangeschaft voor de komende fiets en wandelbeurs ;-)
Mooi. Wij staan met de Gaastra‘s en onze complete uitrusting op het tentenveldje, kom maar eens praten. ;-)
Voor iets van 700 euro heb je een VSF T100 die het prima aankan. Alles daarboven is luxe.
Als je voor Rohloff gaat heb je voor minder dan die 3500 een onverwoestbare S28/S26 Avaghon. Ga je voor een derailleur, dan ben je 1000 euro goedkoper uit.
Leon schreef:
ma 26 feb, 2018 21:01
Voor iets van 700 euro heb je een VSF T100 die het prima aankan. Alles daarboven is luxe.
Alivio voldoende? Ik zou zelf toch eerder voor Deore gaan (scheelt in het schakelgemak en precisie). Iig één level hoger dus (VSF T400 (of goedkoper de 300 en 500)).

Veel levels hoger kan natuurlijk ook ;)
Fedor schreef:
ma 26 feb, 2018 21:23
Alivio voldoende? Ik zou zelf toch eerder voor Deore gaan (scheelt in het schakelgemak en precisie). Iig één level hoger dus (VSF T400 (of goedkoper de 300 en 500)).
Veel levels hoger kan natuurlijk ook ;)
Voldoende, goed, beter, nog beter, best, heel goed, extreem goed en de allerbeste. Voor een relatief eenvoudige vakantie vind ik Alivio inderdaad voldoende. Voor fietsen die al wat ouder bij mij als stadsfietsen gebruikt en misbruikt zijn is alivio ook altijd voldoende gebleken en een stadsfiets is toch een ergere graad van verwaarlozing dan een vakantiefiets.
Voor woon-werkverkeer in de pekel zou ik een naaffiets nemen; de paar dagen in het jaar dat er pekel ligt en ik ergens naar toe moet laat ik de fiets gewoon staan. Ik schat in dat die kilometers uiteindelijk erg duur uitvallen.
Dan zal de TS misschien nog iets duidelijker moeten zijn. In 3-4 weken rij je half Europa door dus de routes kunnen van de Noordzee tot de Alpen lopen. Het verwachte gebruik heeft wel zeker invloed op wat een mogelijke optie que fietsen zou kunnen zijn.

Zelf nu voor een naaf gekozen vanwege schakelgemak, degelijkheid (ik vrat kettingen en bladen bij de vleet, ondanks zo zorgvuldig mogelijk onderhoud (heb nog een kast vol allerlei producten staan ;))) en onderhoud. Maar nog geen langdurige ervaring mee.
Fedor schreef:
di 27 feb, 2018 11:30
Da zal de TS misschien nog iets duidelijker moeten zijn. In 3-4 weken rij je half Europa door dus de routes kunnen van de Noordzee tot de Alpen lopen. Het verwachte gebruik heeft wel zeker invloed op wat een mogelijke optie que fietsen zou kunnen zijn.
Helemaal mee eens. Ik ben ook benieuws of het 'mighty' van myghtytheo betrekking heeft op postuur en/of kracht van hem, want dan zijn er misschien nog andere noodzakelijke overwegingen.
Voorbeeldje: ;-)
Afbeelding
In gedachten natuurlijk wel maar helaas ben ik in de standaard afmeting M 175 geproduceerd ;-) M.b.t. van 3-4 weken doel ik inderdaad op leuke fietstochten binnen Europa (zowel langs de kust als in de bergen).

Omdat het voorjaarsvakantie is en a.s. weekend de vakantie wandel en fiets beurs is heb ik gisteren maar eens besteed aan het uitproberen van wat fietsen bij een fietswinkel die meerdere merken trekking fietsen in haar assortiment heeft staan. Ik wilde namelijk een objectief oordeel over de fiets die uiteindelijk het beste bij me past. Mijn framemaat ligt ergens tussen de 52 en de 56 cm afhankelijk van het type fiets en geometrie.

Dat is me erg goed bevallen want ik ben eerst voorgelicht over de verschillen, daarna opgemeten op een pasframe en vervolgens zijn er een aantal fietsen geselecteerd die qua geometrie nog wat marge hebben voor latere bijstelling. Alle fietsen zijn getest door iedere keer ca.10km te fietsen of fietspaden, gravelpaden en bospaadjes.

