Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Groningen fijsntofstad van Noord Nederland? - Forum Wereldfietser

Groningen fijsntofstad van Noord Nederland?

Hoi,

de laatste tijd ben ik regelmatig in de stad Groningen voor mijn werk. Ik fiets dan door de stad naar mijn werk. Ik kom oorspronkelijk uit Emmen en ik ben erg geschrokken van de vuile lucht in de stad Groningen. Ik kom vaak veel vieze scooters tegen die een langdurig stinkend spoor van uitlaatgassen achterlaten. Niet alleen jongeren maar ook ouderen rijden in deze stad op vieze scooters en brommers.

Als ik weer eens in Emmen kom dan merk ik hoe schoon en fijn de lucht daar is: je ruikt de natuur. In Groningen ruikt het regelmatig minder fris.

Ik ben er tot nu toe niet in geslaagd een scooter arme - of nog liever scooter vrije route naar mijn werk te vinden. Eigenlijk vind ik het absurd dat je als fietser verplicht bent om door zo'n sterk vervuilde lucht te moeten rijden. Op sommige wegen, bijvoorbeeld de Korreweg, rijden de kankerverwekkende scooters (vaak fastfood bezorg diensten) af en aan, soms met wel vier tegelijk zie ik ze bij een kruispunt staan.

Ik blijf het zeer frustrerend en irriterend vinden dat er zo weinig (niets?) door de overheid gedaan wordt aan het weren van deze sterk verontreinigende voertuigen. Al jaren klaag ik bij lokale gemeenten over dit probleem en al jaren stem ik behoorlijk links, maar het lijkt erop dat het aantal vieze scooters alleen maar stijgt? Op zijn minst zouden er enkele routes gemaakt moeten kunnen worden waar voertuigen met verbrandingsmotoren geweerd worden. Maar scooters lijken overal welkom - zelfs over de voetpaden wordt consequent gereden met scooters door verwerpelijke bedrijven als Domio's Pizza en New York Pizza. Spreek je deze bedrijven hier op aan, samen met de lokale gemeenten - dan wordt hier niet op in gegaan.

Enkele lokale gemeenten kiezen er dus kennelijk voor om pizza bezorgdiensten vrij te laten in hun wegkeuze: ze rijden structureel over o.a. voetpaden met hun scooters met gele kentekens. Dit geldt in ieder geval voor de gemeente Emmen. (al meerdere keren over geklaagd maar de gemeente reageert niet of wenst hooguit "beterschap" toe namens de pizza bezorg bedrijven)

Tevens vind ik de snelheid van veel scooters en ook e-bikes te hoog is. Daarmee vind ik het centrum van de stad Groningen op veel plekken (vooral in de avond spits uren) een behoorlijke stressvolle omgeving om te kunnen fietsen. Zijn hier meer mensen die een soortgelijke situatie hebben / ervaren?
Welcome to the city.

Vroegah was het blijkbaar nog erger:

https://www.rivm.nl/media/milieu-en-lee ... onzelucht/
Nou, ik heb tientallen jaren voor woon-werk verkeer door stad Groningen gefietst (ben nu met pensioen) en geen last van gehad. De Korreweg en de Ebbingestraat vind ik wel gevaarlijk voor fietsers. Ben daar ook nog een bepaalde periode postbode op fiets geweest: elke dag wel 50 km! Misschien komt die fijnstof van de A7/A28 en van de ringweg aanwaaien? De suikerfabriek en de 'vief piep'n' zijn al lang afgebroken.

