Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Roemenie / 66A van Petrosani naar Baile Herculane?? - Forum Wereldfietser

Roemenie / 66A van Petrosani naar Baile Herculane??

We zijn bezig met een route door van Cluj (Noord-Roemenië) naar Thessaloníki in Griekenland. Tussen Petrosani en Baile Herculane loopt de 66A. In potentie een schitterende weg door de bossen, op de kaart goed aangegeven, máár...... als ik Google Maps bekijk krijg ik het idee dat het een nogal ruig weggetje, danwel onbegaanbaar pad..., wordt, met name het stuk langs het meer. Het Google Streetview autootje heeft het in elk geval niet aangedurfd. Heeft iemand de 66A wel eens gefietst??

Groetjes! Ingrid
Ik denk dat streetview op het einde een beetje in de war is. Als je wat teruggaat zie je alleen maar een goede tweebaansweg, beter ga je ze niet krijgen in Roemenië.

Je komt vlak langs het nationaal park Retezat wat wel de moeite is als je enige dagen tijd hebt. Rond lacul Bucura kan je vrij kamperen, er is ook een kleine schuilhut. Wel zelf eten meenemen en oppassen met het weer, je zit dan op 2000m hoogte, het kan er spoken. De Roemenen zelf sleuren ongeloofijke hoeveelheden bagage naar boven om daar een aantal dagen te kunnen blijven. Ik heb bijvoorbeeld iemand met twee overvolle 80 liter+ rugzakken naar boven zien klimmen, één vanvoor en één vanachter.
https://www.google.com/maps/@45.2569391 ... 312!8i6656

Vanaf dat punt onverhard. Ziet er op zich prima uit hoor, ik zou het wel aandurven. :D Sterker nog: graag!
Ja, tot zover heb ik het ook gezien. Maar het gaat me om de 60 kilometer onverhard van daaruit, als je de 66A verder volgt richting Baile Herculane, vooral langs de Acumularea Cerna (meer). Dat beginnetje op Streetview ziet er prima uit. Maar je hebt onverhard en onverhard, zeg maar. En 60 kilometer is wel veel als je de helft van de tijd je fiets moet duwen.... :shock: En teruggaan kost dan wel erg veel tijd.

Ik heb van een camping een stuk verderop op de 66A al gehoord dat het 'practicable' is, 'kinda off road, 60kms', maar het is voor mensen altijd moeilijk inschatten wat goed te doen is met een fiets met volle bepakking en wat niet.... (zelf rijden ze dat misschien met een 4WD), vandaar mijn vraag hier.
Als je kijkt op de Openfietsmap/OSM zie je dat die weg in beroerde staat is en is afgesloten:
https://www.openstreetmap.org/way/43847 ... 04/22.7431

Nu zegt dat nog niets, het kan gaan om een tijdelijke afsluiting (januari 2018 laatst geëdit, misschien alleen in de winter, en heeft men die weg weer 'vergeten' open te zetten). Je zou deze mapper kunnen mailen waarom hij die weg heeft afgesloten.
Zie ook youtube: https://www.youtube.com/watch?v=ydpzoVsih1c en het commentaar: I have cycled this road and do not recommend anyone else attempt it! :D
Deze weg kennen we niet maar we waren vorig jaar in Roemenië en we zijn in een en dezelfde regio wel 4x moeten omdraaien omdat wegen echt niet meer begaanbaar waren. Gewoon verdwenen e.d. En dan zijn wij fietsers die zich niet tegen laten houden en niet bang zijn van een paar uur slepen van de fiets met bepakking door een rivierbedding, over 40 omgevallen boomstammen, door modder ed. Kortom - we zijn in heel wat bushs geweest ter wereld maar wegen op OSM ed in Roemenie zou ik met een flinke korrel zout nemen. Je kan het gewoon proberen en als het niet lukt dan gewoon een alternatief nemen ter plekke. Wel zo avontuurlijk - En het lukte ons wel de laatste keer om over de top te geraken naar een beter begaanbare weg. De dorpsbewoners van het eerste dorpje waren echter wel enorm verrast om mensen te zien die deze weg hadden genomen, er werd ons gevraagd of we verdwaald waren. Net op het moment dat we de uitweg hadden gevonden :lol: Let wel op het verkeer is drastisch toegenomen in Roemenie en ik zou dan ook oppassen met je keuze.
OSM in Roemenië verleden jaar was inderdaad teleurstellend, verschillende keren een tocht langs een weg gepland die uiteindelijk niet meer bleek te bestaan. Dat bleek dan wel aan het begin van de weg, deze ziet er nog veelvuldig gebruikt uit.
Ik heb er even een Roemeense wegenatlas op nageslagen (Cartographia 1:300.000)
Tot Campo Lui Neag is de weg goed ingetekend. Daarna wordt het een weg van de laagste categorie helemaal tot het eind bij de 67D. Voor het hele middelste stuk worden zelfs geen kilometers aangegeven.
Mijn ervaring met dit soort wegen en dezelfde kaart (oktober vorig jaar) is dat die wegen alles kunnen zijn, van superrustige smalle asfaltweggetjes tot de grootste bagger modderzooi waar je totaal niet vooruit komt. Gezien de lengte van het onduidelijke stuk en het totaal gebrek aan dorpen en uitwijkmogelijkheden zou ik die weg zelf niet inplannen. Kilometer of 10 over zo'n weg is nog te doen, de afstand die er hier staat niet echt.
Vorig jaar reed ik van Sofia naar Cluj. Wellicht hebben jullie wat aan mijn route via o.a. de Transfagarasan.
Dank voor alle reacties! We gaan het risico inderdaad toch maar niet nemen. Als we nu een paar maanden gingen fietsen hadden we het wel gedaan, maar met slechts drie weken kunnen we ons niet heel veel tijdverlies permitteren... Ik denk dat we voor Petrosani linksaf slaan om de hoogste pas van Roemenie mee te pakken. :D
Edit . ( ofzo )