Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wereldfietsen als statussymbool - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Wereldfietsen als statussymbool

280 berichten
derdekeer schreef:
do 09 aug, 2018 22:06
Werkt het gevoel van gelijk krijgen op een forum ook tot een gevoel van een hogere status ?
Ja hoor. Bewust geen gelijk willen krijgen is trouwens ook een statussymbool.
Kun je later opscheppen: "Nou, d'r was een discussie op wereldfietser.nl en toen werd het weer een betweterig gelijkhebberig heen en weer en toen dacht ik: 'Laat maar zitten jongens, ik doe niet meer mee, dat is beneden mijn status.'"
Degene met de minste berichten heeft gewoon de hoogste status :wink:

Ik zou de hierboven geplaatste afbeeldingen zelf op een meer 1337e wijze -zonder afbeelding- hebben gelinkt:

someoneswrongontheinternet.jpg
arguingontheinternet.jpg

moet al voldoende zijn voor de kenners.
We gaan wel erg diep hoor. En dan moet je de stukjes van rooss goed lezen, want die snijden hout.

Als je echt tot de essentie terug gaat, dan moet je constateren dat we nog steeds dieren zijn met vrij primitieve eigenschappen. Hoe modern we ook zijn, die primitiviteit krijgen we er maar niet uit. Dingen zoals: indruk maken op anderen (voortplanting), vrouwen poseren op Social Media (voortplanting), jezelf beter/anders vinden dan de rest (voortplanting). We willen toch hogerop die apenrots (voortplanting).

Het is ook niet erg om bij de mensenmassa te horen. Niet voor niets lijken we op elkaar. We zijn tenslotte allemaal mensen.
Deze week trof ik hier weer een mooie casus van een 'aspirant wereldfietser' aan. Iemand die we nog niet kennen, vraagt om hulp.
Jonne schreef:
di 14 aug, 2018 12:23
Hoi Allemaal!

Ik heb het wilde plan om een wereldreis op de fiets te gaan maken. Iets met niet weten wat ik met mijn werk carrière wil doen, en nu de tijd en het geld hebben.
[...]
Ik heb nog niet echt ervaring met vakanties op de fiets, het fietsen wat ik tot noch toe doe beperkt zich tot korte afstanden en wat mountainbiken.
'Een typische Jacobsroutefietser', denk ik als ik dit lees. Iemand met een vastgelopen carrière, maar wel voorzien van spaargeld, een erfenis of een uitkering. Op weg naar Santiago de Compostella zal ze vele lotgenoten/geestverwanten tegenkomen. Bovendien is Europa voor veel fietsers groot en mooi genoeg, zeker als je er nog niet eerder rondgefietst hebt.

Allereerst wil de topic starter weten wat voor fiets ze nodig zal hebben. Vervolgens zwelt de gebruikelijke stroom van tips aan, inclusief traumatische ervaringen met fietsenverkopers en commercie-allergieën.

Daarna is het altijd even spannend of de topic starter nog wat van zich zal laten horen. Of inmiddels besloten heeft om toch maar wat anders te gaan doen.
groverr schreef:
wo 15 aug, 2018 21:22
whoooow.......ik ben bang dat TS nu wil gaan hiken. :D
Gelukkig meldt de aspirant wereldfietser zich al na een dag weer op het forum.
Jonne schreef:
wo 15 aug, 2018 21:32
Bedankt voor alle reacties!

Het idee is om rond maart 2019 te vertrekken richting het oosten. Ik zou in ieder geval heel graag de Pamir highway willen doen, en als het daarna nog naar meer smaakt daarna nog verder fietsen. Dat wil zeggen, als het bevalt zou ik dan via Indonesie naar naar Australie willen doorsteken, daar de westkust willen fietsen en vervolgens van Alaska naar Patagonie willen fietsen.
Dat wordt dus geen Jacobsroute, maar ver, verder, verst. Maar dan wel weer naar gebieden die populair zijn bij 'echte' wereldfietsers. Ook een soort Jacobsroutes dus, maar dan wat langer. Alleen Afrika ontbreekt. Even later wordt duidelijk dat ze daar al is geweest.
Jonne schreef:
wo 15 aug, 2018 21:34
@groverr: Hiken is ook zeker leuk! Toevallig ben ik een paar weken geleden nog de Kilimanjaro opgelopen.
Wie weet, staat de Mount Everest ook nog op het programma ;-)

