Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietskeuze voor tour d'afrique - Forum Wereldfietser

fietskeuze voor tour d'afrique

hallo,

ik ben van plan om in 2007 mee te doen aan de Tour d'afrique en kijk nu al wat rond naar een fiets.
ik twijfel of ik een goede maar dure nieuwe fiets moet kopen of dat ik mijn oude fiets nog een keer flink zal oplappen.

ik heb een "koga miyata terraliner" van misschien wel 10 jaar oud. maar heb er nog nooit problemen mee gehad. ik heb de fiets 2e hands gekocht en weet dus niet hoeveel km er mee gereden is.
ja, dat is oud. zeker als ik van plan ben om zo'n 12000 km door afrika te gaan fietsen. toch heb ik het idee dat het goed te doen is.
ik heb er de afgelopen 2 zomers ook 12000 km mee gefietst in scandinavie (met bepakking, tour d'afrique is zonder bepakking)
reserve onderdelen moeten toch mee en als ik alle draaiende delen een keer vervang is de fiets als nieuw.

denkt iemand hier anders over of kan iemand raad geven?
andere informatie of raad over tour d'afrique is ook welkom.
Hoi,
Als het frame niet te veel geleden heeft van lange stukken kasseien of op scheuren staat door heel veel kilometers (meerdere tienduizenden) onder iets minder zware omstandigheden dan kassseien of een berijder die een beul van 120 kilo is dan is er niets verkeerd. Onderdelen voor fietsen uit die tijd zijn nu heel aantrekkelijk geprijsd en ook als ze minder lang mee zouden (!) gaan dan de huidige spullen veel goedkoper in het gebruik. Dus als je ze zelf kunt vervangen perfect.
Ik zou natuurlijk wel alles vervangen waarvan je kunt weten dat het binnen de komende 10000 km stuk kan gaan. Dus de wiellagers moeten geinspecteerd, de vork en de trapas moeten er een keer uit om te checken of alles soepel en onversleten draait en de spaken moeten ook tiptop op spanning staan, anders zet je er nieuwe in. Dat lijkt nu allemaal veel werk maar is een peuleschil in vergelijking met een probleem onderweg.
Met de leeftijd van jouw fiets kan het ook best zijn dat de velgen tegen de slijtagegrens aanlopen. Dat moet je dus ook goed nagaan want als ze openbasten baal je.
Je vertrekt natuurlijk met nagelnieuwe ketting, kransjes, kettingbladen, remblokjes en banden.
Veel plezier met sleutelen alvast,
Leon

Hallo Frank,

De zaken die Leon opbrengt zijn prima.

Je huidige fiets heefgt een onbekend verleden en zal veel kosten genereren om hem weer 100% goed te krijgen.
Een nieuw fiets kost waarschijnlijk niet veel meer.
Een ATB die op snelheid en comfort is gebouwd.
Waarschijnlijk rijd iedereen in deze tocht op een ATB, reserve onderdelen
zijn dan makkelijker te verkrijgen.
Een nieuwe 28 inch velg zal in Afrika een lot uit de loterij zijn.
Met zoveel ATB's om je heen lijkt een 26 inch velg mij een minder groot probleem.

Ook zal voorvering tijdens zo'n tocht geen overbodige luxe zijn, want volgens mij heeft die tour d' Afrique flinke daggemiddelden.

Ook geeft een fiets met 26 inch banden je een enorme keuze in banden.
toch wel praktisch, volgens mij loopt er geen keurig geasfalteerd fietspad tussen Cairo en kaapstad.

Suuces met je voorbereiding.

John.

Ik heb de foto's bestuurd van de de deelnemers en een soort best practices proberen te ontdekken:

- mountainbike
- 26 inch
- vering voor (vast olie geen lucht)
- dunnere banden
- geen noppen op de banden
- geen bagagedrage
- wel rugzakje met ehbosetje en zo

Ik denk overigens dat de materiaalwagen net als de gemiddelde afrikaanse fietsenmaker vooral afgestemd is op 26 inch en mountainbike onderdelen.

Dit jaar zijn er 2 bijeenkomsten geweest waarin tda veteranen nieuwkomers bijpraten. Juist over dit soort keuzes. Jammer voor jouw was de laatste op 9 november.

Volgend jaar zijn ze vast weer. Als je je op de site van tda abboneert op de nieuwsbrief hoor je het van zelf.

Ben heel benieuwd naar je ervaringen!


[/list]

Ik zou zeggen. De eerste vraag is: ga je om te winnen of gewoon als recreant? In het eerste geval zou ik zeker voor een 28" kiezen en in het tweede geval misschien voor een 26". Het verkrijgbaarheidsargument gaat in dit geval niet op. Aangezien de bagage toch vervoerd wordt, kan je desnoods uit voorzorg een reserve 28"-velg meenemen.

Als je op de site van de Tour d'Afrique zoekt naar de deelnemers van de afgelopen drie jaar vind je de nodige Nederlandse deelnemers die een website en contactadres hebben achtergelaten. Ik zou gewoon eens proberen met een aantal ex-deelnemers contact te leggen.

Gerd

als ik mijn fiets ga opknappen ga ik inderdaad alles even uit elkaar halen en zo nodig vervangen.
mijn frame weet ik inderdaad niet zoveel vanaf maar het ziet er prima uit wat plekjes waar de lak van af is maar niet heel ernstig.
ik ben inderdaad geen beul van 120 kg maar 1 van 60 dus daar zit het probleem ook niet. velgen zijn inderdaad kritiek en moeten misschien wel vervangen worden.

recreant versus winnaar

ik weet van mijzelf dat als ik op een fiets zit niet meer zo snel stop en ben dus geneigd om mee te doen aan de wedstrijd. vooral als ik verhalen van mensen lees die mee hebben gedaan. maar ben bang voor de concurentie.
kan natuurlijk altijd nog overstappen op de toerversie.