Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kan je een aluminium frame los kopen - Forum Wereldfietser

kan je een aluminium frame los kopen

Hallo,

Ik fiets al 10 jaar met veel plezier op mijn Koga Lightspeed (grootte 54). Dit is een aluminium frame. (totaalgewicht +- 14kg)
Zo'n frame weeg m.i. iets minder (+- 500 g. ?) wat wel handig is voor mij als ik mijn fiets in het station een trap op moet dragen (Ik ben niet zo groot en niet zo sterk).

Ik vind wel een aantal kant en klaar aluminium toerfietsen terug:
* https://www.gazelle-fietsen.be/fietsen/ultimate-t30/
* https://www.koga.com/nl/stads-en-toerfi ... tm?frame=H
* http://www.gudereit.de/2018/fahrraeder/ ... fikationen

Als ik zoek naar losse alu frames kan ik niet zo veel terugvinden.
* https://www.ribblecycles.co.uk/ribble-cgr-frameset/

Nog iemand tips voor losse alu frames - maar dan geschikt voor v-brake / voorvork met nokjes voor lowrider / Derailleur?

Alvast bedankt!

(Zodat ik dit eventueel kan laten opbouwen met aangepaste versnellingen)

*edit: titel aangepast van aluminium frame - los te koop => kan je een aluminium frame los kopen
Als je alleen een los frame zoekt kun je eens bij een aantal (Nederlandse?) fietsenmakers bij de tweedehandsjes kijken. Voor minder dan 100 euro vindt je daar vaak prima frames met versleten en minder versleten onderdelen eraan.

Verder snap ik een boel aan je vraag niet. In de kop staat te koop, maar eigenlijk is het gevraagd. Je hebt een Koga en je wilt er nog een? Waarvoor?

Je wilt de fiets vanaf het frame laten opbouwen dus het budget is niet het probleem? Waarom laat je dan geen nieuwe fiets opbouwen of koop je een bestaande en laat je sommige onderdelen verwijderen en vervangen door lichtere?

Aluminium frames zijn inderdaad ruwweg een halve kilo lichter dan de stalen versies, maar als je zelf licht bent kun je veel meer bereiken door fiets en onderdelen te kiezen die op jouw lichte lijf en je tochten zijn afgestemd. Het gewicht van een fiets bestaat immers voor 90% uit niet-frame. De meeste goede vakantiefietsen zijn zo afgestemd dat een forse kerel of dame van 100 kilo er met 30 kilo bagage achterop er tegen een zware helling mee kan raggen. Dat is voor jou misschien niet nodig.

MIsschien kun je de checklist eens invullen? : http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... ijk_advies
Weegt 500 gram minder als wat? Dus je aluminium fiets weegt 14 kg en een stalen fiets weegt 14,5 kg, niet zoveel verschil zou ik zeggen. Een carbon frame is nog lichter, maar zoals Leon al aangeeft zijn er op andere onderdelen even goede of betere gewichtsbesparingen te bereiken. En het aluminium van een lightspeedframe is in het midden van de liggende framebuis zo dun dat je er met je duim een deuk in drukt als je zou willen.
Ik dacht dat stations onder het motto bereikbaar voor iedereen, ook liften heeft waar je je fiets in zou kunnen zetten. Het is geen snelle oplossing, maar misschien had je er nog niet aan gedacht. Als je het een slechte oplossing vind mag je dit berichtje negeren natuurlijk.
rockhopper schreef:
do 29 mar, 2018 00:50
Ik dacht dat stations onder het motto bereikbaar voor iedereen, ook liften heeft waar je je fiets in zou kunnen zetten. Het is geen snelle oplossing, maar misschien had je er nog niet aan gedacht. Als je het een slechte oplossing vind mag je dit berichtje negeren natuurlijk.
Dat is een niet onredelijke verwachting, helaas is de praktijk, zelfs in Nederland anders. Er zijn stations zonder liften naar de perrons, dan zijn er liften soms buiten dienst. Andere veelvoorkomende problemen zijn dat ze te klein zijn, extreem langzaam en stinken naar urine. Vaak is er ook nog een groot hoogteverschil tussen het perron en de trein zelf waarbij iedere kilo telt.

Terugkomen e op de hoofdvraag; het aanbod aan trekking frames is inderdaad minimaal. Voor racefietsen en MTB is er nog wel wat te vinden, maar de combinatie lichtgewicht met V-brakes is zeldzaam geworden.

Bike Components heeft wel een selectie met trekking frames, maar dat is veel staal en weinig V-brakes. Je kan natuurlijk ook een framebouwer inschakelen, wellicht een titanium frame als het budget het toelaat.

