Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Den-Haag naar Barcelona - Ibiza.. - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Van Den-Haag naar Barcelona - Ibiza..

226 berichten
Voortassen vangen meer wind dan een stuurtas. Luchtweerstand neemt snel toe bij hogere snelheden.
Stuurtas weegt minder dan een rekje + tassen. Gewichtsbesparing speelt een grote rol bij klimmen.
Een gewichtsverdeling is alleen interessant bij veel gewicht. Hoe meer mee, hoe meer naar het voorwiel.

Alleen bij een groot gewicht op het achterwiel heb je kans met die lichte verzetten dat je fiets onder je vandaan schiet, zoals mij vroeger vaak is overkomen met de bomvolle krantentassen achterop. Dat was beduidend meer dan 15 kg!!!

Zoals Wim aangeeft is er wat te kiezen. Je kan het geld van de voortassen ook gebruiken voor lichtere materialen. Ook kan je op safe reizen en allemaal handige foefjes meenemen van de Bever voor het geval je tegen iets aanloopt of je realiseren dat je bijna alles kan oplossen en anders even omfietst om het alsnog te kopen. Met je smartphone kan je zoeken, navigeren, vertalen, betalen etc. etc.
De topicstarter wil ook nog een fiets aanschaffen, dus al deze informatie kan helpen bij de keuze van de fiets. Dat hoeft misschien niet een zware traktor te worden, maar kan misschien zelfs een randonneur zijn. Als je minder bagage hebt hoef je ook een minder zwaar uitgevoerde fiets te hebben, waardoor je weer beter de berg op komt.
Keuzes.....keuzes.....keuzes.....
groverr schreef:
ma 30 apr, 2018 22:46
Ik vind drogen onderweg eigenlijk gedoe.
Ik doe het ook nooit. Uit eigen ervaring (met 4-seizoenentent) zou ik zeggen dat het hooguit een paar ons water is. Ik heb met fietsen nooit echt het verschil tussen een natte en droge tent gevoeld.
groverr schreef:
di 01 mei, 2018 00:32
Voortassen vangen meer wind dan een stuurtas. Luchtweerstand neemt snel toe bij hogere snelheden.
Stuurtas weegt minder dan een rekje + tassen. Gewichtsbesparing speelt een grote rol bij klimmen.
Een gewichtsverdeling is alleen interessant bij veel gewicht. Hoe meer mee, hoe meer naar het voorwiel.
Laatst was er een topic om alleen de tassen te gebruiken en de drager "leeg te laten" (ging over tentstokken die in een achtertas moesten passen). Dan heb je de voortassen wel nodig.

Al heb ik ff geen idee waarom de bagagedrager leeg zou moeten blijven (behalve handig voor boodschappen ... dan heb je wel ff een ruimte-buffer voor een paar dagen proviand)... en het ziet er clean uit ;)

Bij hevige klimmetjes vind ik het wel lekker dat niet al het gewicht alleen op het achterwiel zit, maar meestal zijn dat maar korte stukjes.
Fedor schreef:
di 01 mei, 2018 06:32
Al heb ik ff geen idee waarom de bagagedrager leeg zou moeten blijven (behalve handig voor boodschappen ... dan heb je wel ff een ruimte-buffer voor een paar dagen proviand)... en het ziet er clean uit.
Volgens mij was het omdat dat bij vliegen, ov en andere handelingsdrukke toestanden erg handig is als je maar 2 stuks dingen hebt en een fiets.
Ieder heeft zijn/haar systeem: ik reis meestal met Ortlieb voor- en achtertassen en een 'lege' bagagedrager. In die 4 tassen zit alles in, inclusief de tent. Ik vind dit makkelijk om in en uit te laden, alles is altijd beschermd en afgeschermd, gewicht is zo laag mogelijk, en ik heb geen snelbinders nodig. De extra ruimte is handig wanneer ik onderweg boodschappen doe. Als ik meer ruimte nodig heb, neem ik ook de stuurtas mee.

