Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen naar koln - Forum Wereldfietser

fietsen naar koln

dag,
heeft er al iemand naar Keulen gefietst,we willen volgend jaar met een groepje daarheen,kan er door het stadwald Junkersdorf gefietst worden,hoe zijn de overige wegen daarnaartoe,graag info
mobilette
Er gaan net zoveel wegen naar Keulen als naar Rome. Waar kom je vandaan, wat wil je zien en hoe lang wil je er over doen?
In geval van twijfel gewoon de rivier volgen.
Of vanaf Roermond de Ruhr volgen, zoals ik onlangs deed.

PB maar als je de track wilt.
363ED1E0-6F22-42E9-9468-4114173D69D2.jpeg
Köln vind ik een mooie stad, maar niet echt fietsvriendelijk.

Wachtend voor een fietsverkeerslicht stond ik naast een verontschuldigende Duitser die op zijn stad mopperde, omdat het een eeuw duurt voordat het verkeerslicht voor fietsers op groen springt, terwijl de verkeersstroom aan auto's oneindig door lijkt te gaan.

Nu hadden wij vakantie en hebben wij er ons niet heel erg aan geërgerd, maar het wachten duurde inderdaad langer dan we tot nu ervaren hebben in grote steden.

Aan de andere kant van de Rhein hebben we op de (stads)camping gekampeerd.
Goede en ruime kookgelegenheid en ruimte om droog te zitten (het regende toen), tevens de ruimte waar je je fiets binnen kunt stallen en aan het hek vast kunt leggen. Werd wel aangeraden door de receptioniste.
Edwin* schreef:
do 29 nov, 2018 20:41
Aan de andere kant van de Rhein hebben we op de (stads)camping gekampeerd.
Goede en ruime kookgelegenheid en ruimte om droog te zitten (het regende toen), tevens de ruimte waar je je fiets binnen kunt stallen en aan het hek vast kunt leggen. Werd wel aangeraden door de receptioniste.
Afgelopen zomer hebben daar met 20 wereldfietser een nacht gebivakkeerd (zie dit topic). De stalling was toen niet beschikbaar (in ieder geval niet voor 20 fietsen), dus bedachten we 's avonds allerlei trucs om onze fietsen zo veilig mogelijk te laten overnachten.
Het met de hand wassen van wat fietskleren werd op deze camping niet erg op prijs gesteld. Een medewerker van de camping vond dat je daar de wasmachine voor moest gebruiken.
Op de westoever van de Rijn is ook een camping, wel iets verder van de binnenstad van Keulen. Enkele jaren terug heb ik daar overnacht. Het was er drukker dan op de andere camping, maar de sfeer vond ik er best ontspannen.
willem.m schreef:
do 29 nov, 2018 20:24
Of vanaf Roermond de Ruhr volgen, zoals ik onlangs deed.
Ruhrmond? Loopt de Ruhr niet in het Ruhrgebied?
Leon schreef:
do 29 nov, 2018 21:40
willem.m schreef:
do 29 nov, 2018 20:24
Of vanaf Roermond de Ruhr volgen, zoals ik onlangs deed.
Door Roermond loopt -what's in a name - de Roer. D: Rur.
De Ruhr loopt ergens anders, door het Ruhrgebied. D: Ruhrgebiet.
Ze lopen geen van beiden door Keulen.
Ok dan, de Rur. Ik snap verder best dat de Rur niet helemaal naar Köln loopt. Köln ja, niet Keulen. Dank voor je correctie. Geen dank voor de mijne. Pfff...
willem.m schreef:
do 29 nov, 2018 21:45
Leon schreef:
do 29 nov, 2018 21:40
willem.m schreef:
do 29 nov, 2018 20:24
Of vanaf Roermond de Ruhr volgen, zoals ik onlangs deed.
Door Roermond loopt -what's in a name - de Roer. D: Rur.
De Ruhr loopt ergens anders, door het Ruhrgebied. D: Ruhrgebiet.
Ze lopen geen van beiden door Keulen.
Ok dan, de Rur. Ik snap verder best dat de Rur niet helemaal naar Köln loopt. Köln ja, niet Keulen. Dank voor je correctie. Geen dank voor de mijne. Pfff...
 
't Is daar een roerig gebied.

En de Roer loopt sowieso niet naar Duitsland, maar juist andersom .... en hij komt uit België, hij ontspringt uit het veen bij Belgiës hoogste punt het Signal de Botrange.