Dan geeft ze een hint die iets van haar innerlijke drijfveren ontsluiert: 'angst voor het onbekende'. Het verklaart veel...
Jonne schreef:
wo 15 aug, 2018 21:34
Wat ik wel weet is dat ik al jaren droom van reizen, maar het er nooit van komt/het dan toch niet uitkomt. Wellicht toch wel een beetje angst voor het onbekende.
Afbeelding
In Juli 2017 kwam ik in Utah deze Taiwanees tegen. Mountainbike type bouwmarktfiets, ik gok 450 dollar max, backpack overdwars op de bagagedrager en plastic tasjes bungelend aan de stuureinden. Hij was in maart vertrokken vanuit Alaska.

Had hij een optimale setup? Neuh. Was hij fysiek heel sterk? Neuh, bergop blies ik hem met een factor 2 snelheidsverschil voorbij. Heeft hij met dat achterwiel Ushuaia gehaald? Vast niet. Was hij een 'echte' wereldfietser? Zeker wel!

Want wereldfietser ben je door het te doen. En daar hoef je echt geen getraind wielrenner, professioneel rijwielreparateur of volwaardig lid van de Rohloffmaffia voor te zijn. :wink:
Shrek schreef:
do 16 aug, 2018 14:54

Want wereldfietser ben je door het te doen. En daar hoef je echt geen getraind wielrenner, professioneel rijwielreparateur of volwaardig lid van de Rohloffmaffia voor te zijn. :wink:
Omgekeerd hoef je er ook geen volwaardig lid van de derailleurmaffia voor te zijn. :wink:

Kortom, het maakt niet uit met wat je het doet, als je het maar doet.

@keesswart: wat wil je zeggen met je post?
Storm schreef:
do 16 aug, 2018 15:15
@keesswart: wat wil je zeggen met je post?
Dat het steekt dat een been-there-seen-that-got-the-selfie-quarterlifecrisisInstagramFOMOmillennialbackpackmeisje tussen de ene burnout en het volgende foodtruckfestival door effetjes 'zijn' hobby komt hacken? :P

keesswart schreef:
do 16 aug, 2018 12:23
'Een typische Jacobsroutefietser', denk ik als ik dit lees.
Jacobs en Reitsma zijn tegenwoordig toch alleen nog maar voor ANWB-echtparen op electrische fietsen?


Niet dat ik er geweest ben hoor, maar de Pamir Highway fietsen is toch geen rocket science? Google Maps weet overal de weg, WeatherPro weet overal hoe warm of koud het ongeveer wordt, en als het onverhoopt toch nog mis gaat hoef je enkel de SOS-knop van je Spot Gen 3 in te drukken en te wachten op de helicopter 8)
Storm schreef:
do 16 aug, 2018 15:15
@keesswart: wat wil je zeggen met je post?
Zie de laatste regels in de post waarmee ik dit draadje heb geopend - vooral uit verwondering en nieuwsgierigheid:
keesswart schreef:
do 02 aug, 2018 17:50
Ik ben benieuwd of anderen op dit forum wel eens nadenken over hun reismotieven, vroeger en nu, en of ze daar conclusies uit hebben getrokken.


Shrek schreef:
do 16 aug, 2018 15:20
Dat het steekt dat een been-there-seen-that-got-the-selfie-quarterlifecrisisInstagramFOMOmillennialbackpackmeisje tussen de ene burnout en het volgende foodtruckfestival door effetjes 'zijn' hobby komt hacken? :P
Youp van 't Hek had het niet leuker kunnen verwoorden :)
keesswart schreef:
do 16 aug, 2018 16:04
Youp van 't Hek had het niet leuker kunnen verwoorden :)
Ik weet niet zeker of ik als millennial nou graag met de ultieme babyboomercabaretier vergeleken word, maar laat ik voor deze ene keer eens sportief zijn en het als statusverhogend compliment opvatten 8)

