Additionally, paste this code immediately after the opening tag: voortzetting discussie vuurschaal bij Kampeerweekend ALV - Forum Wereldfietser

voortzetting discussie vuurschaal bij Kampeerweekend ALV

Ook bij het verstoken van olie is het zo dat dan de CO2 vrijkomt die er eerder (weliswaar lang geleden) in is gestopt. Ik wil alleen maar zeggen dat het in principe niet uitmaakt of de CO2 van een houtvuurtje of van olie komt, zolang er maar niet meer CO2 vrijkomt als wordt opgenomen is er niets aan de hand. (en daar gaat het natuurlijk al erg lang verkeerd.)
Bij hout is de roulatiesnelheid veel hoger dan bij olie. Bij olie duurt het miljoenen jaren voordat er weer nieuwe olie is aangemaakt, met daarin weer opgenomen CO2. Bij hout worden weer productiebossen geplant (voor brandhout) die gedurende enkele 10-takken jaren weer CO2 uit de atmosfeer opnemen.

Zolang er dus meer hout wordt aangeplant dan verbrand (en dat gedurende lange tijd wordt volgehouden) dan zou het de goede kant op kunnen gaan. Bij olie is dat niet mogelijk.
De analyses kloppen volgens mij allebei. Punt is echter dat we de afgelopen 50 jaar de co2 in de atmosfeer brengen die in miljoenen jaren is opgenomen door vegetatie en vervolgens door de bodem.

Dat geeft de onbalans waardoor onze dampkring en daarmee het milieu verstoord is geraakt.

Daarom denk ik dat houtvuurtjes minder vervelend zijn voor het milieu dan vuur door olie of gas. Sterker nog. Ik denk dat de meeste co2 vrij komt door rotting van dode planten en bomen maar héé, dat is onderdeel van de korte cyclus die al zo functioneert van voor het moment dat Adam en Eva uit het paradijs werden gezet.
AndreM schreef:
za 21 apr, 2018 06:23
Daarom denk ik dat houtvuurtjes minder vervelend zijn voor het milieu dan vuur door olie of gas.
Voor de stabiliteit van het klimaat en het onroerend goed in Groningen zal dat wel kloppen, maar voor onze longen kun je vast beter op gas stoken.

AndreM schreef:
za 21 apr, 2018 06:23
Sterker nog. Ik denk dat de meeste co2 vrij komt door rotting van dode planten en bomen maar héé, dat is onderdeel van de korte cyclus die al zo functioneert van voor het moment dat Adam en Eva uit het paradijs werden gezet.
Gingen bomen en planten wel dood in het paradijs? :wink:
keesswart schreef:
za 21 apr, 2018 08:35
Gingen bomen en planten wel dood in het paradijs? :wink:
AndreM doelt op dit: https://nl.wikipedia.org/wiki/Koolstofkringloop
CO2 uitstoot.
De scheepvaart heeft zich nu ook aangesloten bij de klimaatakkoorden van Parijs.
Nu nog de luchtvaartindustrie en hierbij de toeristensector inbegrepen.
Immers;
Als de luchtvaart door mag groeien zoals zij nu doet, stoot de reissector in zijn eentje rond 2070 meer CO2 uit dan de rest van de wereld. En dan verbruikt de sector ook in zijn eentje alle 'CO2-ruimte' voor de hele wereld. Volgens Paul Peeters, die recentelijk promoveerde op een studie naar de CO2-uitstoot van de reisindustrie, is de groei van de sector met de gebruikelijke middelen niet te beteugelen.

Zie verder Volkskrantartikel van 28 november 2017.
Hartstikke goed die beperking van de CO2-uitstoot, echter het is een enorme versimpeling van iets wat veel verder gaat en dat beter te omschrijven is als de voetafdruk die je achter laat op deze wereld.
En de grootste kans om het beter te laten gaan is als mensen doelen stellen voor hun eigen voetafdruk en niet voor die van anderen.

Thijs
Senior2 schreef:
za 21 apr, 2018 10:47
En de grootste kans om het beter te laten gaan is als mensen doelen stellen voor hun eigen voetafdruk en niet voor die van anderen.
Thijs
Nou ik ken toch vrij veel mensen zijn die vinden dat de ****** de **** en de ***** kunnen krijgen met hun **** ideeën over het **** milieu en dat het milieu de **** kan ***** omdat ze **** wel zelf uitmaken wat ze doen, hele meute's van de rest die vinden dat het al heel moeilijk wordt om van het gas af te gaan en dat alle problemen dan opgelost zijn.


B.t.w.: Het 'van het gas af gaan' heeft zover ik weet niets met CO2 te maken maar uitsluitend met de bodemverzakkingen en aardbevingen in Groningen.
Senior2 schreef:
za 21 apr, 2018 10:47
En de grootste kans om het beter te laten gaan is als mensen doelen stellen voor hun eigen voetafdruk en niet voor die van anderen.

Thijs
Je "eigen voetafdruk" vertel nu eens wat je hieronder verstaat voor mij als 'ongeletterde' die uit een achterstandswijk komt en sociaaleconomisch niet mee kan komen met al die boven gemiddelde "modale" inkomens die veel meer te besteden hebben dan ik.
joukon schreef:
za 21 apr, 2018 13:21
Senior2 schreef:
za 21 apr, 2018 10:47
En de grootste kans om het beter te laten gaan is als mensen doelen stellen voor hun eigen voetafdruk en niet voor die van anderen.