Daarnaast hoeft staal tegenwoordig ook niet perse zwaar te zijn. Tegenwoordig kan men met double/triple butted buizen vrij lichte framesets maken, o.a. Genesis Bikes heeft fietsen met hoogwaardige moderne stalen frames en verkoopt ook framesets, maar ook weer weinig met V-brakes.

Misschien is dit toch een mooi moment om over te stappen op schijfremmen, dan kan je de wielen maken met lichte carbon velgen zonder dat je deze verslijt door er op te remmen.
Van een 500 gram lichter frame wordt je volbepakte fiets een paar procenten lichter. Ik zou er dus niet aan beginnen. (kan zijn dat ik je vraag niet helemaal begrijp maar dat ligt dan niet aan mij)
rockhopper schreef:
do 29 mar, 2018 00:50

Misschien is dit toch een mooi moment om over te stappen op schijfremmen, dan kan je de wielen maken met lichte carbon velgen zonder dat je deze verslijt door er op te remmen.
Wat zouden de voordelen zijn van schijfremmen? Ga je vliegen dan vraagt het om extra zorg, en doe je lange tochten waarbij je onderweg de schijfremblokken moet vervangen, dan kan dat nog een flinke klus zijn als je twee linkerhanden hebt. Met v-brakes heb je dat probleem veel minder.
Des te meer je op gewicht van je fiets wilt besparen des te meer leg je erop toe kwa euro's als je een onderdeel wilt vervangen. Het kan wel, maar lijkt mij wel een niche markt.

Slijtpercentage op velgen? Ik fiets al 50 jaar met velgremmen en heb nog nooit versleten velgen mee gemaakt. Het lijkt vooral een marketing kreet dat velgen snel slijten vanwege velgremmen. Voor wegrenners die snelheid maken en in de bergen een etappe willen winnen zal een schijfrem best wel voordelen met zich mee kunnen brengen. Zij hebben wel een keur aan mecaniciens die remblokken kunnen vervangen. En fiets onderhouden.

Tijdens wereldfiets tochten kwam ik genoeg fietsers tegen die een vakantiefiets hadden die rond de 13 kg wogen.

Behalve op stations, als je soms van richting wilt veranderen en omhoog/omlaag moet via fietsgoten/trap dan is het gewicht van een fiets mogelijk wel bepalend of je eraan wilt beginnen of niet. Als je jong bent dan telt dat misschien niet zo. Wordt je ouder, dan kan dat helaas wel een rol gaan spelen.

In fietswinkels meen ik genoeg vakantiefietsen gezien te hebben die rond de 13 kg zitten.
Zelf reed ik in de jaren '70 op een 10 kg stalen Koga Miyata Gents Touring.
joukon schreef:
do 29 mar, 2018 11:15
rockhopper schreef:
do 29 mar, 2018 00:50

Misschien is dit toch een mooi moment om over te stappen op schijfremmen, dan kan je de wielen maken met lichte carbon velgen zonder dat je deze verslijt door er op te remmen.
Wat zouden de voordelen zijn van schijfremmen? Ga je vliegen dan vraagt het om extra zorg, en doe je lange tochten waarbij je onderweg de schijfremblokken moet vervangen, dan kan dat nog een flinke klus zijn als je twee linkerhanden hebt. Met v-brakes heb je dat probleem veel minder.
Des te meer je op gewicht van je fiets wilt besparen des te meer leg je erop toe kwa euro's als je een onderdeel wilt vervangen. Het kan wel, maar lijkt mij wel een niche markt.
Leuk dat je me hier quote, maar de quote komt uit een ander topic of van iemand anders denk ik. Zo weet ik ook niet meer waar het precies om ging, in ieder geval niet over de vraag los aluminium frame, en ik wil hier niet het hele wormenblik schijfrem vs velgrem opentrekken omdat het offtopic is.

Even los daarvan, je haalt wel een boel 'want, maar en in het geval dat' aan. Je kan aan je fiets klussen, of je kan het niet. Lijkt me prima iets dat iedere fietser voor zichzelf mag bepalen. Een rem repareren valt daar onder, een schijfrem is daar niet per se veel lastiger of veel makkelijker in. Net zoals "cursus fiets verpakken voor in het vliegtuig", als je stok zoekt om een hond mee te slaan vind je altijd wel iets.

