Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen naar Berlijn - Forum Wereldfietser

Fietsen naar Berlijn

Hoi!

De laatste 2 weken van juni ga ik fietsen van Arnhem naar Berlijn. Heeft iemand deze route recentelijk gefietst en nog tips? Ik ben niet van plan te gaan kamperen, maar te verblijven in ho(s)tels.

Hoor het graag!
Groetjes, Susan
Hoi Susan,
Laatste keer dat ik naar Berlijn fietste heb ik de hele lengte van het Mittel-Land-Kanal gefietst , helemaal vlak ,geen verkeer en geen kaartlezen. Reken op 5 fietsdagen . Zelf heb ik alles ge-wildkampeerd maar er zijn ook erg veel Gasthof's en Jeugdherbergen op de route. Veel plezier, Pier.
Ik heb de hele maand juni ervoor uitgetrokken om met de kleine man er heen te fietsen en terug te treinen(of misschien ook deels te fietsen). We volgen de R1, dus veel bochten en stukken onverhard. Qua kilometers dus langer.
Kortom, hoe wil je gaan? Snel en licht of afwisselend met heuvels, modder en dorpjes? Op een (race-)fiets met smakke banden is het mittellandkanaal geschikter. Met brede banden en wat lage versnellingen is de R1 interresanter.
Dank voor jullie reacties!

Ik ga op een Koga Worldtraveller met dikke banden en mag er 2 weken over doen, want de terugreis met de trein heb ik al geboekt :wink:
Ik ga in mijn eentje en heb het boekje van de R1 in bezit maar twijfel of die route goed genoeg staat aangegeven (ik heb namelijk gelezen dat dit niet altijd het geval is).
Vraag me af: wat is het veiligst te doen?
Met gezond boerenverstand kom je een heel eind als je ook het boekje bij je hebt en enigszins weet waar je bent, in je slechtste geval fiets je 20km om. Als je OSMand op je smartphone installeert en de track meeneemt kun je ook zonder internetverbinding zien waar je bent als je de weg kwijt denkt te zijn.
Dankje, goede tip! :D
Als je echt de tijd hebt zou ik overwegen naar Berlijn fietsen over de route van deel III van de Hanse Fietsroute. De R1 is, zeker tot Paderborn naar mijn mening redelijk saai, vanzelfsprekend met uitzondering van Münster. De beschrijving van de HIII is weliswaar omgekeerd maar de GPS-bestanden zijn intussen wel beproefd.
Dankje voor de tip. Ik wil wel graag naar Münster, heb ik leuke verhalen over gehoord, dus ik zal dat eens verder uitzoeken.
Volgens mij is de R1 (D3) een paar jaar geleden op stukken aangepast. Je komt bijv. niet meer door Paderborn. Is de Route daarmee aantrekkelijker geworden?
Ik heb de R1 naar Berlijn twee jaar terug gereden, ik herinner me geen Paderborn. De bebording is veelal uitstekend, hoewel dat een beetje afhankelijk is van de deelstaat, maar het is wel Duitsland he. In Saksen (meen ik) zijn er zelf telkens speciale R1 rustpunten met bankjes etc. en ook informatieborden kom je later in de route in overvloed tegen. Ik zou wel een GPS track op bijvoorbeeld Osmand mee nemen, er ontbreekt altijd wel een keer een bordje, of je kijkt er zelf overheen.

Ik heb vorig jaar Benjaminse naar Rome gereden en dan kiest de R1 toch wat rucksichtsloser voor verkeersluwte, de prijs die je daarvoor betaald is dat de verharding soms te wensen over laat en er, bijvoorbeeld in de Harz, wat steil klim/daalwerk in zit.

Ik vond het een leuke gevarieerde route. Sommige stukken zijn erg verlaten (grootschalige landbouw in Saksen Anhalt en bijvoorbeeld op weg naar Munster is er ook vooral heel veel landbouwgebied), maar die hebben voor mij weer hun eigen charme (dorpen in het oude oosten waar de hoofdweg nog uit kasseien van voor WO1 bestaat en de zijwegen zelfs in het dorp niet verhard zijn). Heel veel stukken zijn heerlijk fietsen en je ziet heel veel verschillende kanten van Duitsland. Campings zijn soms few and far between, maar met hotels/hostels is dat wellicht wat minder lastig. Ik heb af en toe wel gevloekt over de keuzes in de route, maar heb vooral heel veel mooi gefietst.
groverr schreef:
ma 09 apr, 2018 12:08
Volgens mij is de R1 (D3) een paar jaar geleden op stukken aangepast. Je komt bijv. niet meer door Paderborn. Is de Route daarmee aantrekkelijker geworden?
Volgens het gidsje van Esterbauer komt de route niet (meer) door Paderborn.
https://www.esterbauer.com/db_detail.ph ... er_code=R1

En als je op "Live Update" klikt verschijnt er een lijst met hotels enz, onderaan zie je welke prijsklasse, misschien handig voor onderweg
Wij hebben in 2015 deze gefietst, vanaf de grens, mooie route met veel afwisseling. Rustig ook.
Deze route bekeken www.bike-amsterdam-berlin.info en mijn vraag is
hoe de route is en of deze ook leuk is om te fietsen.

