Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe treinverbinding Mons-Maubeuge - Forum Wereldfietser

Nieuwe treinverbinding Mons-Maubeuge

EUROPE: Amid concern from policymakers and rail advocates about the extent and quality of cross-border passenger services in Europe, SNCB is to reintroduce conventional services linking Charleroi and Mons with Maubeuge and Aulnoye in France from the December timetable change.

http://www.railwaygazette.com/news/sing ... ember.html
Zou dan vanuit Bergen naar Aulnoye gaan. Er rijden nog goederentreinen, dus het spoor is in conditie. Ik ben erg benieuwd naar de aansluiting in Aulnoye op de Intercites naar Parijs
Komt er een cross platform?
Interessant is de ambitie van de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS/SNCB om in de toekomst treinen te laten rijden van Bergen naar Parijs.
Het pretentieuze nieuwe station van Bergen ligt al jaren in ruwbouw te wachten op een voltooing. Wellicht denkt men met de trein naar Parijs glans bij te zetten.

Zou handig zijn als de NMBS er ook voor zorgt dat je in Aulnoye ook fietskaartjes voor België en Nederland zou kunnen kopen, want dat kan nergens in Frankrijk.
Meest positieve in dit geheel is dat het geen plannetje is, maar iet wat met de dienstregeling 2018/2019 werkelijkheid is. En misschien dat de treinreiswinkel zich kan inspannen voor een open europees fietsticket, dat op elk station is af te stempelen?
Tussen Maubeuge en Parijs rijden nog maar een paar Intercités per dag. Het lijkt wel of het er jaarlijks minder worden.
Typisch SNCF. Een spoorverbinding niet direct opheffen, maar langzaam weg laten kwijnen door steeds minder treinen in te zetten en de infrastructuur te verwaarlozen (zie ook dit topic). Zodat reizigers in provinciesteden eraan kunnen wennen dat ze beter de auto kunnen pakken of een bus moeten nemen naar een ver weg gelegen TGV-station.
Als je nu kijkt gaan er in elk geval een handvol intercities per dag waar niet gereserveerd voor hoeft te worden direct naar Parijs binnen twee uur, en boemeltjes naar Valenciennes die aansluiten op een TGV...zonder fietsplaatsen. Maar wie weet volgend jaar? Anders is Valenciennes - Parijs met wat TER overstappen toch weer een kwestie van 6 tot 8 uur onderweg zijn. Is qua tijd nauwelijks een verbetering boven het gedoe on in Lille te komen.
Maar laten we positief blijven, meer grensoverschrijdende treinen zijn altijd een goede zaak!
captain_fabulous schreef:
di 17 jul, 2018 11:09
Anders is Valenciennes - Parijs met wat TER overstappen toch weer een kwestie van 6 tot 8 uur onderweg zijn. Is qua tijd nauwelijks een verbetering boven het gedoe on in Lille te komen.
De Flixbus is een prima alternatief als je treinreis 6 tot 8 uur gaat duren. Afgelopen zondag in 7 uur met Flixbus vanuit Parijs teruggereisd: goedkoop, comfortabel, fietsendrager achterop de bus. Zeker aan te raden.
peter de rijk schreef:
di 17 jul, 2018 11:50