Even terug naar het gewicht probleem van basp. Je hebt voor een 'vakantiefiets' niet een hele zware fiets, ook niet een hele lichte overigens. Als 14kg al te veel is kan je natuurlijk op zoek gaan naar iets lichters, je zult dan natuurlijk wel mogelijk compromissen doen aan stevigheid. Maar verschillen van 500 gram of 1,5kg zetten niet heel veel zoden aan de dijk. Dat zijn 1 respectievelijk 3 bidons (of anderhalf als je net als ik 1 liter bidons gebruikt). Dus om echt verschil te meten / ervaren zal je iets richting de 10 kg moeten zoeken, dat is in racefietsland makkelijk te doen maar op toerfiets niet zo.
joukon schreef:
do 29 mar, 2018 11:15

Wat zouden de voordelen zijn van schijfremmen? Ga je vliegen dan vraagt het om extra zorg, en doe je lange tochten waarbij je onderweg de schijfremblokken moet vervangen, dan kan dat nog een flinke klus zijn als je twee linkerhanden hebt. Met v-brakes heb je dat probleem veel minder.
Des te meer je op gewicht van je fiets wilt besparen des te meer leg je erop toe kwa euro's als je een onderdeel wilt vervangen. Het kan wel, maar lijkt mij wel een niche markt.
De topicstarter zoekt een licht aluminium frame dat geschikt is voor V-brakes. Hij ervaart dat aanbod zeer beperkt is. Tegenwoordig is het overgrote deel van de kwaliteitsframes enkel geschikt voor schijfremmen en zijn V-brakes de niche geworden. Het voordeel van overstappen op schijfremmen in dit geval is een ruimere keuze in frames.

Het klopt dat aluminium velgen niet snel doorslijten. Dat komt omdat ze extra dik en daardoor zwaar zijn gemaakt zodat je ze kan gebruiken als remschijf. Wat ik zeg is dat je met schijfremmen die dikke zware velgen niet meer nodig hebt. De topicstarter wil een lichte fiets, daarom geef ik aan dat met schijfremmen je kan investeren in lichte velgen, omdat je geen remblokken er overheen laat lopen is het geen slijtageonderdeel meer. De velgen kunnen zelfs van carbon gemaakt zijn, dat materiaal is duurder en werkt minder goed als remschijf, en is zonde om met een velgrem te gebruiken, maar met schijfremmen is het een stuk interessanter.
Let op: off-topic, maar misschien toch nuttig:
rockhopper schreef:
do 29 mar, 2018 19:21
joukon schreef:
do 29 mar, 2018 11:15
rockhopper schreef:
do 29 mar, 2018 00:50

Misschien is dit toch een mooi moment om over te stappen op schijfremmen, [...]
Wat zouden de voordelen zijn van schijfremmen? [...]
Leuk dat je me hier quote, maar de quote komt uit een ander topic of van iemand anders denk ik.
Daarvoor zijn die pijltjes omhoog achter "die-en-die schreef" nou zo handig: even erop klikken en je komt terecht bij een post van Johnh, die eerst rockhopper citeert en dan zelf schrijft: "mooi moment om over te stappen op schijfremmen". Joukon heeft wat slordig geknipt bij het schrijven, waardoor het stukje van Johnh dat hij/zij citeert nu aan rockhopper is toegeschreven.

Dus tip 1: gebruik het pijltje omhoog om direct bij een geciteerd bericht te komen. Tip 2: gebruik de Voorbeeld-knop om je bericht te bekijken voor je het verstuurt, en let dan ook even op of alles goed gegaan is met je citaten.

;)

Carl
Het klopt dat aluminium velgen niet snel doorslijten. Dat komt omdat ze extra dik en daardoor zwaar zijn gemaakt zodat je ze kan gebruiken als remschijf. Wat ik zeg is dat je met schijfremmen die dikke zware velgen niet meer nodig hebt. De topicstarter wil een lichte fiets, daarom geef ik aan dat met schijfremmen je kan investeren in lichte velgen, omdat je geen remblokken er overheen laat lopen is het geen slijtageonderdeel meer. De velgen kunnen zelfs van carbon gemaakt zijn, dat materiaal is duurder en werkt minder goed als remschijf, en is zonde om met een velgrem te gebruiken, maar met schijfremmen is het een stuk interessanter.
0 x
Het klopt dat je velgen lichter kunnen, maar daarvoor worden andere onderdelen zwaarder zoals alle remonderdelen en de vork waar de klauw op is gemonteerd.
Wil je echt op gewicht gaan letten dan kun je beter eerst kritisch overwegen welke delen van je fiets je eventueel niet nodig hebt.
-Heb je alle versnellingen nodig of kun je ook toe met een enkel voorblad en kleinere achterkransjes
-Heb je alle bagagedragers nodig
-Kun je toe met een eenvoudiger (dus lichter) stuur
-Heb je de standaard nodig
etc.

