Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Externe harde schijf? - Forum Wereldfietser

Externe harde schijf?

Volgende maand ga ik fietsen in China. Ik wil veel foto’s maken en filmen met mij GoPro. Ik ben bang dat uploaden naar de cloud niet gaat werken in China (ondanks een VPN). Ik overweeg daarom om een externe harde schijf te kopen. Heeft iemand daar ervaring mee? Gaat uploaden naar zo’n harde schijf makkelijk vanaf GoPro, fototoestel en iPhone?
Ik zou vooral bang zijn met harde schijf de chinese grens over gaan. Is daar al iets over gezegd online?
Ja, dat gaat prima. Er zijn zogenaamde image tanks waar je je sd card (of anderen) in kunt stoppen waarna de inhoud van de kaart op je image tank komt te staan. Paar jaar geleden werd dat veel gebruikt.
Nu zijn de memory Cards zo goedkoop dat velen gewoon wat meer kaartjes meenemen of inderdaad in de cloud opslaan.
Als je een goede VPN heb, zou ik me daar niet te druk om maken. Heel China gebruikt VPN verbindingen, dus het zal bij jou ook vast werken. Mijn ervaring is dat de chinezen je anders wel helpen om een VPN verbinding tot stand te brengen
Ik zou in ieder geval niet met een harddisk werlen onderweg, zoek een solid-state-oplossing. Een geheugenstickje of inderdaad: een paar extra kaartjes. Een combinatie is nog beter, dan heb je alles dubbel, en dat is een goede backup. Mocht het toch lukken om in de cloud op te slaan, zou ik daarvoor kiezen, beste backup-optie. Maar ook dan zou ik met extra kaartjes zorgen dat ik alles dubbel heb, als dat mogelijk is.
LaCie rugged is een standaard voor professionals dus kan geen kwaad voor hobby filmers. Wij hadden drie, 2 TB LaCie rugged schijven mee voor een ruim jaar reizen met heel veel filmen. In China noch andere landen als Iran problemen gehad hiermee. Onze workflow was, twee reserve kopieën op externe schijf van het gecomprimeerde filmmateriaal. Daarnaast een niet gecomprimeerde werkversie op de derde schijf voor het monteren op de Mac met solid state drive. Om ruimte te besparen filmden we niet in full HD maar in gewoon HD. Wij monteerden onderweg en laadde de videos regelmatig op naar Vimeo.

Laden naar Dropbox werkte uitstekend vanuit China maar ook Iran. Dus als je iemand thuis standbye hebt die de boel in NL opslaat zodat jij weer ruimte hebt, is dit ook een goede back up. Of je koopt meer ruimte bij Dropbox. Dropbox is ook met laden naar een Youtube of Vimeo handig. Als je rechtstreeks naar deze kanalen laadt en de stroom of internet valt even uit (wat meer dan eens gebeurt), kan je weer van voren af aan beginnen. Via Dropbox heb je deze problemen niet. Vimeo biedt de mogelijkheid om videos via Dropbox te laden.

Waar je eerder mee moet oppassen en waar veel van de fietsers hier op het forum absoluut geen rekening mee houden, is het meenemen van een drone om te filmen. Dit zou nogal gevoelig kunnen liggen in bepaalden landen/streken zoals China en Tajikistan, aan de grens met Afganistan enzv. Dichter bij huis gelden er bovendien strikte omschreven regels voor drone vliegers - en terecht. Ook voor de amateur drone vlieger! In dit forum zie ik meer dan eens fietsers die deze regels aan hun laars lappen. Je vraagt zo om serieuze problemen. Dus verdiep je even in de regels voordat je met zo'n ding gaat vliegen.

Fijne reis!
Naar mijn ervaring in Europa al is het uploaden van grote bestanden vaak geen doen met langzame internetverbindingen. Of het kost nodeloos veel tijd en aandacht die ik op reis liever ergens anders aan besteed. En de grote ongecomprimeerde bestanden zijn nou net het belangrijkste. Om die reden idd liever een harde schijf en/of extra geheugenkaartjes. Nu ga ik meestal maar hooguit 1 maand weg dus als je een jaar weg blijft is het misschien een ander verhaal.

