Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Jura - zwaar of niet? - Forum Wereldfietser

Jura - zwaar of niet?

Het is september 2018, dus het Gezin Derdekeer - ik en mijn partner - begint al na te denken over de zomer van 2019. Iemand heeft ons de Jura-Route van Basel naar Nyon aangeraden. Het idee is om volbepakt te rijden, tent etc. En om er eventueel een verlengstuk aan te breien.

De website schweizmobil.ch noemt een aantal etappes "schwer", maar ik weet niet goed hoe ik dat moet inschatten. Heeft iemand ervaring met deze route?

We hebben de Route des Grandes Alpes al gedaan (Cluses - Menton), 14 000 hoogtemeters in tien en een halve dag. Dat ging vrij vlot. Menige Beroemde Alpencol heeft in ons zijn meerdere al moeten erkennen. De door schweizmobil.ch aanbevolen etappes lijken nogal kort, en de gecumuleerde hoogtemeters per etappe niet om over naar huis te schrijven.

Maar anderzijds krijg ik de indruk dat de hellingspercentages in de Zwitserse Jura soms hoger zijn dan je in Frankrijk doorgaans tegenkomt, en als het te steil wordt vindt mijn partner het niet meer leuk.
Nijvere lieden zijn ooit alle hellingen in de Jura opgefietst, en hebben de eigenschappen daarvan vastgelegd.
Inderdaad. Kijk eerst hoe steil het maximaal mag zijn, wil het leuk blijven. Kijk vervolgens naar de beklimmingen, bijvoorbeeld op genoemde site. En zit er iets bij dat hors categorie is, neem dan een alternatieve weg (of ga de uitdaging aan, desnoods door bagage van je partner over te nemen). Hoe dan ook kan het. :D
Nijvere lieden zijn ooit alle hellingen in de Jura opgefietst
OK, dank je voor de tip!
derdekeer schreef:
zo 16 sep, 2018 19:07
Nijvere lieden zijn ooit alle hellingen in de Jura opgefietst
OK, dank je voor de tip!
@ derdekeer: heb je gezien dat de hoogteprofielen van de Juraroute ook worden weergegeven op de website van Veloschweiz? (https://images0.schweizmobil.ch/files/vl_7.pdf).
Zelf heb ik afgelopen zomer in Zwitserland gefietst langsheen enkele routes van Veloschweiz. Ik kan het warm aanbevelen: het zijn overwegend autoloze fietswegen, ze zijn feilloos bewegwijzerd en gaan door prachtige landschappen.
heb je gezien dat de hoogteprofielen van de Juraroute ook worden weergegeven op de website van Veloschweiz?
Had ik gezien, maar die hoogteprofielen zijn niet bijster gedetailleerd en ik vond ze nogal nietszeggend. Kan ook aan mij liggen, vanzelfsprekend ...
derdekeer schreef:
zo 16 sep, 2018 20:58
heb je gezien dat de hoogteprofielen van de Juraroute ook worden weergegeven op de website van Veloschweiz?
Had ik gezien, maar die hoogteprofielen zijn niet bijster gedetailleerd en ik vond ze nogal nietszeggend. Kan ook aan mij liggen, vanzelfsprekend ...
Aan de hand van die hoogteprofielen kan je grosso modo zien (en berekenen) wat de gemiddelde steigingen zijn. Wil je meer detail, dan kan je bvb de namen van de cols (Challpas, Col de la Croix, etc.) invullen op deze site https://www.climbbybike.com/nl/beklimmi ... ainID=5304.
ze zijn feilloos bewegwijzerd en gaan door prachtige landschappen.
Dank je, dat klinkt alvast veelbelovend.
Maar misschien moet ik even uitleggen waarom ik een beetje in de war was.
Aan de hand van die hoogteprofielen kan je al grosso modo zien (en berekenen) wat de gemiddelde steigingen zijn. Tijdens mijn tocht kwam het beeld van die grafieken goed overeen met de zwaarte die ik heb ervaren.
Ik heb die hoogteprofielen op schweizmobil.ch bekeken. Ik zag bijvoorbeeld dat etappe 2 - die de beoordeling "schwer" krijgt - twee klimmen vraagt. Eén keer stijg je 250 meter in ongeveer 4 kilometer, de tweede keer 540 meter in ongeveer 10 kilometer. Dat geeft percentages van ruwweg 6 % en 5,5 %.

