Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wereldfietsen als statussymbool - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Wereldfietsen als statussymbool

280 berichten
willem.m schreef:
zo 27 jan, 2019 11:55
Wakker schieten lijkt me een prima advies. Slapend schieten is ook zo wat.
Dit is ook al weer zo'n reactie die het pijnlijke onderwerp probeert te vermijden, en zo gaat alles ongemoeid maar door, want het is best wel lastig en moeilijk om je fijne levensstijl in te moeten leveren evt. als 'dit soort mensen als ik' misschien wel het dusdanig 'ver' weten te schoppen dat er eindelijk wetten komen die ons mensen moet veranderen ten aanzien van hoe we met ons milieu omgaan en teweeg brengen dat je het eea dan niet meer 'mag' in je leven en wie meent ze wel niet dat ze is. Dan word ik wellicht wel vermoord. Ik ontneem immers mensen dan hun 'vrije wil'. :shock:
fud0 schreef:
zo 27 jan, 2019 13:01
willem.m schreef:
zo 27 jan, 2019 11:55
Wakker schieten lijkt me een prima advies. Slapend schieten is ook zo wat.
Dit is ook al weer zo'n reactie die het pijnlijke onderwerp probeert te vermijden, en zo gaat alles ongemoeid maar door, want het is best wel lastig en moeilijk om je fijne levensstijl in te moeten leveren evt. als 'dit soort mensen als ik' misschien wel het dusdanig 'ver' weten te schoppen dat er eindelijk wetten komen die ons mensen moet veranderen ten aanzien van hoe we met ons milieu omgaan en teweeg brengen dat je het eea dan niet meer 'mag' in je leven en wie meent ze wel niet dat ze is. Dan word ik wellicht wel vermoord. Ik ontneem immers mensen dan hun 'vrije wil'. :shock:
Ik reageer alleen met een flauwe woordgrap op het woordgebruik - er zit niets achter. Bijzonder dus dat je er vervolgens van alles bij haalt, tot aan vermoord worden aan toe. Ik wens je een prettige voortzetting van deze dag, en vergeet niet af en toe aan iets leuks te denken.
fud0 schreef:
zo 27 jan, 2019 13:01
willem.m schreef:
zo 27 jan, 2019 11:55
Wakker schieten lijkt me een prima advies. Slapend schieten is ook zo wat.
Dit is ook al weer zo'n reactie die het pijnlijke onderwerp probeert te vermijden, en zo gaat alles ongemoeid maar door, want het is best wel lastig en moeilijk om je fijne levensstijl in te moeten leveren evt. als 'dit soort mensen als ik' misschien wel het dusdanig 'ver' weten te schoppen dat er eindelijk wetten komen die ons mensen moet veranderen ten aanzien van hoe we met ons milieu omgaan en teweeg brengen dat je het eea dan niet meer 'mag' in je leven en wie meent ze wel niet dat ze is. Dan word ik wellicht wel vermoord. Ik ontneem immers mensen dan hun 'vrije wil'. :shock:
Als ik lees over 'soort mensen' en het ontnemen van vrije wil, ga ik toch even op de rem staan. Vind dat niet de kant die we op moeten gaan. Elkaar op basis van discussie en uitwisseling van argumenten overtuigen ok, maar denken in groepen en dwang leidt altijd tot ellende.
Ik geef gewoon dingen toe, als het er op aankomt, maar er zijn mensen die ´nooit´ toegeven, dat merk ik, heb ik gemerkt in al die jaren ´milieupraat´, dat zijn mijn bevindingen en dat resulteert ook in ellende, uiteindelijk, als dan gebeurt wat jij al jaren hebt voorspelt. Zo ervaar ik het.
Je ´moet´altijd vriendelijk blijven en met respect, terwijl mensen mij niet respectvol benaderen als ik mijn zorgen uitspreek en die ´ander´lijkt dan altijd te winnen oid. Dat klopt mijns inziens niet, als ik bij voorbaat alleen maar NEUTRAAL over een onderwerp wil praten, maar steeds de kast uitgelokt word. :|

het lijkt dan uiteindelijk te gaan over wie het meeste ´charisma´ ed. heeft omtrent ´communiceren´ en wie er daarin ´wint´ en daar pas ik eigenlijk voor omdat, als het om ons milieu gaat er geen winnaars of verliezers behoren te zijn. :|
Je moet vriendelijk blijven omdat het alternatief nogal verkeerd is, richting het f-woord gaat.

