Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat te doen tegen zadelpijn? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Wat te doen tegen zadelpijn?

293 berichten
miro schreef:
di 19 jun, 2018 12:24
Mijn vraag is zoek je naar een nieuwe/betere zadel, of zoek je naar oplossing van zadelpijn?
Wat denk je? Zonder zadelpijn fietsen natuurlijk :D
Duur zadel heb ik al ;)

[Edit]: Ik kon de topictitel nog wijzigen en gezien de inhoud meteen maar ff gedaan :D

Wat betreft je andere punten:
Rij met 62mm banden, druk rond 2 bar. Verder geen vering.

Heb goede fietsbroeken (o.a. Assos, waarschijnlijk binnenkort een Rapha er bij (ook uitstekende reviews))

Gewicht: Ben de afgelopen 25 jaar niet meer zo licht geweest (75 kg bij 185 cm) :) tegenwoordig wel wat bonkiger misschien ;)

Stuurhoogte: nu ongeveer gelijk aan zadelhoogte (ga ik nog iets lager zetten als test). Handen doen het nu verder perfect (geen tintelingen e.d. meer).

Bikefitting: Is DUUR (althans hier in de buurt, bijna 300 euro), wel openhouden als laatste optie als alle andere zaken geprobeerd zijn.

Verder:
Ga grotere barends monteren zodat er iets gevarieerd kan worden met zithouding.
Ga nog experimenteren met zadel en stuur (stand)
Ga chamois creme en skin repair gel gebruiken.
Bikefitting is al een keer of twee vermeld, en dat heeft voor mij het grootste verschil gemaakt. Denk ik.

In 2015 in Frankrijk 1050 km in zes dagen op de racefiets, Fizik Arione zadel. Ellendige zadelpijn vanaf dag vier.

Vorig jaar gelijkaardige tocht (meer hellingen, iets minder afstand per dag), racefiets, hetzelfde zadel. Geen centje pijn.

Wat waren de grote verschillen?
1) Bikefitting in 2016. Mijn zadel stond iets te hoog en voor/achter was ook niet helemaal correct.
2) In 2017 gebruikte ik zadelcrème.
3) Andere (en duurdere) fietsbroeken.
4) Een lichter rugzakje.

3), 4) en vooral 2) zullen ook bijgedragen hebben, maar kunnen m.i. weinig doen als 1) niet goed is.

Met dit alles wil ik niet beweren dat het zadel geen rol speelt. Een Fizik Arione is bijvoorbeeld geschikt voor een sportieve houding, maar waardeloos als je comfortabel rechtop wilt zitten.
Maar ook een excellent zadel zal je m.i. niet blijven redden als je fout op de fiets zit.
Een fitting is inderdaad duur. Maar zeer graag had ik op dag vijf in 2015 dat bedrag contant neergeteld om van de zadelpijn verlost te zijn. Ik zou er nog een fooi bovenop gedaan hebben.
Bikefitting is links of rechtsom te scharen in de categorie kwakzalverij.

Alle fitters komen met een ander advies.
Wow, we hebben hier te maken met iemand die álle bikefitters is afgegaan :shock:

8)
Nee, dit is al een paar keer door o.a. Fiets onderzocht het is volstrekt willekeur. Dat is ook niet zo gek omdat al die methodes van elkaar verschillen en omdat het vooral een kwestie is van wat de fitter zelf fijn vindt (persoonlijke bias).

Betreft kwakzalverij: Het oplossen van een kwaal op een methode die niet evidence based is, niet gebaseerd op enig klinisch onderzoek. Dus ja, kwakzalverij.
Ach, wat heb ik al een spijt van mijn reactie.
Ik wilde helemaal geen discussie over bikefitting starten.
Ik wilde gewoon benadrukken dat m.i. een ander zadel weinig kan doen tegen zadelpijn als de zithouding fout is.
Wat dan een goede houding is, moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken.
Ik heb veel gehad aan die fitting, maar dat ben ik maar.
Ik kan de felheid van de reactie ook niet plaatsen. Zelfs al is het waar, het komt nogal lullig om een bikefitting volledig af te serveren als iemand net schrijft een bikefitting te hebben gedaan. Maar op een forum is dat blijkbaar sociaal aanvaardbaar...
Ik ben ook een bikefitting-voorstander, enige nadeel daarvan is dat-ie te kort duurt om echt te testen of je zadelpijnvrij bent. Daarvoor moet je echt aan leenzadels denken. Goeie fietsenmakers doen daaraan.

