Additionally, paste this code immediately after the opening tag: e-bike verdringt fiets - Pagina 12 - Forum Wereldfietser

e-bike verdringt fiets

634 berichten
Marjan schreef:
di 21 aug, 2018 21:09
Hans, wat heb jij toch gelijk!
Veel fietsplezier met jou e-bike!
Mooi, heb ik toch nog wat bereikt hier.

Dank je wel ;-)
rooss schreef:
di 21 aug, 2018 20:42
Polling schreef:
di 21 aug, 2018 18:16
Zal diezelfde discussie zijn gevoerd bij de uitvinding van de versnellingen? In ieder geval zijn ze lang verboden geweest bij wedstrijden, vanbwege valsspelen. Doet me denken aan de motortjes waar wedstrijdrijders mee worden betrapt...
Er is een principieel verschil tussen het gebruikt van versnellingen en een motor met energiebron. Met versnellingen blijf je het gewoon allemaal zelf doen, je maakt alleen gebruik van een hefboom, maar met dezelfde energie-input.
Mee eens. Met de kennis van nu...
Het gebruik van motortjes door wedstrijdrijders is natuurlijk echt een geval van bedrog. Op het moment dat er competitie bij komt kijken is een geheime motor valsspelen.
en in de tijd waar ik over sprak, gold dat voor versnellingen. Tegen de regels, dus valsspelen.
Het is hilarisch om te googelen op twee woorden "e-bike" en "cheating". Je krijgt dan miljoenen hits, maar geen enkele titel waaruit blijkt dat e-biking cheating is. Alleen maar ontkenningen en vraagstellingen waaruit het tegendeel moet blijken. Duidelijk een gevalletje psychologische ontkenning:

Ontkenning (Duits: Verneinung) is een psychisch afweermechanisme. Het verschijnsel treedt op als iemand wordt geconfronteerd met gevoelens of emoties die moeilijk of helemaal niet te accepteren zijn. De persoon spreekt dan de feiten tegen om het negatieve gevoel niet te hoeven confronteren.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ontkenning_(psychologie)
En hier raak je me dus kwijt. Sterker nog: ik begin me kwaad te maken, en dat is bijna net zo ongezond als te weinig bewegen. De enige reden die ik kan bedenken waarom je dit op deze manier aanhaalt, is om te zeggen dat ik (wij) hier zo reasgeren omdat we de feiten (in jouw optiek) tegenspreken. Met je reactie elders, waar je zegt dit soort berichten te plaatsen omdat wij daar iets van kunnen leren, dat jij graag en expres zo’n ergerlijke Hollander wilt zijn die altijd gelijk heeft, zorgt dat de haren die ik nog heb, recht overeind gaan staan. Ik ben eigenlijk wel een beetje klaar met je, maar toch blijf ik lezen er reageren. Dom, maar je bent dus nog niet van me af.
Wim schreef:
di 21 aug, 2018 21:59
Deze discussie ging toch niet over de waarde van de ebike voor mensen met een beperking. Het onderwerp was ebikes voor mensen zonder zo'n beperking. Er wordt ook erkend dat de ebike dan beter is dan de auto. De discussie ging alleen over de vraag wat we vinden van gebruik dat ook mogelijk is op een fiets zonder trapondersteuning. En dat vind ik lui en getuigen van slechte smaak. Ik heb het volste recht om dat te vinden, net zo goed als die ebikers het volste recht hebben door te gaan met wat ze doen. De aard van dit forum maakt dat het niet verrassend is dat er hier velen zijn die dat vermijdbare ebike gebruik wat meewarig aanzien. Ebikers die niet willen zweten moeten niet raar opkijken als ze hier worden uitgelachen. Meer valt er denk ik niet over te zeggen.
Tijd om echt te gaan fietsen in plaats van te luisteren naar verhalen over de geneugten van het zweetloze ebiken. Dat heb ik dus vandaag ook even gedaan. Een korte rit op flink menseljk vermogen. Ik merkte dat mijn conditie na twee weken stevig fietsen in Duitsland flink was toegenomen.
Mooi verhaal, zou ook helemaal kloppen als de ondersteuning op een e-bike vast zou staan in een en dezelfde stand. Dat er ook lagere standen zijn laat je weg, omdat je het niet weet of omdat je het nodig hebt om je punt te maken. Gelukkig is je verhaal niet vol met tegenstrijdigheden, je verhaal is consequent, incorrect maar wel consequent ;-)