De Flixbus is een prima alternatief als je treinreis 6 tot 8 uur gaat duren. Afgelopen zondag in 7 uur met Flixbus vanuit Parijs teruggereisd: goedkoop, comfortabel, fietsendrager achterop de bus. Zeker aan te raden.
Voor NL - Parijs heeft de trein al verloren van Flixbus denk ik ja. Maar voor spontane trips rond de grens is een extra verbinding natuurlijk wel fijn.
Meer grensoverschrijdende treinen zijn zeker een goede zaak. Maar dan wel graag treinen die verder gaan dan van de ene vervallen grensplaats naar de andere. Ik vrees dat een boemeltje van Mons naar Maubeuge niet veel reizigers zal trekken, terwijl een doorgaande trein van Brussel naar Parijs met een stuk of vijf tussenstops en zonder reserveringsverplichting wel een succes zou kunnen zijn. Mits infrastructuur en materieel fatsoenlijk onderhouden worden en de exploitant zelf belang heeft bij het voortbestaan van zo'n treinverbinding. Dat is helaas niet het geval met de huidige SNCF (vergelijkbaar met de NS, toen de intercity Amsterdam-Brussel zo nodig vervangen moest worden door de Fyra).
Ik ben benieuwd of de hervormingen die Macron wil doorvoeren, het verval van het Franse spoorwegnet kunnen stoppen. De tijd zal het leren.
keesswart schreef:
di 17 jul, 2018 12:40
een doorgaande trein van Brussel naar Parijs met een stuk of vijf tussenstops en zonder reserveringsverplichting wel een succes zou kunnen zijn.
De IC naar Berlijn is zelfs met fietsreserveringen een schoolvoorbeeld voor een dergelijke lijn, maar Fransen vragen een Duits voorbeeld te volgen zal wel niet lukken. Helaas.
peter de rijk schreef:
ma 16 jul, 2018 12:57
Tussen Maubeuge en Parijs rijden nog maar een paar Intercités per dag. Het lijkt wel of het er jaarlijks minder worden.
Er gaan nu op werkdagen vijf en in de weekeinden drie Intercites tussen Maubeuge en Parijs.
Volgens mij is dat al enkele jaren zo.
Van belang worden de aansluitingen in Aulnoye op de Belgische trein uit Bergen. Het lijkt erop dat je de eerste drie treinen naar Parijs vanuit Nederland niet gaat halen. Kan natuurlijk zijn dat de tijden van de Franse Intercites anders worden.
Voor de Limburgers onder ons is het interessant om te volgen hoe de trein uit Namen in Maubeuge gaat aansluiten op de Intercites naar Parijs.
keesswart schreef:
di 17 jul, 2018 12:40
Meer grensoverschrijdende treinen zijn zeker een goede zaak. Maar dan wel graag treinen die verder gaan dan van de ene vervallen grensplaats naar de andere. Ik vrees dat een boemeltje van Mons naar Maubeuge niet veel reizigers zal trekken, terwijl een doorgaande trein van Brussel naar Parijs met een stuk of vijf tussenstops en zonder reserveringsverplichting wel een succes zou kunnen zijn. Mits infrastructuur en materieel fatsoenlijk onderhouden worden en de exploitant zelf belang heeft bij het voortbestaan van zo'n treinverbinding. Dat is helaas niet het geval met de huidige SNCF (vergelijkbaar met de NS, toen de intercity Amsterdam-Brussel zo nodig vervangen moest worden door de Fyra).
Ik ben benieuwd of de hervormingen die Macron wil doorvoeren, het verval van het Franse spoorwegnet kunnen stoppen. De tijd zal het leren.
De Franse spoorwegmaatschappij SNCF heeft 62% van de aandelen van Thalys en de Begische NMBS/SNCB heeft 28%.
Zij hebben eerst alles op de winstgevende Thalys gezet en de grensoverschijdende expoitatie op de oude lijn gestopt. Het gaat nu voor de wind met Thalys: in 2017 een toename van 16% aan reizigers tussen Amsterdam en Parijs. Als deze lijn zich voortzet, dan zitten Thalysritten al maanden voor vertrek volgeboekt. Thalys gaat geen nieuwe treinstellen aanschaffen, maar de bestaande worden gerenoveerd met een efficientere indeling, maar of zij daarmee de toenemende vraag kunnen opvangen?
Zou dus echt nodig kunnen worden dat er naast de Thalys gewone treinen komen tussen Brussel en Parijs om de vraag op te vangen en ook reizigers te vervoeren die niet al weken vooraf willen reserveren. Kan dus ook goedkoper. Brussel-Parijs kan over de oude lijn in 3 uur. Is dus ook wat tijd betreft concurrend met busvervoer.
bert sitters schreef:
di 17 jul, 2018 14:28
[ou dus echt nodig kunnen worden dat er naast de Thalys gewone treinen komen tussen Brussel en Parijs om de vraag op te vangen en ook reizigers te vervoeren die niet al weken vooraf willen reserveren. Kan dus ook goedkoper. Brussel-Parijs kan over de oude lijn in 3 uur. Is dus ook wat tijd betreft concurrend met busvervoer.
