Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Den-Haag naar Barcelona - Ibiza.. - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Van Den-Haag naar Barcelona - Ibiza..

226 berichten
Edwin, ik heb geen belang bij dit merk. Er zijn vast prima alternatieven, misschien zelfs van Santos 8)
Edwin* schreef:
ma 30 apr, 2018 13:05
Misschien een idee om voor deze link een apart draadje te maken onder de noemer "commercieel nieuws"?
Dat is onwerkbaar.
"Ik heb een fiets van een merk dat ik hier niet mag noemen met banden van een merk dat ik hier niet mag noemen, een een merk dat ik hier niet mag noemen-brander die ik bij de een merk dat ik hier niet mag noemen gekocht heb en stook met wasbenzine van bij de een merk dat ik hier niet mag noemen, een een merk dat ik hier niet mag noemen stoeltje, een een merk dat ik hier niet mag noemen tent en ...".
Wim schreef:
zo 29 apr, 2018 22:24
...tenzij je al een echte rugzak kampeeruitrusting hebt (maar die heb je niet).
Tijden veranderen blijkbaar ;)... mijn rugzakuitrusting was heel wat zwaarder - en dat was nog goed te doen - dan de (al prima) kampeerset van de TS.
Zelf heb ik tegenwoordig een lichtgewicht Ortlieb PS10 drybag bij me van iets van 50 gram. Als de tent nat is klik ik de droge binnentent los en verpak deze apart in de waterdichte zak. De natte rest van de tent gaat gewoon in het foudraal van de tent, en probeer ik gedurende de dag even te drogen. Als dat niet lukt heb ik in elk geval een droge binnentent.
aandegracht schreef:
ma 30 apr, 2018 10:55
Je tent kan ook in een oudere dagrugzak. De haringen in de zijzakjes van die rugzak en na het opzetten van je tent de mogelijkheid om met een rugzakje even weg te gaan (strand, stad, inkopen doen)
Ik neem aan dat het de bedoeling is dat die rugzak dan niet tijdens het rijden wordt gedragen, maar op de drager wordt gebonden?
De tijden zijn inderdaad veranderd. De moderne rugzakkampeerder gaat nu veelal met nog weer aardig wat minder gewicht op pad dan de fietskampeerder.
aandegracht schreef:
ma 30 apr, 2018 10:55
Jurr schreef:
ma 30 apr, 2018 07:59

Tentje lekker bovenop de bagagedrager leggen in z’n eigen meegeleverde zak, maakt qua volume niet zo gek veel uit omdat’ie niet de tassen in gaat.
Je tent kan ook in een oudere dagrugzak. De haringen in de zijzakjes van die rugzak en na het opzetten van je tent de mogelijkheid om met een rugzakje even weg te gaan (strand, stad, inkopen doen)
Nooit aan gedacht, omdat ik dan de inhoud van mijn tas in de tent laat en een lege fietstas meeneem naar de winkel. Op een rustdag ga ik niet echt wandelen, dus neem steeds mijn stuurtas mee.
Ik fiets ook lekkerder als ik halverwege de middag de boodschappen heb, tenzij ik tijdig in de bewoonde wereld eindig. In de tentfoudraal doe ik dan vaak de vruchtensap en de in plastic verpakte voeding. In de andere tassen prop ik de rest erbij. Soms is dat improviseren, vooral als het zaterdag is. Voor de zondag koop ik dan van die gedroogde macaroni met saus uit een zak. Dat scheelt een zware glazen pot saus. Vaak zijn bakkers op zondagochtend nog open en verder moet ik het dan doen met restaurantjes, tankstation of campingwinkels.
Leon schreef:
ma 30 apr, 2018 13:24
Edwin* schreef:
ma 30 apr, 2018 13:05
Misschien een idee om voor deze link een apart draadje te maken onder de noemer "commercieel nieuws"?
Dat is onwerkbaar.
"Ik heb een fiets van een merk dat ik hier niet mag noemen met banden van een merk dat ik hier niet mag noemen, een een merk dat ik hier niet mag noemen-brander die ik bij de een merk dat ik hier niet mag noemen gekocht heb en stook met wasbenzine van bij de een merk dat ik hier niet mag noemen, een een merk dat ik hier niet mag noemen stoeltje, een een merk dat ik hier niet mag noemen tent en ...".
Volgens mij mag je alle merken noemen, maar als je een link vermeld naar een specifiek product, hoort het dan niet onder "commercieel nieuws" thuis? Het is ook alleen maar een vraag. Wat mij namelijk opvalt is dat áls er bepaalde producten worden gemeld die bijvoorbeeld in de aanbieding zijn, of waar specifiek naar gewezen wordt, er een topic voor gestart wordt in commercieel nieuws.