E-bikes hebben de stand UIT t/m TURBO en je kan elke seconde een nieuwe keuze maken. Wat die standen betekenen voor een Bosch kan je hier lezen onder het kopje technische details (even naar beneden scrollen) https://www.bosch-ebike.com/nl/producten/drive-unit/

Je kan dus kiezen, voor weinig ondersteuning op een kort stukje en veel ondersteuning op een lang stuk, of andersom,voor veel ondersteuning naar de kerk en weinig erna, wat je maar wil, als je maar op de fiets kunt gaan en de auto kunt laten staan, of je nou fysiek een probleem hebt of niet.

Ik heb vanmorgen in standje HIGH naar werk gereden. Toch wel een beetje gezweet, schijnt te komen door een goede conditie volgens Loknor. Gelukkig hebben collega's er geen last van gehad.

Na werk bijna 30 kilometer gefietst, jawel gefietst, in standje UIT, dus een zware fiets meeslepend en toch nog 27 km/h meestal op de display producerend. Pas toen een kuit ging krampen heb ik de ondersteuning aangezet en ben naar huis "gebracht" zelf nog licht trappend, bij wijze van cooling down. Goeie training gedaan weer volgens mij, net als gisteren, morgen weer.
Ik denk dat we vandaag evenveel gezweten hebben, als dat belangrijk is, maar goed het is geen wedstrijdje.

Zag onderweg een hardlopend meisje met naast haar een jongen op de fiets. Mooi om te zien, ze waren elkaar niet aan het verdringen, vonden elkaar ook niet lui, maar dat is slechts mijn waarneming.

Ik snap dat mensen e-bikes niet begrijpen en het daarom negatief afschilderen. Wat een boer niet kent....... ik wil iedereen aanraden het een keer op te zoeken en met een e-biker op pad te gaan. De e-bike verkennen inplaats van zonder kennis er over te oordelen. Het kan soms even duren voordat het kwartje valt.....
Een voorstel:

Een zustervereniging oprichten met de naam "de wereld e-biker, vereniging voor e-bike reizigers", daar een forum aanhangen en de discussie daar verder voeren.

Dat een e-bike geen fiets is, is wat mij betreft net zo helder als dat een e-mail geen brief is, ebay geen plaatselijke markt is waar je naar toe kunt fietsen, een e-reader geen boek is, een e-consult geen fysiek onderzoek van de huisarts is, je bij e-learning niet met je neus in de boeken zit, etc.

Een uitzondering is de e-type van Jaguar :D

Degenen die met een e-bike de wereld rond reizen en zich ervan bewust zijn dat dit anders is dan fietsen blijven uiteraard van harte welkom om hier hun niet e-bike gerelateerde ervaringen te delen en dito informatie op te halen.
Polling schreef:
di 21 aug, 2018 23:30
En hier raak je me dus kwijt. Sterker nog: ik begin me kwaad te maken, en dat is bijna net zo ongezond als te weinig bewegen. De enige reden die ik kan bedenken waarom je dit op deze manier aanhaalt, is om te zeggen dat ik (wij) hier zo reasgeren omdat we de feiten (in jouw optiek) tegenspreken. Met je reactie elders, waar je zegt dit soort berichten te plaatsen omdat wij daar iets van kunnen leren, dat jij graag en expres zo’n ergerlijke Hollander wilt zijn die altijd gelijk heeft, zorgt dat de haren die ik nog heb, recht overeind gaan staan. Ik ben eigenlijk wel een beetje klaar met je, maar toch blijf ik lezen er reageren. Dom, maar je bent dus nog niet van me af.
Wat een opwinding. De enige reden dat ik dat plaatste was omdat ik n.a.v. een post over een verborgen motortje even ging googelen op e-bike en cheating.

