Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe bandenlichter - Forum Wereldfietser

nieuwe bandenlichter

https://www.tyrekey.com/

Voor nu alleen nog voor banden tot 35 mm, maar als de versie voor bredere banden net zo goed werkt als in het filmpje is te zien misschien wel iets om aan te schaffen.
Mooie vinding, ziet er inderdaad handig uit. Op de website zie ik alleen de versie voor banden tot 35 mm, is er ook al een bredere beschikbaar?
Precies, een mooie vinding, en een stuk subtieler als de banden-hefboom die ik in het verleden eens kocht.

Maarrrr .... wat is er mooier als een band die gewoon goed past ?
Na in het verleden gevochten te hebben met Continental banden (die toentertijd als betere/beste randonneursbanden golden) ben ik iedere keer weer blij met de Schwalbe Marathon Plus Tour die gewoon bijna vanzelf om de velg wil.

BSM
_Peter_ schreef:
di 27 nov, 2018 23:23
Voor nu alleen nog voor banden tot 35 mm
Het ziet er handig uit. Ik denk dat de breedte van de velg ook uitmaakt. Maar het ding kun je natuurlijk ook eenmalig aanpassen voor bredere velgen. Flink aanpassen voor bredere banden lijkt me niet zo slim, dan blijft er misschien te weinig materiaal over om nog stevig te blijven. Juist de versies voor de iets bredere banden (37-47) moeten daarbij stevig zijn waar daar zitten veel stugge super-antilek e-bike-onverwoestbare banden bij en die willen niet zo graag om de velg als het getoonde wielrenbandje.

Edit: iets knaagde. Een déjà Vu-gevoel. Google. Het idee van het ding is niet nieuw; wel dat het zo klein is. Het heet een bandenknecht. Er zijn meerdere versies van te vinden.
Afbeelding
Geen ervaring met bovengenoemde hulpmiddelen, maar ik gebruik al enige tijd de "bandenknecht" van fabrikant "VAR", zie google. Die werkt in elk geval uitstekend en is een uitkomst bij moeilijke strakke banden. Klein genoeg zelfs om te passen in een kleine Topeak Aero Wedge zadeltas, laat staan in reisbagage.
Georg, is die bandenknecht van VAR niet te klein om voldoende grip op de band te krijgen? Je moet ook nog knijpen en daar schort het bij mijn handen nogal aan vandaar.
Leon schreef:
wo 28 nov, 2018 12:02
_Peter_ schreef:
di 27 nov, 2018 23:23
Voor nu alleen nog voor banden tot 35 mm
Het ziet er handig uit. Ik denk dat de breedte van de velg ook uitmaakt. Maar het ding kun je natuurlijk ook eenmalig aanpassen voor bredere velgen. Flink aanpassen voor bredere banden lijkt me niet zo slim, dan blijft er misschien te weinig materiaal over om nog stevig te blijven. Juist de versies voor de iets bredere banden (37-47) moeten daarbij stevig zijn waar daar zitten veel stugge super-antilek e-bike-onverwoestbare banden bij en die willen niet zo graag om de velg als het getoonde wielrenbandje.

Edit: iets knaagde. Een déjà Vu-gevoel. Google. Het idee van het ding is niet nieuw; wel dat het zo klein is. Het heet een bandenknecht. Er zijn meerdere versies van te vinden.
Afbeelding
Ik had een dieper déjà vu gevoel, vlgs mij heb ik zelfs nog ergens zo'n ding, dwz de "oer" banden-hulp.

GIYF ... als je maar met de goede termen zoekt.

Kijk maar eens wat je krijgt als je "Kool Stop Tire Jack" intypt.
 
KoolStop Tyre Bead Jack - img.png
KoolStop Tyre Bead Jack.png
KoolStop Tyre Bead Jack.png (282.93 KiB) 3767 keer bekeken
Een hefboom dingetje dat zijn slimmigheid - al vele jaren terug - heeft afgekeken van de sommeliers-kurketrekker.

Tot welke breedte de standaard Tire Jack goed werkt weet ik niet, je zou de poot die op de velg steunt eventueel iets korter moeten maken.

Ik vond het overigens een nogal grofstoffelijke oplossing: met bruut geweld aan de staaldraad in de band trekken.

BSM
_Peter_ schreef:
wo 28 nov, 2018 21:22
Georg, is die bandenknecht van VAR niet te klein om voldoende grip op de band te krijgen? Je moet ook nog knijpen en daar schort het bij mijn handen nogal aan vandaar.
Met het voorbehoud dat ik de "VAR" nog niet op hele brede (>37mm) banden heb gebruikt (want die passen niet op mijn fiets) en hij ook lang niet altijd nodig is, is het ding bij een zeer strakke (race)band sterk zat en hij heeft prima grip. Het is een combinatie met een bandenlichter die erin geschoven zit.