Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets mee in regionale Zweedse treinen! - Forum Wereldfietser

Fiets mee in regionale Zweedse treinen!

Vorige week (30 juni) reden wij langs de E45 van Göteborg naar Trollhättan en dan verder richting Karlstad. Ik weet al jaren dat de Statens Järnvägar (de Zweedse spoorwegen) geen fietsen meeneemt. Maar ik knipperde met mijn ogen wanneer ik daar moderne treinen voorbij zag rijden met een fietslogo op de deuren! Het is de Västtågen (letterlijk vertaald: westtrein: tåg is Zweeds voor trein, uitspraak thook). Ik kon er geen foto's van maken, maar via Google afbeeldingen heb ik deze kunnen downloaden. Toch wel goed nieuws!

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4stt%C3%A5gen
Hier staat ook een overzicht van het lijnennetwerk, maar Malmö en Karlstad staan er niet bij. Maar het beslaat wel een flink stuk Zweden!

Afbeelding
Zo ziet een Västtåg eruit.

Afbeelding
Op het derde logo van bovenaf staat een fiets afgebeeld!
Martin E. van Doornik schreef: Ik weet al jaren dat de Statens Järnvägar (de Zweedse spoorwegen) geen fietsen meeneemt. Maar ik knipperde met mijn ogen wanneer ik daar moderne treinen voorbij zag rijden met een fietslogo op de deuren!
Fietsen kunnen al jaren mee met regionale treinen in delen van Zweden, Martin. Ik weet niet of er toen al een fietslogo opstond, maar in 2011 reden die treinen er al. Ik was toen in februari een week in Zweden om te schaatsen en te langlaufen. Ik had me door vrienden (yuppen die veel autorijden en vaak vliegen) laten overhalen om daarheen te gaan, maar had wel als voorwaarde gesteld dat we met de trein zouden reizen. Dankzij de nachttrein van Amsterdam naar Kopenhagen, die eind 2014 is opgeheven, konden je toen binnen 24 uur per trein met weinig overstappen tot diep in Zweden komen.
In de snelle treinen van SJ tussen Malmö en Stockholm, waar geen fietsen in mogen, konden we onze ski's en bagage met moeite kwijt, maar in regionale treinen was er ruimte zat op de voor fietsen bestemde plekken, die 's winters door wintersporters gebruikt kunnen worden.

Op de site van de Treinreiswinkel is te lezen op welke spoorlijnen in Zweden treinen met fietsvervoer rijden (wel nog even 'Zweden' aanklikken.
Martin,

Heb jij al een brief geschreven naar de ditecteur van de Zweedse staatsspoorwegen SJ over hun verbod op fietsen in hun treinen?
bert sitters schreef:
za 07 jul, 2018 16:04
Martin,

Heb jij al een brief geschreven naar de directeur van de Zweedse staatsspoorwegen SJ over hun verbod op fietsen in hun treinen?
Ja, jaren geleden en de SJ bleef voet bij stuk houden. Sindsdien heb ik me weinig verder in verdiept. Op het station van Sunne (Värmland) zag ik een trein voorbij rijden maar er stond geen fietslogo op.
Med vänlig hälsning från Martin i Sunnemo.
(ben wat moe vandaag: een 8 meter hoge mast met schotel gemaakt en opgericht voor TV-satellietontvangst)