Probeer maar in het Rijnmondgebied: ergens in Schiedam kon ik met mijn wijsvinger een laagje zwarte poeder van een brugleuning afvegen! Dat is nou fijnstof!
Net de check gedaan bij het longfonds (voor wat het waard is). Vervuiling in Schiedam 3,6(matig) in Groningen 2,7(goed) en in op het westbrabantse platteland in De Heen 3,4(matig). Valt dus nogal mee in Groningen... :)
Het gemiddelde fijnstofgehalte over de hele stad Groningen zal inderdaad wel meevallen vergeleken met gebieden waar veel uitstoot van (bio)industrie is. Lokaal kan de fijnstofconcentratie toch ongezond hoog zijn. Als je bijvoorbeeld minutenlang vlak achter een scooter fietst. Op een fietspad waar 50 scooters per uur voorbijkomen, zal bij rustig weer een permanente smog hangen. Een van mijn grootste irritaties zijn overigens terrassen, waar de geur van koffie en verse appeltaart wordt verpest wanneer iemand op een paar meter afstand een sigaret opsteekt. Ook de rookzones op stations, waar ik regelmatig doorheen moet lopen om een fietsplek in een trein te bereiken, zijn voor mij een bron van kortstondige irritatie (kortstondig omdat daarna nieuwe conflictsituaties de oude doen vervagen; het gaat dan niet meer om stank of fijnstof, maar om medepassagiers die belemmeren dat ik mijn fiets neer kan zetten of lange en luide telefoongesprekken voeren). Bovenaan mijn irritatielijst staan echter bladblazers en snoeimachines, die aan worden gezet wanneer ik net een mooie picknickplek heb gevonden.
Ook herinner ik me een terras op het in principe autovrije Schiermonnikoog, waar we koffie aan het drinken waren, toen pal naast ons een vrachtwagen stopte en daar tien minuten bleef staan zonder de motor uit te zetten omdat anders de koelinstallatie niet zou werken: stank, herrie en een verpest uitzicht in wat een van de schoonste en rustigste dorpen van Nederland zou moeten zijn...
Wat een doffe, doffe ellende allemaal. Het zou toch mooi zijn als iedereen z'n activiteiten zou staken als er een wereldfietser langs kwam.
Tja, dat is inherent aan wonen en leven in een stad. Groningen is overigens een stuk schoner dan menig andere Nederlandse stad van vergelijkbare grootte. Een voordeel van een middelgrote, maar ook compacte stad als Groningen is dat de rust (en gezondere luchtkwaliteit) binnen handbereik ligt: ik woon zelf in de korrewegwijk en fiets in 7-8 minuten tussen de weilanden door.

Er zijn daarnaast grote plannen met de (binnen)stad. Doel is een volledig autovrije binnenstad en veel meer groen. De korreweg zal ook flink aangepakt worden. Zie: https://www.aanpakoosterhamrikzone.nl/a ... e-korreweg

Tot slot valt mij op dat er juist steeds minder scooters rondrijden. Dit zal deels te maken hebben met het ontmoedigingsbeleid van de overheid, maar ook dat diverse grote restaurantketens (waaronder Domino's en NY pizza) steeds vaker kiezen voor een 'schone' bezorgservice. Ik zie tegenwoordig overal van die opgeschoten jochies op e-bikes rondscheuren.

Kortom, herken het beeld wat je schetst niet helemaal ;)
Dank voor jullie reacties. Zelf ervaar ik deze stad helaas helemaal niet als "het valt wel mee" wat betreft scooter overlast. (hoewel ik ook schrok van het aantal scooters in Leeuwarden) Ik ervaar een grote aanwezigheid van scooters, ook op voetpaden en in voetgangerszones. Ik begrijp sowieso niet waarom voertuigen die zo extreem veel uitstoten toegestaan zijn in dichtbevolkte gebieden.

Als ik de volgende pagina juist interpreteer dan is er wel een stijging van het aantal scooters in de periode van 2007 - 2017:

https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... 0335176383
Dank Stadjer, voor dit relativerende beeld. Is er dan toch nog hoop?