Prima plan als ze dat zouden doen...
Kunnen de treinen/locs dat ook aan, dat wisselen tussen het Franse en Belgische stroomnet? Of moet er dan aan de grens gewisseld worden? Ik bedoel dat er vast treinen zij die dit prima kunnen, maar als ze er speciaal voor aangeschaft moeten worden kan het jaren vrees ik.
captain_fabulous schreef:
di 17 jul, 2018 15:40
bert sitters schreef:
di 17 jul, 2018 14:28
[ou dus echt nodig kunnen worden dat er naast de Thalys gewone treinen komen tussen Brussel en Parijs om de vraag op te vangen en ook reizigers te vervoeren die niet al weken vooraf willen reserveren. Kan dus ook goedkoper. Brussel-Parijs kan over de oude lijn in 3 uur. Is dus ook wat tijd betreft concurrend met busvervoer.
Prima plan als ze dat zouden doen...
Kunnen de treinen/locs dat ook aan, dat wisselen tussen het Franse en Belgische stroomnet? Of moet er dan aan de grens gewisseld worden? Ik bedoel dat er vast treinen zij die dit prima kunnen, maar als ze er speciaal voor aangeschaft moeten worden kan het jaren vrees ik.
Die treinen zijn er, want de Belgische Intercites van Antwerpen naar Rijsel en van Doornik naar Rijsel passeren probleemloos de grens tussen Belgie en Frankrijk.
De treinen die tot 1997 op de oude lijn van Brussel naar Parijs reden hoefden ook niet aan de grens te stoppen om van loc te wisselen.
peter de rijk schreef:
di 17 jul, 2018 11:50
captain_fabulous schreef:
di 17 jul, 2018 11:09
Anders is Valenciennes - Parijs met wat TER overstappen toch weer een kwestie van 6 tot 8 uur onderweg zijn. Is qua tijd nauwelijks een verbetering boven het gedoe on in Lille te komen.
De Flixbus is een prima alternatief als je treinreis 6 tot 8 uur gaat duren. Afgelopen zondag in 7 uur met Flixbus vanuit Parijs teruggereisd: goedkoop, comfortabel, fietsendrager achterop de bus. Zeker aan te raden.
Totdat de nationale buitenwipper (Theo Francken) het weer op z'n heupen krijgt en de Flixbussen aan de grens weer eens een keer uitgebreid gecontroleerd worden
Ivo Miesen schreef:
di 17 jul, 2018 22:16
Totdat de nationale buitenwipper (Theo Francken) het weer op z'n heupen krijgt en de Flixbussen aan de grens weer eens een keer uitgebreid gecontroleerd worden
??? Maar zolang dat alleen betekent dat je wat langer aan de grens in je stoel zit, met airco en wifi aan terwijl de bagage en paspoorten extra gecontroleerd worden nog steeds beer dan het huidige overstapcircus lijkt me.
Als ik m'n fiets van de bus zou moeten halen om te laten zien dat ik geen dope in m'n zadelbuis heb zitten, wordt het wat anders...
captain_fabulous schreef:
do 19 jul, 2018 11:12
Ivo Miesen schreef:
di 17 jul, 2018 22:16
Totdat de nationale buitenwipper (Theo Francken) het weer op z'n heupen krijgt en de Flixbussen aan de grens weer eens een keer uitgebreid gecontroleerd worden
??? Maar zolang dat alleen betekent dat je wat langer aan de grens in je stoel zit, met airco en wifi aan terwijl de bagage en paspoorten extra gecontroleerd worden nog steeds beer dan het huidige overstapcircus lijkt me.
Als ik m'n fiets van de bus zou moeten halen om te laten zien dat ik geen dope in m'n zadelbuis heb zitten, wordt het wat anders...
Grensoverschrijdend busverkeer is een nieuw speeltje voor de grenzen dicht club uit Antwerpen en omgeving. Die targetten nu bewust de Flixbus. Ook de Duitse politie doet dit nu vaker. En dan niet alleen documentencontrole maar ook idd bagagecontrole op jacht naar allerhande poedertjes.
Ik heb inmiddels de treintijden. Er gaan twee treinen per dag op en neer van Bergen naar Aulnoye en twee treinen van Namen en Charleroi naar Maubeuge. In Aulnoye en Maubeuge is aansluiting op de Intercités naar en van Parijs.
Het lijkt vooral het resultaat van een lobby om de Waalse steden Bergen, Namen en Charleroi goedkope verbindingen te geven met Parijs.
Vanuit Nederland lijken deze treinen niet zo interessant.
De ochtentrein vertrekt zeer vroeg vanuit Bergen.Veel te vroeg voor aanluiting vanuit Nederland. De middagverbinding ziet er als volgt uit.
17:06 vertrek Bergen.
17:33 aankomst Aulnoye
17:54 vertrek Aulnoye
19:41 aankomst Parijs (station Paris-Nord)
Voor veel verdere bestemmingen te laat voor een aansluiting. Hoewel er om 20:48 vanaf Paris-Montparnasse nog een TGV met fietsplaatsen naar Bordeaux gaat. Aankomst 22:48.

