Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke fiets voor dagelijks woon-werkverkeer? - Forum Wereldfietser

Welke fiets voor dagelijks woon-werkverkeer?

Ik twijfel een beetje of een woon-werk fietsvraag wel op het wereldfietser-forum hoort, maar kan niet echt een betere plek vinden om hem te stellen. Nou ja, niet geschoten is altijd mis: Ik ben op zoek naar een lichtlopende, onderhoudsvriendelijke fiets voor dagelijks gebruik, waar mijn zoontje achterop mee kan. Lijkt simpel, maarre… Misschien kunnen jullie me een stukje verder helpen?

De checklist:
WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
5 dagen per week woon-werkverkeer, 15 kilometer per dag. De komende jaren komt er ‘s ochtends nog 5 km bij, met mijn zoon achterop. Verder af en toe een rondje, maar geen noemenswaardig lange tochten. Ik hoop dat de fiets het een jaar of 6-8 zonder al te veel onderhoud uithoudt. Daarna mag ik weer alleen voor mezelf trappen, dus dan ziet de wereld er weer heel anders uit.

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Mijn snelheid is berucht bij mijn collega's, typisch 25-30 km/h. Met mijn zoon achterop gedraag ik me wat netter. Ik heb vrij veel kracht in mijn benen, dus zit ik snel op hoge versnellingen.

ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
Sportief voor stadsfiets-begrippen.

MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
Ongeveer 4 maanden per jaar 2 keer per dag.

WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Altijd verhard, in diverse gradaties (asfalt, klinkers, stoeptegels). De drempels onderweg… _oeps, nou vergeet ik alweer om te remmen_.

JE LICHAAMSLENGTE/ GEWICHT
177cm, 73kg. Het gewicht op het kinderzitje neemt de komende jaren toe.

JE LICHAAMSBOUW
Mijn benen zijn verhoudingsgewijs net iets langer dan gemiddeld, dus waar nodig afronden naar boven.

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
Het makkelijke antwoord: Een (easyfit) kinderzitje en maximaal 2 rugzakken. Het lastigere antwoord: Ik heb eigenlijk nog geen idee hoe. Bagagedrager verhogers spreken me totaal niet aan. Ik heb er eventjes eentje op mijn huidige fiets gehad, van de rij-eigenschappen bleef niets meer over. Zeilend over de weg met een XXL-windvanger achterop, nee bedankt! Een bagagedrager verlenger is ook niet alles, maar wel minder erg, die heb ik nu. Heeft iemand ervaring met een voordrager die vast zit aan het frame, zoals bij de Azor modellen?

WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Apeldoorn. WAT IS JE BUDGET? Rond de 1000-1200 euro, maar als het nodig is kan ik vast wel een smoes verzinnen om er wat meer (of minder) van te maken.

WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
Mijn Gazelle (Chamonix) is nu ruim 5 jaar oud. 100 euro per jaar vind ik een prima prijs-kwaliteitsverhouding, maar het begin van het einde is in zicht. Het eerste plastic begint af te breken, twee weken na een onderhoudsbeurt rammelt er weer van alles en (het belangrijkste argument) de remweg is boven de 30km/h langer dan ik zou willen (rollerbrakes).

Ik heb vroeger een ligfiets gehad met Magura velgremmen, die zijn me altijd prima bevallen (maar wel alleen met mooi weer).

WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?
Fietsonderhoud is niet mijn grootste hobby… Versnellingen bijdraaien, remblokjes vervangen en hier of daar een druppel olie gieten. De rest mag de fietsenmaker doen, maar het liefst zo min mogelijk. De overige verzorging: Regelmatig een regen-douche en ‘s winters af en toe een pekelbadje.

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
Ik heb laatst proefgereden op een Koga F3 3.0S, waar de fietsenmaker riemaandrijving in had gebouwd (sorry, geen plaatje). Een heerlijke fiets voor mezelf (voortandwiel mag wat groter, maar da’s een ander verhaal). Alleen kreeg ik al snel mijn vraagtekens bij de koersvastheid van zo’n lichte fiets een trappelend kind achterop.