:wink:
Ook ik heb het idee dat ik tegenwoordig minder (vieze) scooters zie, maar dat is misschien vooral aan de zuidkant van de stad. Maar het kan altijd nog beter, en hoe eerder een helmplicht wordt ingevoerd voor scooters hoe beter. Die ontbrekende helmplicht is immers de reden dat men voor de langzame en meer vervuilende scooters kiest.
Ik begrijp ook dat bij de nieuwe aanbesteding voor het stadsbusvervoer het om elektrische bussen zal moeten gaan. Nu nog een verbod op alle oudere dieselauto's in de stad zoals ook in Duitsland aan het komen is.
Stadjer schreef:
di 06 mar, 2018 11:40
Tja, dat is inherent aan wonen en leven in een stad. Groningen is overigens een stuk schoner dan menig andere Nederlandse stad van vergelijkbare grootte.
Het hangt er inderdaad vanaf wat je gewend bent. Zelf ging ik destijds in de binnenstad van Leiden wonen, terwijl ik daarvoor ongeveer 20 jaar in Amsterdam had gewoond. Vergeleken met de hectiek in Amsterdam was Leiden in ieder geval een oase van rust. Of de lucht hier ook schoner is, weet ik niet. Het hangt waarschijnlijk erg af van plaats en tijdstip.

Stadjer schreef:
di 06 mar, 2018 11:40
Doel is een volledig autovrije binnenstad en veel meer groen. De korreweg zal ook flink aangepakt worden. Zie: https://www.aanpakoosterhamrikzone.nl/a ... e-korreweg
Als ik die schets van de toekomstige Korreweg zie, denk ik niet dat het daar veiliger wordt voor fietsers. Door fietspaden weg te halen en het asfalt alleen een andere kleur te geven maar niet af te sluiten voor snelverkeer, wordt fietsen hier slalommen tussen rijdende auto's, parkerende auto's en openslaande portieren.
Wim schreef:
di 06 mar, 2018 12:24
Ook ik heb het idee dat ik tegenwoordig minder (vieze) scooters zie,
+1

Ik fiets dagelijks over de Korreweg van/naar binnenstad. Die scooters zie ik met name 's avonds rond etenstijd, maar sinds een aantal bezorgers over zijn op elektrisch is dat minder geworden.
Blijft wel irritant als zo'n vieze scooter net voor je staat bij een stoplicht.

Over het algemeen ervaar ik Groningen niet als een vieze stad. Het VerkeersCirculatiePlan uit midden jaren 70 heeft flink bijgedragen aan het weren van auto's uit de binnenstad. Hetzelfde geldt voor de opkomst van de transferia de laatste jaren. Als je fietst heb je vrijwel geen last van drukke autostraten.

Beetje off-topic: ik ervaar Groningen als een heerlijke drukke fietsstad, met name vlak voor 09:00 's ochtends als de studentenhuizen leeg stromen. Ook het tegelijk groen voor fietsers bij stoplichten werkt goed: dan geen voorrangregels maar "onderhandelen" met kruisende fietsers (ga jij eerst of ik).
Punt van ergernis mijnerzijds is wel de breedte van het fietspad van de Korreweg, maar daar wordt dus wat aan gedaan.

-Jan
gios schreef:
di 06 mar, 2018 07:23
Net de check gedaan bij het longfonds (voor wat het waard is). Vervuiling in Schiedam 3,6(matig) in Groningen 2,7(goed) en in op het westbrabantse platteland in De Heen 3,4(matig). Valt dus nogal mee in Groningen... :)
Hmmm zelfs midden in het Biesbosch Nationaal Park (ver weg van alle grote wegen en van industrie) is het nog 3,2 (matig). En dan zou brommerrijk Groningen gezonder zijn? Lijkt me erg sterk...
Afbeelding

