Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garmin Etrex probleem - Forum Wereldfietser

Garmin Etrex probleem

Na enige uren geploeterd te hebben met de Etrex 30, vraag ik hier toch maar eens hulp;

Als ik tracks van Basecamp naar de Etrex verzend, krijg ik slechts een gedeelte van de track te zien op de GPS, terwijl de track wel volledig zichtbaar is in Basecamp.
Bij het aansluiten van de GPS krijg ik tweemaal een melding "communicatie probleem met Garmin" te zien.
Het verzenden lijkt, na het wegklikken van die meldingen, goed te verlopen, totdat ik dus na het loskoppelen van de GPS merk dat de tracks onvolledig zijn overgekomen. (of worden weergegeven?)

Een reset van het apparaat heeft niet geholpen. Laatste software is aan boord. De PC is een iMac.
Iemand een idee?
Hoeveel punten heeft de track die je naar je Etrex wil verzenden?
Naast even checken wat Ivo schrijft kun je ook het SD-kaartje er even uithalen in een kaartlezer stoppen en de track naar het kaartje kopiëren. Kopiëren en inlezen van data is inderdaad iets waar de Etrex zelf ook wel eens mee de mist ingaat bij mij.
Ik ben geen expert op Basecamp of iMac maar je kan met Basecamp je track exporteren als GPX bestand en je kan de Extrex laten openen als massaopslag device (bij mij vraag hij het als ik de USB kabel er in steek) en dan zou hij gewoon als file-systeem op je iMac beschikbaar moeten komen.

Vervolgens kopieer je het GPX bestand naar de Garmin/GPX subdirectory en klaar. Na het opnieuw opstarten van de GPS zal de track beschikbaar zijn in de lijst.
Ik gebruik Basecamp van de website van Garmin en niet uit de App Store. Dit wordt vaak geadviseerd voor een betere werking. Of dit bij jouw probleem kan helpen weet ik niet.
Ik lees op andere sites dat de App Store versie van Basecamp problemen geeft onder High Sierra.

Voor het disconnecten van de GPS en het SD-kaartje gebruik ik JaVaWa's CleanEject.
http://www.javawa.nl/cleaneject.html
Dan weet je tenminste zeker dat ejecten goed gaat en dat er geen Mac specifieke bestanden op de GPS en het SD-kaartje achterblijven, die in theorie (ook daadwerkelijk bij een Colorado) de werking van de GPS kunnen verstoren.
Zelf sla ik net als Daulagari een gpx track op op mijn computer en sluit dan de Garmin aan als extern device/drive. Dan copieer ik die file dus gewoon naar de goede map van de garmin en klaar is kees. Je moet wel weten welke map dat dan moet zijn en dat desnoods eerst uitproberen (om het daarna te onthouden). Het helpt natuurlijk als je nog bent opgegroeid met ms.dos en unix, want zo archaisch is garmin bijna wel.
Nog een tip:
Trek niet de stekker eruit als deze nog verbonden is tussen PC en GPS er uit als de GPS nog aanstaat. Dat kan soms als gevolg hebben dat je alle totalen kwijt bent, een soort van Factory-reset zeg maar. Mij is het inmiddels 2 keer overkomen. :roll:
En als je alles over je toestel wilt weten hoe het werkt, dan is er nog de GPS Wijzer, geschreven door Foeke Jan Reitsma en Joost Verbeek, ISBN: 9789000345526.

Als je de Etrex aan sluit dan zie je de map Garmin, die onder verdeeld is in submappen.
Een gpx bestand kan je handmatig vanaf Windows/iOS of elk ander systeem in de map GPX plaatsen.

In het boekje spreken ze van sporen of tracks als ze het hebben over een xx.gpx bestand!
Dat kan leiden tot spraakverwarring. Tis maar dat je het weet.

Verder vind je nog de nodige informatie bij https://www.gps-wijzer.nl/gps-informati ... nformatie/
Heerlijk veel gevarieerde reacties, dank daarvoor!

Ik heb me eerst op de track-punten gestort; ik wist niet dat die aan een maximum gebonden waren. Als ik de tracks door de "converter" haal met als max 10.000 punten, en dan héél voorzichtig de verzenden-naar-toestel-procedure volg dmv het "eject" programma, krijg ik bruikbare en volledige tracks. Het probleem lijkt hiermee opgelost.

Maar wat een ongelofelijk lastig software-gedoe is dat eigenlijk anno 2018, met zo'n Garmin. Dat verwacht je toch niet meer.
En dan te bedenken dat ik fietsen juist zo leuk vind (o.a.) omdat het een analoge bezigheid is!
Het is natuurlijk ook pure luiheid, zo'n GPS, route uitstippelen met opgeschreven aanwijzingen en de kaart erbij werkt prima, maar ja, dat is net zoiets als dat het zonder smartphone ook fijn leven was, en toch gebruik ik er één...
De Etrex valt nog mee met het aantal trackpunten, de oude Vista had een maximum van 500.
Dat Eject doe ik altijd. Nooit noemenswaardige problemen gehad met de Etrex 30 icm Windows.

