Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Amsterdam... - Forum Wereldfietser

Fietsen in Amsterdam...

Ben bezig een fietsrondje te plannen: LF12 - LF1 - LF20 - LF2 (alt). Onderdeel daarvan is dat ik wat zaken in Amsterdam wil bezoeken.

Nu vraag is me wel af hoe het fietsen in Amsterdam is. Iedereen beschouwt het als de verkeershel (genoeg filmpjes daarover) en vooral fietsers die zich aan de verkeersregels houden (zoals ik (meestal ;)) schijnen "moeilijk te aarden" in deze fiets-, voetganger- en autochaos.

Is dit allemaal overdreven en valt het wel mee, of zijn er tips nodig om een tocht met bepakte trekkingfiets in Amsterdam te overleven?
Ik denk dat het wel meevalt. Is het niet zo dat fiets=koning in hartje A'dam? Mijn ervaring stopt overigens bij 1 dag sightseeing...ik vond het eigenlijk wel leuk. :lol:
"Efriboddi in de treffik is krezi, eksept joe."
Rembo van Rembo & Rembo (uit Den Haag)

Het is een georganiseerde chaos, waar fietsers de dienst uit maken. De filmpjes komen vast allemaal van Angelsaksische toeristen, die nog nooit hebben meegemaakt dat fietsers de baas in een stad zijn. En dat noemen zij een hel.

Maar jij zit op een fiets.
Beetje de koppigheid van een Flandrien behouden en de assertiviteit van een Hollander aanleren. Go with the flow.
Komt vast goed.
Het valt allemaal wel mee. Het scheelt als je zelf weet waar je naartoe moet. Op sommige plaatsen is het druk, met name rond het Centraal Station. Verder vooral beducht zijn voor toeristen, zowel lopend als op de fiets. De lopende toerist stapt uit het niets het fietspad op, de fietsende toerist gaat zo langzaam dat het een wonder is dat hij/zij niet omvalt.

En ja, ik woon en fiets al sinds 1980 in Amsterdam Centrum.
Fedor schreef:
vr 01 jun, 2018 17:59
Is dit allemaal overdreven en valt het wel mee, of zijn er tips nodig om een tocht met bepakte trekkingfiets in Amsterdam te overleven?
Van buiten Amsterdam naar binnen zal niet per se problemen opleveren.

Maar met de fiets per trein arriveren, en vanaf het Centraal Station de stad in rijden, levert mij telkens de ervaring op dat er veel meer stoplichten zijn dan gedacht daar -- zelfs nu ik weet dat er nogal wat stoplichten zijn.

De reflexen worden anders als je zelf in een stad woont waar verkeerslichten zijn afgeschaft, vanwege veel te ouderwets.
Tsja, fietsen in Amsterdam,
helm op, licht aan, handschoenen aan,
laat je door niets afleiden,
dus oren en ogen alleen met verkeer bezig,
verwacht het ergste van anderen,
eis het beste van jezelf,
neem verantwoordelijkheid voor alles wat je doet
en voor de zekerheid ook maar voor het gedrag van anderen.
Doe rustig aan, ga met de stroom mee maar als je ruimte voor je ziet, versnel dan zodat je weg komt van ander verkeer,
Verwacht overal de fietser die met een enkele hand, soms niet eens, aan het stuur en gebogen hoofd met smartphone bezig is en dus geen rechte lijn aan zal houden,

Blijf weg en sta stil voor de vrachtwagen die z'n weg probeert te vinden en nog meer voor de tram die genadeloos door de stad glijdt.

Ga even stilstaan waar het kan als je op je kaart/navigatie moet kijken,

dan valt het allemaal wel mee.
ericplan schreef:
vr 01 jun, 2018 22:25
Op sommige plaatsen is het druk, met name rond het Centraal Station. Verder vooral beducht zijn voor toeristen, zowel lopend als op de fiets.
Op Google Streetview is idd te zien dat het hier niet te fietsen is (bijv. het "fietspad" op de Warmoesstraat): overal wandelende toeristen, daar kom je fietsend niet doorheen.

Nu heb ik een route gepland vanuit de Singel, achter het station langs en via de Geldersekade (LF2) weer naar het zuiden, dus het heel drukke centrum vermijd ik zo wel een beetje.
Dit vond ik wel een duidelijk (en confronterend ;)) filmpje:

http://schlijper.nl/180508-00-1741-kort ... raat.photo

En dan hebben we het nog niet eens over de scooterrijders die overal dooreen komen denderen.
Fedor schreef:
za 02 jun, 2018 10:24
ericplan schreef:
vr 01 jun, 2018 22:25
Op sommige plaatsen is het druk, met name rond het Centraal Station. Verder vooral beducht zijn voor toeristen, zowel lopend als op de fiets.
Op Google Streetview is idd te zien dat het hier niet te fietsen is (bijv. het "fietspad" op de Warmoesstraat): overal wandelende toeristen, daar kom je fietsend niet doorheen.

Nu heb ik een route gepland vanuit de Singel, achter het station langs en via de Geldersekade (LF2) weer naar het zuiden, dus het heel drukke centrum vermijd ik zo wel een beetje.
Als je je route hier deelt, dan kan ik je nog wat tips geven. Er zijn nog wat opbrekingen her en der :(
Leuk filmpje, Fedor, die kende ik nog niet. Het betreffende kruispunt wel, dat is een van de moeilijkste in Amsterdam. Het geeft wel aan dat je over enige assertiviteit moet beschikken om vooruit te komen.
En om nog even bij een ander draadje aan te haken: probeer je hier een zelfrijdende auto voor te stellen. Die staat waarschijnlijk nu nog te wachten ;-)
Geen idee wanneer ik wil gaan (wel deze zomer). Hier een plaatje. Planning is om ff de 9 straatjes (Wolvenstraat) in te gaan, daarom dat rare uitlopertje ;).