Dit is de Korreweg in Groningen op de mistige ochtend van 26 september 2008. Ik fietste dagelijks vanaf station Groningen Noord (waar ik een witte fietskluis had staan) naar mijn werk, de drukkerij Zodiak vlakbij Kardinge.
Het kwam wel vaak voor dat de Gerrit Krolbrug (een z.g. pontonbrug) open stond, dan maar tussen veel andere fietsers de aparte fietsbruggen nemen. Soms miste ik daardoor de trein naar huis.
Wie met de auto over de oostelijke ringweg rijdt, ziet daar in de buurt een donker gebouw met de naam Trapezium. Het witte gebouw vlak daarachter, dat was mijn drukkerij, waar ik jarenlang met veel plezier heb gewerkt. Helaas failliet gegaan op 31 oktober 2008. Toen ging ik over naar de gemeente Groningen, die een gemeentewerf had aan de Peizerweg, tegenover Gamma. Ik fietste dan dagelijks vanaf het Groninger Hoofdstation. Die werf is gesloopt in 2015. Nu is er een grote busremise van QBuzz.
Groningen: leuke stad om te winkelen. Als m'n vrouw me per sms vroeg om iets te kopen, dan fietste ik zo de stad in. De Vismarkt in tien minuten vanaf m'n werk. Dan nam ik de volgende trein wel naar huis.
Jammer genoeg hebben de stedebouwkundige planologen weinig oog voor de stad. Kijk maar eens naar dat afschuwelijk lelijke gedrocht van Nijenstee op het Damsterdiep en de Forum-nieuwbouw aan de oostkant van de Grote Markt. :x
De Biesbosch ligt dicht bij België en in de wind van het Ruhrgebied.
Fedor schreef:
di 06 mar, 2018 13:41
Hmmm zelfs midden in het Biesbosch Nationaal Park (ver weg van alle grote wegen en van industrie) is het nog 3,2 (matig). En dan zou brommerrijk Groningen gezonder zijn? Lijkt me erg sterk...
De vraag is waar zo'n getal op gebaseerd is. Is er wel een meetpunt in de Biesbosch of is de waarde die daar wordt gegeven een gemiddelde van meetpunten in de wijde omtrek? Jaren geleden heb wel eens gelezen dat in Limburg en Oost-Brabant de invloed van het Ruhrgebied op de luchtkwaliteit nog merkbaar was. (Nu mijnbouw en zware industrie in het Ruhrgebied grotendeels zijn verdwenen, de bio-industrie in de Peel op volle toeren draait en de wind meestal uit het westen komt, zou het Ruhrgebied wel eens meer last last kunnen hebben van fijnstof uit Nederland dan omgekeerd.)

Hoe sterk de concentratie van ultrafijnstof in een klein gebied kan verschillen, is in
dit filmpje (vanaf een fiets) of dit filmpje (vanuit een elektrische auto) te zien (en in de auto blijkt de lucht net zo vies te zijn als op de fiets).
Het fijnstof in de lucht boven Nederland komt voor ongeveer twee derde uit naburige landen. Nederland produceert evenwel meer fijnstof dan dat het uit andere landen ontvangt. Circa 15% is afkomstig van menselijke activiteiten in Nederland, vooral door de sectoren verkeer, energie en industrie. In het westen bestaat het fijnstof - afhankelijk van de windrichting en de locatie - voor een flink deel uit het ongevaarlijke zeezout.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Fijnstof#In_Nederland
Er moet hier natuurlijk onderscheid worden gemaakt tussen het algemene fijnstofniveau en de lokale vervuiling als je bijv achter een scooter fietst.
Het is makkelijk om er een grapje over te maken, over dit soort ergernissen, maar eerlijk gezegd is het ook voor mij een fiets-ergernis.
Het is zelfs zo, dat tijdens fietsvakanties in Europa het mijn voornaamste ergernis is, het ingehaald worden door een dieselauto.
Die hap roet is toch wel storend, en doet afbreuk aan het gevoel al fietsend gezond op vakantie te zijn.
Mijn voornaamste hoop op dit gebied is de nu versneld impopulair wordende diesel, maar het gaat nooit snel genoeg.

Wat betreft scooters: het is telkens weer verbazend hoe traag de politiek reageert op zaken die bij 'de' burger allang bekend zijn. Eerst werd diesel gepromoot vanwege de lagere CO2 uitstoot, met volledig negeren van de andersoortige uitstoot, en nu zien we dat de zeer vervuilende scooters ook maar heel langzaam in het vizier komen.
Overigens is het in dit kader frappant dat per 1 januari de accijns op benzine met 1 cent werd verhoogd, en die op diesel gelijk bleef...