Wat bedoel je met NEUTRAAL? Je mag een mening hebben maar zorg dan wel dat je het kan beargumenteren. Je mag van emotie voelen, maar als je die niet omzet in woorden en argumenten dan kan ik er weinig mee.

Het antwoord op het gevoel uit de kast te worden gelokt, is rustig blijven en argumenteren. En komt dat gevoel wel overeen met de bedoeling van de ander?

"Ideas are more powerful than guns. We wouldn't let our enemies have guns, why would we let them have ideas."--Joseph Stalin

Ik weet het, een quote die veel te zwaar in deze context maar toch omdat we geen andere optie hebben dan netjes blijven communiceren en argumenteren, ook als dat niet altijd het resultaat heeft dat we willen.

Soms duurt het allemaal een tijdje voordat het begint te zinken bij mensen, moet er iets bij hen gebeuren waardoor ze inzien dat jouw ideeën niet zo gek zijn. Je kan niet eisen dat ze het onmiddellijk eens met je zijn. Maar op een vriendelijke manier een idee in hun hoofd achterlaten dat na enige tijd gaat groeien wel.

Ik ben geen wereldfietser, maar doordat ik hier al een tijdje meelees, groeit bij mij het idee dat ik dat wel wil doen en langzaam doe ik stappen die daar naar toe gaan. De droom om vanuit San Francisco via Grass Valley en Vancouver naar Toronto te fietsen is reeds geboren.

Hetzelfde geldt voor het milieu.
Ik wil best naar jouw "soort mensen" luisteren maar de opening die ik maak gaat snel dicht als ik met agressie wordt ontvangen. We vinden dan geen overeenkomsten op basis waarvan jij meer ideeen kunt plaatsen in mijn hoofd.
NEUTRAAL, gewoon over het onderwerp praten, ik denk dat het best wel duidelijk is wat ik allemaal aangehaald heb en wat mijn bevindingen waren over sommige reacties. Ik vind ook dat ik mijn emoties duidelijk heb omgezet in woorden. Ik vind ook dat sommige mensen hier reageren op een manier die mensen uit de kast kan lokken, op een niet leuke manier, het irriteert me eigenlijk wel, iig bij dit onderwerp :roll: met name omdat ik het gevoel heb dat die mensen dat ook heus wel weten dat ze dat doen.
Poeh, wat een berichten.

Wereldfietsen in combinatie met statussymbool.
Heb zelf nooit over de wereld gefietst om een statussymbool aangemeten te krijgen. Snap de combinatie van die twee ook niet zo. Ben tijdens onze wereldreizen voornamelijk bezig met de directe wereld om ons heen. Vind het enorm leuk om daar iets van te leren, te ervaren, en doe dat nog elke reis. En als we thuis komen is onze familie en zijn onze vrienden vooral bezig met de vraag hoe wij het hebben ervaren, of we het goed hebben gehad.
Dat is natuurlijk een status maar eenmaal in NL geloof ik niet dat er iemand geïnteresseerd is in het wellicht verkregen statussymbool. Ik zou iedereen het advies willen geven, blijf dicht bij jezelf en dan is deze discussie onnodig.
Wijze woorden, Marco!
Ik sluit me daar graag bij aan.

Cheers,

Gee

p.s.

Toen ik een aantal jaren geleden met mijn Land Rover 12 maanden lang solo Afrika heb rond gereisd, was dat in de ogen van vele Afrikanen die ik ontmoette een uiting van status. Terwijl ik fietsend door de Marokkaanse Sahara, op Sri Lanka of in Turkije, regelmatig werd gezien als een zonderling, een armoedzaaier die geen auto heeft.
Alles is relatief. Ook status.
fud0 schreef:
zo 27 jan, 2019 10:07
de mensen doen maar, doordat we niet geleerd worden, niet voldoende bewust worden gemaakt omdat de ELITE daar geen baat bij heeft.
De 'elite', wie zijn dat?
Het is nogal een vaag begrip, dat de laatste tijd weer te pas en te onpas gebruikt wordt.
Marco Meijerink schreef:
zo 27 jan, 2019 16:17
Poeh, wat een berichten.

