Ik stond perplex toen ik beelden zag van Giro d'Italia, welke ditmaal in Israël is gestart. Prachtig dat ons aller Tom Dumoulin na de tijdrit de roze trui heeft gewonnen. Ik ken Jeruzalem: de heilige stad is heel sterk geaccidenteerd met steile wegen en ligt op gemiddeld 823 meter hoogte. Het fietsen of wielrennen staat in dat Bijbelse land helaas nog steeds in de kinderschoenen. Ik ben Tom Dumoulin al 39 jaar voor 8) en heb door vrijwel heel Israël en een klein deel van Jordanië gefietst. het zuidelijkste punt dat ik aandeed, was Be'er Sheba, een zeer oude stad, die al in de Genesis wordt genoemd. Vandaag hebben ze Haifa-Akko-Tel Aviv gereden, uitgerekend op de Sabbat had ik dat niet gedacht. Ik herkende de landschappen op de televisie, een feest van herkenning. Ik wens de wielerploeg veel succes op de komende etappe van Be'er Sheba naar Eilat, 229 km door de Negev-woestijn!
Shalom Israël, ik denk er nog heel vaak aan!

Afbeelding
Hier voor de Menorah tegenover de Knesseth in Jeruzalem. Ik maakte rondtochten door Jeruzalem en Bethlehem, dus kon ik mijn bagage in de jeugdherberg achterlaten. Omdat het haast nooit regende, heb ik ter gewichtsbesparing de spatborden thuisgelaten! Ik gebruikte landkaarten die alleen in het Hebreeuws waren afgedrukt!