Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Maximale bandbreedte Avaghon 26 inch - Forum Wereldfietser

Maximale bandbreedte Avaghon 26 inch

Hoi,

Wie weet uit eigen ervaring wat de maximale MTB-bandbreedte is in een Avaghon frame voor 26 inch wielen? Spatborden buiten beschouwing gelaten, en ik besef dat ik banden (half) leeg moet laten lopen om ze erin te doen.

Ik wil graag weten of ik er enigszins vette profielbanden in kan doen voor vele dagen offroad. Met de 2.0 Mondials kom ik overal wel op en af, maar word ik wel chagrijnig vanwege het gebrek aan comfort en grip.

N.B. Ik ben niet op zoek naar een MTB. Graag on-topic blijven :roll:
Om wat voor wegdekken gaat het als we het geen mtb-gebruik mogen noemen? Zit je pijnpunt in de bochten of in de tractie? Wat let je om b4t even te bellen? Per bandtype kan het antwoord anders zijn, maar daarom vraag je naar eigen ervaring natuurlijk.
beste willem m,
ik ben net zo'n frame aan het opbouwen :D
op de foto's komt het niet helemaal goed over, maar zowel voor als achter meet ik 60 mm breedte binnen de vork.
je ziet Schwalbe Almotions in maat 55-559.
(de velg van dit achterwiel zit inderdaad niet helemaal in het midden :oops: )
voor
Afbeelding

achter
Afbeelding

voor meet ik 19 mm ruimte boven de band tot de voorvork. achter is er 14 mm ruimte boven de band.
diameter van deze band is ongeveer 675 mm.

het gaat denk ik echt van je mtb-band afhangen hoe het past want maatvoering is in de fietswereld nog altijd een apart fenomeen... :roll: dikker dan 50-559 (=26x2.0) zou ik eerst meten of passen.

groet! hoogframe
Waarom vraag je dit niet gewoon aan Marco of een van de andere kundige Avaghon bouwers en wereldfietsers bij Bike4travel? bike4travel.nl :wink:
Uiteraard heb ik de vraag ook uitstaan bij B4T (nog geen reactie). Maar het is ook fijn als er mensen uit eigen ervaring iets willen delen. Tenminste, dat lijkt me een van de voordelen van een forum.
Onze reactie is een ervaring en tip als forumlid. :wink: Onze mails zijn vrijdag en donderdag nog binnen enkele uren beantwoord door bike4travel dus je antwoord zal snel komen!
Ik kwam tot 55mm Big Apple, de 60mm die ik voor had paste achterop niet. Kreeg er nog wel de spatborden tussen gefrommeld, maar ging niet van harte. Vooral niet met modder.

Hangt ook nog af van je velgbreedte hoe de band gaat vallen, en bij de mountainbike banden ook nog eens of de noppen ver naar buiten komen. Rijd jij ook met Andra 30 velgen?

Misschien dat je met een derailleur nog wat extra ruimte kunt genereren door de schuifpatten in de achterste positie te zetten, maar ik meende uit een eerder topic dat je met Rohloff reed?
Nog een opletpuntje. Ik wist het daarvoor ook niet, maar na montage van Almotions 55-559 bleken die best dicht - 4mm - langs mijn ketting te lopen in het lichtste verzet. Dat zal allicht alleen bij derailleurfietsen een punt kunnen zijn. Het ging om mijn T-400, geen Avaghon dus.
Afbeelding
Dat is inderdaad krap, zeker als je anders dan die Almotions offroad banden gebruikt met noppen die aan de zijkant uitsteken. Een spatbord kan dan als een afstandhouder dienen. Je kunt natuurlijk ook een iets langere trapas monteren, maar dan wordt de Q dus ook groter, en de kettinglijn wat minder mooi.
Wim en Leon, Willem vraagt nadrukkelijk on/topic te blijven en de vraag is:
Wie weet uit eigen ervaring?
Dank voor jullie reacties!

Ik heb een R-naaf en dus geen last van de schuine ketting.

Van B4T inmiddels ook bericht: "Het frame is 63 mm breed. Zelf reed ik met 55 mm Almotions met spatborden. Dat past prima."

Ik zal zelf eens een setje MTB-banden maatje 2.20-2.25 bestellen en uitproberen, en als deze niet passen (bijv door de noppen) retourneren.

Dan vraag ik me nog wel af wat geschikte MTB-banden zijn voor een fietsvakantie met 25% asfalt, 50% gravel/wasbord en 25% bonkige paden. Heeft iemand tips?
Als de omstandigheden offroad niet te modderig zijn, vind ik Schwalbe Racing Ralph een goede keuze. Doet het goed op droge harde ondergrond en asfalt. Kan ook nog overweg met wat modder. Als het echte bagger wordt, is het noppenprofiel te fijn.
Smart Sam vouw versie? Veel grip, heel comfortabel, minder snel op asfalt.
Dank voor de suggesties! Ik zal er na mijn fietsvakantie van komende week (Flixbus naar Dresden en dan terug fietsen door heuvels en bossen in herfsttinten) eens induiken.
Tip: achter smart sam, voor racing Ralph.
Achter veel grip. Voor gaat de fiets met de racing Ralph iets beter door de bochten (iets minder grote noppen)
Marco Meijerink schreef:
do 11 okt, 2018 19:21
Tip: achter smart sam, voor racing Ralph.
Achter veel grip. Voor gaat de fiets met de racing Ralph iets beter door de bochten (iets minder grote noppen)
+1 had ik vroeger ook op m’n mtb, werkte perfect! 8)
(Of Nobby Nic)
Shadow schreef:
za 27 okt, 2018 15:48
Marco Meijerink schreef:
do 11 okt, 2018 19:21
Tip: achter smart sam, voor racing Ralph.
Achter veel grip. Voor gaat de fiets met de racing Ralph iets beter door de bochten (iets minder grote noppen)
+1 had ik vroeger ook op m’n mtb, werkte perfect! 8)
(Of Nobby Nic)
Is deze set-up geschikt voor een (grotendeels) offroad fietsvakantie met veel bepakking? Ik bedoel: soepele en snelle banden voor mtb-dagtochtjes zijn misschien wat minder robuust.
Zou ik niet doen, met bepakking en wat off road erbij zou ik al snel voor de Mondials kiezen, maar ja, die zijn niet hip genoeg denk ik soms wel eens tussen de regels door te lezen.
Shadow schreef:
za 27 okt, 2018 17:29
Zou ik niet doen, met bepakking en wat off road erbij zou ik al snel voor de Mondials kiezen, maar ja, die zijn niet hip genoeg denk ik soms wel eens tussen de regels door te lezen.
Ha ha, ik heb Mondials, en heb er ook op IJSland, in de Himalaya en Andes mee gereden, maar voor het ruigere offroadwerk vind ik ze niet fijn.
Snap hem wel, het blijft proberen dan, een aantal eigenschappen zijn lastig te combineren.