Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Merino wol - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Merino wol

Was altijd met Neutral fijne was - wolwas. Geen gaten in de shirts. In de vakantie als het nodig is gaan ze ook in de droogtrommel - koud.
Merinowol droogt zo snel dat ik droogtrommel niet snel nodig zou vinden denk ik. Laatst was ik doorweekt geraakt met een flinke golf water over me heen op een boot, graad of 9, een uur later was ik weer warm en nagenoeg droog.
Ik ben een hele grote fan van Icebreaker.
Heb een hele collectie: sokken, shirts met korte / lange mouw, windjack, hemd.

Tijdens onze fietsreis van een jaar droeg ik het eerste half jaar overdag altijd een icebreaker shirt.
Op zich fijn, want: het gaat niet stinken.
Ik vond er echter ook veel nadelen aan: als je er veel in zweet en in de zon bent, verkleurt het heel snel en vallen er gaten in. Ook vond ik de shirts (als ze gingen verkleuren) plakkeriger worden als ze nat waren (dus bij zweten). En als je het shirt wast (moet soms toch gebeuren), duurt het lang voor het droog is.

Nu gebruik ik mijn icebreaker shirts voor na het fietsen en als pyjama. Heerlijk om dan wol te dragen. Of als ik fiets in de kou en het shirt is niet mijn bovenste laag (dus onder een windjack draag ik wel een icebreaker shirt).
De sokken blijf ik gebruiken, want die slijten dus echt niet. En je kunt ze 2 weken aanhouden zonder dat ze stinken (ze worden wel hard!).
Op den duur vallen er inderdaad gaatjes in de wollen kleding. Mijn ervaring is dat het bij gaatjes blijft en dat de gaatjes niet groter worden.

Kortom: mijn ervaring:
*Bij het dragen in de zon (in combi met zweet) vallen er gaten in en deze worden groter. Shirt wordt dunner en valt op een gegeven moment uit elkaar.
*Bij het dragen als onderlaag of niet in de zon: er vallen gaten in maar deze worden niet groter. Je kunt het shirt blijven dragen (mits je je niet irriteert aan de gaatjes).
En je kunt ze 2 weken aanhouden zonder dat ze stinken
Ik weet eigenlijk niet of ik jou zo intiem wilde leren kennen ... :)
Mijn ervaring is dat het juist vrij snel droogt, zeker vgl katoen. In het begin lijkt het erg nat allemaal. Maar na een paar uur is het al droog genoeg om aan te trekken. Dit wel voor shirts. Sokken wil je wellicht droger bij aantrekken omdat die niet goed drogen in je schoenen.

Na een jaar nog geen last van gaten in mijn 200 (op weegschaal 235 gram) icebreaker. Gebruik voornamelijk in voorjaar/najaar/winter, in de zomer vind ik 'm te warm.
bast1aan schreef:
ma 14 jan, 2019 14:12
Mijn ervaring is dat het juist vrij snel droogt, zeker vgl katoen. In het begin lijkt het erg nat allemaal. Maar na een paar uur is het al droog genoeg om aan te trekken. Dit wel voor shirts. Sokken wil je wellicht droger bij aantrekken omdat die niet goed drogen in je schoenen.

Na een jaar nog geen last van gaten in mijn 200 (op weegschaal 235 gram) icebreaker. Gebruik voornamelijk in voorjaar/najaar/winter, in de zomer vind ik 'm te warm.
Die 200 staat voor het gewicht per vierkante meter, dus er is meer wol gebruikt.
Net begonnen aan een icebreaker shirt maar tot nu toe alleen maar lof. Droogt bijzonder snel, ruikt na 3 weken ploeteren (en zonder wassen) nog steeds niet en gaten heb ik nog niet kunnen ontdekken. Zit heerlijk, is binnen mum van tijd mijn favoriete shirt geworden.
Marco Meijerink schreef:
ma 14 jan, 2019 17:37
Net begonnen aan een icebreaker shirt maar tot nu toe alleen maar lof.
Bedoel je een onder shirt of een gewoon soort T-shirt dat er ook nog een beetje leuk uitziet?
Ik heb deze, dikte 200, maat L, 100% wol. Probleem is wel een beetje, zoals eigenlijk heel vaak met t-shirts, dat de verhoudingen voor mij niet echt goed zijn. Maat M past beter maar die is te kort.
_Peter_ schreef:
ma 14 jan, 2019 17:10
Die 200 staat voor het gewicht per vierkante meter, dus er is meer wol gebruikt.
Ah ja, dat dacht ik al :) Dan is 150 van Marco geschikter voor in de zomer.