Dat is niet niks, maar voor de Alpen & aanverwanten zijn het geen opvallende percentages.

Misschien is schweizmobil.ch voorzichtig, wat wellicht een goed idee is.
Maar het is ook mogelijk dat er addertjes onder het gras zitten, dat de klimmen onregelmatig zijn, met stukken die veel steiler zijn dan het gemiddelde, met onverhard dat niet lekker rijdt etc. Dat laatste kon ik niet meteen zien op de website. En dus kwam ik met mijn vraag hier terecht.
derdekeer schreef:
zo 16 sep, 2018 22:29

Misschien is schweizmobil.ch voorzichtig, wat wellicht een goed idee is.
Maar het is ook mogelijk dat er addertjes onder het gras zitten, dat de klimmen onregelmatig zijn, met stukken die veel steiler zijn dan het gemiddelde, met onverhard dat niet lekker rijdt etc. Dat laatste kon ik niet meteen zien op de website. En dus kwam ik met mijn vraag hier terecht.
Nog meer detail vind je in het bijhorende routeboekje: https://www.werdverlag.ch/bücher/reisen ... ura-route/
Daarin staan niet alleen de routes, maar ook de hellingsgraad (met 1, 2 of 3 peiltjes) langs het hele traject. Je kan dan precies zien welke stukken steiler zijn. Het boekje geeft ook nuttige informatie over bezienswaardigheden in de buurt, en over treinstations langs de route. Campings staan er jammer genoeg niet in.

Wat betreft onverhard: ik heb (nog) niet de Juraroute gedaan, wel stukken van andere routes van veloschweiz. Regelmatig gingen die langs goed berijdbare onverharde wegen. Mountainbike routes bestaan ook in het aanbod van Veloland Schweiz, maar die zijn over het algemeen een stuk zwaarder.
Ik weet dat als Velo Schweiz Mobil spreekt over 'schwer' in combinatie met 'onverhard' dat je een mountainbike nodig hebt met een heel licht verzet. De racefietsers zitten sowieso op de doorgaande wegen, dus daar zijn de routes echt niet voor!! Ook wordt er heel veel met elektrische mountainbikes gefietst. Een zwaar bepakte fiets is op meerdaagse reis past niet helemaal in het referentiekader van de routemakers. Op onderstaande link kan je nauwkeurig zien waar het onverhard is en of er dan geklommen moet worden. Bij het inzoomen komen stafkaarten en je kan er ook alternatieven bedenken.

Gezien jullie ervaring zou het moeten lukken, maar je bent er wel ff zoet mee. Het is er verder prachtig en veilig fietsen.

https://map.schweizmobil.ch/?lang=de&la ... &N=1246594
groverr schreef:
zo 16 sep, 2018 23:26
Op onderstaande link kan je nauwkeurig zien waar het onverhard is en of er dan geklommen moet worden. Bij het inzoomen komen stafkaarten en je kan er ook alternatieven bedenken.
Dank Groverr voor de toevoeging. Ik had niet gezien dat je die kaarten tot op zoveel detail kan inzoomen zonder de betalende app van veloschweiz.

Edit: de Veloschweiz app laat je wel toe zelf routes te maken (je krijgt dan een gedetailleerd hoogteprofiel te zien, + geschatte fiets- of wandeltijd) en gpx files te importeren en exporteren.
Ik heb deze route gefietst en er de midden-frankrijk-route aangeplakt. Fietsen in de Jura was soms zwaar maar niet overdreven. Het is ondertussen al enige tijd geleden. Ik geloof dat er hellingen waren die in tegenovergestelde richting zwaarder waren. Maar het was zeer mooi fietsen. Af en toe was een helling steil maar dan kort (steil). Het onverhard fietsen was erg mooi. De midden-frankrijk-route was zwaarder en op sommige plaatsen veel minder autovrij, maar hadden dan weer meer te bieden op gebied van landschappelijke 'variatie'.

Dure campings wel in Zwitserland, ook diegene die die net over de grens in Frankrijk lagen.