Ik kan het niet nalaten om in reactie op het bericht van TS tav het 'links' stemmen op te merken dat juist linkse partijen decennia lang milieumaatregelen hebben tegengehouden aangezien die hun achterban treffen; nl de armlastige gewone man, die zich ook moet (?) kunnen verplaatsen per brandstofgestookt apparaat.
Recent zagen we, tijdens de kabinetsvorming, nog een treffend voorbeeld van hoe (m.i.) de prioriteiten van 'links' verkeerd liggen op dit gebied: GroenLinks had op milieugebied voor het eerst, en waarschijnlijk ook voor het laatst, flinke invloed kunnen uitoefenen op de milieu-paragraaf van het regeerakkoord. Helaas weegt het binnenlaten van zoveel mogelijk immigranten voor zo'n partij zwaarder dan het milieu, waardoor men besloot van regeringsdeelname af te zien.
Prioriteiten... Meer 'links' dan 'groen' dus.
jeroen_ schreef:
ma 05 mar, 2018 18:22
Ik blijf het zeer frustrerend en irriterend vinden dat er zo weinig (niets?) door de overheid gedaan wordt aan het weren van deze sterk verontreinigende voertuigen.
Er wordt wel degelijk wat door de overheid gedaan. Ik ben geen expert, maar als ik even google zie ik direct dat per 1-1-2018 er geen nieuwe 2-takt brommers en scooters meer mogen worden verkocht aangezien er dan een nieuwe euro-norm van kracht wordt.

2-takt techniek stinkt het meest, omdat daarbij de motoren gesmeerd worden door olie die door de benzine wordt gemengd (de zogenaamde mengsmering) en bij het verbrandingsproces meeverbranden.

Dat dit nog steeds gebruikt werd is omdat het meer vermogen oplevert dan 4-takt motoren en brommers en scooters nu eenmaal aan een wettelijk maximale cilinderinhoud gebonden zijn.

Tweedehands verkoop gaat natuurlijk nog steeds door, dus e.e.a. wordt langzaam uitgefaseerd. Waarschijnlijk zal het net zo gaan als op het water, waar de verkoop van nieuwe 2-takt buitenboordmotoren al jaren is verboden en er steeds minder knetterende en stinkende motoren worden gezien.

Dankzij de overheid zijn auto's tegenwoordig uitgerust met katalysatoren, wat een verschil met de jaren 70, toen ik vaak naast een rij auto's stond te wachten voor een spoorwegovergang op weg naar school. Wat stonk dat toen.

Ook vind ik dat de overheid sinds de jaren 70 echt heel veel mooie fietspaden heeft aangelegd in Nederland, soms zelfs door prachtige natuur, weg van de autoweg, waar je geweldig van de rust en de natuur kunt genieten.

Dus ik ben eigenlijk best wel heel blij met de overheid.
keesswart schreef:
di 06 mar, 2018 12:37
Als ik die schets van de toekomstige Korreweg zie, denk ik niet dat het daar veiliger wordt voor fietsers. Door fietspaden weg te halen en het asfalt alleen een andere kleur te geven maar niet af te sluiten voor snelverkeer, wordt fietsen hier slalommen tussen rijdende auto's, parkerende auto's en openslaande portieren.
Klopt, niet veiliger, maar het zal de luchtkwaliteit wel ten goede komen.

Zonder gekheid, kan, maar zal moeten blijken. De Korreweg is een belangrijke verkeersader in Groningen. Dat zal in de toekomst veranderen. Door het verkeer via andere wegen te geleiden (o.a. Oosterhamrikkade) neemt het autoverkeer op de Korreweg af. Of tenminste, dat is volgens mij o.m. de bedoeling van deze plannen. Maar ik begrijp je punt.