Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Route in gps laden. - Forum Wereldfietser

Route in gps laden.

Goeden dag,

Mijn plan is om volgend jaar een lange fietsroute te gaan fietsen( meer dan 1300 km).
Ik wil dit voor het eerst met fietsnavigatie doen.( etrex 35 touch )
Mijn vraag is nu : kan deze route in één track erin zetten, of moet ik de route bewerken in basecamp en zo in stukken
knippen..( aangezien dit mogelijk problemen geeft met de fietscomputer / teveel waypoints? )

Gr. Rudie.
rudieijsvogel schreef:
ma 26 nov, 2018 13:44
Goeden dag,

Mijn plan is om volgend jaar een lange fietsroute te gaan fietsen( meer dan 1300 km).
Ik wil dit voor het eerst met fietsnavigatie doen.
Mijn vraag is nu : kan deze route in één track erin zetten, of moet ik de route bewerken in basecamp en zo in stukken
knippen..( aangezien dit mogelijk problemen geeft met de fietscomputer / teveel waypoints? )

Gr. Rudie.
@Rudie: zie http://www.javawa.nl/limieten.html. Wellicht vind je daar deels een antwoord op je vraag. Je kunt daar, mits je GPS erbij staat, zien wat je apparaat aankan.

Zelf werk ik bij langere tochten altijd met losse tracks. Dat komt ook omdat ik veel bestaande fietsroutes - van de Europafietsers, Benjaminse, Reitsma, Bikeline e.d. - fiets en er vaak deeltracks worden aangeleverd. Dat laadt ook wat sneller dan een track die uit heel veel punten bestaat.

Jan
En dat zijn dan dus geen waypoints :wink:
Afhankelijk van het type GPS dat je hebt moet je je track al dan niet in meerdere stukken opknippen. Van de Garmin Oregon 6XX-serie en de Garmin GPSMap 64-serie weet ik dat tracks maximaal 1000 kilometer lang kunnen zijn, de rest wordt gewoon niet getoond.
Bij tracks is het maximum niet de lengte in kilometers, maar het aantal punten waaruit die track bestaat. Je kunt 100 km weergeven met minder dan 100 punten, maar dan krijg je door het beperkte aantal punten rechte lijnen ipv. nette bochten. Met meer punten per km wordt de track veel nauwkeuriger weergegeven.

Moderne GPS-toestellen (zoals de Garmin GPSMap 64) kunnen per track (bestand) 10.000 punten bevatten.


Bij routes is het een ander verhaal. Tracks worden door een GPS alleen weergegeven op de kaart, dit in tegenstelling tot routes. De GPS maakt bij routes gebruik van een routeerbare kaart om zelf de route te berekenen en vervolgens weer te geven. Het maximaal aantal routepunten per route(bestand) is hier een stuk lager, 200 tot 250 (minder voor oudere modellen). Het eerder genoemde overzicht van JaVaWa is inderdaad een goede leidraad.

PS mij Colorado laat de track totaal niet zien als het bestand uit te veel punten bestaat. Een route die uit te veel punten bestaat wordt afgekapt
O ja, het is alweer bijna een jaar geleden dat ik de tracks van voor een lange fietsvakantie in de GPS heb gezet, mijn info van hierboven klopt inderdaad niet.
Misschien is het handiger als Rudie even zegt welk apparaat hij heeft?
Klopt Leon. Dat is wel belangrijk om te weten. Alles heeft te maken met de opslagcapaciteit van het bewuste apparaat. In theorie moet het geen probleem zijn om 1300km route te laden in je GPS. Bij mij staan er wel meerdere in.
Marco mag ik weten wat het merk van jouw gps is ik heb een mio 400 en weet niet precies wat daarop gaat
Ik had dit najaar in de VS ongeveer 6000 km aan tracks op mijn Garmin Etrex-30. Dat is geen enkel probleem voor dit apparaat. De tracks besloegen samen 0,2 GB ; de opslagcapaciteit is ongeveer 1,6 GB, d.w.z. ongeveer 8 keer groter. Mijn route was wel in ongeveer 70 tracks ('sporen') opgedeeld. Zoals hier al eerder opgemerkt, is dit van belang omdat van een track het aantal tussenpunten gelimiteerd is.

Wil je dus dat je route in zijn geheel en ook nauwkeurig wordt weergegeven, dan kun je hem beter in méér tracks opdelen. Dat is vooral van belang als je ook onverharde wegen fietst. Die zijn minder rechtlijnig en hebben vaak meer kruispunten waar je moet kiezen in welke richting het verder gaat.
Maak 1 bestand met voor elke dag of per 100km (bv) een aparte track, dan heb je nooit een probleem (Garmin)
math schreef:
wo 28 nov, 2018 21:25
Ik had dit najaar in de VS ongeveer 6000 km aan tracks op mijn Garmin Etrex-30. Dat is geen enkel probleem voor dit apparaat. De tracks besloegen samen 0,2 GB ; de opslagcapaciteit is ongeveer 1,6 GB, d.w.z. ongeveer 8 keer groter. Mijn route was wel in ongeveer 70 tracks ('sporen') opgedeeld. Zoals hier al eerder opgemerkt, is dit van belang omdat van een track het aantal tussenpunten gelimiteerd is.

Wil je dus dat je route in zijn geheel en ook nauwkeurig wordt weergegeven, dan kun je hem beter in méér tracks opdelen. Dat is vooral van belang als je ook onverharde wegen fietst. Die zijn minder rechtlijnig en hebben vaak meer kruispunten waar je moet kiezen in welke richting het verder gaat.
Je kaartmateriaal stond ook daarop opgeslagen? Of zat die op een andere locatie?
Bij de Etrex-30 staat het kaartmateriaal op een micro-SD chip die je in het apparaat legt. Ik had diverse micro-SD's mee, zowel Garmin-Topo's als OSM kaarten. Zie dit topic.
@Rudie, ik had een leuke route (dus nog niet omgezet naar track) uitgezet en deze naar mijn GPS over gezet. Toen ik ging fietsen bleek te GPS te merken dat hij een andere versie van Open Fiets Map had dan waar ik in Basecamp de route op had uitgezet. Vanwege de lengte van de route lukte het de GPS niet om er alsnog een route van te maken en fietste ik alsnog van de kaart die het schermpje weergaf.

Mijn tip is: zorg voor dezelfde versie van de kaart op je GPS en in Basecamp als je routes gebruikt of maak er toch even tracks van. Dan heb je dat probleem niet.

Met een track fiets ik gemiddeld 1 x per 2 dagen het verkeerde straatje in, vooral in dorpjes. Dat komt omdat ik in het open veld meer uitzoom en dan nog niet heb ingezoomd in het dorpje. Het piepje bij turn by turn navigatie en de pijlen hoe je moet fietsen op het kruispunt voegen voor mij niet zoveel toe. Ik kijk namelijk altijd even op het schermpje als ik over het kruispunt ben of ik nog op het lijntje (track) zit. Bij een route is de eTrex soms nog het beeld aan het opbouwen of de instructies aan het weergeven, terwijl bij het volgen van een track je de realtime informatie op het scherm ziet. Dus met een track kan ik sneller controleren of ik nog goed ga.