Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat te doen tegen zadelpijn? - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Wat te doen tegen zadelpijn?

293 berichten
Het helpt niet dat de topic starter zijn zadelpijn niet beter omschrijft. Is het een verdoofd gevoel aan zijn geslachtsorgaan of een pijnlijk zitvlak? En bij dat laatste: pijnlijke huid, ontsteking van haarzakjes of blaren? Dat zijn allemaal verschillende dingen.

Ik heb gewoonlijk weinig last van zadelpijn, maar wel één keer een tocht halverwege afgebroken door blaren. Daardoor weet ik dat duur een belangrijke factor is voor de keuze van je broek. Een broek die goed zit maar transpiratie minder goed afvoert, is best geschikt voor een zondags rondje van 2-3 uur, maar niet voor een rit van 10 uur. Op een fietsreis smeer ik elke dag mijn zitvlak en liezen in met zinkoxide zalf (ontsmettend, helend) en met antischimmel creme, bv. miconazolnitraat, omdat veel haarzakjesontstekingen door bacteriën en schimmels worden veroorzaakt.
loknor schreef:
di 19 jun, 2018 14:01
Bikefitting is links of rechtsom te scharen in de categorie kwakzalverij.

Alle fitters komen met een ander advies.
Ik vind dat in dit commentaar en het vervolg de wetenschap op een veel te hoog voetstuk wordt gezet en van de praktijk een karikatuur wordt gemaakt. Ja, er zullen misschien enkele kwakzalvers tussen zitten, maar ook mensen met een goed oog en oor voor verhoudingen van het lichaam, souplesse van bewegingen, compensatie-mechanismen en de motivatie.

Eerst die wetenschap. De fiets is die wij nu hebben is nauwelijks door wetenschappelijk onderzoek tot stand gekomen, maar vooral door empirische optimalisatie. Er zijn wel prominente fysici geweest die de stabiliteit en de geometrie van een fiets hebben proberen te verklaren, zoals Arnold Sommerfeld, maar toen David Jones in 1970 zijn beroemde verhaal The stability of the bicycle schreef was er nauwelijks een goed wetenschappelijk model, terwijl de racefietsen van toen al heel dicht bij de geometrie van nu zaten. Toen Kooijman en anderen rond 2011 een vrijwel compleet fysisch model rond hadden heeft dat nauwelijks meer invloed gehad. Wat wel grote invloed gehad heeft zijn materiaalontwikkelingen in staal, aluminium, carbon. Ook daar zit heel veel empirie in.
Wat geldt voor de fiets geldt ook voor het zitten op de fiets. Dat gaat hand in hand.
loknor schreef: Nee, dit is al een paar keer door o.a. Fiets onderzocht het is volstrekte willekeur...
Ik heb in ieder geval één van de stukken van Fiets over rondjes langs diverse bikefitters gelezen, maar helaas heb ik het artikel hier niet meer. Wat ik me herinner was dat er enkele uitschieters waren, maar dat er ook een goede overeenstemming was tussen de meeste bikefitters. Zoiets verwacht ik ook. Als ik naar mezelf kijk (ik ben nooit naar een bikefitter geweest), zie ik dat mijn racefiets, mountainbike voor rondjes in de buurt, mountainbike voor dagenlange off-road tochten en mijn reisfiets verschillend zijn afgesteld. Bikefitting hangt sterk af van je motivatie, de duur van de inspanning en de geoefendheid. Wat werkt voor een professionele renner is lang niet goed voor een recreant. Ik was twee weken geleden in de nieuwe windtunnel van de TU Eindhoven. Daarin kun je in enkele minuten je optimale lichaamshouding vaststellen, inbegrepen zadelhoogte en stuurpositie. Hoe lang je die positie vol kunt houden kan de computer je niet vertellen en jezelf weet het ook niet anders dan door uitproberen en soms lang trainen.
loknor schreef: Betreft peer-reviewed papers: er is haast geen onderzoek en dat is meestal naar vermogen en zeker niet naar klachtjes als zadel/knie/rugpijn en fietsen.
Onjuist! Ik heb hier al drie wetenschappelijke artikelen over zadelpijn op mijn stapel liggen, en in het vorig jaar verschenen boek Cycling Science van Cheung en Zabala staat een hoofdstuk 20 Managing Common Cycling Injuries met verwijzing naar 5 wetenschappelijke artikelen over zadelpijn : Anderson (1997), Gemery (2007), Lowe (2004), Sommer (2001), Spears (2003). Zoek en je zult vinden of anders moet je het boek kopen (niet duur ; actueel overzicht).
math schreef:
wo 20 jun, 2018 23:53
Het helpt niet dat de topic starter zijn zadelpijn niet beter omschrijft. Is het een verdoofd gevoel aan zijn geslachtsorgaan of een pijnlijk zitvlak? En bij dat laatste: pijnlijke huid, ontsteking van haarzakjes of blaren? Dat zijn allemaal verschillende dingen.
Pijnlijk zitvlak. (Nog) geen blaren maar de huid zelf is waar gevoelig en schilferig. Ook soms ontstoken haarzakjes. Niet alleen op de zitbotjes maar ook net boven de overgang been-bil.