Groet Brigit
rustig, afwisselend, relatief gemakkelijk, veel door en langs dorpjes en kleinschalig landbouwgebied, soms gebruik makend van andere, regionale, bestaande routes. Af en toe (goed berijdbaar) onverhard. Wij vonden het een erg leuke route om te doen.
Wij hebben 4 jaar geleden de R1 gefietst. Begonnen net iets over de grens en 880 km in 8 dagen. Was wat veel, maar wel een hele mooie route, erg genoten ondanks dat het niet erg zonnig was. We fietsen van hotel naar hotel op de bonnefooi en dat was (in mei) goed te doen. Ik zou de route zo weer willen fietsen.
Speciaal aangemeld om onze ervaringen van vorig jaar te delen ;-)

Wij hebben de R1 gereden. Fijne route. Mooie natuur, leuke dorpen en steden. Hou rekening met soms wat stille dorpen waar alles dicht is (was onze ervaring). Route is prima te volgen uit het boekje, maar wij hebben ook gebruik gemaakt van een gps computertje. lig niet verdwaald.

Paar overnachtingstips die ons uitzonderlijk goed zijn bevallen:

In Munster een hele gezellige, warme gastvrije bed and breakfast aan rand centrum, met garage waar je je fiets veilig kan stallen in de nacht. http://www.bedandbreakfastmuenster.de
Munster is de moeite waard.

In Dessau kun je overnachten in het Bauhaus, fantastische ervaring (als je een appartement boekt bovenin heb je kun je genieten van ondergaande zon over de stad) en helemaal niet duur.
https://www.bauhaus-dessau.de/en/servic ... aus-1.html

Goslar is ook een leuke plaats om te overnachten.

Heel veel plezier

gr. jaap
Ik doe de R1 in etappes op de autoped. Met de pinkster ga ik weer verder vanaf Münster tot ongeveer 350 km verder. Ik heb pocket Earth met goede navigatie die ik uit de Nieuwste gids vandaan gehaald hebt. Ik ga over n maandje weer n stuk verder. Ik zoek nog gps naar Łódź in Polen waar ik uiteindelijk naar toe wil. Succes alvast gr. Antonio
Deze volg ik even: in juni ga ik met mijn broer dezelfde route doen.
Ik ben van plan de route te volgen met een Mio; ik heb de GPX tracks van de R1. Is dat goed te doen? Tot nu toe altijd op de kaart gereden nl.
MichielDamhuis schreef:
ma 21 mei, 2018 11:24
Deze volg ik even: in juni ga ik met mijn broer dezelfde route doen.
Ik ben van plan de route te volgen met een Mio; ik heb de GPX tracks van de R1. Is dat goed te doen? Tot nu toe altijd op de kaart gereden nl.
Ik weet je ervaring met een GPS niet dus zou ik die niet een dag voor vertrek aanschaffen en hem dan gaan gebruiken. Het vergt wel wat tijd om het ding te doorgronden. Als je het eenmaal een beetje doorhebt is het naar mijn idee makkelijker dan elke keer op de kaart te moeten kijken om te zien waar je nu weer naar toe moet.
Een GPS is overigens geen garantie dat je niet meer verkeerd rijdt.
Een grote overzichtskaart is sowieso handig om mee te nemen, daar is een GPS-scherm te klein voor.
_Peter_ schreef:
ma 21 mei, 2018 11:58
MichielDamhuis schreef:
ma 21 mei, 2018 11:24
Deze volg ik even: in juni ga ik met mijn broer dezelfde route doen.
Ik ben van plan de route te volgen met een Mio; ik heb de GPX tracks van de R1. Is dat goed te doen? Tot nu toe altijd op de kaart gereden nl.
Ik weet je ervaring met een GPS niet dus zou ik die niet een dag voor vertrek aanschaffen en hem dan gaan gebruiken. Het vergt wel wat tijd om het ding te doorgronden. Als je het eenmaal een beetje doorhebt is het naar mijn idee makkelijker dan elke keer op de kaart te moeten kijken om te zien waar je nu weer naar toe moet.
Een GPS is overigens geen garantie dat je niet meer verkeerd rijdt.
Een grote overzichtskaart is sowieso handig om mee te nemen, daar is een GPS-scherm te klein voor.
Voor dat overzicht gebruik ik Pocket Earth voor de iPhone (osmand voor Android). Daarin staat de D3 mooi in het rood (lange afstandsroute). Ik geloof wel dat de D3 en R1 heel soms een verschillend landweggetje nemen. Dus linksom of rechtsom een akker.

Het is inderdaad ruim de tijd te nemen om het apparaat te leren kennen en dan vooral ook buiten.