Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Batavus Kayenta naar Griekenland? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Batavus Kayenta naar Griekenland?

Het nadeel van een (goedkope) verende voorvork en/of zadelpen is het hoge gewicht en het geringe effect.
Bert van Sprang schreef:
wo 25 apr, 2018 20:24
Het nadeel van een (goedkope) verende voorvork en/of zadelpen is het hoge gewicht en het geringe effect.
Hoe is een goedkope van een "dure" te onderscheiden?
Batavis schreef:
wo 25 apr, 2018 21:04
Bert van Sprang schreef:
wo 25 apr, 2018 20:24
Het nadeel van een (goedkope) verende voorvork en/of zadelpen is het hoge gewicht en het geringe effect.
Hoe is een goedkope van een "dure" te onderscheiden?
Google(of helemaal niet). Vaak is bij merken als Koga, Gazelle of Batavus de vork een sluitpost. Die "moet" er nu eenmaal op zitten, omdat "men" dat vraagt. Veel comfort brengt het niet. Beter haal je comfort uit zo breed mogelijke banden die je vervolgens niet te hard oppompt.
Batavis schreef:
wo 25 apr, 2018 21:04
Bert van Sprang schreef:
wo 25 apr, 2018 20:24
Het nadeel van een (goedkope) verende voorvork en/of zadelpen is het hoge gewicht en het geringe effect.
Hoe is een goedkope van een "dure" te onderscheiden?
Prijs :D :P

Er bestaan geen goede/dure vorken op "all-round"-fietsen. Goede vorken zitten op dure MTB's.
Kwaliteitsverschillen tussen geveerde vorken zijn klein en de prijsverschillen zijn enorm groot.
Ik rijd met Fox (29"MTB en reisfiets), Rock Shox Reba (26" MTB) en Suntour (28" toerfiets). Fox zit in de €600+ klasse, Rock Shox kost €300+ en Suntour ca. €100.
De verschillen zijn vooral een kwestie van marketing strategie.

Fox mikt op de markt van dure merkfietsen. Ze prijzen hun losse vorken enorm hoog, zodat een complete fiets met een Fox vork een kwaliteitskoopje lijkt. Win-win voor Fox en voor het fietsmerk. Door het opkopen van andere merken probeert Fox op meer 'price-points' afzet te vinden.
Rock Shox probeert zowel voor de complete-fietsenmarkt als voor de losse verkoop aantrekkelijk te zijn. Ze doen veel aan reclame, wat hun marketingkosten hoog maakt.
Suntour doet weinig aan marketing. Ze zijn waarschijnlijk de grootste vorkproducent en daarom qua kosten laag. Ze bieden m.i. de meeste waarde voor het geld.
Op mijn MTB, die ik ook gebruik als trekkingfiets, zit een verende vork (Manitou Axel).

Allesbehalve topspul, maar naar ik vermoed niet slechter dan wat er op de gemiddelde gewone fiets zit.

Wat mij betreft is de toegevoegde waarde uiterst klein voor een trekkingfiets. De vork doet weinig tegen de talrijke maar relatief kleine oneffenheden van een typische slechte weg. Zoals iemand hier al opmerkte zijn banden dan belangrijker. Er zijn bovendien nadelen. Hij weegt veel en als je hem niet uitschakelt, kun je een vervelend wiegend effect hebben als je klimt. De voorvork is ook minder stijf, wat je voelt met bagage (zeker tijdens snellere afdalingen).
En je kunt er niet met goed fatsoen een voordrager op bevestigen. Mocht dat wel lukken dan is dat ofwel op het niet afgeveerde deel van de vork waardoor de bagage extra hard op en neer geschud zal worden, ofwel het is een complexe hoger geplaatste drager die problemen kan geven met shimmiën (trillen van het stuur) van de fiets.