Aan de voorkant totaal geen last (had ik op de racefiets overigens soms wel (tintelingen) dus ik weet dat ik niet heel diep kan gaan zitten).

Ik ben (sinds gisteren) begonnen met smeren (chamois creme en skin repair gel (beide van Assos)). Geen idee of dat werkt maar anders is het mooi meegenomen. Wel zijn er ook mensen die het afraden omdat het de huid zacht zou maken.
Zadelpijn is meestal een chronische aandoening, die van binnenuit wordt veroorzaakt. Smeren, ander zadel, andere houding, andere (kunst)zeem, het is symptoombestrijding.
De zitbotjes en de huid eroverheen zijn geschikt om dagenlang in het zadel te zitten zonder ongemakken. Wil je echt van je klachten af dan zul je je leefwijze moeten veranderen. En dat is moeilijk met deze overvloedige welvaart.
Zorg dat je minder ontstekingsgevoelig wordt en hou je huid gezonder. Geen zeep, lauw water en je beschermpantser komt terug. Voedt je huidflora.

Ook ongemakken zoals gevoelloosheid in het kruis is een welvaartsziekte. Goede voeding voorkomt zeer veel ongemakken en medicijngebruik. De helft van onze Nederlandse bevolking lijdt aan overgewicht en ruim 4.000.000 medelanders kunnen niet zonder medicijnen.

Een tip: https://nutritionfacts.org/
PietV schreef:
do 21 jun, 2018 09:19
Een tip: https://nutritionfacts.org/
Let vooral op de knop DONATE. Daar kun je geld geven aan de man van deze website, die als ik de website even bekijk overal verstand van heeft.
PietV schreef:
do 21 jun, 2018 09:19
Zadelpijn is meestal een chronische aandoening, die van binnenuit wordt veroorzaakt. Smeren, ander zadel, andere houding, andere (kunst)zeem, het is symptoombestrijding.
De zitbotjes en de huid eroverheen zijn geschikt om dagenlang in het zadel te zitten zonder ongemakken. Wil je echt van je klachten af dan zul je je leefwijze moeten veranderen. En dat is moeilijk met deze overvloedige welvaart...

Ook ongemakken zoals gevoelloosheid in het kruis is een welvaartsziekte. Goede voeding voorkomt zeer veel ongemakken en medicijngebruik. De helft van onze Nederlandse bevolking lijdt aan overgewicht en ruim 4.000.000 medelanders kunnen niet zonder medicijnen.
Overgewicht: Heb ik niet.
Medicijnen: Gebruik ik niet.

Tja wat is goede voeding? Ik wil wel zeggen dat ik (redelijk) gezond eet (zo min mogelijk processed foods, weinig suiker en verzadigde vetten, zeer weinig ongezonde tussendoortjes of maaltijden e.d.). Ik ben echter geen veganist of vegetariër.
PietV schreef:
do 21 jun, 2018 09:19
Ook ongemakken zoals gevoelloosheid in het kruis is een welvaartsziekte. Goede voeding voorkomt zeer veel ongemakken en medicijngebruik. De helft van onze Nederlandse bevolking lijdt aan overgewicht en ruim 4.000.000 medelanders kunnen niet zonder medicijnen.
Dat vind ik wat kort door de bocht, ik ben sinds 2012 reumapatient en behoorlijk verzwaard sinds die tijd, mede door medicatie (diclofenac en ander gezellig spul) dus helemaal te voorkomen...
Als je je gezondheid nog hebt en kan houden vind ik dat fijn voor je, maar let even op wie je allemaal over 1 kam scheert...
Van mij mag iedereen eten en drinken waar die trek in heeft. De AOW moet ook betaalbaar blijven. Maar als je zitklachten hebt, wat let je om een maand de Vegan Challenge te volgen. Houd wel rekening mee, dat na 1 jaar vegan zeker vitamine B12 moet worden geslikt.