BSM
willem.m schreef:
do 29 nov, 2018 21:45
Geen dank voor de mijne. Pfff...
Wat bedoel je daar mee?
Zucht... Leon: je bent zo goed in semantische discussies en met het vingertje wijzen. Je verliest daarbij het doel uit het oog: ik wilde de TS gewoon helpen. Dat ik daarbij een typo maak - who cares? Zucht... Ik ga nu sporten en werken.
Edwin* schreef:
do 29 nov, 2018 20:41
Aan de andere kant van de Rhein hebben we op de (stads)camping gekampeerd.
Op de westoever van de Rijn is ook een camping, wel iets verder van de binnenstad van Keulen. Enkele jaren terug heb ik daar overnacht. Het was er drukker dan op de andere camping, maar de sfeer vond ik er best ontspannen.
Camping Berger is die laatste, bij Rodenkirchen. Ben er een paar jaar geleden begonnen met de Rijn stroomopwaarts te fietsen. Inderdaad beredruk, veel caravans, maar prima te doen voor een nachtje, ik was volkomen welkom met m'n tentje. Het vinden is ook makkelijk, gewoon Immer de Rijn folgen...
Jammer dat die stadscamping zo inflexinbel deed over fietskleren spoelen. Maar in je eentje is dat makkelijker even te doen dan met 20 man natuurlijk...
captain_fabulous schreef:
vr 30 nov, 2018 09:21
Camping Berger is die laatste, bij Rodenkirchen.
Aan deze camping heb ik wel een bijzondere herinnering. In 2015 fietste ik de Limes tot aan Wenen, en kwam in de loop van een middag op deze camping aan. Veel caravans, maar toch ook wel een paar geschikte plekjes voor tentjes. Dacht ik.
Terwijl ik mijn tentje opzette werd het steeds donkerder en dreigender. Net nadat ik alles in mij tentje had gelegd barstte het los. Ik schuilde in een soort garage-achtige ruimte en zag het echt met bakken uit de lucht vallen, vergezeld door mooie flitsen en donders.
Nadat de bui was weggetrokken bleken er diverse meertjes op het terrein te zijn ontstaan, en mijn tentje stond midden in een van die meertjes, pak-em-beet een decimeter diep.
Tot mijn grote verrassing (en vreugde) was het echter in mijn tentje (MSR Hubba Hubba) nog zo goed als droog. Voorzichtig de tassen eruit gehaald en de pennen uit de grond getrokken. Aan een medekampeerder gevraagd even te helpen en toen samen de tent opgetild en naar een wat hoger gelegen stukje op de camping verhuisd. Weliswaar vlak tegen een caravan, maar die zag er behoorlijk onbewoond uit. Ik was al blij met mijn tentje, maar deze ervaring versterkte dat gevoel. Toen ik na de bui het resultaat in ogenschouw nam had ik niet verwacht 's avonds in een droge slaapzak te kunnen kruipen.
captain_fabulous schreef:
vr 30 nov, 2018 09:21
Jammer dat die stadscamping zo inflexinbel deed over fietskleren spoelen. Maar in je eentje is dat makkelijker even te doen dan met 20 man natuurlijk...
Tip: In zulke gevallen ga ik met de kleren en een van de waterdichte voortassen douchen.
Ik heb ook nooit begrepen waarom je je kleren zou moeten wassen in een enorme waterverslindende bak die op zo laag kabourterhoogte hangt dat ik er op mijn knieën voor moet gaan zitten om erbij te kunnen. Dat vertik ik.
Leon schreef:
vr 30 nov, 2018 10:09
captain_fabulous schreef:
vr 30 nov, 2018 09:21
Jammer dat die stadscamping zo inflexinbel deed over fietskleren spoelen. Maar in je eentje is dat makkelijker even te doen dan met 20 man natuurlijk...
Tip: In zulke gevallen ga ik met de kleren en een van de waterdichte voortassen douchen.
Ik heb ook nooit begrepen waarom je je kleren zou moeten wassen in een enorme waterverslindende bak die op zo laag kabourterhoogte hangt dat ik er op mijn knieën voor moet gaan zitten om erbij te kunnen. Dat vertik ik.
Tja, Duitsland en regels ... dat gaat veel te goed samen.

Gewoon met de fietskleren aan naar de douche, en in een stevige plastic zak de droge kleren ... is dat misschien een oplossing ?