Aangezien de TS al een setje van 4 tassen heeft, en een slaapzak van 1,6 kg die waarschijnlijk een hele tas vult, dacht ik dat deze opstelling wel geschikt zou zijn.
nicolevelo schreef:
di 01 mei, 2018 09:12
Ieder heeft zijn/haar systeem: ik reis meestal met Ortlieb voor- en achtertassen en een 'lege' bagagedrager. In die 4 tassen zit alles in, inclusief de tent. Ik vind dit makkelijk om in en uit te laden, alles is altijd beschermd en afgeschermd, gewicht is zo laag mogelijk, en ik heb geen snelbinders nodig. De extra ruimte is handig wanneer ik onderweg boodschappen doe. Als ik meer ruimte nodig heb, neem ik ook de stuurtas mee.
Na enig nadenken neig ik ook wel naar deze opzet. Voordeel is ook dat de bagagadrager "grijpbaar" is om de fiets ff om te zetten of in- of uit te laden. Mijn tenstokken passen iig (scheef) in een achtertas.

Heb wel altijd een stuurtas, maar die is vrijwel alleen voor de camera (lekker snel voor handen) bedoeld.
In mijn stuurtas zitten mijn papieren en kostbare spullen. Neem mijn stuurtas altijd mee tijdens een sanitaire stop.
Precies, zo doe ik het ook: geld, papieren, telefoon, zonnebril, medicijnen, klein ehbo etui, 1x binnenband, reserve batterijen voor de Garmin etc. Kortom alles wat echt belangrijk is en niet gestolen mag worden, of dat je graag heel snel bij de hand wilt hebben. In het kaartetui het routeboekje (ook al rij ik vooral op de Garmin). Alles bijeen loopt het gewicht hiervan toch nog aardig op, helaas.
Dit is wat ik nu heb.
3 backroller tassen en 1 met een rugzak adapter.
Afbeelding

De voortassen terug gestuurd en een stuurtas besteld.

Nu heeft mijn vader een Mio Cyclo 200 van 2 jaar oud. Iemand een ervaring met dat apparaat?
Ga zelf ook nog naar recensies zoeken.
bert sitters schreef:
di 01 mei, 2018 11:49
In mijn stuurtas zitten mijn papieren en kostbare spullen. Neem mijn stuurtas altijd mee tijdens een sanitaire stop.
Da's klein grut. Past idd nét naast/onder de camera :)

Bij dagtochtjes heb ik (naast de stuurtas) één frontroller aan de achterdrager met dan daarin de papieren/geld en andere klein grut (gereedschap, reservemeuk, regenjasje e.d.). Die gaat bij afstappen ook altijd mee. Tijdens het rijden is deze "gelocked" met de gesp zodat een brommerrijder deze er niet makkelijk af kan trekken onder het rijden.

Maar we dwalen af ;)
Waarom zou je drie backrollers, in plaats van twee, kunnen gebruiken?
Leon schreef:
di 01 mei, 2018 12:56
Waarom zou je drie backrollers, in plaats van twee, kunnen gebruiken?
Ik dacht goedkoop op Marktplaats mijn gear te kunnen kopen en zo had ik 1 tas voor 30€ en kon maar geen tweede vinden.
Blijkt dat die per set verkocht worden en dus heb ik set nieuwe aangeschaft.
Ik moet wel zeggen dat de Ortlieb als rugzak superfijn is!
Met de adapter heb ik geen last van een bezwete rug en ik fiets meestal stevig door..
bert sitters schreef:
di 01 mei, 2018 11:49
In mijn stuurtas zitten mijn papieren en kostbare spullen. Neem mijn stuurtas altijd mee tijdens een sanitaire stop.
Bij mij in m’n rechter tas. Met stuurtas vond ik niet fijn rijden. Wel heb ik een tasje op m’n bovenbuis zitten nu.
Wouter Duijndam schreef:
di 01 mei, 2018 13:08