Maar goed, nu komen we terecht in een onderwerp waar al een draadje voor gestart was :oops: en is dit nu wel erg off topic.
willem.m schreef:
ma 30 apr, 2018 13:21
Edwin, ik heb geen belang bij dit merk. Er zijn vast prima alternatieven, misschien zelfs van Santos 8)
Flauw hoor, ik had gewoon een vraag... Waarom je nu het merk Santos moet aanhalen is mij een compleet raadsel.
Lees verder mijn reactie op Leon maar.
Edwin* schreef:
ma 30 apr, 2018 14:21
Volgens mij mag je alle merken noemen, maar als je een link vermeld naar een specifiek product, hoort het dan niet onder "commercieel nieuws" thuis?
Ik hoop van niet omdat dan alle gebruikerservaringen op een verkeerde plaats terecht komen.

Het gaat hier gewoon om een produkt waar iemand (die er geen commerciële band mee heeft) een goede ervaring mee heeft, doelend op het onderwerp in dit topic. Dan kan dat imho gewoon in dit topic gepost worden (dus niet in 10 topics want dan wordt het weer verdacht ;))
Edwin* schreef:
ma 30 apr, 2018 14:22
willem.m schreef:
ma 30 apr, 2018 13:21
Edwin, ik heb geen belang bij dit merk. Er zijn vast prima alternatieven, misschien zelfs van Santos 8)
Flauw hoor, ik had gewoon een vraag... Waarom je nu het merk Santos moet aanhalen is mij een compleet raadsel.
Lees verder mijn reactie op Leon maar.
Sorry dan Edwin ik begreep je reactie eerst anders. Ik heb zelf een enorme hekel aan reclame, maar in dit geval was het gewoon functioneel bedoeld.

Nu weer ontopic.
Fedor schreef:
ma 30 apr, 2018 13:28
aandegracht schreef:
ma 30 apr, 2018 10:55
Je tent kan ook in een oudere dagrugzak. De haringen in de zijzakjes van die rugzak en na het opzetten van je tent de mogelijkheid om met een rugzakje even weg te gaan (strand, stad, inkopen doen)
Ik neem aan dat het de bedoeling is dat die rugzak dan niet tijdens het rijden wordt gedragen, maar op de drager wordt gebonden?
Klopt, mijn Nomad rugzak op de achterdrager. Die is daar perfect voor. Andere rugzakjes zijn allemaal niet goed, alleen een Nomad rugzak vervoert mijn tent achterop de bagagedrager. Met een paar elastieken net van die haken eraan zit dat prima. Bovenop de (had ik het al gezegd?) Nomad rugzak dan de tentstokken in foudraal met een klein elastiek en een bagagenetje, ook met haken. Daar kan te drogen was of een handdoek onder.
Wim schreef:
ma 30 apr, 2018 13:27
...Zelf heb ik tegenwoordig een lichtgewicht Ortlieb PS10 drybag bij me van iets van 50 gram. ...
Wim,

Gebruik je dan de zak van 7 liter? Lijkt me wel erg groot. Zou die van 3 liter ook voldoende kunnen zijn?

Pieter
Die droge binnentent kan toch gewoon kaal in je waterdichte fietstas? Als het 's-morgens regent bij het tent inpakken heb ik meestal geen zin ook nog de binnentent los te halen. Zelfs als je gewoon alles nat inpakt, is de binnentent 's-avonds snel weer droog, ook bij vochtig weer.
Ik heb intussen een beetje spijt dat ik gereageerd heb op dit draadje. Eén van de charmes van de Eerste Grote Fietstocht is dat je ondanks alle voorbereiding niet weet waaraan je begint.