Overigens vind ik dat een GPS niets met 'luiheid' te maken heeft. Het kost juist wat meer werk ten opzichte van een analoge kaart of knooppunten volgen. Maar je krijgt er wel meer 'controle' en gemak (bijv. niet steeds stoppen om op de kaart te kijken) voor terug.
Georg schreef:
di 08 mei, 2018 21:55
Maar wat een ongelofelijk lastig software-gedoe is dat eigenlijk anno 2018, met zo'n Garmin. Dat verwacht je toch niet meer.
Ik heb al veel plezier beleefd aan mijn Etrex maar qua softwarekwaliteit is dit Windows 95, je mag blij zijn als het werkt. In jouw geval kan je misschien best de tracks laten vereenvoudigen door ridewithgps.com

Mijn telefoon kan de Open Streetmap 20 keer sneller weergeven dan de eTrex en dubbel zo snel als mijn laptop (basecamp vs OsmAnd). Het grote voordeel van een eTrex is het geringe energie gebruik maar gezien die telefoons steeds beter worden zie ik op termijn geen reden voor een dedicated GPS. Doe die aandelen in Garmin dus maar snel weg.
Dat smartphones een langere accuduur krijgen zal best. Voorlopig red ik het met mijn Sony Xperia Z5 compact geen 8 uur/dag mee. Reden juist ook om weer terug te vallen op die Garmin Etrex 30x met AA-batterijen die oplaadbaar zijn en overal ter wereld wel verkrijgbaar zijn.
Dat ze met smartphones het wiel nog moeten uitvinden dat je een accu kan vervangen.
Dan had je een 2e accu als reserve achter de hand kunnen houden.
Zoals met de digitale camera uit diezelfde digitale tijdperk.

Enfin het levert wel weer een scala aan nevenproducten zoals accupacks en usb-omvormers voor de naafdynamo.
Beschermhoesjes tegen waterschade.
Volgens mij is er te weinig markt voor grote verbeteringen.
Binnen de racefietserij heb je prachtige gps’en met allerlei sensoren en verbindingen met de smartphone en de wereld. Ook zitten er mooie touch schermen op. Heel moeilijk hoeft het niet te zijn om van zoiets een energiezuinig en basic apparaat te maken dat wel 16 uur werkt op een accu, door de functies, schermen en verbindingen te verminderen.
Ik denk dat de langeafstandsfietsers de prijs vaak te hoog vinden en de levensduur te kort(voor die investering). Binnen de racefietserij wordt volgens mij meer uitgegeven ‘om erbij te horen/mee te komen in het peleton.’
De ETrex is ontworpen voor meerdere activiteiten. Ik kom hem ook vaak tegen bij wandelaars.
London-Edinburgh-London vorig jaar was een goede test voor de diverse modellen fiets GPS-en.
Het weer was voor Britse begrippen wat aan de matige kant. Na een dag of 3 zag je steeds meer Garmin Edge gebruikerks die geen werkende GPS meer hadden. Die dingen hebben niet alleen een accuduur van maximaal 14 uur maar zijn ook maar iets van 15 uur waterdicht. Ik heb van geen enkele Etrex gehoord dat deze kapot ging tijdens LEL 2017. Sterker nog, ik heb mijn reserve Etrex uitgeleend aan een andere deelnemer die zowel zijn 1e als zijn reserve Edge kapot had wegens waterschade.
Qua navigatie heb ik geen klachten over mijn ETrex 20x. Qua routering is het hit-and-miss, soms lukt het, soms kan hij geen route vinden na 10 minuten zoeken. Maar dat heeft dan weer heel veel met de kaart te maken, ik gebruik OFM.

Wat mij echt stoort is de moeilijkheid om iets te vinden op de GPS, adressen zijn hit-and-miss, om geografisch, op de kaart, iets terug te vinden is het scherm te klein en het toestel veel te traag. POI’s, campings, restaurants e. d. worden alleen maar in de nabijheid gezocht en als je de naam kent kan je proberen spelzoeken te gebruiken maar dit is absurd traag; het toestel gebruikt 1 of ander soundex algoritme terwijl het veel sneller zou kunnen zoeken als het er van uitging dat jouw zoekterm in het begin van het gezochte moet staan i.p.v. ergens in 1 of andere permutatie in het gezochte.

Het grootste probleem is iets op de GPS te krijgen. Basecamp is al niet van het snelste maar routes proberen overzetten loopt in 90% van de gevallen mis omdat de GPS de routes herberekend en ze dus helemaal anders worden. Met sporen heb je dat niet maar die zijn niet bruikbaar in het donker.

Als je niets anders doet als een geprefabriceerd spoor volgen voldoet een eTrex zeker. Wil je het toestel ook gebruiken om de omgeving te verkennen of on-the-fly je route aan te passen dan moet je een tweede bron hebben bv OsmAnd op smartphone, als je daadwerkelijk nieuwe routes en sporen op de eTrex wil krijgen moet je een laptop meesleuren.

Mijn eTrex crasht ook wel eens 1 keer per week. Bij het volgen van een route begint hij veel te snel de route te herberekenen als je een afslag mist i.p.v. je even te laten terugkeren. Dit is vervelend omdat je geen aanwijzingen krijgt tijdens het herberekenen en je dus blind moet rijden.

Voor de rest heb ik geen klachten :-)
Tja routeren is vooral een zaak van de kaarten. Zelf gebruik ik vrijwel alleen tracks en dat werkt prima.
Wim schreef:
wo 09 mei, 2018 12:41
Tja routeren is vooral een zaak van de kaarten. Zelf gebruik ik vrijwel alleen tracks en dat werkt prima.
Maar die maak je dan op voorhand?

Ik vind het een belangrijke taak van een GPS dat hij voor jou een weg kan vinden als jij de bestemming kent...
Wim schreef:
wo 09 mei, 2018 12:41
Tja routeren is vooral een zaak van de kaarten. Zelf gebruik ik vrijwel alleen tracks en dat werkt prima.
Mee eens. Ik gebruik de routefunctie ook niet. Ik volg de track, of wijk er tijdelijk van af als ik dat wil. Voor in noodsituaties navigeren in het donker en routeren kan ik de bitse vrouw van Google Maps keihard aanzetten (smartphone in,mijn achterzak). Mijn conclusie: er is niet 1 perfecte alleskunner.