Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets in vliegtuig steeds duurder - Forum Wereldfietser

Fiets in vliegtuig steeds duurder

Ik zie zojuist dat KLM, Martinair en Air France de voorwaarden voor fietsvervoer per vliegtuig drastisch verslechterd hebben. Tot nu toe kon je bij KLM gratis een fiets meenemen als je binnen de vrijstelling van 20 kg bleef, wat met een beetje smokkelen wel lukte. Nu moet je echter binnen Europa 40 euro en buiten europa 80 euro per enkele reis betalen. Een retourtje binnen Europa kost dus 80 euro en buiten europa zelfs 160 euro extra. Blijf je niet binnen de twintig kilo, dan komt het tarief voor overbagage er nog bij! Dat mag je ronduit ontmoedigingsbeleid noemen.
Ik voorzie dat andere maatschappijen hierin mee zullen gaan, deze trend is al enige tijd zichtbaar. Ook Transavia heeft de tarieven vorig jaar drastisch verhoogd.

Wereldfietsen wordt dus een dure grap als je niet vanuit Nederland vertrekt!

Hmm, ben bang dat je gelijk krijgt met die trend...
En als ze er nou eens voorzichtig mee om zouden gaan, maar dat zie ik zo 123 niet echt verbeteren..

We vliegen 18 februari met United Airlines naar Las Vegas, we mochten de fietsen gewoon gratis meenemen (vooralsnog dan). Als we maar bij 2 stuks bagage blijven per persoon.

Helaas moet je regelmatig het vliegtuig pakken..
peter de rijk schreef: Nu moet je echter binnen Europa 40 euro en buiten europa 80 euro per enkele reis betalen. Een retourtje binnen Europa kost dus 80 euro en buiten europa zelfs 160 euro extra.

Hoi Peter,

Heb je dit van internet???
Welke site? heb je de URL?.

John.

Een correctie op mijn bericht hierboven: de bagagevrijstelling is ruimer. Je mag namelijk 20 kg gewone bagage meenemen plus een fiets van maximaal 20 kg voor 40 resp. 80 euro enkele reis. Dat valt dan weer een beetje mee.
johntelleman schreef: Heb je dit van internet???
Welke site? heb je de URL?.
John.
Sorry, was de url vergeten:

http://www.klm.com/nl_nl//flying/luggag ... /index.jsp?

Of anders via www.klm.nl en dan KLM services -- bagage-informatie
Reactie op bericht van Peter:

De kosten voor het meenemen van een fiets bij de KLM (en partners) zoals jij die aangeeft gelden alleen wanneer je onder het kilogram system valt (KG). Betalen voor je fiets moet je dan inderdaad altijd.

Echter wanneer je naar de VS/Canada fiets geldt vaak het 2 pieces concept. Je mag dan per persoon 2 stuks bagage meenemen van voorheen 32 kg. Recentelijk gewijzigd in 26 kg. De fiets kan dan mee en tel voor 1 stuk bagage. Je tas met kleding, fietstassen etc. is het andere stuk bagage. In deze opzet kun je dus een fiets gratis meenemen.

Zie ook www.klm.nl

tekst van website:
Gewicht systeem:

Voor een fiets moet altijd betaald worden. De tarieven voor een fiets tot 20 kg staan in de tabel tarieven sportuitrusting. Voor iedere kilo die uw fiets zwaarder is betaalt u tevens het reguliere overbagagetarief.

Stuks systeem:

Een fiets wordt beschouwd als 1 stuk bagage. Indien u uw bagagevrijstelling overschrijdt geldt het reguliere overbagage tarief.


GTM
Toen ik met de KLM op 9 oktober 2004 naar Quito (Ecuador) vloog, was deze situatie ook het geval.
Er is dus niets veranderd.
Ik vloog van Zaventem naar Schiphol, en dan van Schiphol naar Quito. Dat is dus binnen Europa + intercontinentaal. Dat is dus 40+80euro=120 euro. De dame van de KLM op Zaventem wist evenwel niets van de fietsvoorwaarden af, en dus werd mij slechts 80 euro voorgerekend. Geen slechte deal toch :wink:?!

Als ik zo eens kijk naar het stuksysteem, dan moet je toch echt wel veel gaan bijbetalen, juist omwille dat de dimensies van je fiets zeker geen 158cm in totaal bedragen (maar veel meer).

Deze week ticket geboekt met Transavia van Barcelona naar Schiphol a € 77,60. Voor het vervoeren van mijn fiets moest ik nog € 40,- bijbetalen. De totaalprijs is voor mij nog altijd erg gunstig en goedkoper dan per bus of trein vanaf Barcelona.
Vorig jaar waren de kosten voor het meenemen van mijn fiets vanaf Verona overigens ook € 40,-
Zoals gezegd is er dus niets veranderd. De afmetingen zijn niet van toepassing voor een fiets. De prijzen zijn niet veranderd volgens mij. In ieder geval niet de prijzen tot het maximum gewicht. Op Schiphol kun je een fietsdoos kopen voor 20 euro van 177 x 23 x 102 cm. Een hoes is ook goed, zolang maar de pedalen naar binnen staan/eraf zijn, het stuur in lengterichting staat, en de ingesleten eis geldt nog steeds dat de druk in de banden moet worden verlaagd.