Storm schreef:
do 16 aug, 2018 15:15
Kortom, het maakt niet uit met wat je het doet, als je het maar doet.
Dit zou trouwens best een goede reclameslogan zijn voor een fabrikant van opblaaspoppen :lol:
Shrek schreef:
do 16 aug, 2018 23:28
keesswart schreef:
do 16 aug, 2018 16:04
Youp van 't Hek had het niet leuker kunnen verwoorden :)
Ik weet niet zeker of ik als millennial nou graag met de ultieme babyboomercabaretier vergeleken word, maar laat ik voor deze ene keer eens sportief zijn en het als statusverhogend compliment opvatten 8
Zelf ben ik ook geen babyboomer, maar behoor tot de verloren generatie. Ik ben ook niet altijd gecharmeerd van die grofgebekte cabaretier met dat brilletje, al vind ik zijn typeringen vaak wel treffend. De stijl van Freek de Jonge vind ik mooier en subtieler, maar die is nóg tien jaar ouder ;-)
Ik vind het persoonlijk niet zo gepast om posts van een ander letterlijk aan te halen en deze zelf te interpreteren in een ander draadje maar neem aan dat je haar wel netjes om toestemming hebt gevraagd... Gelukkig maar dat het hier om het forum kletspraat gaat anders zou ik het misschien wel gaan geloven.
keesswart schreef:
do 16 aug, 2018 12:23
Deze week trof ik hier weer een mooie casus van een 'aspirant wereldfietser' aan. Iemand die we nog niet kennen, vraagt om hulp.
Jonne schreef:
di 14 aug, 2018 12:23
Hoi Allemaal!

Ik heb het wilde plan om een wereldreis op de fiets te gaan maken. Iets met niet weten wat ik met mijn werk carrière wil doen, en nu de tijd en het geld hebben.
[...]
Ik heb nog niet echt ervaring met vakanties op de fiets, het fietsen wat ik tot noch toe doe beperkt zich tot korte afstanden en wat mountainbiken.
'Een typische Jacobsroutefietser', denk ik als ik dit lees. Iemand met een vastgelopen carrière, maar wel voorzien van spaargeld, een erfenis of een uitkering. Op weg naar Santiago de Compostella zal ze vele lotgenoten/geestverwanten tegenkomen. Bovendien is Europa voor veel fietsers groot en mooi genoeg, zeker als je er nog niet eerder rondgefietst hebt.

Allereerst wil de topic starter weten wat voor fiets ze nodig zal hebben. Vervolgens zwelt de gebruikelijke stroom van tips aan, inclusief traumatische ervaringen met fietsenverkopers en commercie-allergieën.

Daarna is het altijd even spannend of de topic starter nog wat van zich zal laten horen. Of inmiddels besloten heeft om toch maar wat anders te gaan doen.
groverr schreef:
wo 15 aug, 2018 21:22
whoooow.......ik ben bang dat TS nu wil gaan hiken. :D
Gelukkig meldt de aspirant wereldfietser zich al na een dag weer op het forum.
Jonne schreef:
wo 15 aug, 2018 21:32
Bedankt voor alle reacties!

Het idee is om rond maart 2019 te vertrekken richting het oosten. Ik zou in ieder geval heel graag de Pamir highway willen doen, en als het daarna nog naar meer smaakt daarna nog verder fietsen. Dat wil zeggen, als het bevalt zou ik dan via Indonesie naar naar Australie willen doorsteken, daar de westkust willen fietsen en vervolgens van Alaska naar Patagonie willen fietsen.
Dat wordt dus geen Jacobsroute, maar ver, verder, verst. Maar dan wel weer naar gebieden die populair zijn bij 'echte' wereldfietsers. Ook een soort Jacobsroutes dus, maar dan wat langer. Alleen Afrika ontbreekt. Even later wordt duidelijk dat ze daar al is geweest.
Jonne schreef:
wo 15 aug, 2018 21:34
@groverr: Hiken is ook zeker leuk! Toevallig ben ik een paar weken geleden nog de Kilimanjaro opgelopen.
Wie weet, staat de Mount Everest ook nog op het programma ;-)

Dan geeft ze een hint die iets van haar innerlijke drijfveren ontsluiert: 'angst voor het onbekende'. Het verklaart veel...
Jonne schreef:
wo 15 aug, 2018 21:34
Wat ik wel weet is dat ik al jaren droom van reizen, maar het er nooit van komt/het dan toch niet uitkomt. Wellicht toch wel een beetje angst voor het onbekende.