Nog drie andere ideeën, wellicht het experiment waard:

- Speciale zadelpijnpleisters van Reskin: https://www.reskin-xl.nl/nl/bike-patch
- ISM-zadels willen nog wel eens de oplossing zijn voor mensen die van alles hebben geprobeerd: https://www.ismzadel.nl/ Heel andere zadeltype, je zit op die rails. Let op dat je 'm wel goed plaatst. Je kunt een proefexemplaar aanvragen om uit te proberen.
- Wat je onderrug en bekken doen scheelt ook voor zadelpijn. Enerzijds moeten die onderdelen soepel mee kunnen bewegen, anderzijds moeten ze je beenbeweging ook stabiliseren (de beroemde 'core stability'). Misschien goed om daar ook naar te kijken. (ik heb net in 3 maanden/5000 km Down Under alleen zadelpijn gehad in combinatie met een stijve rug, verder eigenlijk niet).

Louise
Fedor schreef:
di 19 jun, 2018 13:07
Bikefitting: Is DUUR (althans hier in de buurt, bijna 300 euro)
Gezien de prijs - je kunt er ook een paar zadels voor kopen - doet het mij toch sterk denken aan een placebotherapie, waar iemand met enig verkooptalent en een Dr. Philachtige overtuigingskracht een lucratieve praktijk mee kan opbouwen :wink:
Poeh, wat een reacties. Kwakzalverij, placebo therapie, enz.
Tja, dat is ook een manier om naar advies te kijken.
Voor onze racefietsen hebben we een goede bikefitting gedaan. Dat hielp wel degelijk. Nu zijn het kleine verschillen maar als je 200 km voorover gebogen op je racefietsje zit kunnen kleine verbeteringen grote gevolgen hebben.
Maar zoals met elk advies moet je wel zelf blijven denken. Een bikefitting advies gaat veel uit van wat je eigen fietsdoelen zijn en gaat uit wat een goed advies is voor een grote groep mensen. De echte finetuning (mm meer of minder) kan je gerust zelf doen. Sorry Kees, maar een paar zadels kopen is echt wel iets anders dan een goede fit op een fiets adviseren.
Moet wel zeggen dat de een er meer baat bij heeft dan de ander. Mij kan je nog op een driewieler zonder zadel en ik heb nog geen probleem. Lisette is veel gevoeliger en haalt echt veel waarde uit een goed advies. Is ze in ieder geval wel sneller door gaan fietsen.....zonder zadelpijn 8)
Wat ik bijna nooit tegen kom is dat degenen die voor woon-werkverkeer fietsen, last van zadelpijn hebben.
Het is bijna altijd een 'kwaal' bij vakantiefietsers die langere tijd hun werk- en vrije tijdhouding ingewisseld hebben voor 6-8 uur/dag zitten op de fiets. Vaak uren achtereen. Vele dagen achter elkaar.
En een pauze nemen met wederom een zitpositie.
Normaliter ga je bij langer aanhoudende pijnklachten naar de huisarts!

Al lijkt de klacht hier voor de hand liggend voort te komen uit de fietshouding en zitpositie.
En de tijdsduur dat je een dergelijke houding meent te moeten volhouden.

Misschien is een andere vorm van beweging meer geschikt voor sommigen onder ons?
Zou je het fietsen kunnen onderbreken voor die andere bewegingsvormen?
Natuurlijk misgun ik niemand het fietsen.