Ook de treinverbinding vanuit Parijs is vroeg. Te vroeg om eerst vanuit een andere bestemmming naar Parijs te komen.

De avondtrein komt pas om 21:45 uur in Bergen aan. Er gaat dan nog wel een aansluitende trein naar Brussel, maar verdere verbindingen zijn niet mogelijk .

Zie hier het persbericht van de Belgische spoowegmaatschappij NMBS.

PERSBERICHT

NMBS lanceert nieuwe klassieke treinverbinding tussen Waalse
steden en Parijs

De Raad van bestuur van NMBS heeft vrijdag het licht op groen gezet voor de
lancering in samenwerking met het Franse SNCF van een nieuwe, klassieke
verbinding tussen enkele Waalse steden en Parijs, en dit vanaf december 2018. Deze
nieuwe verbinding is enerzijds complementair met de bestaande
hogesnelheidsverbindingen tussen België en Frankrijk en anderzijds aantrekkelijk ten
opzichte van andere, tragere vervoersvormen zoals carpooling of autocars.

Tot 1997 werden verschillende Waalse steden rechtstreeks per klassiek spoor met Parijs
verbonden. Deze verbindingen werden niet enkel vervangen door
hogesnelheidsverbindingen vanuit Brussel en Luik, maar tevens door een Thalystrein die
Parijs, Bergen, Charleroi en Namen via de "dorsale wallonne" direct met mekaar verbond.
Deze laatste trein werd in 2015 echter omwille van technische redenen (gebrek aan
compatibiliteit van veiligheidssystemen) opgeschort.
Daardoor dienden reizigers vanuit deze Waalse steden eerst naar Brussel of Rijsel te sporen
om van daaruit een Thalys (vanuit Brussel) of TGV (vanuit Rijsel) te nemen.

Nieuwe verbinding vanaf december 2018
Daar komt nu verandering in want Namen en Charleroi enerzijds, en Bergen anderzijds
zullen vanaf december 2018 respectievelijk via Maubeuge en Aulnoye (beide in Frankrijk)
met Parijs verbonden worden (Maubeuge en Aulnoye liggen op hetzelfde traject).
In een eerste fase zullen reizigers vanuit Namen en Charleroi met een nieuwe IC-trein van
NMBS in Maubeuge nog een overstap moeten maken op een bestaande IC-trein van SNCF
(verbinding Maubeuge - Aulnoye - Paris Nord). Maar een volgende fase voorziet een
rechtstreekse verbinding. In de eerste fase gaat het om twee heen-en-weer verbindingen per
dag tussen Namen, Charleroi en Maubeuge.
Bergen krijgt dan weer twee heen-en-weer verbindingen per dag naar Aulnoye (de volgende
stop op het traject, na Maubeuge), waar reizigers op diezelfde IC-trein van SNCF naar Parijs
stappen.
Het gaat om een klassieke trein, via klassiek spoor, maar reizigers vanuit Charleroi of
Bergen doen er (in de eerste fase, met de overstap) minder dan een kwartier langer over dan
als ze via Brussel zouden reizen. In een volgende fase zou die extra reistijd helemaal
wegvallen. Vanuit Namen ken je een half uur extra reistijd (in vergelijking met Thalys vanuit
Brussel-Zuid), maar in een volgende fase zou het gaan om iets meer dan een kwartier.

“Het herstel van de internationale verbindingen tussen Namen, Charleroi, Bergen en
Frankrijk is in mijn ogen altijd al een zeer belangrijk dossier geweest. Van bij mijn aantreden
heb ik erop aangedrongen dat alle mogelijkheden werden bestudeerd en dat een oplossing
snel zou worden gevonden, in samenwerking met de Franse autoriteiten waarmee ik
gedurende het ganse proces in contact heb gestaan,” zegt Federaal minister van Mobiliteit
François Bellot.

“Ik ben zeer verheugd dat beide verbindingen, Namen-Charleroi-Parijs en Bergen-Parijs
vanaf december van dit jaar opnieuw kunnen gerealiseerd worden. Het aanbod dat zal
worden voorgesteld – goedkoper en flexibeler – zal een gevarieerd cliënteel kunnen
verleiden, van student tot werknemer of toerist. Het is een belangrijk signaal en een
primordiale ontwikkelingsmotor voor onze regio’s,” aldus nog François Bellot.
Bert, hoe vroeg vertrekt de ochtendtrein?
Ivo Miesen schreef:
vr 20 jul, 2018 08:09
Bert, hoe vroeg vertrekt de ochtendtrein?
Vroeg!
Om 5:19 vanuit Namen via Charleroi naar Maubeuge.
Om 6:15 vanuit Bergen naar Aulnoye
Zaterdag een uur later.
Zondag drie uur later.