  • Daarbij kwam duidelijk door dat bredere banden absoluut mijn voorkeur hebben omdat ze zowel op fiets als gravelpaden heel prettig dempen.
  • Verder vond ik de Rohloff naaf prettig schakelen maar werd al gewaarschuwd dat de 1e 7 versnellingen extra geluid maken. Vanaf de 8e versnelling is alles muisstil en in normale (niet bergen) omstandigheden zou dit geen issue moeten zijn. Pinion werd in mijn geval afgeraden vanwege het gewicht verschil.
  • Het zadel vond ik bij alle fietsen overigens aan de harde kant (zelf met demping) dus misschien is het verstandig om mijn huidige leren en ingereden Brooks zadel op termijn over te zetten.
  • Dit was wel het wat duurdere segment fietsen en ik weet nog niet goed of ik in het het medium of in het high segment wil gaan zitten maar vond wel dat ik het in ieder geval een keer zelf moest uitproberen. Verder vraag ik mezelf af of reparaties en reserve onderdelen bij dit soort fietsen eenvoudig genoeg verkrijgbaar zijn (zelf meenemen?).
4 uur later ben ik met een goed gevoel naar huis gereden (waarschijnlijk mede veroorzaakt door de de frisse lucht van de fietstocht). Ik ben deskundig voorgelicht en mijn complimenten voor de winkel die me geholpen heeft en waardoor ik langzaam maar zeker begin te begrijpen wat voor mij belangrijk is.
quote=mightytheo

>In gedachten natuurlijk wel maar helaas ben ik in de standaard afmeting M 175 geproduceerd ;-)
Daar kun je mbt het uitzoeken van een fiets alleen maar blij mee zijn want dan heb je veel keuze en weinig problemen.

>Het zadel vond ik bij alle fietsen overigens aan de harde kant (zelf met demping) dus misschien is
> het verstandig om mijn huidige leren en ingereden Brooks zadel op termijn over te zetten.
Ik denk niet dat ik de enige en die bij het uitzoeken van een fiets helemaal niet op het zadel let omdat het overzetten van mijn eigen zadel een van de eerste dingen is die ik doen na aanschaf.
Wel kun je er op letten of de terugstand (in Nieuw Nederlands 'setback') van dit zadel voldoende is voor je brookszadel want dat kan een puntje zijn. Laat je fietsnmaker dit klusje anders bij het gereedmaken van de fets voor je doen. Leuk onderhandelpunt.

Succes!
Ook complimenten voor jou, dat je niet van papier koopt maar echt de tijd neemt voor een uitgebreide proefrit op verschillende modellen.

Veel plezier met het maken van je keuze!
Leon schreef:
wo 28 feb, 2018 10:21
Wel kun je er op letten of de terugstand (in Nieuw Nederlands 'setback') van dit zadel voldoende is voor je brookszadel want dat kan een puntje zijn. Laat je fietsnmaker dit klusje anders bij het gereedmaken van de fets voor je doen. Leuk onderhandelpunt.
Fiets passend maken met je oude zadel is idd een puntje voor de fietsenmaker. Evt. andere zadelpen zijn voor hem ook de kosten niet dus dat moet wel lukken.
Mocht je voor Rohloff kiezen en voor een lbs (ipv een reisfietsspecialist), vraag dan ff na of hij ervaring heeft met de naaf.

Dikke banden is ook mijn keuze geweest. Comfort was voor mij belangrijk dus voor lekkere dikke sloffen gegaan. Ook de Rohloff boven de pinion geprevaleerd vanwege het gewicht (en de kosten)... en het ziet er gewoon mooier uit ;)

Wat betreft reparaties onderweg... als je in Europa wilt blijven zal het niet echt een punt zijn (vrijwel altijd wel een fietsenwinkel in de buurt). Hooguit andere ketting/riem (of voor de ketting wat easylinks) naast het reguliere reparatiegrut. Nieuwe Rohloff-fietsen hebben (vrijwel) allemaal een externe schakelbox waarmee kabelbreuk veel minder voorkomt (relatief dan he) dan bij de interne.