Je kan het zittend fietsen onderbreken door op de pedalen te gaan staan voor 5 minuten ter onderbreking van zithouding. Goed rechtop staande op de pedalen te fietsen. Handen losjes op het stuur. Gebruik je heupen en benen bij fietsen en zo min mogelijk je armen/handen en houd je schouders laag. Ellebogen naar binnen toe. Andere handposities op het stuur gebruiken. Tempo wisseling te doen. Voeten kan je vlak op pedalen houden, maar ook met de tenen naar beneden of vanuit de achterzool naar beneden drukkend. Of trekken en duwen zoals in de heuvels.
Het helpt allemaal bij houdingsaspecten op de fiets. Volg 1 - 2 keer in de week een spinning in de sportschool. Ook daar leer je allerhande wisselingen van zitpositie en houding plus tempo wisselingen. En vergeet ook niet om na afloop van de dag rek- en strekoefeningen te doen. Je hebt vele oefeningen voor de diverse spiergroepen. Een aanrader.

Dit is vast niet het ei van Columbus :D
Fedor schreef:
di 19 jun, 2018 07:27
gios schreef:
di 19 jun, 2018 07:01
Welk zadel zou je het liefst op je fiets hebben?
Een lekker zittend zadel :D
Volgens mij wil je gewoon (na een dag fietsen nog steeds) lekker zitten.
En het zadel is daar volgens mij.maar een ondergeschikt onderdeel in.

Ik ben ook van de lijn dat de houding belangrijker is dan het zadel, zonder een oordeel te vellen over Bikefitting (ik had het niet nodig). En ik kan je ook niet beter adviseren dan mijn persoonlijke ervaringen en zoektocht.
Mijn idee: als die profielfoto iets met jouzelf te maken heeft, dan denk ik dat je een actieve houding gewend bent.
joukon schreef:
di 19 jun, 2018 20:55
Wat ik bijna nooit tegen kom is dat degenen die voor woon-werkverkeer fietsen, last van zadelpijn hebben.
Jawel, want dat is bij mij dezelfde fiets. Natuurlijk is het beter te verdragen als je maar drie kwartier op de fiets zit, maar het probleem dook in beide situaties op.

Ik had problemen met schouders, hoge rug en zitvlak. Ik had Brooks b17 op mijn reisfiets, maar was smaller en nog harder gewend op mijn racefiets. En omdat ik op racefiets geen problemen had, trok ik de conclusie dat dus mijn houding niet goed was. Ik heb een relatief lang bovenlijf en dito armen.
Mijn vlinderstuur zorgde ervoor dat ik in ontspannen tempo bijna rechtop zat en dus het volledige gewicht in het zadel had. Het stuur is vervangen door een licht gebogen stuur met bar-ends. Afstand tussen zadel en stuur is groter. Ik zit meer voorover, zoals ik op mijn racefiets gewend was. Ik ‘stuur’ nu ook breder (da’s nieuw) en ik heb nergens meer last van.

En ik ben daardoor off-road en ATB steeds meer gaan waarderen.
willem.m schreef:
di 19 jun, 2018 19:27
Ik kan de felheid van de reactie ook niet plaatsen. Zelfs al is het waar, het komt nogal lullig om een bikefitting volledig af te serveren als iemand net schrijft een bikefitting te hebben gedaan. Maar op een forum is dat blijkbaar sociaal aanvaardbaar...
Het probleem is dat mensen naar een fitter gaan voor pijn... maar de beste fitter heeft geen enkele medische achtergrond, dus doet maar wat hem goed dunkt. De klant is blij... maar de pijn is vaak niet weg en komt terug... op naar de volgende fitter... Soms gaat pijn gewoon niet weg, maar dat is lastig te accepteren. Ik kan echt draad na draad oplepelen van mensen die in deze spiraal duiken en werkelijk bakken met geld kwijt zijn.

Nogmaals, ik geloof dat de fitters hun best doen, maar het is absoluut niet gebaseerd op wetenschap, het is ongetest en vooral onbewezen (let op! er is ook in labs niet bewezen dat een cm hoger of lager iets uit maakt in vermogen).

Misschien wordt je goed op de fiets gezet, maar hou er rekening mee dat hier mensen worden doorverwezen voor DUUR advies (niet mijn woorden), waar dus totaal geen grondslag voor is (niet alleen mijn woorden, zie onderzoek van fiets en de weinige medische artikelen die er zijn)

Wat is jullie mening van een professie die allemaal een ander advies geven aan dezelfde fietser. Is er een super fitter en is de rest charlatans? Of is er geen beste fit? Als dat laatste waar is, dan is het vrij bizar om mensen aan te raden om naar een fitter te gaan. Ik snap dat dit confronterend is, maar het keiharde feit dat elke fitter een ander advies geeft maakt het adviseren van deze toch erg dure operatie eerlijk gezegd link.