Iets degelijker dus… Als ik het internet mag geloven ligt Azor aan de andere kant van het spectrum. Dan denk ik aan een licht model, bijvoorbeeld een IJssel (https://www.azor.nl/bestanden/afbeeldin ... ohloff.jpg) met Nexus 8 versnellingen, Magura remmen, Een Yepp bagagedrager en dubbele standaard. Beknopte beschrijving: https://www.azor.nl/bestanden/documente ... efinal.pdf op pagina 39 en de tabel op pagina 50/51

Ergens tussen die twee uitersten ligt de VSF T300 (https://www.fahrradmanufaktur.de/nl/kat ... f-hs22-784 of misschien de Gates variant(?))

… andere alternatieven hoor ik graag!

Mijn wensen op een rijtje:
  • Soort fiets: Ongeveer een stads/toerfiets
  • Frame: stijf en stevig, nog geen uitgesproken voorkeur voor staal of aluminium
  • Remmen: Geen rollerbrakes, voorkeur voor hydraulische remmen
  • Versnelling: Nexus 8 premium of Alfine, daarboven houdt het budget op
  • Kettingkast: dicht of riem. Geen half werk, want dan moet ik te vaak schoonmaken.
  • Bagagedrager: met Easyfit window, verder liefst “iets” om naast het kinderstoeltje wat tassen te vervoeren
  • Verlichting: Naafdynamo, geen batterijen. Een stevige bak licht is leuk, maar geen must
  • Vering: Lijkt me overbodig en onderhoudsgevoelig, bij voorkeur niet
WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD?
Ik heb geduld

Dank je wel voor het meedenken!
Walter.
Fiets met naafversnelling (Shimano Nexus of Alfine) en een sterke bagagedrager lijkt me voldoende... mits deze verder goed past natuurlijk.

[Edit]: De naafversnelling had je zelf ook al gemeld :oops:

Ik zat te kijken naar Tout Terrain (bijv. Amber Road) maar deze zijn helaas boven je budget.
Genoeg fietsenmakers en zelfs bouwers bij ons in het dorp, als je werkgever ook nog een fietsenplan heeft dan is er genoeg keuze binnen het door jou gestelde budget, op overjarige modellen krijg je vaak ook nog korting. Dirk Blok, Fietscity en de Fietsenmaker zijn de grotere dealers, wat niet wil zeggen dat de kleinere ook leuke aanbiedingen hebben.
Voor jouw doel zijn rollerbrakes prima, en hebben naast zo nu en dan een beetje vet ook nauwelijks onderhoud nodig. (ook om op tijd te stoppen bij 30 km/u) Hydraulische velgremmen doen het in de regen in het begin van het beginnen met remmen vaak slechter.
waltervi schreef:
zo 04 mar, 2018 15:05
Ik twijfel een beetje of een woon-werk fietsvraag wel op het wereldfietser-forum hoort, maar kan niet echt een betere plek vinden om hem te stellen.
Waarschijnlijk zitten op dit forum de nodige experts en misschien krijg je wel het beste antwoord ;-) maar er zijn ook andere plekken, o.a. de Fietsersbond, zie bijv. Aanschaf fiets woon werk verkeer.
Cube travel sl?
eric190173 schreef:
ma 05 mar, 2018 07:31
Cube travel sl?
Mooie fietsen idd!
Met een kind in een zitje wil je een echt stevige fiets hebben, dus die Azor lijkt mij een prima koop, zeker met die Magura remmen erbij. Dat remt echt veel beter dan rollerbrakes. Met een kind in een zitje achterop wil je ook relatief rechtop zitten. Als je later eventueel echte tochten gaat maken heb je wat anders nodig, maar dat had je al begrepen. Maar ook dan is een robuuste stadsfiets erbij niet verkeerd. Monteer goede banden zoals de 40 mm Schwalbe Almotion voor de zomer en de Conti Topcontact Winter 42 mm (valt smal) voor de winter. Het beste weggedrag met bagage heb je met een (Tubus) lowrider aan de voorkant (misschien wat gedoe met de beverstiging, maar het kan vast) en twee kleine voortassen (zorg wel voor tamelijk gelijk gewicht links en rechts. Onder sommige kinderzitjes kun je achter ook nog voortasjes hangen, maar dan heb je wel veel gewicht aan de achterkant.
Ik denk dat het belangrijkste is dat er een kinderzitje op past en de fiets dit technisch aankan.
Nexus-8 is inderdaad een fijne naaf voor je toepassing.
Voor de rest kun je de fiets een beetje op snelheid houden met prettige banden, die goed op spanning houden en niet permament met twee big shoppers achterop fietsen, tenzij ze benut worden natuurlijk. Dat zijn denk ik wel de drie meest vermijdbare hoofdoorzaken van de klacht dat de fiets zo zwaar fietst.
Goede reacties, ik kan weer een stuk verder met mijn speurtocht!
Winterbanden op je fiets, logisch, maar ik had er nog nooit aan gedacht.