Tot mijn verwondering zag ik dus alleen maar koppen zoals:

e-biking is NOT cheating

is e-biking cheating? NO

enz enz. En het zijn er echt heeeeeeel veel, probeer het maar eens.

En het waren eigenlijk allemaal berichten die terug te voeren waren op de commercie, die met duizenden berichten de klanten proberen te overtuigen van het feit dat ebiken NIET valsspelen is. En dit terwijl er eigenlijk helemaal niemand zegt dat dat wel zo is. Ik vermoed dat men heel goed weet dat iedereen, en vooral de gewone gezonde consument dat stiekem toch een beetje denkt, misschien wel onbewust, en door middel van dit soort uitingen de opinie probeert te beinvloeden om de populariteit en verkoop te stimuleren.

Verder ben jij waarschijnlijk iemand die problemen heeft met het lezen en/of interpreteren van tekst, want ik heb niet geschreven dat ik dingen plaats zodat jullie er iets van kunnen leren. Wat ik wel heb geschreven is iets over het leerproces van mezelf.

En als je schrijft dat je haren overeind gaan staan en je met me klaar bent maar dat je toch blijft lezen en reageren en dat je jezelf dom vindt, dan kan ik daar echt niks aan doen. Misschien kunnen andere mensen je daarbij helpen, professionals op dat gebied zijn er altijd wel te vinden.

Als je schrijft "je bent nog niet van me af", dan vind ik dat niet vriendelijk, nee, ik vind het zelfs intimiderend.
Wat zouden we een hoop tijd over houden om te fietsen als we op dit forum alleen maar inhoudelijk mogen reageren niet meer elkaar de maat mogen nemen.
Senior2 schreef:
wo 22 aug, 2018 00:19
Wat zouden we een hoop tijd over houden om te fietsen als we op dit forum alleen maar inhoudelijk mogen reageren niet meer elkaar de maat mogen nemen.
Ik ga je advies volgen.

De naam van deze vereniging deed me vermoeden hier een open en geïnteresseerde gemeenschap te treffen die op basis van ervaringen en feiten zou functioneren en discussiëren.
Hoe anders is echter de ervaring hier. Zodra de term e-bike hier wordt genoemd gaan alle remmen los.

Ik denk nog steeds dat er de gemiddelde wereldfietser tot meer in staat is en ik hoop er nog veel te ontmoeten. Onderweg waarschijnlijk, op een fiets.
Hier op het forum zullen ze ook nog aanwezig zijn, ik vermoed echter dat ze hun les geleerd hebben en elke e-bike discussie vermijden. Ik heb mijn les ook geleerd en accepteer dat op dit forum nog niet iedereen er aan toe is om ervaringen en feiten over e-bike's uit te wisselen.

FIN oftewel mijn laatste post hierover, in deze thread of enige thread waar een dergelijke discussie dreigt.
Wim schreef:
di 21 aug, 2018 09:40
Dit is ook een forum van fietsers die het zo lang mogelijk zelf willen doen.
In welke betekenis hier ook wordt gebruikt is me niet duidelijk, maar laat ik helder zijn. Dit forum heeft sinds een aantal jaar een rubriek "Reizen per elektrische fiets". Die rubriek is bedoeld voor mensen die ervoor kiezen om tochten te maken met een fiets met trapondersteuning. Waarom je daarvoor kiest mag je helemaal zelf weten. In de rubriek kun je informatie uitwisselen en inspiratie opdoen. Daar is behoefte aan, daar wordt gebruik van gemaakt, en de vereniging biedt daarvoor de ruimte.
M. Philippa e.a. (2003-2009) Etymologisch Woordenboek van het Nederlands