Thijs
Je "eigen voetafdruk" vertel nu eens wat je hieronder verstaat voor mij als 'ongeletterde' die uit een achterstandswijk komt en sociaaleconomisch niet mee kan komen met al die boven gemiddelde "modale" inkomens die veel meer te besteden hebben dan ik.
Kom op joh, iets meer eigendunk tonen en het even op wikipedia.nl intikken.
Bert van Sprang schreef:
za 21 apr, 2018 10:39
Hartstikke goed die beperking van de CO2-uitstoot, echter het is een enorme versimpeling van iets wat veel verder gaat en dat beter te omschrijven is als de voetafdruk die je achterlaat op deze wereld.
joukon schreef:
za 21 apr, 2018 13:21
Senior2 schreef:
za 21 apr, 2018 10:47
En de grootste kans om het beter te laten gaan is als mensen doelen stellen voor hun eigen voetafdruk en niet voor die van anderen.

Thijs
Je "eigen voetafdruk" vertel nu eens wat je hieronder verstaat voor mij als 'ongeletterde' die uit een achterstandswijk komt en sociaaleconomisch niet mee kan komen met al die boven gemiddelde "modale" inkomens die veel meer te besteden hebben dan ik.
Daarom graag versimpeling, zodat iedereen begrijpt waar het over gaat, Bert.

Als de boodschap te ingewikkeld wordt haken veel mensen (terecht) af. Als je vervolgens toch doelen stelt voor de voetafdruk van iemand anders zal je eerst begrepen moeten worden en zal men moeten weten waar het over gaat. Uiteindelijk is de grootste kans van slagen als iemand inderdaad zelf zijn eigen doel stelt, uit eigen overtuiging.
Dit is al heel simpel en vast ook heel suggestief:

http://voetafdruktest.wnf.nl

Ik kwam uit op 5 hectare, iets onder het gemiddelde, maar veel te veel!
Bert van Sprang schreef:
za 21 apr, 2018 15:43
Dit is al heel simpel en vast ook heel suggestief:
http://voetafdruktest.wnf.nl
Ik had al een paar keer meerdere antwoorden mogelijk, maar dat mag niet van het program.
De vraag of ik een klein huis heb vond ik ook intrigerend...
Bij vraag 9 werd het me te gortig. Exit.
Ook ik heb me verbaast dat het WWF zo'n simpele, suggestieve en weinig concrete test plaatst. Heb jij een betere?
Bert van Sprang schreef:
za 21 apr, 2018 16:33
Ook ik heb me verbaast dat het WWF zo'n simpele, suggestieve en weinig concrete test plaatst. Heb jij een betere?
Ik heb eens rondgekeken en het eerste dat ik tegekwam vroeg om mijn postcode. Ik dacht dus *&^)*(^&(&*.
Daarom raad ik liever aan geen online test in te vullen omdat zo'n programma je ingevulde gegevens met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid gaat onthouden, wachtend tot een onnozele een poortje in een server op een kier heeft staan en een ander er mee vandoor gaat en ze verkoopt.
Afgehaakt rond vraag 14 bij lifestyle. Kreeg een gevoel in de onderbuik dat er vragen passeren die je een richting opduwen. In plaats van inventariseren wat je situatie is.
Gewoon lekker een vuurschaal doen hoor. Je leeft maar een keer. Ik word gek van die totale betutteling.
Die ene vuurschaal niet doen gaat echt het milieu niet redden. Schijnt dat een stel tankers die dagelijks over de aardkloot varen het grootste deel van de milieuvervuiling voor hun rekening nemen met hun uitlaatgassen door stookolie. Een van de meest vervuilende olien. Dan heb je nog een aantal landen zoals China die heel vervuilend bezig zijn. En nog wat andere landen zoals India waar ze het woord milieu ook niet kennen. En dan zouden wij ons als piepklein landje als NL ons druk maken om een vuurschaaltje op een kampeeravond. Je kan het ook overdrijven.
Mijn voetafdruk zal mij ook een zorg zijn. Ik eet veel biologisch omdat ik dat vaak lekkerder vind. Verbouw af en toe zelf groenten, composteer. Maar dit alles omdat ik het of leuk of makkelijker vind. Zelf composteren is fijn omdat ik de kliko niet aan de weg hoef te zetten op bepaalde tijden. Daarom doe ik ook niet mee aan de plastic, glas, papier toestand. Alles in een zak. Centraal scheiden is namelijk goedkoper en efficienter. Helaas is mijn gemeente nog niet zo ver en ik heb er geen tijd voor om dat bij te houden. Als je echt alles doortrekt mag je natuurlijk ook geen wereldfietser meer zijn. Je tent is van plastic, je fiets is van metaal, je hebt olie nodig voor je remmen en onderhoud. Nog maar niet te spreken dat je zoals ik deze zomer de veerboot neem. Das iets meer CO2 dan dat vuurtje. We hebben allemaal een telefoon of gps etc. Nee, ik denk dat we dan het beste de hele mensheid maar moeten afschaffen. Kortom ontstress en doe wat je fijn vind. Leef en geniet en laat je zelf niet beperken. Ga reizen, zie wat van de wereld. Doe het als je het kan. Je weet nooit hoe het met je gaat en dan ineens kan je niet meer en heb je misschien spijt dat je een aantal dingen nooit gedaan hebt.
Hier heb ik geen woorden voor.
kathy78 schreef:
za 21 apr, 2018 20:47
Ga reizen, zie wat van de wereld. Doe het als je het kan.
Goeie tip. Dan kun je met eigen ogen zien dat er nog een wereld te redden valt.

Groet,
Tom.