Ik heb er serieus moeite mee als dit soort adviezen wordt gegeven zonder de disclaimer dat er totaal geen bewijs voor is. We gaan toch ook niet mensen doorverwijzen naar gebedsgenezers?

Pure logica.... geen emotie. Ik hoop dat jullie aan de hand van deze argumenten snappen waarom ik zo hard ben en snappen dat deze waarschuwing echt op zijn plaats is. Het is veel geld wat verdampt. En ja, ik hoop dat we elkaar voor dit soort dingen waarschuwen.

Of zoals een van de bekendste methodes aangeeft in zijn brochures naar de vakhandel... in drie dagen wordt je personeel EXPERT, waarbij er ook tijd is voor iets heel belangrijks:
Your employees will learn the difference between sizing and fitting, how to sell and talk to customers about fit, and how to overcome obstacles to create a thriving fit business.
Tsja. Dat soort info zal je van de fitter niet horen.
Loknor,

Ben het helemaal met je eens. Ander zadel, anders zitten, andere fietsbroek, andere afstelling, anders smeerseltjes. Allemaal symptoombestrijding. Zadelpijn is een welvaartsziekte. Onze leefwijze draagt er aan bij, dat we na het fietsen een kont hebben als een baviaan.
Zadelpijn is een ontstekingsreactie in je zitvlak. Heeft niets met "zitvlees" te maken, maar met laaggradige ontstekingsreacties die voortdurend aanwezig zijn. Laaggradige ontsteking is een continue lichte activatie van het immuunsysteem. Dit betekend dat het immuunsysteem continu aan staat. Zadelpijn is een chronische aandoening.
Symptoombestrijding kan verlichting geven, maar neemt de oorzaak niet weg.

Voeding is voor 80 a 90% de hoofdoorzaak. Voeding is wat je voedt. Voedsel alles wat eetbaar en drinkbaar is. Ik ken zadelpijn van een ver verleden. Fiets nu zonder problemen op alle soorten zadels in katoenen ondergoed en een spijkerbroek. Het enige goede vet is mijn huidvet, met de huidflora als extra beschermlaag. Als veganist was ik binnen 14 dagen van een hoop ongemakken af.
Nu werken bikefitters wel met een meetmatje om de zadeldruk te bekijken (en hopelijk te verbeteren), maar da's maar één van de aspecten (al denk ik dat het voor veel mensen één van de belangrijkste redenen is).

Daarnaast richten de meeste bikefitters zich echt op racefietsen. Nu zit ik wel relatief diep maar verder heeft mijn fiets en fietsstijl er weinig mee te maken.
Ik heb deze bike fitting /beveging alayze/ gedaan
https://www.youtube.com/watch?v=-noPccDmQjE
https://www.youtube.com/watch?v=KIX8sDEpj0g
Uitslag is geldig van boodschap/moeder fiets tot mijn tijdritfiets .
Even voor duidlijkheid - uitslag is niet afmetingen in milimeters.
Nog een personlijke verklaring - ik merk weinig verschil tussen een 50 euro marktplaats fiets of een als deze https://www.santosbikes.com/assortiment ... ster-serie
Waar merk ik verschil - goede zitpositie met veel variatie, goede kleren en schoenen/ik heb een kast :-)/, goede kamping spoelen
ik wil hier even herhalen dat ik niemand - niemand! - een fitting wil aanbevelen.
Daarover ging mijn eerste reactie niet, ondanks de onhandige formulering.

Maar hierin vind ik mezelf niet terug.
Het probleem is dat mensen naar een fitter gaan voor pijn... maar de beste fitter heeft geen enkele medische achtergrond, dus doet maar wat hem goed dunkt. De klant is blij... maar de pijn is vaak niet weg en komt terug... op naar de volgende fitter... Soms gaat pijn gewoon niet weg, maar dat is lastig te accepteren. Ik kan echt draad na draad oplepelen van mensen die in deze spiraal duiken en werkelijk bakken met geld kwijt zijn.

