Additionally, paste this code immediately after the opening tag: treinstakingen Frankrijk - Forum Wereldfietser

treinstakingen Frankrijk

Was je van plan naar Frankrijk te gaan met de trein, let dus op.

Een voorlopig schema van de stakingen.
Zoals de SNCF schrijft, het kan allemaal veranderen.



Peter
Volgens de berichten zouden de stakingen vooralsnog tot eind juni duren. Ik houd er echter rekening mee dat het ook daarna nog niet rustig zal worden. Ik was van plan om naar Avignon te fietsen en dan met de trein terug te komen, maar ik heb helemaal geen zin in gezeur op mijn terugreis. Ik vind sowieso met de bepakte fiets in de trein al 'gezeur'. Je kunt er ook vanuit gaan dat het op de dagen dat er wel gewerkt wordt extra druk zal zijn.

Ik twijfel nu tussen het aanpassen van mijn fietsplannen (Duitsland is ook heel mooi :-), of een rondrit maken zodat je ook weer fietsend thuiskomt is een optie ) of het onderzoeken van een alternatieve terugreis.
Zijn er meer mensen die hun plannen aanpassen als gevolg van de stakingen, of hierover denken? Of overdrijf ik wat?
Ik heb eind januari een ticket geboekt naar Bordeaux. Vandaar uit zou ik terugfietsen naar Nederland via Normandië en Bretagne.
Mijn reisdag valt op één van de niet-stakingsdagen. Toch zie ik af van de reis. Er bestaat natuurlijk altijd het risico dat er toch treinen uitvallen, of personeel de haren moet kammen.
Of de gedachte alleen al dat ik op Montparnasse aankom en blijkt dat de TGV wel rijdt, maar dat het materieel is zonder fietsplaatsen. Ik heb besloten het verlies te nemen en mijn reis om te gooien. Ik ga nu naar Harwich om een stukje Kanaal te doen. Later besluit ik daar of ik oversteek naar Frankrijk, of dat ik door ga naar Cornwall.

Peter
Peter Molog schreef:
vr 18 mei, 2018 13:24
Of de gedachte alleen al dat ik op Montparnasse aankom en blijkt dat de TGV wel rijdt, maar dat het materieel is zonder fietsplaatsen.
Die kans is inderdaad zeker aanwezig. Dit beleefden wij vorig jaar vanuit Béziers naar Dijon in een stakingsperiode, er kwam opeens een TGV-dubbeldekker zonder fietsplaatsen, en bij wijze van "hoge uitzondering" mochten we de fietsen tegen het toilet aan zetten, maar voor hetzelfde geld word je weer met fiets en al de trein uit gegooid, want in strijd met alle veiligheidsvoorschriften.
Wij gaan langs oude wegen op pad. We willen inderdaad met de trein terug, en plannen daar niets voor, maar wel een kleine week de tijd. Waarvan we dus twee dagen zullen moeten fietsen, omdat er dan geen treinen rijden. Ik denk dat we in 3-4 dagen wel met boemeltjes en tussendoor fietsen en kamperen, thuis kunnen komen.
Niets gepland, omdat we gewoon geen idee hebben hoe ver we gaan komen. We hebben 17 of 18 fietsdagen heen, en daarna 5 of 6 dagen terug.
Hier idem...
'k had maanden vooraf een 'prem' (goedkoop tarief en niet inwisselbaar ticket) geboekt voor Tourcoing Bordeaux bij Ouigo. Bedoeling was met de fiets terug te keren. De reisdag is een stakingsdag.
Online heb ik de reis geannuleerd en terugbetaling gevraagd. Voorwaarden gelden ook voor Prem-ticket.
Enkele dagen later kreeg ik een waardebon, te gebruiken tegen november.
Eigenlijk komt het me goed uit!
De staking is aangekondigd tot en met 30 juni, maar nu komen berichten uit Frankrijk dat de vakbonden wat extra geldpotjes hebben ontdekt, waarmee ze mogelijk ook na 30 juni door willen gaan. Macron en de bonden zijn tot op heden geen milimeter dichterbij elkaar gekomen en het ziet er naar uit dat de hakken in het zand blijven.
Wij hadden een nachttrein geboekt naar PortBou en moesten in Toulouse de trein verlaten en overstappen op een trein waar geen fietsen in mee mochten. Dit gebeurde op een niet stakinsdag. De terugreis viel wel op twee stakingsdagen en daarvoor hebben wij de reis geannuleerd en het geld terug ontvangen.