Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff welke verhoudingen zijn nog toegestaan - Forum Wereldfietser

Rohloff welke verhoudingen zijn nog toegestaan

Op mijn bikepakingfiets(surly Kramus) heb ik nu voor 36 en achter 16 met rohloff naaf.


En ik wil iets lichter zodat ik wat lichtere versnellingen heb en ook de zwaarderen eens kan gebruiken, uiteraard heb ik de handleiding gelezen maar toch kom ik daar niet goed uit ook omdat ik in categorie 100+ val.

En ik wel een heggeman rsv blad monteren in 35 tands kan dit dan samen met achter 17? of nog lichter?

Ik wil geen groter blad voor gezien deze dan tegen het frame aankomt graag jullie advies.

Jerry
Verhouding 38-16 was het laagste wat volgens Rohloff was toegestaan vroeger. Geen idee of dan sindsdien gewijzigd is.

Dus dan zou je te licht zitten.
Wanneer je zelf minder weegt dan 100kg is minium verhouding 1,9.
Weeg je meer dan 100kg of op een tandem is de minimum verhouding 2,5

Weeg je 70kg en heb je een rugzak van 40kg ben je dus zwaarder dan 100kg.
Weeg je 70kg en hangt er 40kg bagage aan je fiets ben je lichter dan 100kg.

Zie ook handleiding http://www.koli3.be/img/handleiding-rohloff.pdf pagina 17 en 19
De verhouding moet dan dus hoger zijn dan 1,9 of 2,5 (afhankelijk van het gewicht)?

Je mag dus niet te licht willen trappen ;)
Fedor schreef:
di 10 apr, 2018 18:49
De verhouding moet dan dus hoger zijn dan 1,9 of 2,5 (afhankelijk van het gewicht)?

Je mag dus niet te licht willen trappen ;)
Verhouding 1.9 heb je dus in versnelling '11'.
In 'versnelling' 1 (eigenlijk vertraging) wordt dit 1.9*0.279=0.53 of in 'derailleurtaal' 22/41.
Zie ook: handleiding.
40-16 of 42-17 is dus het lichtste dat mag bij jouw 100+ gewicht. Kortom, je zit nu al over de toegestane belasting van de naaf. Nu denk ik niet dat je gelijk een probleem hebt als je 101 kg weegt, maar Rohloff zegt wel dat anders dan vroeger deze nieuwe limieten geen grote marges meer kennen.
Toch snap ik die handleiding niet echt..tandwiel voor is 35 welke dan achter om het lichtst mogelijk te hebben?

35/14=2,5?
Ja jerryopdefiets,

dat heb je goed uitgerekend. Als je een voorblad 35 erop gaat zetten, mag je (als je zelf meer dan 100kg weegt) niet meer dan 14 tandjes achter hebben. Het valt voor jou dus tegen, want de tandwielen die je nu hebt zijn dus voor jou te licht, volgens de regels. Au.

Een 14t is volgens mij niet te krijgen, dus dan zit je al aan 13 vast.
Iets beter voor jou is dan bijvoorbeeld 40t - 16t. Dat kan volgens de regels net.
Want waarom zou je per se een 35t voorblad willen? Grotere tandwielen gaan langer mee.

Overigens zou ik een schaalverdeling verwachten of zoiets, in plaats van die ruwe grens van 100 kg met dat grote verschil. Zelf weeg ik iets onder de 100kg. Stel dat ik voor de zomer mijn maag nog een aantal keer royaal zou gaan vullen, wat ik níet moet doen, dan kom ik er tegen die tijd misschien net iets boven uit. Laat ik het zover komen, dan mag ik van Rohloff eigenlijk niet meer met mijn 42-19 (en ja, 19t bestaat wel) op vakantie. Ik denk niet dat ik daar meteen gehoor aan zou geven. 42-19 is immers nog altijd ongeveer in het midden tussen die 1,9 en 2,5 verhouding.

Als je (hypothetisch) twee mensen hebt van 120kg maar dit bij de een vooral dankzij veel spieren is, en bij de ander vooral dankzij veel vet, moeten die dan (in de praktijk) allebei dezelfde conclusies trekken uit deze regel? Weet iemand dit? JustKoen misschien?

Hans
javb2812 schreef:
wo 11 apr, 2018 00:47
Want waarom zou je per se een 35t voorblad willen? Grotere tandwielen gaan langer mee.
jerryopdefiets schreef:
di 10 apr, 2018 17:52
Ik wil geen groter blad voor gezien deze dan tegen het frame aankomt
De gestelde regel van Rohloff is inderdaad wel heel erg grofmazig.
Dat een Rohloffnaaf op een tandem überhaupt is toegestaan geeft wel aan dat er heel wat marge in zit.
In een Rohloff naaf zitten ertalon busjes die kapot gaan als er te veel kracht op een Rohloff naaf wordt gezet.
Die busjes zijn dus bewust het zwakste punt. Slim hé!

In de winkel heb ik een opengewerkt exemplaar staan waar ik ze kan aanwijzen.
Die busjes kunnen vervangen worden door steviger exemplaren (wordt soms bij tandems gedaan), maar dan verplaats je dus het zwakste punt naar de tandwieltjes.

