Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Magura hydraulische leiding tussen master en slave vervangen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Magura hydraulische leiding tussen master en slave vervangen

Koen,
ik zou het thuis eens moeten nakijken of wij inderdaad de 'verkeerde' versie van de remmen hebben.
Het zou kunnen dat ik de verkeerde heb, en mijn vriendin die bij aflevering toendertijd oude heeft gekregen met langere hendels (zodat ze er beter bij kon) wel de 'goede heeft.

Ik ga inderdaad maar eens met de fietsenmaker in de stad contact opnemen of zij een setje van twee kunnen maken voor de master / slave, eentje voor nu en eentje voor reserve mee.

en als we daar dan toch even langsgaan meteen even mee laten kijken hierover.
wellicht dat inderdaad nieuwe hendels wat dit betreft een hele opluchting zullen zijn.
maar die wellicht weer andere problemen hebben?
Veel mensen zien over het hoofd dat bij gebrek aan een bankschroef, een workmate uitkomst kan bieden.
Travelmaster,
voor thuis ja, wellicht, maar onderweg denk ik net zo handig als een bankschroef in de tas. LOL
Travelmaster schreef:
ma 09 apr, 2018 15:14
Veel mensen zien over het hoofd dat bij gebrek aan een bankschroef, een workmate uitkomst kan bieden.
Ja, als of je die ergens in een vergeten hoekje van je fietstas kwijt kan. Thuis is een ander verhaal, zorg er dan wel voor dat je het te klemmen deel klemt tussen 2 andere stukjes hout of metalen profielen, het hout van de workmate is nu niet echt hardhout.
Het verhaal begon toch bij het thuis proberen te repareren?

Overigens neem ik altijd een bankschroef mee. M'n vriendin is er nog steeds niet achter waarom haar linker voortas zo zwaar is.
het verhaal was dat het thuis al niet best lukte.

De vraag was:
Heeft iemand van jullie al eens zo’n leiding moeten vervangen in het buitenland zonder fietsenmaker? Maar bijvoorbeeld in Afrika?

Maar dat was wellicht niet geheel duidelijk, ik zal proberen mijn leven te beteren.
Och, ik stoorde me er weinig aan, en probeerde slechts een oplossing voor de thuisklusser aan te dragen, misschien heeft iemand er wat aan. Dat werd echter meteen afgestraft - wel bij de vraag blijven, fóei :P

Ik probeer mijn leven wat dat betreft niet al teveel te beteren :wink:
Travelmaster:
uiteraard geen enkel probleem, ik ben al lang blij dat mensen proberen mee te denken.

Ook met googelen kom ik er niet uit, iedereen zegt: het is k....., maar dat is nu eenmaal zo, het gaat eigenlijk nooit kapot.

Ook voor thuis is het een crime, maar daar kom ik / men nog wel uit, voor onderweg zie ik het niet zitten.
Dus ik denk, voor mijn gemoedsrust, maar de fietsenmakers oplossing te kiezen (dus een kant-en-klare reserve leiding mee).

Ik hoopte eigenlijk op iemand die zou zeggen:
koop van dit bedrijf deze leidingen / koppelstukken en je kunt makkelijk wisselen / repareren.
Maar ik kom niets tegen voor de velgremmen van Magura.
Een kennis kreeg tijdens een lange fietstocht een lekke leiding en kocht toen een v-brake en wil nu niks liever meer.

Mario
Mocht je thuis het ontluchten/vullen/bleeding van de leidingen willen oefenen dan kan een fles LMH+ minerale olie een uitkomst zijn omdat dit stukken voordeliger is dan het magura bloed. Je kan dan nog eens wat morsen bij het oefenen en je kunt een klein flesje vullen voor je reparatieset voor onderweg.
LHM+ is de olie voor de hydropneumatische veersystemen van Citroën en geschikt voor je hydraulisch remsysteem op je fiets.
Het zelf thuis aanklooien heeft mij in ieder geval zelfverzekerder gemaakt en ben er van overtuigd dat ik mijn remsysteem nu onderweg kan repareren. Ik heb van een reparatieset van magura alleen de onderdelen mee die relevant zijn voor mijn versie en de lengte van de langste kabel.
Dit alles mij eigen gemaakt nadat de fiets van mijn vrouw met een geknikte kabel het vliegtuig uit kwam (op de terugreis gelukkig)
Laat het je eens uitleggen door jouw fietsenmaker. Als ik alles zo lees, maak je het veel ingewikkelder dan het is.
Het repareren valt best wel mee. Een scherp mes volstaat om de leiding goed af te snijden (neem een klein scalpelmesje mee, altijd handig als je iets weg moet snijden).
Een bankschroef is overal ter wereld te vinden. In Afrika zitten ze soms zelfs op Landrovers gemonteerd.