Dit schrijven doet me denken aan dat je sommige mensen hebt die gewoon vertellen over hun plannen en dat misschien wel of niet gaan doen, afhankelijk van hoe het allemaal gaat lopen met de voorbereidingen en daar 'gewoon' over vertellen.
Maar omdat er nog niet is gefietst, zijn er altijd weer mensen die gaan letten op: gaat iemand daadwerkelijk doen wat hij gezegd heeft te gaan doen en zo niet, dan kan ik die persoon daar weer op wijzen ed. en iemand daarmee eigenlijk onderuit halen. Het is hier geen rechtbank denk ik dan, men hoeft niet te BEWIJZEN dat men het echt kan, als mensen hun droom of plan hier neerleggen uit wat voor wild enthousiasme dan ook, is het aan de andere forumleden om die droom iig niet op wat voor manier dan ook bewust onderuit te halen, maar er gewoon serieus op te reageren en dat is hier ook gedaan vind ik, met ook best enthousiaste reacties. Het is toch ook spannend wat iemand die enthousiast is over iets, hoe het gaat lopen? Dat wil of kun je toch alleen maar bemoedigen uit je eigen enthousiasme voor fietsen met bagage naar waar dan ook?

Ik ben ook een topic gestart met mogelijk fietsen in Spanje in februari. Of het nou wel of niet doorgaat, ik hoop niet dat ik straks in maart berichten krijg van. EN????? ben je nog wezen fietsen in Spanje in februari?????

no dreamstealers please

enjoy the ride.. anykind of ride
fud0 schreef:
vr 17 aug, 2018 23:52
Ik ben ook een topic gestart met mogelijk fietsen in Spanje in februari. Of het nou wel of niet doorgaat, ik hoop niet dat ik straks in maart berichten krijg van. EN????? ben je nog wezen fietsen in Spanje in februari?????
Nee hoor, ik zal je na de winter echt niet ter verantwoording roepen ;-). Jouw vraag past in dezelfde categorie als deze vraag over Katharen/Baskenland in november. Het zijn serieuze vragen die serieus beantwoord kunnen worden.
Ik gun iedereen zijn/haar dromen, maar vraag me bij sommige dromen, zoals die ik hierboven heb geciteerd, wel af waar de grens ligt tussen een authentieke droom en het in je fantasie al afvinken van prestaties die je verricht moet hebben om ergens bij te kunnen horen.
keesswart schreef:
zo 19 aug, 2018 12:42
fud0 schreef:
vr 17 aug, 2018 23:52
Ik ben ook een topic gestart met mogelijk fietsen in Spanje in februari. Of het nou wel of niet doorgaat, ik hoop niet dat ik straks in maart berichten krijg van. EN????? ben je nog wezen fietsen in Spanje in februari?????
Nee hoor, ik zal je na de winter echt niet ter verantwoording roepen ;-). Jouw vraag past in dezelfde categorie als deze vraag over Katharen/Baskenland in november. Het zijn serieuze vragen die serieus beantwoord kunnen worden.
Ik gun iedereen zijn/haar dromen, maar vraag me bij sommige dromen, zoals die ik hierboven heb geciteerd, wel af waar de grens ligt tussen een authentieke droom en het in je fantasie al afvinken van prestaties die je verricht moet hebben om ergens bij te kunnen horen.
Ok gelukkig, de reden waarom in februari? Omdat ik een moestuin heb en het niet aan kan zien dat de verse biotomaten en de rest.. van al het verse bessen en frambozen en OOGST, me dan ontgaan en ik dacht, welke maand van het jaar is nou ideaal om op fietsvakantie te gaan, toen kwam ikuit op februari, omdat dan vaak het meeste eten uit je tuin op is en en her en der nog een boerenkool plant en prei staat die je ook nog in maart kunt oogsten als je weer eenmaal terug bent en de eerste tuinbonen de grond in kunt doen en de eerste bestelde pootaardappelen in ontvangst mag nemen. :) En het ook een voorproefje en uitdaging is om zo vroeg in het voorjaar/winter! lekker zoveel mogelijk buiten te zijn ipv nog een maand veel binnen in nederland wat niet hoeft, maar je vaker toch doet in de winter.
en spanje omdat het misschien wel haalbaar is met trein, wat ik het liefst doe, en spanje is 5 graden gemiddeld wel warmer.. maar het is zo nat dan meestal.. dat vind ik echt niet leuk

