Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tent-overwegingen... - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Tent-overwegingen...

136 berichten
Wij hebben sinds enkele jaren een tipi van Golight, 2.5 kilo voor 4 personen.
Een zee van ruimte, windvast.

Heb er ook al ingeslapen zonder binnentent, nog lichter en ruimer.

Maar tenten is iets persoonlijk, tunnel, koepel, tipi,...
Deze van Golight is bijvoorbeeld héél luchtig, dus als het waait, voel je de tocht binnen, maar weinig tot geen condens.
Heb ook nog een semi-koepel van terra nova voor 2 personen, ook 2.5 kilo maar een dijk van een tent! Ooit een storm meegemaakt dat de meerderheid van de tenten schade had, maar wij konden rustig in deze tent uitrusten. Deze heeft dus wel meer last van condens, maar niet van tocht.
Toch frappant dat de tipi veel wordt voorgesteld (en gebruikt), terwijl deze nog niet veel wordt aangeboden door de grote aanbieders. Is "de markt" er nog niet aan toe? Vroeger had je natuurlijk ook 1- (en 2-) stokkers. Deze werden als "verouderd" gezien toen de tunnel- en koepeltenten oppkwamen. De tipi is eigenlijk weer terug naar de 1-stokkers (maar dan zonder luifel).

Ik moet zelf idd nog goed bepalen wat ik wil qua ruimte. Ik zag dat de Lowland Trailrunner nu heel goedkoop wordt aangeboden en voor dat type had ik al een zwak tijdens mijn wandelvakanties (en een andere tent van Lowland beviel toentertijd ook heel erg goed). Voor hetzelfde geld heb je ook een Nordisk Oppland 2 PU, die weer een zee van ruimte aanbiedt. De Lowland Trailrunner is mooi compact maar heeft naast de binnentent niet veel ruimte.

Ik zweefde al met mijn vinger boven de "bestel"-knop van de Trailrunner maar nu ben ik toch weer erg aan het twijfelen. Ook omdat de focus nu op fietsen ligt ipv wandelen, da's toch weer een net andere insteek (gewicht, benodigde ruimte etc.)
Fedor schreef:
do 01 mar, 2018 20:25
De 1-persoons kan dan toch zeker een optie zijn, zeker als de fiets er bij zou passen.
Waarom zou je een fiets in je tent willen hebben? Die van mij staat thuis in de woonkamer, maar op reis moet’ie toch echt buiten slapen. Kan ‘ie prima tegen.
Jurr schreef:
vr 02 mar, 2018 10:51
Waarom zou je een fiets in je tent willen hebben? Die van mij staat thuis in de woonkamer, maar op reis moet’ie toch echt buiten slapen. Kan ‘ie prima tegen.
Het gaat niet om de fiets maar om het "veiligheidsgevoel" (fiets is net nieuw en van een diefstalgevoelig type/merk). Nader zoeken op het forum leerde dat de discussie overigens al vaker gevoerd is. Het blijkt dat fietsen ook niet vaak passen in een tent (of je moet een klein maatje hebben) ook al is de tent ervoor "ontworpen". Dus misschien moet ik dat dan maar loslaten en een paal/boom zoeken om de fiets aan vast te leggen (of een alarm... of een touwtje tussen fiets en grote teen etc.).
Fedor - ik begrijp je angst voor diefstal. Heb ik zelf ook echter de fiets in de tent is voor mij geen optie. Wat ik altijd doe is de waslijn (met was) tussen tent en fiets spannen. Voor de onwetende voorbijganger/ dief is dat tot nu toe voldoende gebleken. Ook heb ik altijd een goed slot + kabel bij me om de fiets ook nog aan de wereld vast te kunnen zetten (vast aan tent en wereld kan ook nog). Misschien is dit voor jou ook een optie. Als extra hierbij is een alarm ook nog mogelijk.
Diefstalgevoeligheid vrees deel ik met je. Ik heb zelf een tarp tent Notch met 2 in- en uitgangen. De ene gebruik ik voor mijn bagage en om de tent in te komen, de andere om mijn fiets gedeeltelijk plat in deel voorportaal te leggen, met tentstok door een wiel, en fiets verder op slot. Voor mijn gemoedsrust werkt dit redelijk.
https://i.imgur.com/Iv3nWrJ.jpg
Keuze voor deze tent is omdat ie licht in gewicht is. Als tentluier gebruik ik tyvek vliegerdoek.
Binnententje kan je aan de buitentent vast maken of vast laten zitten. Of los van buitentent opzetten.
Als tentstokken kan je eventueel ook wandelstokken gebruiken.
Spaart weer gewicht uit als je de fiets thuis laat.
Tot nu toe beviel de tent mij. Soms last van condensvorming.
Hangt soms ook vanaf welke ondergrond je hebt is mijn ervaring.

Naarmate je langer op de fiets zit ga je ook wel aanvoelen waar je de fiets aan de wereld kan vast leggen.
Liefst in directe nabijheid van je tent.