Wereldfietsen in combinatie met statussymbool.
Heb zelf nooit over de wereld gefietst om een statussymbool aangemeten te krijgen. Snap de combinatie van die twee ook niet zo.
Ik begrijp niet dat je dat niet begrijpt eerlijk gezegd of je die link niet zou kunnen leggen. Zeker niet als je zelf meer dan huis- tuin en keuken video's, foto's etc. maakt en ook daarin diverse bedrijven bij betrekt inmiddels, nu ben ik WEL even cynisch. :roll:
Huib2 schreef:
zo 27 jan, 2019 16:46
fud0 schreef:
zo 27 jan, 2019 10:07
de mensen doen maar, doordat we niet geleerd worden, niet voldoende bewust worden gemaakt omdat de ELITE daar geen baat bij heeft.
De 'elite', wie zijn dat?
Het is nogal een vaag begrip, dat de laatste tijd te pas en te onpas gebruikt wordt.

de 1% die de macht heeft over de 99% middels diverse middelen. Zoals geld, farmaceutische industrie, voeding, media en diverse bedrijven waarvan we consumeren.
OK, het grootkapitaal in klassiek Marxistische zin. Ja, daar zit inderdaad een groot probleem.
fud0 schreef:
zo 27 jan, 2019 16:48
Marco Meijerink schreef:
zo 27 jan, 2019 16:17
Poeh, wat een berichten.

Wereldfietsen in combinatie met statussymbool.
Heb zelf nooit over de wereld gefietst om een statussymbool aangemeten te krijgen. Snap de combinatie van die twee ook niet zo.
Ik begrijp niet dat je dat niet begrijpt eerlijk gezegd of je die link niet zou kunnen leggen. Zeker niet als je zelf meer dan huis- tuin en keuken video's, foto's etc. maakt en ook daarin diverse bedrijven bij betrekt inmiddels, nu ben ik WEL even cynisch. :roll:
Hoi Fudo, dank je wel voor het compliment. Ik vind het inderdaad erg leuk om plaatjes te schieten en dat te delen met anderen Ook vind ik het heel erg leuk om mee te denken over nieuwe fietstechnieken. Krijg daar erg veel energie van. Zeker wanneer ik omgeven ben door positieve bouwers. Maar om nou te zeggen dat ik daar een statussymbool van krijg? Geloof ik nooit. Ben er in ieder geval niet mee bezig. Merk aan mijzelf dat statussymbolen maar heel kort een energiepuls geven (5 minuten, 1 minuut???). Zeker onvoldoende om met veel energie door de regen en de kou de volgende berg op te stoempen. Dat moet toch echt uit jezelf komen. Vandaar dat ik de combi niet zo begrijp. Hopelijk heb ik het zo een beetje kunnen uitleggen. Niet te cynisch worden Fud0.....is denk ik geen prettig gevoel. Wel fijn dat je even om uitleg hebt gevraagd. Daar worden we altijd beter van.
fud0 schreef:
zo 27 jan, 2019 16:49
Huib2 schreef:
zo 27 jan, 2019 16:46
fud0 schreef:
zo 27 jan, 2019 10:07
de mensen doen maar, doordat we niet geleerd worden, niet voldoende bewust worden gemaakt omdat de ELITE daar geen baat bij heeft.
De 'elite', wie zijn dat?
Het is nogal een vaag begrip, dat de laatste tijd te pas en te onpas gebruikt wordt.

de 1% die de macht heeft over de 99% middels diverse middelen. Zoals geld, farmaceutische industrie, voeding, media en diverse bedrijven waarvan we consumeren.
Waarvan wij inderdaad consumeren, het is een keuze. Ik zoek de oplossing in mezelf en de keuzes die ik maak.
Wachten op anderen is niet mijn keuze.

Wachten op mensen zoals Bill Gates die op een eerlijke manier zijn geld heeft verkregen en daarmee probeert op zijn manier de wereld wat beter te maken?

De 1% is een wisselend gezelschap.

Ik hoor trouwens ook bij die 1% "Tot de rijkste 1 procent van de wereld horen? Dan moet je 26.314 euro verdienen" Zie https://www.ad.nl/economie/tot-de-rijks ... ~affdcd4e/
Ik vind die statussymbool-ontkenning altijd zo leuk. Niemand zal ooit toegeven bewust een statussymbool aan te schaffen, want als je iets koopt met het doel je sociale status te verhogen, dan ben je natuurlijk pas echt een loser.

De mensen die denken dat fietsen zoals idworxen, santossen m-gineerings en koga's geen statussymbolen zijn zullen ook wel denken dat porsches, ferrari's en jaguars aangeschaft worden vanwege uitsluitend rationele overwegingen. Het heeft weinig zin om daarmee te discussiëren, aangezien men het ook vaak zelf niet eens weet. Onbewust gedrag. Maar wel leuk.