ik heb btw. wel ontdekt dat het heel goed mogelijk is om een TARP OVER EEN 1 PERSOONSTENT te spannen. Ik heb het uitgeprobeerd op een houten vloer dus PIN me er niet op vast als het in de prakijk toch heel erg tegenvalt. :) Dus met een goed regenpak, een tarp en mogelijkheid om je fiets steeds goed schoon te boenen en te onderhouden onderweg van evt. MODDER, en dan uitgaan van het slechtste en dan merken dat het wel meevalt. Ik ga denk ik niet.. btw. meer zin in een PAAR weken in aug/sept dan valt het mee wat ik mis. ik hoef niet weeeeeeken meer te fietsen, nou ben ik daar iig achter gekomen, door het gewoon maar on topic te gooien.
keesswart schreef:
zo 19 aug, 2018 12:42
maar vraag me bij sommige dromen, zoals die ik hierboven heb geciteerd, wel af waar de grens ligt tussen een authentieke droom en het in je fantasie al afvinken van prestaties die je verricht moet hebben om ergens bij te kunnen horen.
Is er überhaupt een verschil tussen die twee? Of heb jij gewoon de neiging om jouw eigen motieven (om fietsreizen te maken) nobeler in te schalen dan die van een ander? :wink:
Shrek schreef:
zo 19 aug, 2018 13:47
keesswart schreef:
zo 19 aug, 2018 12:42
maar vraag me bij sommige dromen, zoals die ik hierboven heb geciteerd, wel af waar de grens ligt tussen een authentieke droom en het in je fantasie al afvinken van prestaties die je verricht moet hebben om ergens bij te kunnen horen.
Is er überhaupt een verschil tussen die twee? Of heb jij gewoon de neiging om jouw eigen motieven (om fietsreizen te maken) nobeler in te schalen dan die van een ander? :wink:
+1

https://philosophynow.org/issues/92/The ... thenticity

Het artikel op deze site [ik heb snel gegoogeld en geen uitgebreide literatuuranalyse gedaan] bevat een aardige beschrijving van hoe filosofen tegen het concept "authenticiteit" aankijken. Volgens het artikel zijn authenticiteit en onauthenticiteit met elkaar verbonden. "Absoluut authentiek" is filosofisch gezien interessant, maar bestaat in de praktijk niet, want iedereen is mindere of meerdere mate beinvloed door anderen, en een harde grens is in de echte wereld niet (in het lab denk ik wel) objectief vast te stellen.
Shrek schreef:
zo 19 aug, 2018 13:47
keesswart schreef:
zo 19 aug, 2018 12:42
maar vraag me bij sommige dromen, zoals die ik hierboven heb geciteerd, wel af waar de grens ligt tussen een authentieke droom en het in je fantasie al afvinken van prestaties die je verricht moet hebben om ergens bij te kunnen horen.
Is er überhaupt een verschil tussen die twee? Of heb jij gewoon de neiging om jouw eigen motieven (om fietsreizen te maken) nobeler in te schalen dan die van een ander? :wink:
Zelf doe ik ook maar waar ik zin in heb. Al vraag ik me soms wel af waarom ik daar dan zin in heb en wat de effecten daarvan kunnen zijn. Maar 'nobel' zou ik dat niet willen noemen :wink:

willem.m schreef:
zo 19 aug, 2018 14:14
Volgens het artikel zijn authenticiteit en onauthenticiteit met elkaar verbonden. "Absoluut authentiek" is filosofisch gezien interessant, maar bestaat in de praktijk niet, want iedereen is mindere of meerdere mate beinvloed door anderen, en een harde grens is in de echte wereld niet (in het lab denk ik wel) objectief vast te stellen.
Een interessante bijdrage aan deze discussie. Nu ben ik wel benieuwd hoe je in een lab de authenticiteit van een droom of idee dan wel vast kunt stellen :roll: .