Bijlagen

Ja, dan zoek je het ook wel op :-) Maar laat je niet weerhouden.
Ik heb een paar suggesties:
Momenteel wordt gewerkt aan een verzakte kade op het Singel (X). Je kan er lopend langs. Vandaar dat ik adviseer om de Wolvenstraat uit te fietsen tot de Keizersgracht en dan rechtsaf te gaan tot de Haarlemmerstraat en verder de Haarlemmerstraat uit te fietsen.

Verder neem jij de onderdoorgang bij het Singel naar een fietsbrug bij de fietsflat. Dat is weliswaar mogelijk, maar niet handig. Je slaat daar linksaf de best steile brughelling (O) op, terwijl er voetgangers en tegenliggers zijn. Waardeloos punt voor fietsers met bepakking. Ook bij het IJ kom je raar uit met slingers.

Ik adviseer je de Cuyperspassage bij CS te nemen, dat rijdt soepeler en is ook leuk. Bovendien hoef je dan niet over de shared space, maar alleen erlangs. De rest van de route is goed te doen, beetje afhankelijk van het tijdstip op de dag en de dag van de week.
Screen Shot 2018-06-02 at 13.23.47.png
Dag Fedor,
paar tips, al eerder genoemde tips goed in acht nemen, met name het 'niet-stoppen-waar-het-niet-kan', hou rekening met fietsers en scooters vlak achter je die doorrijden en niet bedacht zijn op mensen die treuzelen of aarzelen.
Paar aanwijzingen:
-Uitgang Vondelpark kan lastig zijn tot Weteringschans (steil bruggetje, slingerend fietspad, voetgangers)
-Spiegelgracht en -straat zijn behalve mooi, smal en druk
-Stukje Herengracht naar links is 2 richtingverkeer op smal fietspad langs de gracht
-Koningsplein daarna is druk met winkelend voetgangerspubliek, trams en autoverkeer, daardoor lastig
-Rechtdoor Singel op, pas op de trams en de tramrails
-Achter het Paleis zou ik niet de Spuistraat fietsen, dit is voor alle verkeer 1-richting vanaf het station; beter Nw. ZijdsVoorburgwal fietsen, brede weg en overzichtelijker, recht naar de CS-tunnel voor fietsers
-Achter CS druk met Pont publiek ( mooie plek om 5 minuten te pauzeren en om je heen te kijken)
-Oversteek naar Gelderse Kade is rommelig en druk, veel stoplichten
-Langs de Amstel is mooi maar kan ook druk zijn
Neem de tijd en geniet ervan! 8)
Rickie
Dank voor alle tips iig :)

Gelukkig ben ik dan wel ERG herkenbaar als toerist, dus misschien zijn de omstanders wat meer beducht op "niet-Amsterdams" fietsgedrag ;)
Poging 2... fietsen in veel andere steden over de wereld is toch een stuk eenvoudiger ;)

Had me eerst enigszins georiënteerd op de blauw gestreepte routes op de OFM maar veel daarvan blijken idd "onfietsbaar" (zoals de Nieuwendijk en de Warmoesstraat).

Je ziet dat ik de Prins Hendrikkade vermijd (dus niet onder station door).. ben daar al door anderen zwaar voor gewaarschuwd en je moet op een rotte plek ineens linksaf richting station (met meteen een stoplicht). Blijf nu langs de Keizersgracht fietsen (dus nergens afslaan... lekker makkelijk en veiliger voor achteropkomend verkeer) en daarna richting IJ.

Bijlagen

Je angst voor de Prins Hendrikkade is m.i. niet helemaal terecht. Op Google Streetview zie je de plek waar je linksaf moet. Er is ruimte om even rechts te wachten, of al eerder (heel erg) links voor te sorteren. Ik vind de shared space achter CS erger, met name als er net een pont is aangemeerd, zeker als je er recht doorheen moet. Vanaf de Cuyperspassage ga je daar rechtsaf en mis je een groot deel.

https://www.google.com/maps/@52.3783967 ... 312!8i6656

Wat betreft je eigen route, sinds dit voorjaar loopt het fietspad op de De Ruijterkade langs het IJ, dus langs het water. Dat is vanaf de kruising met de Westerdoksdijk/kade.
Hallo,
Amsterdam is gewoon een stad in Nederland waar je doorheen kunt fietsen, niets meer en niets minder.
Dus ga lekker fietsen!
Groet, Petra.
Fedor schreef:
za 02 jun, 2018 10:32
Dit vond ik wel een duidelijk (en confronterend ;)) filmpje:

http://schlijper.nl/180508-00-1741-kort ... raat.photo

En dan hebben we het nog niet eens over de scooterrijders die overal dooreen komen denderen.
Leuk hoe op 1:10 de auto rechts wat naar achteren gaat om de andere auto de ruimte geven.

Ik vind dit kruispunt wel erg goed stromen. Als auto ben je te gast en moet je heel heel voorzichtig manoeuvreren.
Eigenlijk moet je met je auto hier ook gewoon niet komen ;-)
Als de auto hier gast is, dan laat de gastheer wel wat steekjes vallen. Ik denk dat wanneer jij je gasten zo behandeld, dat je dat niet in dank afgenomen wordt.

Los daar van vind ik dat de auto niet meer of minder gast is dan de fietser en de voetganger, het is gewoon openbare ruimte waar iedereen de ander in zijn waarde moet laten.