Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen in canada - Forum Wereldfietser

fietsen in canada

Hallo,
Zojuist mijn eerste trekkingsfiets gekocht (koga worldtraveller) en laat de zomer nu maar komen!!! Canada lijkt me een fantastisch land! Ik kan er echter niet zo heel veel info over vinden mbt fietsroutes e.d. Heeft iemand misschien tips voor mij? Ik zou het liefste als vertrekpunt Vancouver nemen...
greetz
saskia

Joris heeft ervaring met Canada!!! Mocht je in contact willen komen met Joris, laat het me dan weten d.m.v. een e-mail naar rena@wereldfietser.nl

Mickey heeft ook volop ervaring met Canada, maar dit zit in Australie en maakt geen gebruik van internet! Jammer, zij was ook een goede geweest.

Succes met je nieuwe fiets en welkom in de fietsende wereld!!!!!!!!!!!!!
Groet,
Rena

Ik ben vorig jaar in Canada geweest. Daar heb ik drie weken rondgefietst. Ik ben gestart in Vancouver en vervolgens via Whistler, Wells Gray park naar Mont robson en daarna de nationale parken Jasper, Banff, Yoho, Kootenay, Peter Lougheed provincial park naar Calgary.

Het was erg mooi. De bergen zijn er niet zo zwaar als in de alpen alhoewel je wel tot ruim 2200 meter komt. Alleen de weg van Whistler naar Lillooet ging over een serieuze klim. Een bordje waarschuwde ook voor Extreme Grades.

Zie ook mijn verslag op http://www.luddo.nl

groeten

Luddo

Beste Saskia(?)

Ook ik ben aan het kijken naar routes door en in Canada (2008). Een heel belangrijke website is www.crazyguyonabike.com of zo iets hij heeft een ongelofelijke database met journals en dergelijke ook zeer recente.

Verder raad ik je de kettle railway track of trail te gaan overwegen. een heel mooie route van ongeveer 600 km over een voormalig spoortraject.

Veel succes met zoeken en kiezen.

Groet,

Menno :lol: :lol:

Ik heb in 1996 twee maanden in Canada gefietst. Vertrek- en eindpunt Vancouver.

Wat ik snel kwijt kan:

Geweldig mooi land!
Buiten Vancouver waren de snelwegen prima te fietsen. Ze hebben erg brede 'shoulders' (= vluchtstroken) en iedereen houdt rekening met je.

Ons rondje: Vancouver - Vancouver Island van zuid naar noord (Orcas!) - Inside passage naar Prince Rupert - Prince George - Mount Robson - Jasper - Roger's Pass - Langs de grens met de VS weer terug naar Vancouver.

Eigenlijk fiets je in dat rondje in één groot bos. Compleet met Orcas, bevers, beren en natuurlijk de leukste van allemaal: de eekhoorntjes!

Campings zijn prima en de mensen supervriendelijk.

Kortom doen!

Stuur me even een persoonlijk berichtje als je wilt bellen over meer informatie ofzo.

Ik heb een jaar in Canada gewoond (Ontario) met als afsluiter een fietsvakantie afgelopen zomer door British Columbia (voor foto's zie hier, er staat echter nog geen commentaar bij).

Globaal zijn we van Jasper naar Vancouver gefietst via Lake Louise (wow, wat zijn de Rockies toch genieten!), Golden, Revelstoke, Nakusp, Kaslo om bij Castlegar de Kettle Valley Railway op te pikken richting Penticton en verder. Zwaar! Eerste stuk van de route bleek onlangs gerenoveerd, dwz omgeploegd en van grote brokken steen voorzien :cry: Wel heerlijk rustig en soms ook mooie uitzichten. Beetje afzien af en toe (maar da's goed voor de mens :wink: )

Heerlijk gefietst. Canada is een erg mooi land, relaxed en vooral veilig. Ik zou in Nederland niet zo snel mijn fiets bij een supermarkt neer zetten, niet op slot en gewoon mijn zonnebril op het zadel laten liggen.

