Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Een geluk bij een ongeluk - Forum Wereldfietser

Een geluk bij een ongeluk

Toen ik nog 5 dagen had te gaan op mijn route in Denemarken ontdekte ik een lichte afwijking in het achterwiel.
En inderdaad een losse spaak. Met het spaaksleuteltje aangedraaid en gefikst zou je zeggen.
Maar niets van dat. Nog geen 10 km verder weer en nu 2 spaken. Dus maar naar de eerste de beste fietsenmaker in Vordingborg.
Spaken waren niet gebroken dus begon de fietsenmaker de spaken aan te draaien. In plaats dat de spaak werd gespannen trok hij de spaak door de velg die nu iets ovaal was. Dat betekende een nieuwe velg. Die had hij niet omdat het een speciale velg was voor de Koga WorldTraveler Rohloff met schijfremmen. Hij heeft de velg toch nog redelijk in vorm gekregen maar dat betekende dat ik de route moest inkorten met 2 dagen als ik het fietsende wilde halen. Gelukkig heeft de velg het volgehouden en in NL heeft Vittorio een nieuw velg geregeld.
Een schijfrem, t.o.v. velgremmen, had hier volgens mij als voordeel dat remmen bij een iets ovale velg toch mogelijk is, want de schijfrem trekt zich daar niets van aan.
Door de inkorting van 2 dagen was ik op tijd op de camping want er was slecht weer op komst.
Afbeelding

Afbeelding
En wat vond je van Denemarken?
janenliseth schreef:
vr 21 sep, 2018 13:56
Een schijfrem, t.o.v. velgremmen, had hier volgens mij als voordeel dat remmen bij een iets ovale velg toch mogelijk is, want de schijfrem trekt zich daar niets van aan.
Ik denk niet dat met een velg, waar je met velgremmen niet meer op kan remmen, nog te fietsen zou zijn. Bedenk er ook bij dat velgen gemaakt voor velgremmen sterker zijn dan velgen die niet geschikt zijn voor velgremmen. En ten slotte zijn velgen voor velgremmen vooralsnog stuk minder speciaal. Grotere kans dat die ergens te krijgen zijn dus.
Koala schreef:
vr 21 sep, 2018 14:51
janenliseth schreef:
vr 21 sep, 2018 13:56
En ten slotte zijn velgen voor velgremmen vooralsnog stuk minder speciaal. Grotere kans dat die ergens te krijgen zijn dus.
Inderdaad, op mijn Koga zat een velg zonder velgrem loopvlak. later is er een 32 sp. Exal velg ingezet.
Regine schreef:
vr 21 sep, 2018 14:11
En wat vond je van Denemarken?
Hallo Regine, Ik heb natuurlijk maar een klein deel van Denemarken gezien maar dat heeft me zeer verrast en heb er erg van genoten. Ik heb het boekje nog voor je in het Deens en Duits.
zie info: https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/ ... sgids.html

Misschien dat de foto's een goeie indruk bieden: https://get.google.com/albumarchive/103 ... qmW96gyMp1
Hier mijn route:https://nl.wikiloc.com/routes-fietstoch ... te-3177692
Koala schreef:
vr 21 sep, 2018 14:51
...Bedenk er ook bij dat velgen gemaakt voor velgremmen sterker zijn dan velgen die niet geschikt zijn voor velgremmen.
Ik denk dat je hierin ongelijk hebt. Velgen voor velgremmen hebben inderdaad massievere velgranden, vanwege de slijtage. Maar velgen voor schijfremmen hebben sterkere spaakgaten. Bij flink remmen met schijfremmen komt er namelijk een grote kracht op de spaken die de aandrijfkracht ver overtreft. Daarom worden de spaakkoppen ook iets anders gemonteerd. De ontwerper van velgen voor schijfremmen heeft dat in zijn ontwerp meegenomen.
math schreef:
vr 21 sep, 2018 15:49
De ontwerper van velgen voor schijfremmen heeft dat in zijn ontwerp meegenomen.
De vraag is heeft de maker van het wiel daar ook bij stil gestaan?
Het kan natuurlijk ook dat dit wiel gewoon op was, niet alles heeft het eeuwige leven.
Heb je dit eigenlijk aan Koga voorgelegd? Ik krijg de indruk dat het nog een vrij jonge fiets is en dan zou je dit soort problemen bij een fiets met een dergelijke statuur niet verwachten.
math schreef:
vr 21 sep, 2018 15:49
Koala schreef:
vr 21 sep, 2018 14:51
...Bedenk er ook bij dat velgen gemaakt voor velgremmen sterker zijn dan velgen die niet geschikt zijn voor velgremmen.
Ik denk dat je hierin ongelijk hebt. Velgen voor velgremmen hebben inderdaad massievere velgranden, vanwege de slijtage. Maar velgen voor schijfremmen hebben sterkere spaakgaten. Bij flink remmen met schijfremmen komt er namelijk een grote kracht op de spaken die de aandrijfkracht ver overtreft. Daarom worden de spaakkoppen ook iets anders gemonteerd. De ontwerper van velgen voor schijfremmen heeft dat in zijn ontwerp meegenomen.
Ik poogde uit te leggen waarom je met velgremmen nog wel degelijk kan remmen bij problemen. Velgen voor velgremmen moeten slijtmateriaal bevatten, en zijn daarom per definitie sterker. Alle overige ontwerpaspecten kun je bij beide velg soorten toepassen, ook bij velgremmen worden wel eens spaken door de velg heen getrokken.
Volgens mij is het enige dat je op basis van jouw betoog kunt zeggen, dat ze een bepaalde mate van slijtage moeten kunnen opvangen. Op dat punt (de velgrand) zal er meer materiaal zijn toegepast. Is het daarom "sterker"? Daar komen nog wel meer aspecten bij kijken, niet?
Ik heb nav de uitleg van Math een op de site van Exal gewichten van diverse velgen opgezocht. Ik kon geen zinnig verschil in gewicht vinden tussen velgremvelgen en vergelijkbare schijfremvelgen. Dat suggereert dat het gewicht dat bij de een is bespaard bij de ander op een andere plek wordt toegepast. Om hoeveel gewicht het gaat zou gemakkelijk uit te rekenen zijn.
Exal is dan ook vooral bekend vanwege z’n velgen voor crossmotoren :D
Ik zou altijd een velg geschikt voor velgremmen monteren, heb ik op m’n Big Dummy ook gedaan, dubbel gebust en velgrem-proof maar toch BB7 discs :wink:
Ja ze zijn zwaarder - maar ik wil geen gezeur onderweg.