https://veganchallenge.nl/?gclid=EAIaIQ ... gIG5_D_BwE

Ik ben nu 70 en een betere fietser geworden. Meer souplesse, geen ongemakken, sneller herstel en meer uithoudingsvermogen. Net als Leonel Messi. Ging als vegan beter spelen met veel minder last van blessures.

http://www.plantpower.nu/blog/2017/plantenkracht

En wie alleen de farmaceutische- en voedingsindustrie vertrouwd. Vooral doorgaan. Is wat slechter voor je lijf en het milieu, maar goed voor de bonussen van de CEO's.
Shadow schreef:
do 21 jun, 2018 09:50
PietV schreef:
do 21 jun, 2018 09:19
Ook ongemakken zoals gevoelloosheid in het kruis is een welvaartsziekte. Goede voeding voorkomt zeer veel ongemakken en medicijngebruik. De helft van onze Nederlandse bevolking lijdt aan overgewicht en ruim 4.000.000 medelanders kunnen niet zonder medicijnen.
Dat vind ik wat kort door de bocht, ik ben sinds 2012 reumapatient en behoorlijk verzwaard sinds die tijd, mede door medicatie (diclofenac en ander gezellig spul) dus helemaal te voorkomen...
Als je je gezondheid nog hebt en kan houden vind ik dat fijn voor je, maar let even op wie je allemaal over 1 kam scheert...
Ik hoop dat met mijn reacties de medemens gaat nadenken. Ik heb 3 auto-immuunziekten, Psoriasis, pernicieuze anemie en reumatische artritis. Mijn immuunsysteem is nu actief rustig. Spuit 6x per jaar B12. Ik mis de intrinsieke factor en kan geen B12 via de darmen opnemen. Ik ben medicijn vrij en nu ruim 20 kg lichter. Doe aan ijszwemmen en douche al 4 jaar volledig koud. Mijn lichaam heeft nu een sterk zelfherstellend vermogen gekregen. Ga op m'n 70ste beginnen met verenigingsroeien.
De 3 auto-immuunziekten zijn aanwezig, maar volledig onder controle. Mijn endotheelcellen in de bloedvaten zijn hersteld. Bloeddruk en hartslag optimaal. En zeker geen prostaatklachten. Waarom zou ik nog van het veganisme afstappen?
En vooral goed ademhalen. Ademhalen is ook heel belangrijk.
Dit topic dreigt weer te verzanden in het Evangelie van PietV.

Piet, een gezonde levensstijl is één ding. Meer mensen kunnen een beetje van jouw fanatisme gebruiken denk ik. Maar ik denk ook dat als je door die levensstijl te adopteren structureel vitaminen moet gaan innemen, je te ver door bent geschoten. Dat jij je er goed bij voelt, is natuurlijk heel fijn voor je.
eindgebruiker schreef:
do 21 jun, 2018 10:34
En vooral goed ademhalen. Ademhalen is ook heel belangrijk.
Met name onder een koude douche. CV-ketel is gisteren uitgevallen - dat is wel even wennen, als je dan na het sporten even wil douchen.

