Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Salzburg - Venetië - Forum Wereldfietser

Salzburg - Venetië

We zouden volgend jaar de 'Salzburg - Venetië' route willen rijden. Eerst van België met de auto tot 'Rosenheim',dan de fiets op, rond de 'Chiemsee' tot 'Salzburg' en dan de 'Benjaminse' route tot 'Venetië'. De terugweg met de trein richting 'Munchen' en afstappen in 'Rosenheim'.
Ik heb eerst de route gedownload en was 'weeral' verrast door de erbarmelijke staat van de ter beschikking gestelde route/track... echt, tegen het schandalige af...maar da's een ander verhaal!
Het routeboekje werd eveneens besteld, dat na enkele dagen, keurig in de bus werd afgeleverd.
Door het gebrek aan campings, vooral aan de Italiaanse zijde, hebben we besloten om ineens al het campinggerief thuis te laten en alle overnachtingen in B&B, hostals, zimmerfrei e.d. te voorzien. Het is uiteraard onmogelijk om alle overnachtingsplaatsen in het boekje op te nemen, maar iets meer was toch wenselijk geweest.
Ik heb geprobeerd om via Google het een en ander op te zoeken, maar dit is quasi onbegonnen werk.
Mocht iemand enige tips en ervaringen hebben om het tijdens onze fietsreis enigszins 'low-budget' te houden hoor ik het graag...
Thx alvast
Wij hebben deze route grotendeels gefietst deze zomer, maar ik denk in omgekeerde richting.
Wij zijn van Salzburg via de oostelijke kant naar Slovenië en Kroatië gegaan. Daar overgestoken naar Venetië en vanaf daar weer terug naar Salzburg (waar de auto stond)

Ik ben nog bezig met het nawerk, dus hij staat nog niet op mijn site. Maar als je me je email adres (via PB) geeft, kan ik je onze tracks en andere informatie sturen.
Als je wilt kijken hoe we het ervaren hebben, kun je op de blog kijken. Het linkje staat hieronder. En als je andere vragen hebt, dan kijk ik of ik je kan helpen.
Rokon schreef:
vr 16 nov, 2018 10:00
We zouden volgend jaar de 'Salzburg - Venetië' route willen rijden. Eerst van België met de auto tot 'Rosenheim',dan de fiets op, rond de 'Chiemsee' tot 'Salzburg' en dan de 'Benjaminse' route tot 'Venetië'. De terugweg met de trein richting 'Munchen' en afstappen in 'Rosenheim'.
Ik heb eerst de route gedownload en was 'weeral' verrast door de erbarmelijke staat van de ter beschikking gestelde route/track... echt, tegen het schandalige af...maar da's een ander verhaal!
@rokon: In september 2016 fietste ik het Oostenrijkse deel van Salzburg-Venetië via de tracks (en het routeboekje) van Benjaminse.
Met de tracks heb ik geen enkel probleem gehad.
Ik ben dan ook zeer benieuwd waarop je opmerking over de erbarmelijke staat van de tracks is gebaseerd.

Het is schier onmogelijk om alle overnachtingsmogelijkheden op de route op te nemen in een routeboekje. Er staat slechts een selectie in.
Ik maak zelf altijd een globale etappeplanning van de route die ik ga fietsen. Vervolgens kijk ik in het routeboekje welke overnachtingsadressen er in staan. Daarnaast zoek ik dan zelf nog even op het WWW of zoek onderweg, als mijn etappeplanning toch niet goed is, op het WWW.
No problem.

Jan
Er worden steevast routes en tracks geupload die uit veel te weinig 'punten' bestaan. Gevolg zijn zwaar gestilleerde lijnen die in de meeste steden of in bergachtig gebied voor de nodige twijfel kunnen zorgen. Anno 2018 mogen we toch wel verwachten dat tracks uit meerdere duizenden punten beschikbaar zijn ipv enkele honderden. De GPS'en kunnen het alleszins aan, waarom niet??
Hieronder maar enkele vb'tjes, in steden is het nog erger...
Afbeelding
Afbeelding
In het vlakke is het nog te overzien, maar als het er in steden ook zo uitziet is dat inderdaad niet handig, naast dat je steeds op de GPS moet kijken om te zien of je het juiste kruimelspoor volgt is het ook belangrijk om op het verkeer en al het andere om je heen te letten.
Voor wat overnachten betreft, zeker in het Oostenrijkse kun je vaak bij de VVV terecht voor onderkomen, zaak is wel dat je redelijk bijtijds in de overnachtingsplaats aankomt, anders is alles vergeven of de VVV dicht. Aan Internet doet nog niet iedereen daar is mijn ervaring (al is dat al weer een paar jaar geleden)
Ik weet niet of dit bij jullie 'professioneel' overkomt, als begeleiding bij een 'betalend' boekje maar bij mij was dit absoluut niet het geval... Feit dat je een track aanbiedt zou je toch nog een beetje voor de kwaliteit moeten gaan he, mijn idee
Ik zou er misschien beter een nieuw draadje over openen omdat we hier anders te ver van het onderwerp zouden afdwalen!