Campings bieden zee van ruimte met altijd een picknicktafel en een plek voor een vuurtje.

Ik zou zeggen: ga en geniet!

groet
Anneke

Hallo Anneke,
Wat een mooie foto's van Canada! Dit land heeft ook mijn interresse voor volgend jaar.
Heb je toevallig ook een kaart zoals je die in het topic over Slovenië gemaakt hebt? Prachtige tocht zeg. Ook dit land trekt mij erg.
Groetjes en fiets ze,
Jordan
Ik wil alvast iedereen bedanken voor alle tips en adviezen!!! ik ga op mijn gemakje alles eens door lezen.......'t ziet er in ieder geval veel belovend uit!
greetz
saskia

Dit is voor mij fietsen in Canada.....

Afbeelding

Veel plezier alvast.

Groet,
Marco

Anneke;

wat een mooie foto's!
In welke periode zijn jullie naar Canada geweest?
Waar kun je informatie verkrijgen over de routes over onverharde wegen / paden > dat ziet er echt goed uit namelijk! Hebben jullie deze thuis gepland of onderweg?

Waarom ik in dit alles geinteresseerd ben?
Omdat ik overweeg deze zomer (juni - ...) naar Canada te gaan...

Alvast bedankt

Groetjes,
Jozef

Hoi Jozef,
Wij zijn in de zomer geweest, begin juli tot half augustus.
Het stuk onverhard dat we hebben gefietst is grotendeels beschreven in het boekje Cycling the Kettle Valley Railway. Deze staan niet op officiele wegenkaarten aangegeven, alleen in dit boekje! Mountainbike fietsroutes zijn er veel in BC (google maar even), maar niet zo geschikt om met bepakte fiets te rijden. Op sommige stukken van de KVR had ik ook liever met voor -en achtervering gereden (en zonder bagage).

Kaarten die ik heb gebruikt heb ik in Canada gekocht bij een grote kaartenuitgever. Daarop staan ook "gravel roads" en "loose surface roads" op aangegeven. Voorbeelden daarvan zijn de International Travel Maps schaal 1:580.000 en de kaarten van Gem Trek schaal 1:600.000. Maar ja, Canada is groot, dus je hebt wel een paar kaarten nodig :wink:
Lokaal kan je natuurlijk altijd toeristische kaartjes krijgen met mountainbike routes voor die regio.

Veel plezier alvast!

groet
Anneke

Hoi Saskia en andere canada gangers

Velen zijn ons voorgegaan maar ook wij hebben in 2005 in Cananda gefietst. We vlogen met Martinair, werden in Vancouver opgehaald door het
Delta Hotel en krijgen daar een vergaderzaal ter beschikking om onze fietsen weer op te tuigen. Ook de terugweg verliep via dit Hotel. We hadden bij wereldcontact geboekt. Rondje eiland gemaakt over naar Sunshine Coast
en via de Fraser River naar de Rockies.
Misschien even nuttige info voor de Rockies: Er is een gratis kaartje bij het Visitor Centre te halen, speciaal voor fietsers over de Icefield Parkway.
Je hoeft als fietser GEEN parkentree te betalen. Je mag dan ook altijd langs alle campers tuffen om door te rijden. Dat zelfde mag je ook bij de campings omdat je met een tentje op een ander terrein staat dan de campers. In de buurt van Lake Louise is het zeker aan te bevelen om even naar Moraine Lake te fietsen, is veel mooier dan LL en minder toeristen.

Veel plezier en let op de beren! pepperspray en berenbel kopen !!!


hans stalpers

Bedankt voor de reacties!

De keuze is inmiddels gevallen; retourtje Vancouver is besteld.

De Kettle Valley Railway loopt van A naar B (en is dus interessant voor ons toerfietsers). Zijn er meer van dergelijke routes of zijn de meeste trajecten rondjes? Welke wegen moet je absoluut vermijden i.v.m. verkeersdrukte?