We moeten er eigenlijk voor zorgen dat consuminderen, energiezuinig leven, weinig kinderen krijgen en niet teveel rommel aanschaffen een hoge status krijgt. Maar dat zie ik nog zo snel niet gebeuren.

Als je op dit forum komt met een te goedkope fiets, wordt je tussen de neus en lippen wel duidelijk gemaakt hoe daarover gedacht wordt en beland je met je gazelle, batavus of giant onderaan de apenrots.
tja ik weet het ook niet, toen ik jonger was, was ik wel trots dat ik een fietsvakantie had gedaan, je wilt iemand worden, of soms of meestal of vaak is het broodnodig in deze maatschappij, om niet tot een loser bestempeld te worden idd. moet je wel in IETS goed zijn of mee bezig zijn.

De 1% heeft miljarden,per persoon, die hebben ontzettend veel power over de massa helaas, zoals bv.Rockefeller met z'n farmaceutische industrie :(

Dank je wel Marco, ja idd. je houdt het fietsen echt niet vol voor de leuke en aardige verhalen achteraf, mij ging het er meer om of je het je kon voorstellen, het is natuurlijk altijd leuk als je het leuk vindt wat je doet en misschien is het meer de trots als je jezelf iets eigens maakt, iets wat je werkelijk zelf hebt gemaakt of gecreëerd of mee hebt gemaakt geeft trots en evt. status, maar het is meer dat anderen dat uiteindelijk voor je bepalen of het statuswaardig is, maar later raak je daar aan gewend, maar evt. dat (weer) verliezen, ooit, door bv. fysiek of geestelijk niet meer aankunnen is voor velen toch een bittere pil, maar het woord status is dan waarschijnlijk voor velen niet meer van toepassing, maar gewoon erg jammer en naar dat het niet meer zo mag zijn wat je jaren deed en plezier aan beleefde en je evt. toch status gaf.


Ik denk idd. dat velen ontkennen over status, ook ik was er wel mee bezig, maar besef ook de indoctrinatie ervan door 'deze' machtselite vooral, over hoe het moet en hoort (en wat we idd. vooral moeten consumeren, om vooral niet tot de losers te behoren), maar dat deze indoctrinatie ons wel allen om zeep kan helpen in het ergste geval. Maar gewoon vooral hopelijk doen wat je zelf echt leuk vindt en goed dunkt.
Ergens van genieten of gewoon leuk vinden, of het een Santos of een Batavus is, of het een Tesla of een Kever is.....staat toch los van status???

Ik vind het jammer dat deze discussie zo ontspoort.
Anja
Ik denk dat als je een Tesla aanschaft je zeker ook een statussymbool aanschaft, zelfs als je zo onwaarschijnlijk ongeïnformeerd bent dat je het zelf niet weet.
Een moderne versie van de Kever is ook zeker niet statusneutraal. Als je gewoon een practische auto zoekt is het zeker geen logische keuze.
Over de fietsen laat ik me even niet uit, behalve dat ik eens de ervaing heb gehad dat ik na een fuetsongeluk met een student het verwijt naar mijn kop kreeg dat ik een wel heel dure fiets had die 2000 gulden kostte. Kakker zijn met een fiets van 2000 gulden.... met een auto van datzelfde bedrag - die ik toen inderdaad had - zou ik op dezelfde dag nog voohr armoedzaaier kunnen worden uitgemaakt. Alles is relatief werd hier al gezegd.

Wat is er, gezien de titel van dit topic, eigenlijk ontspoord?
Ach, status, status, status... alleen pooiers en drugsdealers ambiëren dat tegenwoordig toch nog? :lol:
Ik ga ervan uit dat Kees het doel had om een discussie op gang te brengen waarin we onszelf de vraag kunnen stellen of het maken van langere fietstochten over de wereld/Europa/Nederland status gerelateerd is.
Wat het doel van die fietstochten is...maar vooral wat het ons waard is. (Milieu, cultuur) En wat het ons gebracht heeft.
Maar dit is mijn interpretatie.
En daarna de laatste reacties lezend vind ik dat het ontspoort.
Elkaar verwijten maken en veroordelen kan niet bijdragen tot zo’n discussie. Heeft in mijn optiek ook niets met status te maken.
Anja