Er zijn overigens wel 14T kransjes (de splined versie). Bij iedere serieuze Rohloff winkel zijn die te koop :oops: :oops:
Eric heeft gelijk. Denk er wel aan dat de nieuwe splined kransjes een wat andere kettinglijn kunnen geven. Zelf zou ik eerder gaan voor relatief grote voor en achter tandwielen. Dat loopt mooier en slijt minder.
Wat ik me afvraag bij die verhoudingen, zijn die berekend op mij of op Tom Dumoulin?
Ik gok dat wanneer iemand met een rohloff naaf fietst en het maximale koppel levert, de achterband zal gaan slippen?
Friso* schreef:
wo 11 apr, 2018 12:40
Ik gok dat wanneer iemand met een rohloff naaf fietst en het maximale koppel levert, de achterband zal gaan slippen?
Nee, je maakt een wheelie, je voorwiel komt los. Tenzij je (zware) voortassen hebt, een tandem, of het glad is. (Of de naaf gaat dus kapot)
renel schreef:
wo 11 apr, 2018 11:54
Wat ik me afvraag bij die verhoudingen, zijn die berekend op mij of op Tom Dumoulin?
Zowel voor jou als voor Tom Dumoulin geldt dat je nooit meer kracht op de pedalen kunt zetten dan wanneer je uit het zadel komt en je je volle gewicht op de trapper zet die naar beneden gaat. Het verschil tussen jou en Tom Dumoulin is dat Tom het 'staan op de pedalen' véél langer volhoudt dan jij. Maar het gaat niet om de duur ; het gaat om die maximale belasting.

Bepalend is dus dat volle gewicht op de trapper, de cranklengte en de overbrengingsverhouding (die werkt als een krachtdeler) waarmee de belasting via de tandwielen en de ketting aan de Rohloff naaf wordt doorgegeven. Die drie zaken bepalen het 'maximales Drehmoment' . Rohloff heeft vastgesteld, volgens hun documentatie dat de naaf maximaal 130 Nm kan hebben, anders treedt er schade aan de tandwielen op.
Stel je weegt 100 kg. Dat geeft een belasting door de zwaartekracht van 1000 N. De arm is maximaal als de crank (meestal 17 cm) horizontaal staat. Dan is de het draaimoment 170 Nm aan de crank. Via de overbrengingsverhouding van 1,9 kom je op ca. 90 Nm aan de naaf. Tussen 90 en 130 Nm zal wel een veiligheidsfactor inzitten. Je begrijpt daaruit wel dat het verschil maakt of je je bagage in een rugzak draagt of op de drager, zoals Just Koen al aangaf. Als het op de drager zit, telt het niet mee.
Als je in alle omstandigheden op je zadel blijft zitten, zal die overbrengingsverhouding ook wel lager mogen zijn.

PS : waarschijnlijk zijn het niet de metalen tandwielen maar de kunststof 'Kuppelbolzen' die de aandrijfkracht op het naafhuis overdragen, die beschadigd worden bij overbelasting.
Carl schreef:
wo 11 apr, 2018 09:20
javb2812 schreef:
wo 11 apr, 2018 00:47
Want waarom zou je per se een 35t voorblad willen? Grotere tandwielen gaan langer mee.
jerryopdefiets schreef:
di 10 apr, 2018 17:52
Ik wil geen groter blad voor gezien deze dan tegen het frame aankomt
Inderdaad, dat had ik even over het hoofd gezien.
Ik sta hier overigens van te kijken. Moet het niet een merkwaardig frame zijn als er geen groter voorblad dan 35t op kan?

Hans
math schreef:
wo 11 apr, 2018 22:09
renel schreef:
wo 11 apr, 2018 11:54
Wat ik me afvraag bij die verhoudingen, zijn die berekend op mij of op Tom Dumoulin?
Zowel voor jou als voor Tom Dumoulin geldt dat je nooit meer kracht op de pedalen kunt zetten dan wanneer je uit het zadel komt en je je volle gewicht op de trapper zet die naar beneden gaat.
Dan heb je vergeten dat je ook aan het stuur kunt trekken, kunt gaan staan en daarmee de traagheid van je lijf gebruiken door het op en neer te laten gaan* en dat je klikpedalen kunt gebruiken. Alles bij elkaar denk ik dat je zo aan het dubbele komt, maar dat is maar een wilde schatting van mij.
Ik zou graag eens plaatsnemen op een fiets met meetapparatuur hiervoor, of ik zou het eens kunnen afleiden en berekenen uit een filmpje van een stoplichtsprint.

*: deze mogelijkheid geeft uiteraard alleen piekkrachten, maar dat lijkt me is als het gaat om het breken van iets in de naaf wel relevant.
Dat op en neer gaan van het lijf 'en dansante' (Wiegetritt in Duits) zit in mijn beschrijving. Het effect van klikpedalen zie ik niet. De dynamische factor zal wel in die 90-130 Nm marge zitten.
Ik denk niet dat er iets breekt, maar dat de kunststof Kuppelbolzen (Die Kuppelbolzen dienen der Kraftübertragung vom Getriebe auf das Nabengehäuse) niet meer genoeg grip hebben op het naafhuis.

Afbeelding

Een SRM-crankstel meet het momentane koppel, maar het display zal wel het gemiddelde over de trapcyclus en het verschil links/rechts aangeven. Een renner is geïnteresseerd in zijn gemiddelde vermogen, niet in de piekwaarde.
SRM is erg duur. Er zijn nu ook betaalbare losse cranks met ingebouwde vermogensmeter te koop van het merk Stages. Je kunt de linker XT-crank vervangen door zo'n Stages crank.
quote=math
> Dat op en neer gaan van het lijf 'en dansante' (Wiegetritt in Duits) zit in mijn beschrijving.
Bedoel je dat met veiligheidsmarge? Ik zie er verder niets van staan. (correct me)

>Het effect van klikpedalen zie ik niet.
Met je trekkende been voorkom je dat je lichaam omhoog gaat. De trekkracht van dat been kun je dus optellen bij het lichaamsgewicht waarvan je de kracht op het duwende pedaal kunt zetten.