Het is geweldig om onderweg de dommigheden te ontdekken die je begaan hebt(°), en tegenslagen te ontmoeten, en dan door Pure Klasse, Onvermoede Fysieke Reserves en Zuivere Intelligentie & Daadkracht (en wat geluk en improvisatie) toch een fantastische fietstocht te hebben.

Je mag het niet overdrijven, een fout zadel kan de boel verknoeien op een wijze waarop je later niet met tevredenheid terugblikt. Maar binnen het geplande tijdsbestek arriveren met een tent of met fietstassen die aan elkaar gehouden worden met Vaardig Aangebrachte Duct Tape(°°), dat heeft wel iets.
Frankrijk is daarvoor een goed land, m.i. Ontdekken dat de uitgestippelde D-weg eigenlijk een transitroute is voor zwaar vrachtverkeer en dan op de bonnefooi, Michelin-kaart in de hand, kleinere wegen opzoeken. Het hoort erbij.

(°) Het domste wat ik ooit gedaan heb is een noodspaak meenemen. Ik kan nog geen spaak aanbrengen als je een pistool tegen mijn hoofd houdt. En bovendien had ik werktuigen niet bij om een spaak te vervangen aan de kant van de cassette van de derailleur. Maar zonder die noodspaak durfde ik niet vertrekken ...

(°°) Absoluut onmisbaar, duct tape. Hoewel ... ik had het spul niet bij op mijn eerste lange fietstocht. Na de elfendertigste lekke band van mijn maat - ergens in de middle of nowhere - ontdekte ik een probleem met het velglint. Ik heb dan een pleister gebruikt uit het medicijnenkastje dat ik meesleurde om de boel te repareren. Het werkte, geen lekke banden meer. Hij heeft nog een paar jaar gereden met die pleister op zijn wiel, denk ik.
Tot op heden pakte ik als laatste mijn polyester tentje in. De binnentent laat ik er ook altijd inhangen. Soms is hij vochtig en soms al wat droger, maar het dichte mesh van de binnentent (3 seizoenen) kan goed water opnemen. :D
Als ik hem de volgende avond weer opzette was hij vaak alsnog snel droog door de deur goed open te houden en hem in de wind te zetten als het ff kon.

Binnenkort ga ik veel klimmen en gaat gewicht een grotere rol spelen. Hoeveel zou mijn tentje van 2,5 kg zwaarder worden door vocht dat je er niet kan afschudden? Zou het drogen onderweg veel zin hebben voor het gewicht?

Ik vind drogen onderweg eigenlijk gedoe.
Neem toch gewoon de voor- en achtertassen mee die je gekocht hebt. Ik heb me altijd laten vertellen dat het beter is het gewicht op de fiets te verdelen over voor- en achterwielen. Bovendien heb je beter een beetje teveel ruimte mee dan te weinig, zeker als je niet het allerlichtste en compactste materiaal bij hebt.

Overigens begrijp ik niet waarom er zo moeilijk gedaan wordt over een kilootje meer of minder. Als je het totaal gewicht bekijkt, fietser + fiets + bepakking, kom je samen meestal al aan meer dan 100kg. Zal dat kilootje dan echt het verschil maken?
Je hebt je onzin laten vertellen. Althans, zolang je niet idioot veel meeneemt. 15 kg zonder voortasen gaat prima en is genoeg zolang het geen expeditie betreft. Dit alles is mogelijk geworden door moderne materialen. Bedenk dat lege voortassen en drager al 2-2,5 kg zijn en flink geld kosten.
Nicole, als je lekker een beetje wilt toeren maakt dat kilootje waarschijnlijk niet uit. Echter, de topicstarten wil in 18 dagen 1800 km fietsen en dan is een beetje optimale (= zo weinig mogelijk) bepakking wel zo prettig.
Zo licht mogelijk is altijd mooi meegenomen, maar zou een goede gewichstverdeling (massamiddelpunt laag en zoveel mogelijk in het midden) echt onzin zijn bvb als je in de bergen fietst? Met twee voortassen in de plaats van een stuurtas heb je ook meer ruimte, en nauwelijks meer gewicht mee.