Er is sinds 1 november 2005 wel degelijk wat veranderd bij KLM. Tot 1 november kon je namelijk een fiets gratis meenemen als je totale ruimbagage maximaal 20 kg was. Dit gold dus voor reizen volgens het gewichtsconcept, niet het 2 stuks concept. Dus naar Azië of Zuid-Amerika of binnen Europa was met een beetje handig pakken fietsvervoer gratis.
Sinds 1 november moet je echter altijd betalen voor een fiets, ook al heb je max. 20 kg ruimbagage. Binnen Europa 40 euro voor een enkeltje, intercontinentaal 80 euro voor een enkeltje. Een aanzienlijk verschil dus.

Gelukkig zijn er ook nog maatschappijen die vriendelijker zijn voor de fietser. Bijvoorbeeld Vueling die vliegt tussen o.a. Amsterdam, Brussel en Spanje.

Dit staat op de site (www.vueling.com):
Are bicycles or golf clubs allowed?
Yes. Bicycles and golf clubs are free as long as they do not exceed the total weight allowed for baggage, which is 20 kilos.

(Overgewicht: €6 per kg.)

peter de rijk schreef:Er is sinds 1 november 2005 wel degelijk wat veranderd bij KLM.
Helaas! Peter heeft wel degelijk gelijk.
Afgelopen reis (27 jan terug) koste het mij inderdaad 80 euro PP voor een enkele reis.
Een aanzienlijk bedrag wat een mens aan het denken zet.

Mijn aanvalsplan is een supergrote koffer op de zwarte markt kopen, en die in te richten op een dusdanige manier dat er een frame plus wielen inpast.

Ook een mooie manier om beschadigingen te voorkomen.


Groet, John.

Da's dan weer een voordeel voor de ligfietsers.
Een ligfiets is volgens de U.C.I geen fiets.

Marco

johntelleman schreef:
peter de rijk schreef:Er is sinds 1 november 2005 wel degelijk wat veranderd bij KLM.
Helaas! Peter heeft wel degelijk gelijk.
Afgelopen reis (27 jan terug) koste het mij inderdaad 80 euro PP voor een enkele reis.
Een aanzienlijk bedrag wat een mens aan het denken zet.
Een retourtje Bangkok voor twee personen met fiets kost bij KLM nu dus 320 euro meer dan voor 1 november 2005...
Dat is duidelijk ontmoedigingsbeleid; dat een fiets vervoeren extra kosten met zich meebrengt is duidelijk omdat die niet op de bagageband kan, maar waarom die kosten intercontinentaal hoger zouden zijn dan binnen Europa, is mij een volstrekt raadsel.
Wel is het zo dat je naast je fiets nog 20 kg mag inchecken, dus daarop zal het hogere intercontinentale tarief wel gebaseerd zijn: langere vliegduur, meer overgewicht, meer kerosineverbruik.
Maar als je toch al binnen de 20 kg bleef inclusief fiets, gaat die redenering niet op.
Hmm, die Frank van Rijn had natuurlijk een vooruitziende blik: alles fietsen, zolang er geen diep water over de weg ligt (rivieren, oceanen)!
Dan blijft voor "eerlijk" fietsen nu juist die oceanen een probleem... Misschien wordt het tijd dat iemand eens gaat nadenken over een makkelijk en universeel pakket voor het ombouwen van een fiets tot waterfiets :lol:!
Lijkt me wel wat voor Koga-Miyata, nu ze al een revolutionair en hypermoderne fietskar hebben verzonnen :wink:...

Iedere maatschappij heeft eigen regels en eigen tarieven. In de praktijk ben je vaak overgeleverd aan de persoon die achter de incheckbalie staat.
Probeer vooraf met de luchtvaartmaatschappij tot een goede regeling te komen. Wapperen met een e-mail van een of ander belangrijk persoon van die maatschappij, dat men over een paar kilootjes extra niet moeilijk doet, kan werken.
Onderhandelen begint bij het boeken van een ticket.

bert sitters schreef: Probeer vooraf met de luchtvaartmaatschappij tot een goede regeling te komen. Wapperen met een e-mail van een of ander belangrijk persoon van die maatschappij, dat men over een paar kilootjes extra niet moeilijk doet, kan werken.
Onderhandelen begint bij het boeken van een ticket.
Ha die Bert,

Een leuke gedachte. Zo dacht ik ook voor ik naar India ging.
Ik dacht een grondstewardess zal haar collega toch niet naaien???
En jawel, zelfs tactisch slijmen hielp niet.
Terugweg idem dito.
Met een KLM sikh een babbel van een half uur gehouden. We bleken veel de zelfde collega's te kennen. Na het leuke babbeltje zei hij dat regels regels zijn, pakt U de creditcard maar even.

Hopelijk heb je meer overredingskracht of geluk.

Groeten, John.

bert sitters schreef: Wapperen met een e-mail van een of ander belangrijk persoon van die maatschappij, dat men over een paar kilootjes extra niet moeilijk doet, kan werken.
Onderhandelen begint bij het boeken van een ticket.
John, Bert bedoelde wapperen met een creditcard!

John,
Ik vertelde: wapperen met een e-mail van een grote baas. Zo als ik al uitlegde: iedere maatschappij heeft eigen regels. De ene maatschappij is gemakkelijker met fietsen dan de andere. K(offers) L(anden) M(orgen) staat echter berucht om de fietsvijandige houding. Jammer dat zij aan ze vastgebakken zit.