agiteren ww. ‘verontrusten’
Vnnl. agiteren “neerstelicken doen, oeffenen, steken met sporen, hitsen oft driuen” [1553; Werve], ‘drijven, beroeren’ [1650; Hofman], “drijven, beroeren, anstooken, dikwils doen, schudden” [1668; Koerbagh]; de betekenis ‘gejaagd maken, in opwinding brengen’ komt sinds 1765 voor [WNT].
Ontleend aan Frans agiter [13e eeuw] < Latijn agitāre ‘heen en weer bewegen, in beweging brengen, verontrusten’, een frequentatief van agere ‘brengen, voeren, handelen, doen’ (waaruit → ageren).
♦ agitatie zn. ‘opwinding, actie’. Vnnl. agitatie ‘id.’ [1553; Werve]. Ontleend aan Frans agitation [1355], afleiding van agiter. ♦ agitator zn. ‘volksmenner, onruststoker’. Nnl. agitator ‘id.’ [1847; Kramers]. Ontleend aan Latijn agitātor, afleiding van agitāre.

Jammer dat sommigen zich uit de tent laten lokken door de agitaties. Maar het was na de openingspost ook wel te verwachten. Nog even en iedereen maakt ruzie zoals in een klein Gallisch dorp in Bretagne (https://nl.m.wikipedia.org/wiki/De_intrigant).

Afbeelding

Overigens hoeft agiteren niet per se iets slechts te zijn. Reuring om de status quo te verbreken kan zinvol zijn. Maar in dit draadje is het effect dat mensen afhaken. Dat kan toch niet de bedoeling zijn...

Ik ben er nog niet achter wat de motieven van de TS zijn: oprechte belangstelling (en dus scherp formuleren om meer te weten te komen, en van anderen te leren) of gewoon poken 'omdat het kan'.

In elk geval gaat alle aandacht voor ebikes als fenomeen nu af van de aandacht voor (vakantie)fietsen als activiteit. Dat is best wel raar voor een forum over fietsvakanties en vakantiefietsen.

Misschien een leuke titel voor een nieuw topic:

Oeverloze discussies over ebikes verdringen topics over fietsvakanties en vakantiefietsen.
Hans Keesom schreef:
di 21 aug, 2018 21:06
Ed kettingvet schreef:
di 21 aug, 2018 20:40
Marjan schreef:
di 21 aug, 2018 19:28
War er erg aan is als iedereen overstapt op e bikes? De accu's! Het produceren en verwerken, de relatief korte levensduur
Dus, niet kiezen voor accu boormachines, heggenscharen, auto's ... hmmm.
Mobiele telefoons, laptops, ach man, het is vreselijk. Kan je nog beter een benzine generator nemen.....dus een generator op benzine, niet eentje die benzine genereert natuurlijk want dat is een raffinaderij en die past niet in je rugzak.
Even voor alle duidelijkheid. Tegen benzine generators kan je best wel veel hebben, net zoals tegen auto's waar het gaat om die benzine verbruik = een grondstof die zorgt voor onnodige opwarming van onze aarde waarvan we er helaas maar eentje hebben.Je weet wel, CO2 uitstoot. Waar het verder om kan gaan is dat wij mensen steeds wel excuses hebben voor onze bestedingen/consumptie patroon.
Ik zie er wel enige symptomen in van verslavingsgedrag 8)
Laten bejaarde leden die na een leven van fietsreizen willen verhalen over hun ervaringen met een ebike op een lange reis dat vooral doen. We worden hopelijk allemaal oud. Het forum kopje heet per slot 'reizen per ebike' en dat is wel wat anders dan ritjes naar het werk of naar de tennisbaan.
En laat Polling ons vooral blijven vertellen over zijn ervaringen met een speedelec als alternatief voor de auto voor het verre woon werkverkeer.
Voor de rest zijn wat mij betreft andere fora.
Wim schreef:
wo 22 aug, 2018 08:53
Voor de rest zijn wat mij betreft andere fora.
Wat de vereniging betreft is dus iedereen welkom.
Hans Keesom schreef:
di 21 aug, 2018 23:58

Ik snap dat mensen e-bikes niet begrijpen en het daarom negatief afschilderen. Wat een boer niet kent....... ik wil iedereen aanraden het een keer op te zoeken en met een e-biker op pad te gaan. De e-bike verkennen inplaats van zonder kennis er over te oordelen. Het kan soms even duren voordat het kwartje valt.....
Het gebruik van een e-bike kan ik in bepaalde gevallen goed begrijpen en in bepaalde gevallen totaal niet, maar dat staat wat mij betreft los van wat je hier stelt.