Groetjes,
Jozef

Ik had in 2004 wat andere ervaringen dan Hans Stalpers. Ik moest gewoon een pas kopen en werd ook een aantal keer gecontroleerd. Ik had een jaarpas gekocht omdat ik toen 2 weken in de nationale parken aanwezig was. Naderhand heb ik de pas weer doorverkocht via marktplaats.

Mogelijk dat je daar nog een 2e hands pas kan kopen.
Ook op de campings sta je vaak tussen de campers, waar je zo 3 andere tenten kan plaatsen. Vaak kan je je plaats ook delen met anderen. Is een stuk goedkoper.

Veel plezier in Canada.

groet

Luddo

Ook ik heb in de zomer van 2005 een National Park Pass gekocht. Met deze pas mag je dan zo lang mogelijk in de parken blijven en aangezien je er altijd wel een paar meepikt....

Als je echter vantevoren precies weet hoeveel dagen/nachten je in betreffend park blijft kun je ook per nacht betalen, maar aangezien wij dat niet wisten en ook door ander parken kwamen, is het goedkoper om zo'n pas aan te schaffen.

Ik heb trouwens nog een National Park Pas liggen die geldig is tot eind juli 2006, dus voor de liefhebber, kan ik die zo opsturen!
groet
Anneke

Hoi Luddo en Anneke,

Misschien moet ik wat specifieker zijn v.w.b. de parkpassen.
We zijn ruim 2,5 week in Banff, Lake Louise en Jasper geweest, gefietst
over de Icefield parkway. We waren tijdens Canada day in Banff en
maakte ons 'zorgen' waar en wanneer een pas te kopen. In het visitor
centre werd door de parkwachten gezegd: pstt niet doorvetrellen maar wij
controleren geen fietsers, belasten de omgeving ook niet. Passen worden
gecontroleerd langs de weg en op de bewaakte campings. Er is ons nog
geen enkele keer naar de pas gevraagd. Nieuwe policy???
De passen zijn duur dus misschien toch eerst informeren voor er een te
kopen? Ga je met een camper dan is het verhaal natuurlijk anders.
Luddo, nog bedankt voor je info voordat wij gingen.

vr.gr. Hans Stalpers

wow ludo!!!!
wat heb jij veel fiets en berg ervaring zeg!!!!
en wat een mooie foto`s!!
ik herken er wel een aantal :D en das altijd leuk om te zien!!
ik had alleen moeite om op de site te blijve?!? het begon een beetje moeilijk te doen?!?...jammer want ik was nog helemaal niet uit gekeken!!
meer reden om nog eens te kijken :wink:
maar is dat vaker dat het niet helemaal werkt zoals het hoord??
anders wil ik je nu even waarschuwen
groetjes mirella

In 1996 hoefden wij ook geen pas te kopen voor Jasper. Parkwachten hielden hetzelfde verhaal. Fietser mogen officieus gratis het park in. Het staat nergens, maar iedereen weet het. Ze controleren je niet, zo lang je maar geen rotzooi met camperen of koken maakt. Volgens mij vinden ze het wel stoer dat je met de fiets komt.

Wilco

WilcoS schreef:In 1996 hoefden wij ook geen pas te kopen voor Jasper. Parkwachten hielden hetzelfde verhaal. Fietser mogen officieus gratis het park in. Het staat nergens, maar iedereen weet het. Ze controleren je niet, zo lang je maar geen rotzooi met camperen of koken maakt. Volgens mij vinden ze het wel stoer dat je met de fiets komt.

Wilco
Ik was er ook in 1996, heb toen wel een pas gekocht en er werd geloof ik één keer gecontroleerd op de camping. Bij Mount Robson verliet ik het park weer en kwam een Nederlands stel tegen die mijn pas wel kon gebruiken :-)

Meer info over mijn tocht is te vinden op mijn website. http://wizardofoh.nl/usa_can