Afbeelding
Afbeelding
Rokon schreef:
vr 16 nov, 2018 17:09
Er worden steevast routes en tracks geupload die uit veel te weinig 'punten' bestaan. Gevolg zijn zwaar gestilleerde lijnen die in de meeste steden of in bergachtig gebied voor de nodige twijfel kunnen zorgen. Anno 2018 mogen we toch wel verwachten dat tracks uit meerdere duizenden punten beschikbaar zijn ipv enkele honderden. De GPS'en kunnen het alleszins aan, waarom niet??
Hieronder maar enkele vb'tjes, in steden is het nog erger...
@rokon: Als ik zelf tracks maak dan heb ik meestal niet meer dan 500 punten per 100 km. Voor mij werkt dat prima.
Bij de diverse fietsroutes (tracks), en dat geldt ook voor Salzburg-Venetië, van Benjaminse heb ik er geen problemen mee gehad.
Maar ja, dat kan een kwestie van smaak zijn...........

Jan
Mocht het nu meer energie kosten, of de GPS'en zouden het om de een of andere reden niet aankunnen, ben ik direkt akkoord, maar dat is nu eenmaal niet...
Een track maken van 100km met 500 punten of één van 2.000 punten kost geen minuut langer werk, is alleen een kwestie van er 'goed' aan te beginnen en geef toe, het is toch leuker om een track te volgen die op de weg ligt dan er een te volgen die er tientallen meter naast ligt. (in bergachtig gebied heb je zowizo meer ptn)
Ik heb de track van Rosenheim naar Salzburg en Venetië hertekend en kom uit op 14.000 ptn en 485kB (950 waypoints inbegrepen), een lachertje voor de moderne GPS. Dus waarom zou je beknotten op kwaliteit?
In dit boekje https://www.esterbauer.com/db_detail.ph ... _code=CAAR is de Alpe Adria Radweg beschreven. Deze volgt de route van Benjaminse tot in het Italiaanse vlakke land en gaat dan door naar Grado, er staan meer en andere hotels/pensions/b&bs in dan in de Benjaminse gids.
Verder is deze route ook bewegwijzerd, zie ook https://www.alpe-adria-radweg.com/
Van de fietsers die wij gesproken hebben, die de Alpe-Adria gefietst hebben was overnachten nooit een probleem, ook niet in het hoogseizoen.
Thx gents :lol:
Wat dat budget betreft ; geweldige omgeving voor wildkamperen !
Ik heb 2,5 jaar geleden het deel van Salzburg naar Rosenheim gefietst, de Via Julia. Geen slechte route maar niet bijzonder goed aangeven, mijn GPS deed het niet maar de combinatie boekje en routeaanwijzers was niet genoeg, dus zo af en toe moest de smartphone erbij worden gehaald. De Chiemsee is erg toeristisch, als het een beetje mooi weer is zijn de fietspaden overvol.

Campings zoeken kan met Archies, als je een track hebt kan je bijv. alle campings filteren die binnen 10 km van de track liggen. Heel makkelijk is dat (nog) niet, als ik je er mee kan helpen, stuur dan even een pb met de track.
daulagari schreef:
zo 18 nov, 2018 09:25
Campings zoeken kan met Archies, als je een track hebt kan je bijv. alle campings filteren die binnen 10 km van de track liggen. Heel makkelijk is dat (nog) niet, als ik je er mee kan helpen, stuur dan even een pb met de track.
pb gestuurd, thx
Als eens eerder beschreven (1, 2), maar zodat meer mensen weten dat/hoe dit mogelijk is.

pb met de track gehad, omhullend polygoon omheen getekend en omgezet in een formaat dat gpsbabel filter_polygon aankan en daar mee de Archies europe.gpx gefilterd.

De track, polygoon en campings (hernoemd naar een oplopend nummer) zien er zo uit:

Afbeelding

Genoeg campings in Duitsland en Oostenrijk zou ik zeggen, in Italië zou het ook moeten kunnen maar moet je wel de etappes goed kiezen.
En dan tenslotte, als de beschreven routes je niet bevallen, en de aanvullende tracks ook al niet ...
Waarom koop je dan niet gewoon een bundel kaarten en zoek je het zelf uit?
Op die manier is het nog veel meer een avontuur en alles wat dan fout gaat is je eigen schuld.

Als alles stap voor stap beschreven is en geregeld ... dan is het net een reisbureau-reis.

't Is slechts een kwestie van (betwistbare) smaak ...
Ik vind mensen die alleen volgens het boekje fietsen, en/of per se van camping naar camping en daarvoor soms kilometers om rijden stumpers, omgekeerd hebben anderen weer met ons te doen als we ergens in het niks ons tentje wegprikken.

BSM
"Ik vind mensen die alleen volgens het boekje fietsen, en/of per se van camping naar camping en daarvoor soms kilometers om rijden stumpers,"
Weer wat geleerd over hoe de ander over je kan oordelen zonder je te kennen :roll:
Reinder schreef:
zo 18 nov, 2018 18:42
"Ik vind mensen die alleen volgens het boekje fietsen, en/of per se van camping naar camping en daarvoor soms kilometers om rijden stumpers,"
Weer wat geleerd over hoe de ander over je kan oordelen zonder je te kennen :roll:
Jammer dat je de misschien iets te verborgen nuancering niet meegewogen hebt.

Zo kijken er genoeg lieden meewarig naar het overgewicht aan kaarten, en sommigen met een verbaasde blik naar wat dat ook al weer was, een kaart ... ohhh de voorloper van een TomTom.
Sowieso ... wie eenmaal auto kan rijden en toch gaat fietsen ....

Maar goed, mijn ontboezeming werd vooral ingegeven door de toon waarmee de aangeschafte routebeschrijving werd beschreven .... misschien las ik dat commentaar niet zoals het bedoeld was.

BSM