Mocht ik met een e-biker op pad gaan en er is overeenstemming over het tempo waarin gereden wordt, de stops die gehouden worden, etc. dan zou er wat mij betreft niets aan de hand hoeven te zijn.

Daarbij ben ik ook niet negatief over de e-bike en de e-biker. Wel vind ik het jammer dat er gebruikers zijn die de e-bike verkiezen boven de fiets puur vanwege gemak. (e-bike kun je eventueel vervangen voor auto, bromfiets, snorfiets, etc.)

Verder geldt ook voor de bromfiets en de snorfiets dat hier net als bij elektrische fiets het woord fiets in voorkomt, wat omschrijft dat het om een fiets met hulpondersteuning gaat.
Daar is wat mij betreft niks mis mee, maar als ik op de bromfiets de wereld rond ben geweest, heb ik wezenlijk iets anders gedaan dan iemand die op de fiets de wereld rond is geweest. En dat geldt wat mij betreft ook voor de snorfiets en de elektrische fiets.
Neemt niet weg dat dit voor iedereen weer een ander soort prestatie is, die zeker niet voor elkaar onder hoeft te doen, maar wel verschillen van elkaar.

Ergo: heb ik begrip voor mensen die zich willen en kunnen verplaatsen op een e-bike? JA.
In alle gevallen? NEE.
eindgebruiker schreef:
wo 22 aug, 2018 09:47
Wim schreef:
wo 22 aug, 2018 08:53
Voor de rest zijn wat mij betreft andere fora.
Wat de vereniging betreft is dus iedereen welkom.
ook de bromfietser en de snorfietser? :wink: :D
rooss schreef:
wo 22 aug, 2018 00:09

Als je schrijft "je bent nog niet van me af", dan vind ik dat niet vriendelijk, nee, ik vind het zelfs intimiderend.
Dat was een opmerking in the heat of the moment, niet intimiderend bedoeld, maar bedoeld om te zeggen dat ik me weliswaar erger aan je standpunten en manier van formuleren, maar toch mee blijf doen aan deze discussie. Mijn excuses als het intimiderend overkwam.
Vandaag een flinke tocht gemaakt in het Groene Hart en ff geobserveerd. Ik denk dat van de toerrijders (voor zover je ze kan herkennen ;)) zeker 90% een elektrische fiets had.

De gemiddelde leeftijd lag ook wel wat hoger dan gemiddeld (al waren er ook wel wat 50-minners). Denk ook wel dat zonder de elektrische fiets veel van deze mensen niet meer zulke tochten zouden (willen) maken of misschien überhaupt nog vaak naar buiten zouden komen.

Wat wel opviel is dat niet iedereen het volle vermogen er op had (zie je al gauw aan het beentempo). Bij hellingen zag ik ook mensen terugschakelen en zo. Uiteraard waren er ook lui die de pedalen amper aanraakten om een flink tempo aan te houden.
fietsersbond:

Er zijn goede redenen om je twee keer achter je oren te krabben voor je een elektrische fiets koopt: je kan er lui van worden én je conditie kan achteruit hollen.