De standaard 2,5" USB schijfjes zijn trouwens een afrader, gaan erg snel stuk. Zo'n "rugged" ding is idd geen overbodige luxe.
bast1aan schreef:
zo 08 jul, 2018 14:09
En de grote ongecomprimeerde bestanden zijn nou net het belangrijkste.
Met gecomprimeerd bedoelde ik de video bestanden op je geheugen kaart bij simpel HD filmen (dus niet full HD), de AVCHD bestanden. Als je videos maakt en werkt op een mac, worden de AVCHD bestanden omgezet naar een mov bestand. Dit neemt meer ruimte in beslag dan de AVCHD bestanden waarop niet full HD wordt opgeslagen. Op zich kan je bij een lange reis best wel met AVCHD werken als je filmpjes enkel voor op de pc en het internet bedoeld zijn om spaarzaam met ruimte om te gaan. En als je geen al te gekke montage dingen wilt uithalen of aan zware collor grading gaat doen ook. Ikzelf gooide dan na het monteren de uitgeklede mov bestandjes weg. Ik had natuurlijk al twee volwaardige reserve kopieën van de geheugen kaartjes plus de basis info van FCP X met verwijzingen naar het filmmateriaal. Zodoende kon ik als ik thuis was nog terug naar de montage als ik FCPX weer linkte met de geheugenkaartjes op mijn externe schijven. Maar goed die workflow is misschien anders in een windows omgeving. Je ne sais pas.

Indien je met dropbox laadt, kan je gewoon gaan slapen tijdens het uploaden. Wij laadde altijd onze gemonteerde videos s'avonds als we een keer ergens in een hotel met internet verbleven.
Frans & Dieuwertje schreef:
zo 08 jul, 2018 14:29
Met gecomprimeerd bedoelde ik de video bestanden op je geheugen kaart bij simpel HD filmen (dus niet full HD), de AVCHD bestanden. Als je videos maakt en werkt op een mac, worden de AVCHD bestanden omgezet naar een mov bestand. Dit neemt meer ruimte in beslag dan de AVCHD bestanden waarop niet full HD wordt opgeslagen.
De bestanden die rechtstreeks van de camera komen hebben de hoogste kwaliteit en die wil ik ten alle tijde bewaren. Over 10 jaar ben je jezelf dankbaar. De kwaliteitsstandaard wordt immers alleen maar hoger, als ik nu terug kijk naar de gaar gecomprimeerde mini-360p filmpjes van 7 jaar geleden komt dat al sneu over.

Verder bewaar ik idd ook niks, alleen het project van de videomontage maar dat bevat wat je zegt alleen de verwijzingen naar de originele bestanden, en op welke tijdstippen je hebt geknipt/geplakt/effecten ingevoerd/ enz. Overigens zijn dit dingen die ik alleen thuis doe. Ik transcode bij de videobewerking trouwens gelijk naar webformaat, die zijn een stuk kleiner dan de originele bestanden.
Indien je met dropbox laadt, kan je gewoon gaan slapen tijdens het uploaden. Wij laadde altijd onze gemonteerde videos s'avonds als we een keer ergens in een hotel verbleven.
Een videomontage product kan je ws wel uploaden inderdaad. Daarvan houd je van 3 uur filmmateriaal nog maar 10 minuten over (na een halve dag monteren). Origineel filmmateriaal uploaden is geen doen, tenzij je een plek hebt met hele snelle internetverbinding. Met een korte reis ben ik meestal niet in de gelegenheid om daar actief naar te zoeken. Overigens gaat er met uploaden bij hotels/campings sowieso snel wat fout, internetverbinding valt weg of de laptop valt in slaap, dat soort sores.
bast1aan schreef:
zo 08 jul, 2018 15:07
De bestanden die rechtstreeks van de camera komen hebben de hoogste kwaliteit en die wil ik ten alle tijde bewaren. Over 10 jaar ben je jezelf dankbaar.
Dat doe ik toch. Zoals ik schreef - ik maak een exacte kopie van het schijfje van mijn camera. :wink:
bast1aan schreef:
zo 08 jul, 2018 15:07
Overigens gaat er met uploaden bij hotels/campings sowieso snel wat fout, internetverbinding valt weg of de laptop valt in slaap, dat soort sores.
Juist daarom Dropbox die gaat bij wegvallen weer gewoon door waar hij gebleven was. Je laptop met je dan wel even van de energiebesparingsstand afhalen die avond - en dan kan je gewoon gaan slapen.