Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stuur zakt aldoor door :-( - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Stuur zakt aldoor door :-(

Travelmaster schreef:
di 27 nov, 2018 07:45
seatstays (weet even NLse naam niet)?
Staande achtervork.

Ik vermoed dat die zadelpen in het Engels een quill seat post heet. Dat werkt dan net als een traditionele stuurpen met een wig.
Plaatje (te groot voor weergave op dit forum): https://cimg1.ibsrv.net/gimg/bikeforums ... 1db8c1.jpg
Ah, dank, Leon. Kende die zadelpennen niet, zie je niet heel vaak (meer) volgens mij?

Afbeelding
Travelmaster schreef:
di 27 nov, 2018 07:45
@BSM hoe werkt dat dan? Zit de bout om de zadelpen te klemmen door de seatstays (weet even NLse naam niet)? Die bout kan toch ook kapot?
cervus schreef:
di 27 nov, 2018 08:38
Ik ben ook benieuwd.
Een foto van die bevestiging zou mooi zijn.
Tja, ik kan wel eens een kiekje maken maar er is niks te zien.
Gewoon een mooi afgewerkte staande buis (met een klein puntje voor de sier) en daarin een zadelpen.
Dus echt niks, prachtig minimalistisch.

Hoe werkt dat? Eenvoudig ... maar waarschijnlijk werkt het niet met hyper-lichte-framebuisjes.
De zadelpen heeft een schuin eind en daaronder zit een schuin tegeneindje en daardoorheen een lange bout.
Min of meer zoals het bij een gewone stuurpen zit - nee, niet de traditionele split van de "Hollandse" fiets - maar die van het traditionele race-stuur.
Omdat 1º de originele zadelbuis zwaar was en voorzien van een traditionele zwaar ijzerwerk zadel-klem, en 2º die originele zadelbuis uit roestend staal + een dikke chroom oid laad was opgebouwd, keek ik naar alternatieven .... die niet maar zo bij de fietsenhandelaar in het rek liggen (en vlgs mij ook niet bij de specialist). Dus heb ik gezocht naar een wat lichtere, modernere zadelpen, eentje die het zou verdragen om aangepast te worden.
Ik vond er eentje - een paar tienden van een millimeter aan de dunne kant - maar verder eentje die aan mijn eisen voldeed: Een kop die dik genoeg was om daar een boutgat/boutopname in te maken, een buis die lang (en dik) genoeg was om een schuin eind aan te klussen, en een kop die net ver genoeg naar achter schond om geen ruzie te maken met mijn nieuwe bout-constructie. Een lang genoege stuurpen-bout bleek ook nog eens voorradig.
Daarna - bij gebrek aan kolomboormachine en/of een grote draaibank - lang en geduldig fröbelen.

Het zit al weer zo lang dat anderen in die tijd al drie fietsen "versleten" hebben, dus @ Ed kettingvet ben ik niet bevreesd dat de duurzaamheid te wensen over laat.
Enige nadeel is dat je de zadel-hoogte niet heel makkelijk verstelt (maar waarom zou je dat doen als het eenmaal goed is) ... bovendien, bij de originele zadelpen was dat niet gemakkelijker, en als andere nadeel de niet 100% passing.

BSM

PS   Je hebt speling en speling. Soms kan je "speling" ook betitelen als een elastische ophanging, soms is een elastische ophanging zelfs degelijker als een starre.
PS2 Leon, hoe werkt "jouw" zadelpen? In principe lijkt de mijne aardig op de geïllustreerde, alleen heb ik er juist één - met de grootste opzet - met de kop achter de zadelpen-as ... en in die as zit dus een stuurpen-bout
Bridgestone SM schreef:
di 27 nov, 2018 10:31
PS2 Leon, hoe werkt "jouw" zadelpen? In principe lijkt de mijne aardig op de geïllustreerde, alleen heb ik er juist één - met de grootste opzet - met de kop achter de zadelpen-as ... en in die as zit dus een stuurpen-bout[/size]
Hoe de bout precies aan de wig trekt weet ik niet. Ik kwam alleen via het googelen op de naam van de fietsen die je noemde bij de term quill seat post en dat leverde meer dan genoeg duidelijke plaatjes op: https://www.google.nl/search?q=quill+se ... 36&bih=837
Ha BSM, wat zou je ervan zeggen om de "PS-jes" gewoon normaal in de tekst boven je afsluiting op te nemen? Normaliter zijn PS-jes bedoeld voor korte nabranders maar die van jou bevatten vaak nog best essentiële info :wink:

Als ik het goed begrijp heb je zelf gemaakt wat je ook als item an sich kon aanschaffen - knap! Je beschrijft wat Leon bedoelde. Door het aandraaien van de imbusbout aan de zijkant van de pen, wordt de wig onderaan naar buiten toe gedreven, en klemt zich vast in de zadelbuis. Maar als het alweer "zo lang" zit, bestaat wel de kans dat-ie inmiddels vast gecorrodeerd zit. Bij een stuurpen kun je het wigle los laten schrikken door een ferme tik op de verticale bout erdoorheen, maar bij Leons pen zal dat niet werken. Bij jou wel...?
Travelmaster schreef:
di 27 nov, 2018 11:09
Ha BSM, wat zou je ervan zeggen om de "PS-jes" gewoon normaal in de tekst boven je afsluiting op te nemen? Normaliter zijn PS-jes bedoeld voor korte nabranders maar die van jou bevatten vaak nog best essentiële info :wink:

Als ik het goed begrijp heb je zelf gemaakt wat je ook als item an sich kon aanschaffen - knap! Je beschrijft wat Leon bedoelde. Door het aandraaien van de imbusbout aan de zijkant van de pen, wordt de wig onderaan naar buiten toe gedreven, en klemt zich vast in de zadelbuis. Maar als het alweer "zo lang" zit, bestaat wel de kans dat-ie inmiddels vast gecorrodeerd zit. Bij een stuurpen kun je het wigle los laten schrikken door een ferme tik op de verticale bout erdoorheen, maar bij Leons pen zal dat niet werken. Bij jou wel...?
 
Wat betreft de PS-jes ... als het je stoort, lees ze dan gewoon als lopende tekst ?

Wat betreft de verkrijgbaarheid: Ik hoorde dat er soms hoge prijzen gevraagd worden voor de Bridgestone-zadelpen (een beetje dom, dan koop je beter een wrak en hoopt de pen los te krijgen).
De verkrijgbaarheid van "rare" zadelpennen is niet echt riant, en zeker 20 jaar geleden was de markt bepaald niet altijd makkelijk toegankelijk (nu hangt het vooral van slim googlen af).

Dank voor het oordeel "knap" ... iets zelf fröbelen geeft soms een zelfde soort van voldoening als het volbrengen van een of andere fietstour.   Gewoon met een dikke portemonnee naar de fietsenspeciaalzaak lopen en afgeslankt op iets luux wegfietsen kan ook ... ik put meer voldoening uit het behouden van het goede (en gelukkig vind mijn fietsenmaker een enkel klant zoals ik wel leuk, dus als ik eens iets lastigs heb dan heeft ie ook tijd voor mij ook al ben ik geen omzet-kanon.

En dan tenslotte: Bij mijn home-made pen is er een centrale stuurpen-bout dus het traditionele tikje (een ferme tik vind ik overdreven machtsvertoon) is heel goed mogelijk. Verder zit het qua corrosie wel goed - de traditionele Bridgestone zadelpen kent overigens wel een corrosie-probleem, die pen bestaat uit een chroom-stalen buitenkant en een PBstalen binnenzijde (hoe dit inelkaar geknutseld is weet ik niet) het binnenwerk zwelt door corrosie en het geheel komt gewoon spontaan klem te zitten.

BSM