fud0 schreef:
zo 19 aug, 2018 13:39
Ok gelukkig, de reden waarom in februari? Omdat ik een moestuin heb en het niet aan kan zien dat de verse biotomaten en de rest.. van al het verse bessen en frambozen en OOGST, me dan ontgaan en ik dacht, welke maand van het jaar is nou ideaal om op fietsvakantie te gaan, toen kwam ik uit op februari, omdat dan vaak het meeste eten uit je tuin op is en en her en der nog een boerenkool plant en prei staat die je ook nog in maart kunt oogsten als je weer eenmaal terug bent en de eerste tuinbonen de grond in kunt doen en de eerste bestelde pootaardappelen in ontvangst mag nemen. :)
Van alle motieven om in de winter te gaan fietsen, is dit wel het origineelste wat ik sinds tijden heb gelezen!
willem.m schreef:
zo 19 aug, 2018 14:14

https://philosophynow.org/issues/92/The ... thenticity

Het artikel op deze site [ik heb snel gegoogeld en geen uitgebreide literatuuranalyse gedaan] bevat een aardige beschrijving van hoe filosofen tegen het concept "authenticiteit" aankijken. Volgens het artikel zijn authenticiteit en onauthenticiteit met elkaar verbonden. "Absoluut authentiek" is filosofisch gezien interessant, maar bestaat in de praktijk niet, want iedereen is mindere of meerdere mate beinvloed door anderen, en een harde grens is in de echte wereld niet (in het lab denk ik wel) objectief vast te stellen.
Zo, dat kostte wel wat moeite, dat artikel.

Striving for personal authenticity provides an antidote to outside conditioning, and to some extent is a reaction to the inauthenticity prevalent in culture, religion, politics, and everyday life.

vrij vertaald: Het streven naar persoonlijke authenticiteit verschaft een tegengif tegen externe conditionering, en is tot op zekere hoogte een reactie op de niet-authenticiteit die toonaangevend is in cultuur, religie, politiek en het alledaagse leven.

Oftewel, in gewonemensentaal met een persoonlijke noot: Probeer er achter te komen wie je zelf bent en wat je wilt. Een goeie reactie en verdediging tegen de onechtheid die je tegenwoordig overal tegenkomt. Laat je niet leiden door de facebookpagina of de geweldige reisverhalen van anderen, door de dominee's, pastoors, goeroe's, familie, collega's en buren. En natuurlijk al heeeeeeeelemaal niet door de commercie. Ga achter je eigen behoeften aan. Dat is moeilijker dan je denkt, want je bent op allerlei manieren beinvloed en geindoctrineerd door je omgeving, je opvoeding, de commercie en de overheid. Een flinke dosis rust, ontspanning en misschien wel meditatie kan je hierbij helpen. En zelfs als dat betekent dat je kiest voor trapondersteuning, laat je door niemand van de wijs brengen, laad je accu op en laat als gewichtsbesparing je deodorant thuis :D
Ik zeg het is de 'schuld' van de illuminati, maar dat mag ik vast niet zeggen, maar ik voel de indoctrinatie ervan all-over, dus een escape zo nu en dan is nodig om tegengas te geven .. somehow, je even wat minder een 'brick in the wall' te voelen, nu het nog kan.
rooss schreef:
di 21 aug, 2018 18:15
Laat je niet leiden door de facebookpagina of de geweldige reisverhalen van anderen...
Een bekende van mij had meer dan driekwart van de vakantie ziek op de hotelkamer gelegen. Op haar FB-pagina stonden alleen maar gezellige foto's (in de paar overige dagen gemaakt) en louter verhalen hoe fantaaaaaastisch het was.

Brrrrrrr...
rooss schreef:
di 21 aug, 2018 18:15
... laat je door niemand van de wijs brengen, laad je accu op en laat als gewichtsbesparing je deodorant thuis :D
Weer zo'n advies waarvan ik mij niets aantrek.