Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alfine 11 ombouwen naar Rohloff - Forum Wereldfietser

Alfine 11 ombouwen naar Rohloff

Dag allemaal

Ik lees al een tijdje sporadisch en met veel plezier mee op dit forum, maar bij deze heb ik zelf eens een vraag. Ik heb de zoekfunctie doorspit, maar geen precies antwoord gevonden op wat ik zoek.

Ik heb een Santos Trekking met Alfine 11 naaf, 28 inch wielen. 6 jaar oud, 30 000 km (woon-werk en 4 fietsreizen van telkens enkele weken). Hij staat ondertussen een jaartje aan de kant, omwille van velgbreuk op de laatste reis (ondertussen een nieuw wiel gespaakt) en nadien het haperen van de Alfine naaf (schiet bij bijna alle versnellingen door). Ik vermoed dat er bij het herspaken olie uit de naaf gelopen is, dus ik ga sowieso een dezer dagen een oliesetje kopen en die alvast verversen.

Maar op termijn denk ik eraan om de Alfine naaf te vervangen door een Rohloff. Ik heb enkele maanden geleden (derdehands) een Cube MTB 26 inch met Rohloff voor een zacht prijsje gekocht, maar ben (nog) geen mountainbiker. Dus dacht ik om die naaf te gebruiken voor mijn trekkingfiets. In het Engelse Peak District en de hellingen in Zweden en Spanje, bleek de Alfine toch wat te kort te schieten :roll:

Mijn concrete vragen:

-is mijn frame geschikt voor de Rohloffnaaf? Ik vermoed van wel, Santos kennende, en gezien beide naven 235mm breed zijn (toch?). Maar zijn ook de 'dropouts' (hoe heet dat nu weer in het Nederlands?) passend? De Rohloffnaaf heeft nu een snelspanner, de Alfine zit er met schroefdoppen in.

-Is er een probleem om van 26" naar 28" te gaan?

-Ik heb waarschijnlijk een andere spaaklengte nodig om het wiel te spaken met de Rohloffnaaf. In de handleiding van Rohloff staan er maten per velg, maar hoe weet ik welke velg ik heb? Er lijkt alleen een serienummer in mijn nieuwe velg te staan. (Het aantal spaakgaten klopt wel, 32).

-Vorig probleem kan misschien uitgesloten worden door ook een nieuwe velg te kopen (misschien geen slecht idee, dan kan de Alfine naaf gewoon in zijn eigen wiel blijven zitten). Maar welke velg raden jullie aan, voor een fiets die op vakantie toch zeker 25kg bagage moet kunnen dragen, met 40mm banden.

Hierbij enkele foto's. (Let niet op het vuil, na de laatste fietsreis heeft de Santos geen onderhoud meer gehad :oops: )

Cube met Rohloff:
Afbeelding

Santos met Alfine 11:
Afbeelding

Afbeelding

Alvast hartelijk dank!
Jeroen
Je moet volgens mij een oem2 asplaat hebben voor je rohloff naaf. Deze moet precies met de inham in een bout vast geklemt worden voor tegen druk tijdens het schakelen.

Zit er in je santos frame een draaibare trapas? Ik zie geen verstelbare padden.

Hoe span je met die alfine naaf je ketting.

Mario
Bij bijvoorbeeld bike4Travel kun je ook een Rohloff laten inbouwen in je bestaande fiets. Ik neem aan dat ze je dus ook kunnen adviseren over de haalbaarheid van je wens.

https://www.bike4travel.nl/162-rohloff#/page-2
Je wilt van 26 naar 28 inch? De Trekking heeft 28 inch wielen en de Rohloff kan zonder problemen omgespaakt worden. Het Trekking frame is overigens geschikt voor Rohloff (hebben we vaak genoeg gedaan).

Ik zou gemakshalve naar een Santos dealer in de buurt gaan. Iedere Santos dealer zou dit moeten kunnen ombouwen.
supermario schreef:
wo 29 aug, 2018 20:54
Je moet volgens mij een oem2 asplaat hebben voor je rohloff naaf. Deze moet precies met de inham in een bout vast geklemt worden voor tegen druk tijdens het schakelen.
Goed dat je het zegt. Ik merkte al dat er aan het frame van de Cube een apart nokje zat om vast te klemmen, maar in het Santos frame niet... De asplaat zou dat dus oplossen? Zoals deze https://www.sjscycles.co.uk/hub-spares/ ... bone-8227/ ?

supermario schreef:
wo 29 aug, 2018 20:54
Zit er in je santos frame een draaibare trapas? Ik zie geen verstelbare padden.

Hoe span je met die alfine naaf je ketting.
Ja, het is een excentrische trapas, waarmee de ketting aangespannen kan worden.

Eric Schuijt schreef:
wo 29 aug, 2018 22:41
Je wilt van 26 naar 28 inch? De Trekking heeft 28 inch wielen en de Rohloff kan zonder problemen omgespaakt worden. Het Trekking frame is overigens geschikt voor Rohloff (hebben we vaak genoeg gedaan).

Ik zou gemakshalve naar een Santos dealer in de buurt gaan. Iedere Santos dealer zou dit moeten kunnen ombouwen.
Bedankt, Eric. Inderdaad van 26 (MTB) naar 28 inch (Santos). Ik vroeg me net af of het ook haalbaar was om het zelf te doen, leek me een leuk project. (Als het doenbaar is tenminste.)

@AndreM: bedankt!
Begin volgend jaar geven wij weer een (of meer) wielbouwcursussen waarbij je ook je eigen wiel kan bouwen.
De cursussen worden pas begin januari gepland als ik weer teug ben van mijn Zuid Amerika tocht.
Volgens rohloff moet je 2x de spaken kruizen.

Je kan in ieder frame een rohloff in bouwen. Soms met een ketting spanner.

Er zijn veel you tube filmpjes over de rohloff, maar niet een over het spaken van een rohloff.

Verder valt het mij op dat er geen cursussen zijn over de rohloff naaf.

Snel wil wel een cursus geven, maar er zijn geen mensen, terwijl alle andere cursussen snel vol zitten.

De rohloff is schijnbaar zo goed dat er maar weinig stuk gaat.

Mario
In de uitgebreide Rohloff handleiding staan meer tips hoe je en Rohloff wiel moet spaken, want er zijn meer do's en dont's. Ik heb vaak genoeg gezien bij grote fietsenmerken dat een Rohloff wiel verkeerd gemaakt was. En Rohloff stelt ook eisen aan de spaken en ik zou zeker ook twee flensringen monteren.

kijk maar eens hier op bladzijde 125 etc: https://www.vakantiefietser.nl/px/produ ... erhoud.pdf