Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen (Suunto) Hoogtemeters - Forum Wereldfietser

Ervaringen (Suunto) Hoogtemeters

Ik vroeg me af of er op dit forum ook fietsers zijn die ervaringen hebben met (Suunto) hoogtemeters. Voor onze komende fietsreis leek het me erg leuk om zo'n polscomputer mee te nemen. Na lang vergelijken heb ik uiteindelijk van de week een Suunto X3HR horloge gekocht. Mooi apparaat met naast hoogtemeter ook nog een compas, een hartslagmeter en een thermometer.

Afgelopen zondag natuurlijk meteen uitgetest! Horloge gemonteerd op mijn racefiets en richting Bloemendaal vertrokken. De thermometer werkte prima en eenmaal aangekomen bij "het Kopje van Bloemendaal" leek de hoogtemeter ook goed te reageren. Behalve dan dat vlak voor het klimmetje het volgens het horloge 27m hoog was. Aangekomen bij het strand het horloge gecalibreerd. Terug thuis in Amsterdam gaf het horloge aan dat ik me bevond op 2m. Tegen de avond bevond ik me plotseling op 18m en de volgende ochtend werd ik wakker op 60m! Mmmhhhh... Daarna het horloge opnieuw gecalibreed (huiskamer =2m), maar na 24 uur weer een groot verschil...

Zijn er meer fietsers die (suunto) hoogtemeters gebruiken? Werkt mijn horloge niet goed, of is het normaal dat er zo'n grote afwijking ontstaat?

alvast bedankt!
groet Sander

ik heb zelf een Ciclomaster 434 met hoogtemeter. Prima computer, hoogte geeft hij prima weer. Hiervoor heb ik een Avocet gehad die om de 2 maanden een nieuwe batterij nodig had. De 434 slurpt ook, maar dan wissel ik elk jaar van batterij. Hoogte gaat goed en ook de percentages kloppen heel aardig. Sterke wisselingen gaan natuurlijk minder goed, maar leuk is om de maximale stijging te volgen.

Je moet hem inderdaad regelmatig herijken omdat weerschommelingen behoorlijk wat invloed hebben. Als je zulke verschillen krijgt weet je dat je een weersomslag krijgt. Op IJsland was dat erg handig...

Echt een aanrader.

groeten

Luddo

Ben in het bezit van een Suunto (Observer).
Hoogte wisselt dagelijks, afhankelijk van de luchtdruk, maar dat is niet zo vreemd. Over het algemeen is de hoogte redelijk adequaat. Zo heb ik kunnen constateren dat de lift naar de Aquile du Midi (Mt Blanc) ongeveer 5 m/seconde gaat. Ook op de top zelf vrij geringe afwijking qua hoogte.
Kleine verschillen blijf je altijd houden. Ook op de km teller (Cat eye altimeter).

Freek

Hoi Freek,

Ik snap dat het dagelijks wisselt, maar is een verschil van 60 meter binnen 24h in mijn huiskamer niet een beetje veel? Een collega heeft een Casio horloge met hoogtemeter en dat horloge geeft de hoogte de afgelopen week correct aan; elke dag dezelfde hoogte. Je zou zeggen dat die Casio te maken krijgt met de zelfde veranderingen in luchtdruk als mijn Suunto. Hoe zou te verklaren zijn dat mijn horloge net na calibratie al zo veel afwijkt?

bedankt!
Sander

Hallo Jess,

Ikzelf gebruik een Casio (overigens al drie jaar geen batterij gewisseld) en ook bij mij treden soms verschillen van 60 m op. Dat is heel normaal. Jouw Suunto is een prachtig apparaat en er is, denk ik, niets mis mee.
Die hoogtemeters werken op luchtdrukverschillen die ze vertalen naar hoogte. Als het weer dus verandert, met bijbehorende andere luchtdruk, "denkt" de hoogtemeter dat de hoogte veranderd, zonder dat dit het geval is. En inderdaad kan dat wel uitkomen op soms 60 m. Als dat het geval is kan je er dus ook vanuit gaan dat het weer onstabiel is (dat klopte toch ook, de afgelopen dagen?). Blijft de druk daarentegen dagenlang hetzelfde, dan heb je waaarschijnlijk fijn stabiel weer.
Ikzelf callibreer mijn horloge elke keer als ik een ijkpunt heb, en soms is dat een paar keer per dag. Vaak verschilt de hoogte dan wel een paar meter. Dus geniet fijn van je Suunto!

Groet, S.

Hallo Jess,

In het onderstaande stuk zie de relatie tussen luchtdruk en hoogte.