Vooral als je de fiets op het vlakke land gebruikt en er geen kampeerbagage mee wil meeslepen dan kun je via de onderdelen veel meer gewichtsbesparing bereiken dan via het frame.
Ivo Miesen schreef:
vr 30 mar, 2018 09:10
Wil je echt op gewicht gaan letten dan kun je beter eerst kritisch overwegen welke delen van je fiets je eventueel niet nodig hebt.
-Heb je alle versnellingen nodig of kun je ook toe met een enkel voorblad en kleinere achterkransjes
-Heb je alle bagagedragers nodig
-Kun je toe met een eenvoudiger (dus lichter) stuur
-Heb je de standaard nodig
etc.

Vooral als je de fiets op het vlakke land gebruikt en er geen kampeerbagage mee wil meeslepen dan kun je via de onderdelen veel meer gewichtsbesparing bereiken dan via het frame.
Inderdaad. Ik heb een zo een lijstje van knuselwerk aan mijn fiets (die in het lila plaatje), en verschillen die ik bij het werk op de keukenweegschaal heb gemeten:
Er af gehaald:
Koplamp: 110 gram
Spatborden: 580 gram
Kettingscherm: 160 gram

Toegevoegd:
Lowrider: 510 gram
3 Bidonhouders: 180 gram
Fietscomputer
Clickfixhouder
Fietspomp
Barends

Veranderd
Zadel: B67 ipv budgetzadeltje: + 675 g
Tubus Cargo drager i.p.v. Pletscher: -320 g
Combipedalen i.p.v. plateupedalen: +120 g
Trapas 113 mm i.p.v. 123: -40 g
Crancks 22-32-42 i.p.v. 28-38-48: -210 g
Recht stuur in plats van gebogen
Banden: Schwalbe Marathon 559-50 i.p.v. Conti City Contact 559-52: -160 g
Voornaaf LX model 1993 i.p.v. dynamonaaf: -605 g

Ieder zijn eigen voorkeur, maar er zitten flinke getallen tussen. En ik heb niet eens gelet op speciale lichte dingen maar het zijn meer toevallige verschillen. Als je elk onderdeel zou kiezen op lichtgewichtheid en vaak de keuze maakt om iets gewoon niet te monteren dan wordt ook deze stalen fiets zomaar kilo's lichter.
Ik dacht dat stations onder het motto bereikbaar voor iedereen, ook liften heeft.
In België zijn liften m.i. iets minder frequent aanwezig. En die zijn inderdaad regelmatig deffect. Als ik de trap neem loop ook 3 keer over en weer: voortassen / achtertassen / fiets.
500 gram is niet zoveel verschil zou ik zeggen
Ik ben 1,66m groot, weeg 53kg,ben niet zo sterk en heb af en toe rugpijn als ik me een beetje moet forceren.
Voor mij is een trap, of inderdaad bij een laag perron het hoogteverschil tussen het perron en de trein niet zo evident. Als ik 500g. op dit onderdeel zou kunnen uitsparen, leek me dit interessant om het alvast te onderzoeken.
wellicht een titanium frame als het budget het toelaat.
Met het risico op fietsdiefstal in het achterhoofd durf ik dit niet aan.
Misschien is dit toch een mooi moment om over te stappen op schijfremmen, dan kan je de wielen maken met lichte carbon velgen zonder dat je deze verslijt door er op te remmen.
De v-brakes ken ik en kan ik onderweg (of gewoon thuis) al wel zonder problemen vervangen / afstellen. Met schijfremmen heb ik geen ervaring. Vandaar dat ik in eerste instantie dacht aan v-brakes.
Als je elk onderdeel zou kiezen op lichtgewichtheid en vaak de keuze maakt om iets gewoon niet te monteren dan wordt ook deze stalen fiets zomaar kilo's lichter.
Ik gebruik mijn fiets zowel voor woon-werkverkeer / dagtochtjes als korte vakanties.
Lowrider gaat er dus enkel tijdens de vakantie op. Enkele andere onderdelen zoals spatborden, kettingscherm en staander wil ik graag wel behouden. De twee extra fietslichten die ik in de winter gebruik heb ik twee weken geleden verwijderd. Ik Ik probeer hier dus al wel aandacht aan te besteden.
Je wilt de fiets vanaf het frame laten opbouwen dus het budget is niet het probleem?
De fiets zelf opbouwen kan ik niet (zwakke rug en niet zo handig - heb ik ondervonden toen ik zelf eens cassette + ketting heb vervangen)... dus wss. niet zo'n goed en realistisch idee omdat dit uitbesteden budgetair gaat oplopen.
Ik had vol bewondering de "no-nonsense" fiets uit topic https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... =8&t=28811 bekeken en begon een beetje te dromen om zoiets te realiseren, maar dan met enkele eigen accenten (+ kettingscherm ; + standaad; 35mm banden; aangepaste cassette en tandwielen).

Bedankt voor jullie reactie en tips.

mvg, Bart