Blijkt dat die per set verkocht worden en dus heb ik set nieuwe aangeschaft.
Er staat nu op marktplaats nog een gele enkele tas, als je er weer een setje van twee van wil maken :-)
groverr schreef:
di 01 mei, 2018 00:32
De topicstarter wil ook nog een fiets aanschaffen, dus al deze informatie kan helpen bij de keuze van de fiets.
Keuzes.....keuzes.....keuzes.....
Van dat idee ben ik al afgestapt.
Ik ga nu een fiets samen stellen samen met mijn vader van goede gebruikte onderdelen.
Je kent dit rijtje inmiddels? : (bron fietsvakantiewiki)

Typisch aan een trekkersfiets:

1. Een frame dat voldoende stijf is om stabiel te rijden met bagage.
2. Een niet te korte liggende achtervork om niet met de hakken tegen de tassen te komen bij het fietsen.
3. Lichte verzetten om met bagage tegen hellingen op te fietsen.
4. Goede remmen voor afdalingen.
5. Een sterk achterwiel omdat de meeste bagage achterop zal gaan.
6. Een sterke achterdrager.
7. Een stuur dat je met meerdere handposities kunt vasthouden.
8. Betrouwbare en ietwat robuuste onderdelen want je wilt ver van huis niet snel op zoek naar een fietsenmaker.
9. Onderdelen die stuk kunnen gaan in een type dat zo mogelijk verkrijgbaar is of repareerbaar is in de regio van bestemming.
10.Verder zo eenvoudig mogelijk: wat er niet op zit kan niet stuk.
Leon schreef:
di 01 mei, 2018 17:43
Je kent dit rijtje inmiddels? : (bron fietsvakantiewiki)
Leon, ik heb de beginners handleiding van Wim van voor tot achter doorgelezen en heb aan de hand daarvan besloten om op mijn huidige fiets te gaan.
Ik ken deze fiets door en door en heb nog een jaar om deze helemaal klaar te maken.
Wat er moet gebeuren aan de fiets is: een ander zadel, andere bagagedrager opstelling want deze zit in plaats van aan het frame aan het spatbord gemonteerd en dit is niet geschikt voor gewicht.
Mijn achterwiel laat ik volledig nakijken en naspannen voor vertrek en ik verander de banden van 37 naar 42mm breed.

AfbeeldingGazelle Chamonix Trekking T24 by Wouter Duijndam, on Flickr
Prima uitgangspositie lijkt me, al zou ik achter en liefst ook voor een wat minder fancy spaakpatroon willen voor rijden met bagage.
Lijkt me een prima plan. Zitten er nokjes voor een steviger drager aan de staande achtervork? Anders zijn er ook klembeugeltjes. Maar misschien is deze drager nog wel OK als je niet teveel meeneemt. Ik zou het stuur ook wat meer naar voren en naar beneden zetten.
Wim schreef:
do 03 mei, 2018 16:47
Lijkt me een prima plan. Zitten er nokjes voor een steviger drager aan de staande achtervork? Anders zijn er ook klembeugeltjes.
Bij mijn zadelpen of achterframe zit niks, ik moet even kijken welke drager geschikt is voor de reistassen.
Wim schreef:
do 03 mei, 2018 16:47
Ik zou het stuur ook wat meer naar voren en naar beneden zetten.
Dat gaat nu nog niet aangezien ik heel veel met mijn dochtertje voorop fiets.
Ik vermoedde al dat dat stuur om die reden zo hoog staat. De beste allround achterdrager is de Tubus Cargo, met als enige nadeel dat je geen al te grote voeten moet hebben omdat de tassen al gauw vrij ver naar voren hangen (maar dat is vaak juist ook een voordeel). Op de foto's zag ik dacht ik ook een behoorlijk ver versleten voorblad. Als je pas over een jaar wilt gaan (dat begrijp ik nu) zou ik in het najaar naar de WF fietsreparatiecursus komen, ook al ben je vast een goede sleutelaar.