Oh wacht, sporten is ongezond. Het gaat om bewegen.
Travelmaster schreef:
do 21 jun, 2018 10:34
Dit topic dreigt weer te verzanden in het Evangelie van PietV.
De topic dreigde te verzanden in symptoombestrijding. Onder andere in smeren en bikefitting. M.u.v. (top)wielrenners weggegooid geld. Wat is er mis met een gezonde leefwijze zonder zadelpijn?
Travelmaster schreef:
do 21 jun, 2018 10:34
Piet, een gezonde levensstijl is één ding. Meer mensen kunnen een beetje van jouw fanatisme gebruiken denk ik. Maar ik denk ook dat als je door die levensstijl te adopteren structureel vitaminen moet gaan innemen, je te ver door bent geschoten. Dat jij je er goed bij voelt, is natuurlijk heel fijn voor je.
Waarom staat veganisme bij jou gelijk aan fanatisme? En ja, strikt veganisme is op de duur slikken van vitamine B 12. Voor mij niet, omdat ik 15 jaar moet spuiten. Maar slikken van B12 is veel en veel milieuvriendelijke, dan bio-industrie, dierenleed, wereld ontbossing voor bio-industriele diervoeders, welvaartsziekten en sterk stijgende ziektekosten en wereldtemperatuur.

Maar ga gewoon door met jouw leefstijl. Leef met de grote massa mee. Van na mij de zondvloed. Mensen zijn kuddedieren. Maar zadelpijn komt van binnenuit. Denk daar maar eens over na.
Ik denk dat het helpt een onderscheid te maken tussen problemen met de huid enerzijds en problemen met het weefsel en de zenuwen daaronder anderzijds.
Travelmaster schreef:
do 21 jun, 2018 10:34
Piet, een gezonde levensstijl is één ding. Meer mensen kunnen een beetje van jouw fanatisme gebruiken denk ik.
Piet rijdt nog wel op een leren zadel dus zo fanatiek vegan is hij ook weer niet ;)
Fedor schreef:
do 21 jun, 2018 11:17
Travelmaster schreef:
do 21 jun, 2018 10:34
Piet, een gezonde levensstijl is één ding. Meer mensen kunnen een beetje van jouw fanatisme gebruiken denk ik.
Piet rijdt nog wel op een leren zadel dus zo fanatiek vegan is hij ook weer niet ;)
Wellicht is dat de enige goede remedie tegen zadelpijn... een leren zadel. Veganist of niet, het schijnt te helpen.

Daarom mijn SQlab 602 Active verruild via een Brooks Cambium C17 voor uiteindelijk een leren Brooks B17.

En als we nu allemaal veganist waren, dan zouden er geen leren zadels zijn :roll: en bleef het probleem van zadelpijn bestaan :wink:

Enne... ik heb niks tegen veganisme, iedereen moet zelf weten wat men eet, het is tenslotte je eigen lichaam.
Edwin* schreef:
ma 18 jun, 2018 14:09
De SQLAb 602 Active is ook niet mijn vriend geworden en van mijn vrouw ook niet. We hadden deze allebei op onze fietsen en hebben er aan het einde van de dag toch wel wat gevoeligheden aan overgehouden.

Vorig jaar al ben ik overgestapt op de Brooks C17 Cambium. De omschrijving die volgt heeft op mij in de praktijk niet het gewenste effect opgeleverd...
Kan je nader uitleggen wat jouw/jullie problemen met beide zadels waren? Ben benieuwd of dat vergelijkbaar is met mijn issues (heb nu ook de SQLAb 602 Active).

Ik heb toentertijd getwijfeld over de C17 (o.a. omdat deze wel tegen regen kan) maar die vond ik wat te "bol". Ik vind een vlakker zadel beter zitten. Zit er nog wel steeds met een schuin ook naar te kijken omdat de C17 toch wel veel goede recensies heeft gekregen.
Mijn vrouw had klachten die voor een man niet kunnen, laten we maar zeggen.

Ik had op een bepaald moment een gevoelige plek op de overgang tussen de bovenbeen en het achterwerk, aan één kant. Deze plek was wat branderig. Daarbij ook een voortdurend zeer achterwerk (zitbotjes). Een “houten kont” zogezegd.
Dit had ik niet met een ritje naar het dorp, maar bij tochten van meer dan 40 km.

Bij de Brooks Cambium had ik aan het einde van de dag een “houten kont”. Verder geen last.

In alle gevallen van langere afstanden fietsten we beiden met een fietsbroek met zeem. Ik fiets al jaren (racefiets en mtb) met een Assos koersbroek en wil niet anders meer. Soms de chamois creme van Assos gebruikt.

Nu hebben we beiden een Brooks B17 (ik met zo’n open bovenkant) en de eerste 400 km zijn ze goed bevallen. We wagen het er op om dit keer zonder fietsbroek onze fietsvakantie naar Denemarken te fietsen. We nemen allebei wel een fietsbroek mee voor de zekerheid.