Ik slaap zowel op campings als in het veld/bos. Dit laatste wel buiten stedelijk gebied!
Je zou ook nog kunnen overwegen een fietshoes over je fiets te doen? Extra gewicht brengt dat wel met zich mee als bagage. En misschien is dat minder effectief en lokt het nieuwsgierigheid uit wat eronder zit.
Op de camping Zeeburg in Amsterdam kwam ik de fietshoezen her en der wel tegen.
Dag Fedor,
Je vraagt je af waarom de tipi tenten nog niet door de bekende winkels verkocht worden? Wij kochten onze Wicky-up 4 bij de Fietsvakantiewinkel. Er zat wachttijd op de volledige binnentent die we erbij namen. Samen nog geen twee kg en gigantisch groot en ongelofelijk wind/stormbestendig. Je fiets kan er makkelijk in.
+1 voor de tipi. Had ik ook nooit overwogen toen ik op zoek was naar een nieuwe tent maar nu wil ik niets anders. Ik heb de Luxe Outdoor Hexpeak v4a, een variant van de Wickiup 3 van Nigor, iets lager maar veel voordeliger. Zijn beide klonen van de Golite Shangri-La 3. Mocht ik 'm nu moeten aanschaffen dan zou ik een zelfde soort tent kopen op Aliexpress (3F UL gear), die kost nog niet eens de helft van wat de mijne heeft gekost.
Niet alleen hier opvallend, ook op de beurs is er heel veel belangstelling voor onze wickyUp 4. Vandaag wel 20 mensen die een foto van de tentzak hebben gemaakt om merk en type niet te vergeten. We grapten tegen elkaar dat als we er tien zouden hebben liggen, we vandaag al uitverkocht zouden zijn geweest. ;-)
Ik begin er ook wel zwaar interesse voor te krijgen. Een keer met de fiets naar het Experience Center (in Utrecht) of Bever in Houten om eens te passen en te meten.

Veel ruimte en hoogte voor weinig gewicht. Moet alleen nog wel aan de vorm wennen ;) En er moeten wat meer haringen de grond in om de tent op te zetten.
Hoe doen jullie het als jullie in de tent willen koken?
Er is geen voortent.
Kun je gemakkelijk een hoek van de binnentent losmaken bij de ingang?

Niet dat ik ooit in de tent kook, veel te gevaarlijk ...
Kan heel makkelijk. De rits zit in de hoek. Net waar de wind vandaan komt, kun je de linkerflap of de rechterflap geheel pf gedeeltelijk open ritsen.
Overigens kook ik nooit in de tent, er is altijd wel ergens een afdakje waaronder dat kan.
Mij overkomt het wel eens dat er geen afdakje is ...
Dus je opent de tent en plaatste de brander op het grondzeil van de binnentent, als ik het goed begrijp.

Maar wat doe je als het hard regent en je de tipi dicht wilt houden?
derdekeer schreef:
za 03 mar, 2018 21:43
Mij overkomt het wel eens dat er geen afdakje is ...
Dus je opent de tent en plaatste de brander op het grondzeil van de binnentent, als ik het goed begrijp.

Maar wat doe je als het hard regent en je de tipi dicht wilt houden?
Zorgen dat je ergens een droog plekje vind ;) Als je droog garantie wilt kan je beter niet naar buiten gaan. Maar zonder gekheid, je kan bijna altijd wel iets vinden. Je zou voor weinig (extra) gewicht ook nog een tarp zeiltje mee kunnen nemen voor dit soort situaties.
Als het echt zulk slecht weer is dan ga ik al snel elders wat eten ;)
In de hoek bij de opening zit geen grondzeil. Je primusje staat dan gewoon in het gras.
Het oppervlakte van de buitentent is een vierkant, maar van de binnentent (tenminste: bij de Wickyup4 icm volledige binnentent) heeft de binnentent er een hoekje uit bij de ingang om inregenen bij uitstappen te voorkomen. Reuze handig. Je moet dan wel je rits niet te hoog doen, want dan regent het mogelijk alsnog in.
Ik vind het nog een aardig hoekje hoor, bij ons staan er de schoenen, de toptas van de tent e.d. en de kookspullen in, en dan kan ik er nog gemakkelijk langs om in en uit te stappen. Bij slecht weer koken we er wel, dan spannen we het openslaande deel van de deur naar buiten af. Omdat we vrijwel dagelijks op- en afbreken, kunnen we hem meestal goed tegen de wind opzetten zodat dat werkt.
Bij mijn Hexpeak hangt de binnentent aan de stok. Je maakt het haakje los en legt de binnentent plat en hebt dan de hele ruimte om te koken en te bivakkeren. Zie https://www.youtube.com/watch?v=pJMCfig ... ov0_QwdgjG
Ook handig om in slecht weer de tent op te zetten en af te breken, je binnentent blijft altijd droog.
Hier ook een tevreden gebruiker van een tipi, maar dan wel een grote kantoenen voor als we met de auto op vakantie gaan. De ventilatie is fantastisch en condens rolt langs de wanden naar beneden.
In het midden heb je hoogte, maar die moet je wel delen met de stok. Je zit er dus altijd naast/tegen de middenstok. Hoge spullen kan je niet tot in de hoeken wegstoppen, omdat ze dan tegen het doek aan komen.
Een ander nadeel is dat je snel met je hoofd in het tentdoek ligt, zeker als je op een dikker matje slaapt. De oppervlakte is dus groot, maar niet overal kan je hem goed gebruiken.
Omdat de meeste lichtgewicht Tipi-tenten (althans waar een fiets (plus berijder ;)) in zou kunnen passen toch enigszins buiten budget vallen blijf ik toch nog ff rondkijken. Een optie zou zijn om een tunneltent met grote vestibule te gebruiken, waarbij de fiets ligt in de voortent en evt. een klein deel onder de binnentent (die je op die plek dus losmaakt van de buitentent) ligt. Je moet er nog wel langs kunnen natuurlijk om in of uit de tent te komen.

Bij bijv. de Nordisk Oppland lees ik (bij 2e hands aanbiedingen uit het verleden) dat hier wel de mogelijkheid zou zijn. Iemand hier ervaringen met een dergelijke opzet (mag ook met een Hilleberg GT zijn of een ander merk (het gaat ff om het principe en welke maat benodigd is)?