ICAO standaardatmosfeer
Theoretische atmosfeer met in de troposfeer een constante verticale temperatuurgradiënt en daardoor een vast verband tussen de druk en de hoogte. De ICAO-standaardatmosfeer wordt veel gebruikt, m.n. ten behoeve van de ijking van vliegtuiginstrumenten. Zij gaat op zeeniveau uit van een temperatuur van 15°C en een luchtdruk van 1013,2hPa. De verticale temperatuurgradiënt bedraagt 0,65°C per 100 m tot aan de tropopauze, die op 11.784 m ligt. Voor de hieronderstaande standaard drukvlakken gelden de volgende waarden. Vanwege het belang voor de luchtvaartmeteor0logie worden de hoogten ook in voeten vermeld.
Drukvlak Geopoteniële Temperatuur
hPa meters voeten °C
1000 111 364 14
850 1.457 4.781 5
700 3.012 9.882 -5
500 5.574 18.289 -21
300 9.164 30.065 -44
250 10.363 33.999 -52
200 11.784 38.662 -56
100 16.180 53.083 -56
70 18.442 60.504 -56

Hoi Jess!

Ik bezit ook een Suunto (zelfde model maar zonder compas) en zoals al eerder gezegd is moet je hem regelmatig ijken vanwege schommelingen in de luchtdruk. Dus voor het slapen gaan noteren welke hoogte hij aangeeft en de volgende ochtend dit getal intoetsen om te ijken. Een ander methode is natuurlijk om de waardes van de hoogtelijn waarop je je bevindt in te toetsen. Moet je wel weten waar je bent natuurlijk. Ijken hoeft dus normaal maar 1x per dag maar bij onweer of ander instabiel weer en zeker in de bergen moet je vaker ijken. Maar dat is met alle hoogtemeters zo. Ik ben er uiterst tevreden over en als barometer is hij ook uitstekend. In Schotland en de Alpen heb ik er al veel plezier aan gehad.
De meetnauwkeurigheid is naar mijn ervaring zo +- 5 meter.

Whisky

whisky schreef:Dus voor het slapen gaan noteren welke hoogte hij aangeeft en de volgende ochtend dit getal intoetsen om te ijken.
Ik heb geen hoogtemeter, maar ik begrijp niet helemaal, waarom de waarde die de hoogtemeter 's avonds voor het slapen gaan aangeeft, de juiste ijkwaarde zou zijn?

Gerd

Hoi!

We gaan er natuurlijk vanuit dat de hoogte die hij voor het slapengaan aangeeft de juiste is. Als je de volgende dag wakker wordt is die waarde meestal anders. Goed voor weersvoorspellingen... En dan dus de waarde van gisteren intoetsen. Maar ijken aan de hand van hoogtelijnen is een betrouwbaardere methode maar dan moet je weten waar je bent op de kaart. Niet altijd mogelijk door mist en zo.

Whisky

Bedankt voor al jullie antwoorden! Het blijft een lastig verhaal hoe een horloge als dit te gebruiken tijdens langere tochten... Ben er heel erg tevreden mee, behalve de hoogtemeter zijn andere functies onderweg ook zeer bruikbaar (ik heb trouwens de X6HR ipv X3HR). De Tip van Whisky om 's avonds de aangegeven hoogte te noteren en die 's ochtend weer in te voeren in een hele aardige. Toch blijft er natuurlijk veel speling in zitten. Overdag kan de hoogte door weerveranderingen alsnog onbetrouwbaar zijn en na een paar dagen zonder officieel ijkpunt is de meter verre van betrouwbaar...

Is er nog een andere methode om onderweg de hoogte te bepalen? Via http://www.3w.nl/hoogtetool/hoogte.php kan je in Nederland de hoogte bepalen en zodoende is er altijd een ijkpunt. Iemand enig idee of zo'n site ook bestaat andere landen? Of andere tips om de hoogtemeter zou betrouwbaar mogelijk te houden?

Alvast bedankt!

jess schreef:Is er nog een andere methode om onderweg de hoogte te bepalen?
Een andere methode is om niet de hoogte uit te pluizen maar de luchtdruk op zeeniveau. Op weerkaarten zijn deze altijd wel redelijk af te lezen. Je kunt je Suunto hierop calibreren. Dit doe je in de "weerstand" en dan de optie "Sealevel". Stel je deze in dan weet je meteen hoe hoog je zit. Dit is namelijk het verschil tussen de werkelijk gemeten luchtdruk (die je hoogte meter meet) en de ingestelde luchtdruk op zeeniveau (en dan wat rekenen, maar dat doet je hoogtemeter voor jou). Weerkaarten vind je op het internet, bijvoorbeeld bij http://www.wetterzentrale.de/topkarten/fsngpeur.html.

Ga niet af op luchtdrukmeters die her en der op hangen. Vaak zijn deze niet ingesteld op de hoogte waar ze tegen de muur gespijkerd zitten.

Nog een tip: stijgt je hoogtemeter in korte tijd meer dan 50 meter zonder dat je van hoogte verandert -> ga schuilen.

Sjirk
De gelukkige bezitters van een Suunto kunnen bij een aantal modellen, waaronder de X6HR (Jess), het horloge de hoogte of de barometerstand laten "bevriezen". Hierdoor kun je in de praktijk tijdens het verplaatsen de hoogte zien door de hoogtemeter in functie te laten treden voor de hoogte, en tijdens statische momenten (rustpauzes, 's nachts) de barometer voor de weersverwachting.