Nogmaals, ik geloof dat de fitters hun best doen, maar het is absoluut niet gebaseerd op wetenschap, het is ongetest en vooral onbewezen (let op! er is ook in labs niet bewezen dat een cm hoger of lager iets uit maakt in vermogen).
Ik ben voor mijn fitting naar een instituut gegaan dat verbonden is aan de lokale universiteit. De fitter had een master sportwetenschappen of fysiotherapie (of allebei, daarvan ben ik niet meer zeker - het is alweer lang geleden). Sommige fitters in dat instituut hebben een doctoraat of werken eraan.

Ik denk dat ze de peer reviewed wetenschappelijke literatuur wel kennen.

Voor ik op een fiets mocht gaan zitten, werden allerlei aspecten van mijn lichaam grondig onderzocht. Het duurde wel een uur. Hoe soepel ben je, hoe stabiel zijn je knieën etc. Er werd niets gemeten, behalve de binnenbeenlengte en mijn gewicht.

De man was overigens zeer eerlijk over wat een fitting kan bereiken. Hij had het helemaal niet over de "ideale" positie voor mij. Hij had het over een startpunt met enige marge. Het was aan mij om te finetunen, als ik dat wilde. Bij twijfel raadde hij mij aan om eventueel terug te keren naar dat startpunt.

Er doen nogal wat mythes de ronde over fittings, heb ik het gevoel. Eén mythe is dat een fitter je de ideale positie geeft. Een andere mythe is dat het allemaal kwakzalvers zijn.
PietV schreef:
di 19 jun, 2018 22:22
Loknor,

Ben het helemaal met je eens. Ander zadel, anders zitten, andere fietsbroek, andere afstelling, anders smeerseltjes. Allemaal symptoombestrijding. Zadelpijn is een welvaartsziekte. Onze leefwijze draagt er aan bij, dat we na het fietsen een kont hebben als een baviaan.
Zadelpijn is een ontstekingsreactie in je zitvlak. Heeft niets met "zitvlees" te maken, maar met laaggradige ontstekingsreacties die voortdurend aanwezig zijn. Laaggradige ontsteking is een continue lichte activatie van het immuunsysteem. Dit betekend dat het immuunsysteem continu aan staat. Zadelpijn is een chronische aandoening.
Symptoombestrijding kan verlichting geven, maar neemt de oorzaak niet weg.

Voeding is voor 80 a 90% de hoofdoorzaak. Voeding is wat je voedt. Voedsel alles wat eetbaar en drinkbaar is. Ik ken zadelpijn van een ver verleden. Fiets nu zonder problemen op alle soorten zadels in katoenen ondergoed en een spijkerbroek. Het enige goede vet is mijn huidvet, met de huidflora als extra beschermlaag. Als veganist was ik binnen 14 dagen van een hoop ongemakken af.
Jij weet er toch altijd wel weer iets moois van te maken he Piet...
Veganisme, dat is pas echte wetenschap. Toch?
joukon schreef:
di 19 jun, 2018 20:55
Wat ik bijna nooit tegen kom is dat degenen die voor woon-werkverkeer fietsen, last van zadelpijn hebben.
Het is bijna altijd een 'kwaal' bij vakantiefietsers die langere tijd hun werk- en vrije tijdhouding ingewisseld hebben voor 6-8 uur/dag zitten op de fiets. Vaak uren achtereen. Vele dagen achter elkaar.
En een pauze nemen met wederom een zitpositie.
Normaliter ga je bij langer aanhoudende pijnklachten naar de huisarts!

Al lijkt de klacht hier voor de hand liggend voort te komen uit de fietshouding en zitpositie.
En de tijdsduur dat je een dergelijke houding meent te moeten volhouden.

Misschien is een andere vorm van beweging meer geschikt voor sommigen onder ons?
Zou je het fietsen kunnen onderbreken voor die andere bewegingsvormen?
Natuurlijk misgun ik niemand het fietsen.

Je kan het zittend fietsen onderbreken door op de pedalen te gaan staan voor 5 minuten ter onderbreking van zithouding. Goed rechtop staande op de pedalen te fietsen. Handen losjes op het stuur. Gebruik je heupen en benen bij fietsen en zo min mogelijk je armen/handen en houd je schouders laag. Ellebogen naar binnen toe. Andere handposities op het stuur gebruiken. Tempo wisseling te doen. Voeten kan je vlak op pedalen houden, maar ook met de tenen naar beneden of vanuit de achterzool naar beneden drukkend. Of trekken en duwen zoals in de heuvels.
Het helpt allemaal bij houdingsaspecten op de fiets. Volg 1 - 2 keer in de week een spinning in de sportschool. Ook daar leer je allerhande wisselingen van zitpositie en houding plus tempo wisselingen. En vergeet ook niet om na afloop van de dag rek- en strekoefeningen te doen. Je hebt vele oefeningen voor de diverse spiergroepen. Een aanrader.

Dit is vast niet het ei van Columbus :D
Ik kan me hier wel in vinden/herkennen.

Met een zittende baan, leeftijd 50+, daarnaast proberen met regelmaat te bewegen (fietsen, golfen, wandelen, etc.) is het natuurlijk onzin om te verwachten dat je geheel pijnloos die 2 à 3 weken vakantie op het zadel kan doorbrengen, met een daggemiddelde van tussen de 65 en 80 km (oplopend tot 100 km).

Dit is namelijk effectief 4 tot 5 uur per dag op het zadel doorbrengen. Vraag me om een aantal dagen achter elkaar 4 tot 5 uur per dag te gaan lopen en geheid dat ik klachten krijg m.b.t. mijn voeten, beenspieren, etc.

Om na een aantal tochtjes en 2 weken fietsvakantie toch nog zadelpijn te hebben is voor mij wel aanleiding geweest om eens een ander zadel te gaan uitproberen.

Vanwege het onvoldoende getraind zijn houden wij om de 4 à 5 dagen een soort van rustdag. Dat kan zijn dat we een nachtje langer op de plek blijven waar we zijn, of dat we die dag maar 35 tot 40 km fietsen. We gunnen ons wel een soort van herstel.

Wat bikefitting betreft: heb ik zelf nooit ondergaan, maar als het voor iemand zin heeft èn de bikefitter is daarbij ook nog eens wetenschappelijk onderlegd, dan geloof ik graag dat het je in de goede richting kan helpen om een comfortabele houding te vinden.
Er zal wellicht wat kaf onder het koren zijn bij de fitters, maar ik denk dat je een aantal mensen hierin tekort doet door ze allemaal als kwakzalvers af te schilderen. Hierbij doel ik op het volgende:

derdekeer schreef:
wo 20 jun, 2018 09:22
Ik ben voor mijn fitting naar een instituut gegaan dat verbonden is aan de lokale universiteit. De fitter had een master sportwetenschappen of fysiotherapie (of allebei, daarvan ben ik niet meer zeker - het is alweer lang geleden). Sommige fitters in dat instituut hebben een doctoraat of werken eraan.

Ik denk dat ze de peer reviewed wetenschappelijke literatuur wel kennen.

Voor ik op een fiets mocht gaan zitten, werden allerlei aspecten van mijn lichaam grondig onderzocht. Het duurde wel een uur. Hoe soepel ben je, hoe stabiel zijn je knieën etc. Er werd niets gemeten, behalve de binnenbeenlengte en mijn gewicht.

De man was overigens zeer eerlijk over wat een fitting kan bereiken. Hij had het helemaal niet over de "ideale" positie voor mij. Hij had het over een startpunt met enige marge. Het was aan mij om te finetunen, als ik dat wilde. Bij twijfel raadde hij mij aan om eventueel terug te keren naar dat startpunt.


Een mooie samenvatting lijkt mij:
derdekeer schreef:
wo 20 jun, 2018 09:22
Er doen nogal wat mythes de ronde over fittings, heb ik het gevoel. Eén mythe is dat een fitter je de ideale positie geeft. Een andere mythe is dat het allemaal kwakzalvers zijn.