BSM
dag,
we fietsen vanuit belgie (maaseik) naar koln ,de track heb ik al grotendeels klaar maar door het stadwald in koln(junkersdorf geeft de kaart allemaal paden aan ,mijn vraag is daar al iemand geweest,zijn deze van verharde ondergrond? wij logeren in de jugendherberge koln-riehl.
dit ter info.
Bridgestone SM schreef:
vr 30 nov, 2018 11:18
Leon schreef:
vr 30 nov, 2018 10:09
captain_fabulous schreef:
vr 30 nov, 2018 09:21
Jammer dat die stadscamping zo inflexinbel deed over fietskleren spoelen. Maar in je eentje is dat makkelijker even te doen dan met 20 man natuurlijk...
Tip: In zulke gevallen ga ik met de kleren en een van de waterdichte voortassen douchen.
Ik heb ook nooit begrepen waarom je je kleren zou moeten wassen in een enorme waterverslindende bak die op zo laag kabourterhoogte hangt dat ik er op mijn knieën voor moet gaan zitten om erbij te kunnen. Dat vertik ik.
Gewoon met de fietskleren aan naar de douche, en in een stevige plastic zak de droge kleren ... is dat misschien een oplossing ?
Dat is precies wat ik bedoel. De - plastic - ortliebtas is uitstekend om tijdens het douchen de was te doen. Je kunt er ook, als de warmwaterhoeveelheid bijvoorbeeld door muntjes beperkt wordt, warm water mee uit de douche meenemen om de was op een andere plek te doen. Er zijn nl. veel campings waar de douche de enige plek is met warm water.
Leon schreef:
vr 30 nov, 2018 16:53
Bridgestone SM schreef:
vr 30 nov, 2018 11:18
Leon schreef:
vr 30 nov, 2018 10:09
Tip: In zulke gevallen ga ik met de kleren en een van de waterdichte voortassen douchen.
Ik heb ook nooit begrepen waarom je je kleren zou moeten wassen in een enorme waterverslindende bak die op zo laag kabourterhoogte hangt dat ik er op mijn knieën voor moet gaan zitten om erbij te kunnen. Dat vertik ik.
Gewoon met de fietskleren aan naar de douche, en in een stevige plastic zak de droge kleren ... is dat misschien een oplossing ?
Dat is precies wat ik bedoel. De - plastic - ortliebtas is uitstekend om tijdens het douchen de was te doen. Je kunt er ook, als de warmwaterhoeveelheid bijvoorbeeld door muntjes beperkt wordt, warm water mee uit de douche meenemen om de was op een andere plek te doen. Er zijn nl. veel campings waar de douche de enige plek is met warm water.
 
Ik bedoelde andersom, maar ik houd ook niet van muntjes-douches-campings.
Ik doe in geval van zo'n warme douche (zonder muntjes) de was gewoon onder de douche.
O ja, een ortlieb-teiltje is een prima atribuut voor wie kanvas-fietstassen heeft, is ook heel nuttig voor wanneer je geen douches hebt en zuinig met meegenomen water jezelf en de was moet doen.
Verder zijn Franse begraafplaatsen ook prima qua wasgelegenheid, vooral als de waterleiding over een aardige lengte bovengronds langs de muur loopt. Misschien is het niet Legionella-proof, maar er komt soms water uit dat warmer als gezond is. Het muurtje en/of het toegangshek is ook prima voor een eerste droging.

BSM
Bridgestone SM schreef:
vr 30 nov, 2018 17:07
Het muurtje en/of het toegangshek is ook prima voor een eerste droging.
Natte kleren ophangen aan het toegangshek van een begraafplaats? Van mij mag je, maar ik begrijp het wel als bewoners daarna kampeerders bij voorbaat wegjagen.
mobilette schreef:
vr 30 nov, 2018 11:32
dag,
we fietsen vanuit belgie (maaseik) naar koln ,de track heb ik al grotendeels klaar maar door het stadwald in koln(junkersdorf geeft de kaart allemaal paden aan ,mijn vraag is daar al iemand geweest,zijn deze van verharde ondergrond? wij logeren in de jugendherberge koln-riehl.
dit ter info.
Pak google.maps er even bij en zet fietsen aan, je kan dan zien of jouw route wel of niet over fietspaden (ook bospaden zijn vaak hard genoeg om over te fietsen is mijn ervaring) gaat of dat je de weg met ander verkeer moet delen. Daarnaast is is streetview in een groot deel van Keulen beschikbaar.
Als je nog een routeplanner zoekt is http://radservice.radroutenplaner.nrw.d ... ationType= deze misschien iets, je kan begin en eindpunt natuurlijk zelf aanpassen.