Voor ons géén SQlab 602 Active meer. De Brooks Cambium C17 leek mij handig omdat dit zadel wel een beetje water verdragen kan.
Maar de B17 zit meteen al een stuk comfortabeler en met de regen-/zadelhoesjes van Vaude schijn je veel problemen door nattigheid te kunnen voorkomen.

We hopen met deze zadels zonder fietsbroeken, creme, etc. te kunnen fietsen. ‘s Kijken hoe het uitpakt...
Edwin* schreef:
do 21 jun, 2018 12:22
Ik had op een bepaald moment een gevoelige plek op de overgang tussen de bovenbeen en het achterwerk, aan één kant. Deze plek was wat branderig. Daarbij ook een voortdurend zeer achterwerk (zitbotjes). Een “houten kont” zogezegd.
Dit klinkt voor mij héél herkenbaar (zelfs dat "aan één kant"). Mooi om te weten dat (iig voor jou) een ander zadel dit heeft kunen oplossen :D

Hmmm misschien tot ook maar de B17 proberen, ondanks de wat "mindere" kwaliteit (volgens veel forummers tenminste). Stuk betaalbaarder (en sneller in te zitten) dan een GB.
Heb deze (zo'n 10 jaar gelden) al eens gehad overigens (helaas met de Giant Expedition verkocht, stom van me :oops:) maar die leverde bij lange ritten nog wel een houten reet op, al ging die pijn wel sneller weg dan tegenwoordig (kan ook aan mijn eigen veranderde gestel liggen natuurlijk).
PietV schreef:
do 21 jun, 2018 10:57
Travelmaster schreef:
do 21 jun, 2018 10:34
Dit topic dreigt weer te verzanden in het Evangelie van PietV.
De topic dreigde te verzanden in symptoombestrijding. Onder andere in smeren en bikefitting. M.u.v. (top)wielrenners weggegooid geld. Wat is er mis met een gezonde leefwijze zonder zadelpijn?
Travelmaster schreef:
do 21 jun, 2018 10:34
Piet, een gezonde levensstijl is één ding. Meer mensen kunnen een beetje van jouw fanatisme gebruiken denk ik. Maar ik denk ook dat als je door die levensstijl te adopteren structureel vitaminen moet gaan innemen, je te ver door bent geschoten. Dat jij je er goed bij voelt, is natuurlijk heel fijn voor je.
Waarom staat veganisme bij jou gelijk aan fanatisme? En ja, strikt veganisme is op de duur slikken van vitamine B 12. Voor mij niet, omdat ik 15 jaar moet spuiten. Maar slikken van B12 is veel en veel milieuvriendelijke, dan bio-industrie, dierenleed, wereld ontbossing voor bio-industriele diervoeders, welvaartsziekten en sterk stijgende ziektekosten en wereldtemperatuur.

Maar ga gewoon door met jouw leefstijl. Leef met de grote massa mee. Van na mij de zondvloed. Mensen zijn kuddedieren. Maar zadelpijn komt van binnenuit. Denk daar maar eens over na.
Veganisme staat denk ik niet gelijk aan fanatisme - dat beweer ik ook nergens, maar misschien moet ik me er wat dat betreft verder in verdiepen 8) Ik vind jouw behoefte om in een discussie over zadelpijn jouw levensstijl meerdere malen te berde te brengen aardig fanatiek.

Ik wilde inderdaad maar gewoon doorgaan met mijn leefstijl. Ik denk dat ik het zo slecht nog niet doe. Oordeel niet te gauw Piet, dan zal ik dat ook niet doen. Zullen we dat afspreken?
Iederen teggen Piet,
toch hij heeft een punt. Hij verklaard een vraag van mij eerder in de 5 pagina lang on/off-topic

Toen ik 20 was - geen zadelpain. Alpen passen deed ik op buitenblaad - ook geen kneepijn.
Ben ik fit nu? Nee, Elke jaar na 40 gaat minder, wiki is blij https://en.wikipedia.org/wiki/Heart_rat ... heart_rate. toch fiets ik 250km/week woon werkverkeer . Mooi weer vakantie MTB of wielrennen teel ik niet