(Zoals mijn collega laatst zei; "Ingewikkeld? Een mummie is ingewikkeld." :D)
Tja,
op zich heb je natuurlijk gelijk.
En natuurljk kun je de leiding van achter naar de belangrijkere voorrem overzetten.
En ja, bankschroeven vind je over de hele wereld.
En ja, thuis is het allemaal wel gelukt.
Maar uiteindelijk langs de weg, zonder hulp is het vrijwel ondoenlijk.
En ik ben dus minder zelfreddend onderweg dan ik dacht.
Maar het geeft dan weer mogelijkheden tot contact met de plaatselijke bevolking, een grote plus.

Ik zie een duidelijke meerwaarde voor een nextbestthing tool, zoals Marten die maakt(e?) voor kransafnemers als je bij je derailleurfiets achter een spaakbreuk had.
Ja, zeldzaam bij goede wielen, maar als het gebeurt: dan is dat een verdomd handig ding om bij je te hebben.
Als ik zo’n ding ergens tegenkom zou ik dat direct aanschaffen (en ermee oefenen, net als vroeger met een kettingpons en een oud stuk ketting en de NBT).
Als iemand zo’n ding kent...
Alfred, ja ik heb nu inderdaad de boel weer voor elkaar, althans de rem doet het weer.
Ik laat het nog wel even checken door de fietsenmaker.
Maar als ik nu er mee weg moet vertrouw ik het genoeg.
Maar om frustraties tijdens de vakantie te voorkomen neem ik wel een prefab master/slave leiding mee.
En een stuk leiding lang genoeg voor de langste afstan, want dat heb k net opgemaakt, lol
Toch nog eens nagedacht, als het gaat om dit proces:


Dan kom ik toch weer terug op tiewraps en ducttape ;-)

  • De twee zwarte klemmen met de slang ertussen klem je dicht met twee tiewraps
  • Je ondersteund de klemmen met plankjes bijv. op je bagagedrager of zet een kant op een muurtje
  • Je zoekt een steen als hamer en plakt daar een aag ducttape op zodat het net een plastic hamer is
  • En hameren maar
Ik heb het zelf niet geprobeerd, maar wat nu als je de insert verwarmd met een aansteker (die je meeneemt om je brander aan te steken), in hoeverre zou dat slecht zijn voor de slang? Als de insert op zijn plaats zit natuurlijk wel even af laten koelen maar dat is binnen 5 minuten gebeurd.
Er wel voor zorgen dat je een tang of doek gebruikt om je vingers niet te verbranden. :wink:
Nee, verwarmen mag niet.
En als je als kunststof verwarmt, doop het dan in een glas waarin je net gekookt water hebt gedaan. Dat maakt de kunststof flexibel.
daulagari en _Peter_,
inderdaad om dat proces gaat het.

Wat betreft het verwarmen: thuis (en ik zou ook in het veld zo werken) heb ik de slang verwarmd zodat die iets zachter werd (let wel: iets, dus niet in de fik steken!).

De uitdaging bij het niet gebruiken van een bankschroef of iets soortgelijks zit 'm erin dat je heel recht moet slaan om niet de slang uit te scheuren.
Of je het blokje stijf genoeg dicht krijgt met tape en tiewraps om de slang te weerhouden van naar beneden glijden als je erop gaat slaan? Geen idee.
Daarnaast is het blokje ongeveer max. 1 cm. breder dan waar de slang inzit,
dus met twee plankjes, dat blokje erop balanceren, met één hand de insert rechthouden en met een steen recht naar beneden slaan: uitdagend zou ik willen zeggen.

Maar: als de nood aan de man is is dat zeker het proberen waard.

In ieder geval beiden bedankt voor het meedenken!
Eric,
thuis gebruikte ik de föhn, dat was net genoeg om het zachter te maken.

Het hete theewater is wel een slimme ja, ga ik onthouden voor het geval dat.
Misschien een kort stukje aluminium buis met een binnendiameter van ca 20 x 20 mm waar de blokjes met leiding net wel/niet in passen?

Afbeelding


Als je de nylon blokjes een beetje schuin afvijlt en ook de aluminium buis een beetje bewerkt krijg je een soort zelfklemmend bankschroefje.
Het gebruik van een echte bankschroef zoals in het filmpje lijkt me het makkelijkste maar “in het veld” heb je misschien nog iets aan deze mobiele versie?

Misschien wel een extra paar handen nodig :wink: