Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Een klein projectje voor het komende jaar: een nieuwe multifunctionele fiets! - Forum Wereldfietser

Een klein projectje voor het komende jaar: een nieuwe multifunctionele fiets!

Zoals gewoonlijk veel tekst en achtergrond. :oops: :lol:

Hoewel de meesten hier mij zullen kennen als de e-bike man, ben ik niet zomaar hier terecht gekomen, ik heb een achtergrond van "gewone" fietsvakanties.

Nu de kinderen groter worden (gaat traag, we fokken dwergen) krijgt de e-bike een iets minder prominente plek en zal (geleidelijk) minder worden ingezet op vakantie. Mijn dochter van 7 is erg klein (121 cm plezier, haar broer van bijna 9 is 126cm) dus echt ver fietsen is nog even een dingetje (laat staan bagage), maar 30km naar de camping is te doen.... in een paar jaar kan dan een rondje Nederland/Duitsland worden geprobeerd (een vader kan dromen^^).

Naast e-bikende pappa ben ik een echte sportliefhebber (doen, kijken is niks) en ben ik momenteel behoorlijk weg van Mountainbiken. Dat gebeurt nu op de Santos TM 2.6 met starre vork... ik rij hem afgemonteerd naar de camping en haal daar de spatborden dragers eraf en zet er goede XC banden op. Heel erg leuk, maar ik ben geen natuurtalent (of ik ben gewoon te laat begonnen)en ik merk dat het gemis aan voorvering me echt opbreekt op wortels/stenen. In Zwitserland heb ik met een middenklasse Merida rond gereden met goede voorvering en dat maakte me gewoon direct een veel betere mountainbiker.

Toen ik bij mijn vrouw liet weten dat ik eigenlijk wel een MTB wilde en daarvoor een Racefiets zou lozen (we bezitten er samen 3, dat is teveel sinds ik geen wedstrijden meer rij) viel dat op redelijk dorre aarde. Financieel kan het haar geen drol schelen, maar ruimte is echt een dingetje en zij wil heel graag een extra vakantiefiets in plaats van de Koga WT uit 2002 die we lenen bij haar moeder. Daar zal zeker in mee spelen dat zij ook graag op de MTB springt en dat een extra "Santos" zou betekenen dat we samen kunnen MTBen (kinderen kunnen nu rustig een paar uur zichzelf redden).

Zij heeft gelijk.... maar ik zit dus niet te wachten op nog een Travelmaster met starre vork en tour geo. Ik wil een rag machine met een agressievere positie. Bovendien, financieel is het dan wel allemaal geen enkel probleem, ik wil geen duizenden euro's uitgeven voor een fiets die onvermijdelijk het grootste deel van de tijd aan de muur hangt. Toen ik mijn TM 2.6 nieuw kocht was hij heel betaalbaar, dat is nu helaas wel anders (best marktconform als ik bij Koga of Idworkx kijk, maar niet wat ik nodig heb). Gaan we dus niet doen :lol:

Ik ga een nieuwe (geen tweedehands) moderne MTB kopen waar ik serieuze drager aan kan hangen!

Het plan:

Stap 1 waarbij suggesties welkom zijn: Selecteer een Alu MTB:

1. Eyelets bij de achterpadden. Zelf iets fabriceren (slangeklem/Tubus adapters) wordt lastig omdat er ook een schijfrem zit. Naafmontage (Tubus Old Man Mountain) wil ik niet, sowieso weet ik niet eens of dat wel past op een steekas (ipv de dunnere oude uitvalas).
2. Liefst ook Rackmounts op de achtervork. Dit betekent (helaas...) direct dat je in de instap range terecht komt (700-1500 euro). Meestal betekenen eyelets ook dat er een rackmount is, maar bijzonder genoeg is dat niet altijd het geval. Eventueel kan dit wel met een Tubus Adapter worden opgelost.
3. Een airsprung vork met goede demper. In deze klasse is dat vaak een Rockshox Recon, maar niet elke versie is even wenselijk (RL goed, TK minder goed). Liefst een Reba.
4. Liever (kaal) niet te zwaar.
5. Shimano Schijfremmen (Magura hoor ik vanuit de MTB werel iets teveel slechte verhalen over), liefst SLX of beter. maar eigenlijk zijn de instappers ook goed.
6. 20 of 22 versnellingen. Geen Triple!
7. Vermoedelijk een 27.5 ivm mijn 1.70. Ik heb 29 gereden en vind het in mijn geval Boer Harms op de tractor (en dan heb ik een 8 kg Trek hyperrace model onder mijn billen gehad van een wedstrijdrenner van 1.68... ik vond het veel te groot).
8. Uiterlijk telt zeker mee. Ik kan er echt wel overheen stappen als het voor de rest top is (Sensa), maar ik wil hem ook gewoon mooi vinden.

Als mensen addities hebben voor de volgende Shortlist ben ik heel dankbaar!

* Hits all the boxes
** Liever een betere vork of remmen
*** Mist de drager bevestigingen, maar qua MTB verreweg het beste (specs en prijs).

Shortlist (tussenhaakjes types, laag- naar hoog-waardigst):
- Rose Count Solo 2/3/4 * (met dank aan Math die me hierop attendeerde!). In Petrol ziet hij er zalig uit en de onderdelen zijn op en top! Alle drie perfect qua specs (ik ben benieuwd of ik me in kan houden en voor de 2 ga).

Mediumlist
- Trek Calibre (8**-9*) => Serieuze kandidaten. Leggen het qua prijs af. Qua uiterlijk helemaal niet slecht.
- Sensa Merano SLE/Pro * => Fietsen grijs en grauw, maar het is functioneel (en prijstechnisch) precies wat ik zoek.
- Stevens Devils trail/Sentiero*: Iets mooier dan Sensa en functioneel dekt het de lading. Qua onderdelen niet zo goed als prijsstunter Sensa.
- Giant Terrago 2 * =>Prijs kwalitatief legt hij het af t.o.v. de Duitsers (en Sensa). Zware banden, maar daar is een mouw aan te passen. Een van de weinige 29ers in mijn maat.

Longlist:
- Cannondale Trail (2-1*) =>Serieuze kandidaten. Leggen het qua prijs af. Uiterlijk matig.
- Cube Acid ** => Niet de vork die ik wil, prijs kwaliteit wel prima.
- Radon ZR Team 8.0** => Lelijke kleurstelling, remmen (Magura MT2) zijn niet super, maar vervangen door Shimano kost niet zoveel, blijft dan prijstechnisch nog steeds bijzonder goed.
- Canyon Gran Canyon 4.0-9.0 *** => Prijs kwalitatief top en bijzonder mooi. Maar hoe krijg ik er dragers op? Ik heb er wel wat ideeën bij, maar dat wordt houtje-touwtje werk. Het merk blijft op de lijst omdat het qua onderdelen precies is wat ik wil.
- Trek Roscoe (7-9)** => Niet de voorvork die ik wil (liever geen TK). Boer Harms :lol:

Afvallers:
- Bulls uiterlijk en afmontage.
- Focus uiterlijk en afmontage.
- Merida geen eyelets.
- Scott geen eyelets.
- Decathlon geen eyelets.

Stap 2: Waar mogelijk proefrijden, al kan ik vanuit eigen/andermans referentie+geo charts wel een goede keuze maken. Ik ben niet bang dat een van deze modellen echt beroerd zal rijden, allemaal volwassen modellen. Ook qua zithouding kan ik uit de geo wel opmaken welke iets meer racy/iets meer toer zijn.

Sensa komt wel heel erg goed uit dit rijtje, maar de fietsen doen me denken aan een regenachtige herfstdag (missschien dat gekleurde remkabels en stuurdoppen hem opfleuren). Trek komt er beter uit dan ik dacht, prijs voor mix XT/SLX is niet helemaal dramatisch en qua uiterlijk goed. Stevens is qua uiterlijk iets prettiger dan Sensa, maar qua onderdelen net minder. En dan de 29er, de Giant. Ik moet deze eens proefrijden. De Trek 29"vond ik lomp, maar deze kan als 29er kleiner worden geleverd.

Stap 3: Bestellen en alle accesoires kopen die hem reiswaardig maken. Zoals het er nu naar uit ziet wordt dat najaar 2018 (deal met vrouwlief), maar dat soort dingen zijn altijd vloeibaar :lol:
En iets samenstellen op basis van een Salsa, Surly oid? Hebben vaak de gewenste rack mounts en dan heb je hem zoals je wil.
Ga je hem dan dus ook voor tourtochten gebruiken? Want dat lijkt de reden voor de gewenste mounts?
Leuk project inderdaad. Ik heb een aantal jaren geleden iets dergelijks gedaan voor de kinderen (niet dat ze er nu heel veel op gereden hebben...): mtb's geschikt als vakantiefietsen.
Ik kwam toen uit op modellen van Cube van elk iets van 800 euro of wat meer. Die hadden oogjes voor dragers en nog velgremmen, wat ik toen voor vakantiegebruik geschikter vond. Het damesmodel voor mijn dochter was goed uitgedacht met een angepaste geometrie, een lichter frame, met lichtere en ook kleinere onderdelen zoals V brakes, en een goedkope luchtgeveerde vork. De fiets voor mijn zoon had een wat zwaarder frame en zwaardere onderdelen zoals Magura HS33. Beide fietsen hadden vooral LX afmontage, plus de obligate XT achterderailleur. Voor de fiets van mijn zoon heb ik achteraf een voorwiel met naafdynamo laten bouwen (voor mijn dochter heb ik een beugel met een banddynamo, maar die is eigenlijk zelden nodig). Beide fietsen hebben een OMM Red Rock achterdrager die op de nokjes op de padden zit. Het geheel ziet er goed uit. Het zwakste punt van beide fietsen is ongetwijfeld de verende voorvork, maar die kun je natuurlijk gewoon vervangen door wat anders.
Veel hangt ook af van het budget. Op de m-gineering site staat nu een nieuwe blauwe touring mtb met drager en alles wat jij zou willen, in een kleine maat.
Al een Travelmaster 2.6 met verende voorvork overwogen?

Of anders gezegd, waarom zet je geen verende voorvork in je eigen fiets? De fiets is erop voorbereid, als afgeleide van de Santos SCC frames. Houd ze maar eens naast elkaar, zoveel verschillen ze niet.

Mis je wel de schijfremmen, maar eventueel zou je met een schijfrem voor en velgrem achter kunnen gaan rijden.
Wat dacht je van deze? Voldoet aan jouw wensen?
https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... 11&t=31221
Dank voor deze reacties! Ik ga de eis over het gewicht nog even extra aantippen in mijn openingspost :lol:
Sonny schreef:
ma 07 mei, 2018 15:57
En iets samenstellen op basis van een Salsa, Surly oid? Hebben vaak de gewenste rack mounts en dan heb je hem zoals je wil.
Salsa timberjack: Duur (stuk duurder dan de off the shelve optie), 27.5+ geen racy geometrie, eigenlijk niet wat ik wil. Sowieso zie ik geen losse frame optie in alu. Je hebt een salsa rack en salsa Seatpost collar nodig, maar dat is op zich geen probleem. Gaat vooralsnog op de longlist, want als hij wel als framekit te krijgen is is het een aardige optie.

Betreft Surly... Staal is of relatief zwaar of gewoon kwetsbaar door de dunne wanden. Ook is het vaak mensenwerk, wat in mijn ogen geen garantie is voor topkwaliteit verbindingen. Een buis is snel oververhit. Ik heb teveel (gruwelijke) ongelukken gezien met staal (wedstrijdervaring) om hierover nog enige illusie te hebben.

Ik weet het, Surly is wel stevig, maar dat komt dan ook doordat ze 4143 CroMo met dikke wanden gebruiken... dat hakt "nogal" in het gewicht.

Surly Karatemonkey: Duurder dan off the shelve, Staal, Zwaar, 27.5 Geen verende vork (Passen alleen lower end of oude verende vorken!).
Ga je hem dan dus ook voor tourtochten gebruiken? Want dat lijkt de reden voor de gewenste mounts?
Nee? Ik ga hem gebruiken voor vakanties. Voor toertochten is een zadeltasje met een sandwich (of achterzak met pinpas)een betere oplossing.

@Wim, op zich is het wel te betalen, mijn vrouw zou er ook niet mee zitten, maar het is voor mijn eisen suboptimaal en duur.

Ik heb bij Marten gekeken en hij kan functioneel wel maken wat ik wil (de MTB's op zijn pagina zijn overigens allemaal met HS33), maar het gaat nooit zo goed zijn als de door mij geselecteerde MTB, ook weer doordat Marten in Staal werkt, wat voor dit werk gewoon inferieur is qua gewicht (en stijfheid).

Alu is voor dit werk gewoon meer geschikt, redelijk laag gewicht met hoge stijfheid. Dat is technisch (natuurkunde) nooit te evenaren met staal omdat je niet kan blijven oversizen ivm het bierblikjes effect. Let op! Zelfs Columbus SL had dit al, zat zo een deuk in...

Carbon is nog lichter (en sterker, Carbon is absoluut minstens zo crashproof)), maar piefjes en pafjes (lees nokjes voor dragers) gaan daar helaas niet op werken.

Het wordt dus zeer zeker robotgelast Alu :lol:

@Jurr. Ik knip hem even.

1. Een nieuwe voorvork in de oude fiets is overwogen, maar is lastig doordat de huidige betere vorken niet meer passen. Het is geen Ahead systeem, niet tapered en volgens mij nog een oude diameter. Dat is lastig te vinden. Sowieso hebben we dan nog steeds een fiets te weinig :lol:
2. Een nieuwe (of 2ehands) TM 2.6 zou het goedkeuren krijgen van mijn vrouw, maar je zit met het gewicht, de remmen, de verouderde geo en de 3x10 onderdelen (al is daar vast wel over te praten). Ik ga er dan ook vanuit dat Santos een nieuwe balhoofdmaat heeft ivm de moderne vorken.

Nr. 2 is ondanks dit alles nog steeds een optie, maar mijn hart zegt RACE MTB.

@Tim74
Dank voor je aanbod. Prachtige fiets, maar prijstechnisch te veraf en qua gewicht ook niet wat ik zoek (Rohloff). Ik pas meestal niet op standaard 29ers (beginnen bij M), dus dit gaat sowieso niet werken.

Maar zoiets met een 2x groep is natuurlijk we degelijk een oplossing... al vrees ik dus het ergste over de prijs :lol:
Ik kan het niet scherp zien op de foto, maar ik vermoed dat de Rose Count Solo ook draadoogjes op de uitvaleinden en de staande achtervork heeft. Verder 27.5" in maat S, 2x11, Reba RL, etc.
math schreef:
ma 07 mei, 2018 17:30
Ik kan het niet scherp zien op de foto, maar ik vermoed dat de Rose Count Solo ook draadoogjes op de uitvaleinden en de staande achtervork heeft. Verder 27.5" in maat S, 2x11, Reba RL, etc.
Argh... die ik had ik vorige week ook bekeken, helemaa! vergeten. Hoort zeer zeker ook op de shortlist, sterker nog, volgens mij is dat de fiets die ik zoek!

THANKS!

Hij heeft rackmounts, de oogjes was voor mij ook even speuren, maar volgens mij zitten die in het patje recht boven de uitvaluiteinden.
Avaghon X29 met verende voorvork geen optie?
Fedor schreef:
ma 07 mei, 2018 18:38
Avaghon X29 met verende voorvork geen optie?
Nee joh, dan wordt het draadje niet lang genoeg :wink:
Ik zie op de m-ginering site drie mtb's met schijfremmen, inclusief in de blog Edith's nieuwe tour mtb.
Het probleem van stijfheid lijkt me bij zulke kleine frames geen rol te spelen. Wat niet wil zeggen dat je het niet nog stijver kunt willen natuurlijk. Ieder zijn smaak.
loknor schreef:
ma 07 mei, 2018 17:23
Een nieuwe voorvork in de oude fiets is overwogen, maar is lastig doordat de huidige betere vorken niet meer passen. Het is geen Ahead systeem, niet tapered en volgens mij nog een oude diameter. Dat is lastig te vinden. Sowieso hebben we dan nog steeds een fiets te weinig :lol:
Past gewoon een Ahead balhoofd in voor een 1 1/8 inch buis. Heb je dat probleem ook opgelost, alleen tapered wordt’ie niet van. Lijkt me dat daar nog wel vorken in te krijgen moeten zijn.
Fedor schreef:
ma 07 mei, 2018 18:38
Avaghon X29 met verende voorvork geen optie?
Prachtig, maar dat is geen XC mountainbike, dat is vooral een (stalen) XC vakantiefiets.

Qua gewicht, rijgedrag, onderdelen en prijs (logische prijs qua fabricageprocessen, maar totaal niet in verhouding tot wat een Rose levert) is dat niet wat ik zoek. Precies dezelfde redenen waarom Santos afvalt.

@Wim, ik wordt niet zo blij van Martens site, ik kan het niet vinden... Marten zou er goed aan doen die site eens onder handen te nemen, desnoods laten doen voor een klein bedrag, want dit is een heel matig uithangbord voor een hoogwaardig vakman :|

Een fiets kan mij niet stijf genoeg zijn. Mocht je vraagtekens zetten bij het comfort, dubbel blind testen hebben dit tot nog toe niet wezen te bewijzen. Elke keer blijkt dat het vooral gaat om de contactpunten, frameflex doet haast niks voor het comfort.

Verder is een kleine fiets procentueel niet stijver (wel minder mm deflectie). Zodra je het bepakt of drops maakt gaat stijfheid een rol spelen. Dat stalen fietsen functioneel stijf genoeg zijn weet ik, maar dat betaal je in gewicht.

Dit is niet uit de lucht, ik heb niet alleen jaren dunwandig staal bereden, ik heb nog steeds een stalen racer. Hij rijdt niet comfortabeler. dan mijn OverSized Alu wedstrijdfiets, hij is wel wat slapper en zwaarder. Totaal geen issue op de racefiets, het is niet alsof je efficientie verliest (nog nooit aangetoond), maar ik vind zeker voor een vakantiefiets/MTB dat het wel belangrijk is.

@Jurr, dat is helaas wel een issue geworden... vanaf de Reba (toch redelijk "entry" level) is bijvoorbeeld Rockshox alleen tapered, dus je zit op zijn best op Rockshox Recon niveau. Dat is op zich prima, maar het beperkt dus wel degelijk in mijn keuzes voor een wat fijnere vork.
Ieder zijn smaak maar mijn stalen m-gineering is lichter dan de alu Santos van mijn vrouw (ik Rohloff, zij LX, verder tamelijk vergelijkbaar behalve dat zij een flink kleinere maat heeft).
De kleine tour mtb staat onder het kopje prikbord (en ja de site is eigenzinnig).
Kan zijn dat ik er overheen heb gelezen maar het lijkt me dat de 4.29 van Santos voor jou een hele geschikte fiets is. We gebruiken hem nu als MTB. Maar je kan er ook tassen aan hangen mocht je dat willen.
Te grote wielen voor een kleine berijder.
Ah....mee eens. Kan ik me iets bij voorstellen.
Wim schreef:
ma 07 mei, 2018 20:22
De kleine tour mtb staat onder het kopje prikbord (en ja de site is eigenzinnig).
Dank je wel! Die M-gineering MTB is absoluut functioneel dicht bij wat ik wil. Zal ook qua gewicht niet extreem zwaar zijn (een pondje meer dan een licht alu frame?). Blijft echter de prijs, een M-gineering frame is net zo duur als een complete Rose Count Solo... en vermoedelijk gaat een afmontage met vergelijkbare onderdelen daar nog dubbel en dwars overheen (kwestie van volume en marges). Financieel is dit niet een logische keuze, los van mijn voorkeur voor (fabrieks) alu. Maar nogmaals, je hebt absoluut een fiets aangedragen die geschikt is voor mijn wensen en ik zal hem met de mede-gebruikster overleggen.
Wim schreef:
ma 07 mei, 2018 20:22
Ieder zijn smaak maar mijn stalen m-gineering is lichter dan de alu Santos van mijn vrouw (ik Rohloff, zij LX, verder tamelijk vergelijkbaar behalve dat zij een flink kleinere maat heeft).
Marten werkt met hoogwaardig staal en de Santos is zeer zeker niet dunwandig en de rest van de Santos afmontage is ook nogal aan het gewicht :lol:

Mijn Santos TM kwam voor zover ik begrijp van het Tsjechische Ford, die maakten wel meer frames voor anderen (doen ze nu als merk Intech geloof ik), geen idee of ze daar nog vandaan komen. Mijn TM 2.6 heeft echt een superzwaar frame, zowel OS als dikwandig, dus ja, daar zit nogal wat marge in qua stijfheid en impact bestendigheid. Prima voor een wereldfiets, over-gedimensioneerd :lol:

Niks mis met het merk of de fiets, ik ben echt heel erg blij met mijn TM, maar het is zware overkill voor de fietsvakanties die ik doe en het is gewoon geen lichte MTB. Horses for courses. En het is financieel gezien mijn wens niet logisch. Een goede MTB kost een fractie van een Santos, Avagnon of M-Gineering fiets en is dan ook nog beter in de belangrijkste functie: Hard door een bos crossen!

@Marco: 29"is vrij groot voor XC ritten als je maar 1.71 bent, niet voor niets dat veel merken pas vanaf M een 29" aanbieden. Ik zelf vind het erg log en dan heb ik dus op een top of the line Trek maat M van 8kg een klein rondje gereden. De eigenares was 1.68 en een wedstrijd beul, dus het kan op zich wel, maar voor mij wordt het toch echt te gestrekt... in race zit met horizontale rug door het bos kan ik niet.

De focus ligt op XC MTB ritten maken, zo min mogelijk concessies. Dat de fiets daarnaast ook bagage voor het gezin moet vervoeren is belangrijk, maar dat neemt e tweede plek in achter het XC gebruik. Aangezien de Geo van een goede XC MTB best bruikbaar is voor lange ritten met bagage is dat volgens mij best haalbaar.

Een TM 2.9 is net als de eerder genoemde Avagnon een briljante XC vakantiefiets, maar knetterduur, loodzwaar, zowel door het extreem over-gebouwde frame als de aandrijfopties.

Ik wil niet nog een vakantiefiets waarmee ik af en toe de bossen in kan... dat heb ik al en dat bevalt niet helemaal.
Oudere modellen van Merida hadden nog wel nokjes (iig onder het zadel). Misschien in die richting kijken?

Bijvoorbeeld deze: https://www.merida-bikes.com/en_int/bik ... n-219.html
Waarom niet een echte xc fiets en daarnaast een suspension corrected voorvork van bijvoorbeeld surly (met alle mogelijkheden voor dragers)? Zo'n voorvork is zo omgewisseld, vooral met een hydraulische schijfrem.