Je denkt dat je gezond bezig bent, maar ondertussen doe je veel te weinig.

https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fi ... /voor-wie/

hier ben ik het helemaal mee eens, goed om het hele stukje te lezen.
een inventarisatie van commerciele uitingen op het internet(na 30 ben ik gestopt):

waarom je een e-bike moet kopen:

1. het maakt het fietsen makkelijker
2. ideaal voor woonwerk verkeer want je zweet niet en je collega's zullen je niet ruiken
3. een e-bike zorgt ervoor dat mensen gaan sporten, de electrische hulp is ervoor om je hierbij te helpen
4. goed voor de gezondheid, want als je geen e-bike hebt ga je helemaal niet fietsen
5. op een e-bike span je je net zo in als op een gewone fiets, je gaat alleen harder (hoe zit het dan met zweten?)
6. na een tochtje op een e-bike heb je geen spierpijn, dus ga je de volgende dag gewoon weer
7. het is eerlijk, je speelt niet vals, want een ritje op een e-bike is geen wedstrijd
8. plezier hebben, bergen op klimmen, de wereld zien is geen competitie, dus je speelt niet vals, het is een eerlijke bezigheid.
9. en als je toch competatief wil bezig zijn, de ondersteuning stopt bij 25km/u
10. in de toekomst zullen er ook e-bike wedstrijden zijn, dan wordt het toch nog sportief
11. e-biking is een geweldige manier van fietsen
12. mensen die ertegen zijn hebben nog nooit ge-ebiked, als ze het een keertje hebben gedaan veranderen ze van twijfelaar in voorstander
13. e-bikes zien er echt niet raar uit, ze worden steeds mooier, steeds meer een gadget waar je mee wil worden gezien
14. als je vrienden te hard gaan om bij te houden, koop een e-bike en dan kan ze wel bijhouden
15. e-bikes worden steeds populairder voor echt lange afstanden, al zijn er ook nog mensen die dat op een gewone/ordinaire fiets doen
16. omdat je toch niet zelf hoeft te trappen, kan je net zoveel bagage meenemen als je wilt, want het kost toch weinig moeite
17. e-bikes zijn veiliger dan gewone fietsen, want je kunt sneller anticiperen op mogelijke gevaren
18. e-bikes zijn veiliger dan gewone fietsen, want de verschilsnelheid met andere e-bikes is kleiner dan met een gewone fiets
19. e-bikes zijn zo leuk, het is een heel nieuw niveau in het fietsen
20. e-bikes zijn een middel om je eigen grenzen te verleggen
21. het is een ideaal middel om te revalideren na een ongeluk
22. je laat de auto staan
23. je hebt de keuze, je kan de ondersteuning uit zetten, dan heb je een gewone fiets
24. het is een gezonde levensstijl
25. duwtje in de rug
26. altijd wind mee
27. geschikt voor iedereen
28. e-bikes zijn sneller
29. uitdagende routes zijn geen probleem met de e-bike
30. ontspannend

en ga zo maar door, dit trof ik niet aan in commercials, maar bij informatieve media.
rooss schreef:
wo 22 aug, 2018 18:02
3. een e-bike zorgt ervoor dat mensen gaan sporten, de electrische hulp is ervoor om je hierbij te helpen
Deze is wel mooi (al zijn er meerdere). Klinkt als een fitnessapparaat die de beweging voor je uitvoert terwijl je zelf aan de bar hangt :lol:
Leuke opsomming rooss :D

Het goede aan elektrisch voortbewegen is wellicht dat het ten goede komt aan de maatschappij en dit duidelijk merkbaar is. Voor onze stadskernen een goede zaak als transsport door middel van elektrisch voortgedreven vrachtvervoerders gedaan wordt, in plaats van nu vaak nog met vervuilende diesels en benzine motoren en scooters/bromfietsers die allemaal meehelpen aan geluidshinder, stankoverlast en luchtverontreiniging.

Voor individueel gebruik is elektrisch voortbewegen discutabel, zeker als het niet op doktersadvies is.
Je gaat toch ook niet een kunstbeen aanschaffen als je nog redelijk ter been bent?

Om bepaalde gezondheidsclaims voor te zijn;
Om te bewegen heb je geen e-fiets nodig! Achter een rollator aanlopen kan al een gezond effect hebben! Het is maar net hoe ernstig die gezondheidsklacht is.

Natuurlijk, ik gun iedereen het om op zijn eigen wijze zijn vervoer te kiezen die bij hem past.