Gaaf merk, Tout Terrain… alleen als je er een fietsbel op wilt, ben je nog 55 euro extra kwijt. Dan past ‘ie écht niet meer binnen budget.

Dank je wel,
Walter
Ik ben zelf erg tevreden over mijn Gudereit stadsfiets. Prima fiets voor een prettige prijs. Ze hebben diverse modellen, mogelijk zit daar iets tussen wat bij jouw wensen past.

Groeten, Christine
Batavus Dinsdag Exclusive......volgens mij voldoet ie bijna aan jouw wensenlijstje
De fiets heeft
-Alfine 8
-geen vering
-naafdynamo
-hydraulische velgremmen ( magura HS 11 )
-goede verlichting ( 50 lux )
-tandriem ( op de afbeeldingen lijkt het zelfs Gates CDX te zijn )

Minpuntje is dan de bagagedrager.
waltervi schreef:
zo 04 mar, 2018 15:05
Mijn Gazelle (Chamonix) is nu ruim 5 jaar oud. 100 euro per jaar vind ik een prima prijs-kwaliteitsverhouding, maar het begin van het einde is in zicht. Het eerste plastic begint af te breken, twee weken na een onderhoudsbeurt rammelt er weer van alles en (het belangrijkste argument) de remweg is boven de 30km/h langer dan ik zou willen (rollerbrakes).

Ik heb vroeger een ligfiets gehad met Magura velgremmen, die zijn me altijd prima bevallen (maar wel alleen met mooi weer).
Ik had ook een ligfiets met (magura) velgremmen. Ik vond ze niet fijn met dagelijks woon/werk met slecht weer, dan slijten ze als een gek. Net als de velgen overigens.

Rollerbrakes ben ik gevoelsmatig geen fan van, maar tip: als ze slecht remmen zou je kunnen kijken of ze niet gesmeerd moeten worden of de kabels aan vervanging toe zijn.

Ik ben zelf fan van Sturmey Archer trommelremmen. Nadeel daarvan is dat ze slecht combineren, bv met een uitvalnaaf of een Nexus versnellingsnaaf, en het soms lastig is als ze niet goed remmen om dat goed te krijgen, meestal passen de remschoenen dan niet 100% op de binnenkant van de trommel. Als ze eenmaal goed remmen, remmen ze krachtig en zijn ze zeer onderhoudsarm.

Misschien dat schijfremmen nog het overwegen waard zijn? Zelf te weinig ervaring mee.
Leon schreef: Voor de rest kun je de fiets een beetje op snelheid houden met prettige banden, die goed op spanning houden en niet permament met twee big shoppers achterop fietsen, tenzij ze benut worden natuurlijk. Dat zijn denk ik wel de drie meest vermijdbare hoofdoorzaken van de klacht dat de fiets zo zwaar fietst.
+1