Additionally, paste this code immediately after the opening tag: buitenband plaatsen - Forum Wereldfietser

buitenband plaatsen

Een beginnersvraag maar het gebeurt met te vaak dat het niet goed lukt.

Een buitenband die niet goed in de velg zit. Ik probeer vervolgens met wat sop zodat de wang van de band wat beter zou kunnen glijden. Ik laat de band weer leeg lopen, trek de wang wat omhoog, maar eigenlijk lukt het zelden om een band 100% goed in de velg te krijgen en het kost sowieso veel tijd. volgens mij moeten daar toch handige trucjes voor zijn, maar die wil ik dan wel graag weten. Wat zie ik over het hoofd?
Wat ik meestal doe, is de band harder op pompen dan schiet ie vanzelf goed. Soms moet ie daarvoor erg hard worden opgepompt.
Voordat je het te lage deel omhoog trekt kun je ook de te hoge delen omlaag duwen; what goes up must come down is hier niet de goede uitdrukking maar zit in de buurt of zo :?
Ik zou adviseren om een band niet veel harder dan de op de zijkant vermelde max op te pompen zonder oordopjes of kap op je oren.
luchtfietser,

Er zijn verschillende zaken die je in de weg kunnen zitten.

Een ouderwetse velg heeft bijv. een gladde/ronde rand, en geen "haak" randje.
Met een ouderwetse velg komt het neer op krachtige handen en het op z'n plek kneden van de band.
Soms wil het gewoon niet, soms ligt het ook aan de band.

Dan de band-velg-combinatie: Sommige banden zijn gewoon wat strakker als andere: een erg stak passende band is gewoon heel lastig (en een te ruim passende band is nog lastiger, zeker met een gladde/ronde velgrand velg).

Dan is er de binnenband: een te grote binnenband is heel lastig, een te kleine raakt heel veel sneller lek.
Dus een goed passende binnenband. Met net zoveel lucht dat de band rond is moet ie goed in de buitenband passen.

Genoeg talkpoeder, da's ook een dingetje. Met genoeg talkpoeder glijdt alles prettiger, en bovenal wil de binnenband dan gewoon glad in niet gedraaid in de buitenband in plaats van zich klem te zetten, tegen te werken etc,

Leg dan eerst de band met één hieldraad om de velg, kijk even of alles goed wil passen. Twijfel je ernstig, kijk dan ook nog even met de andere hieldraad. Leg dan de binnenband in de buitenband, net zoveel lucht in de binnenband dat die band net "vorm" heeft, meer lucht is alleen maar lastig. Die binnenband moet gewoon lekker passen en goed glad liggen. Dan effe sjekke, 't is eigenlijk best handig als je de buitenband altijd op dezelfde manier tov het ventiel om de velg legt (mijn Schwalbes leg ik met het merkje zo dat dat aan beide kanten gelijk bij het ventiel uitkomt). Het lijkt onnodige precisie, maar je hoeft maar één keer een klein "onvindbaar" stekelprikje te hebben en je bent blij dat je precies kan uitmeten waar het moet zitten.
De binnenband laat je dan nog iets leeglopen, en daarna wip je het ventiel door het gat ... let op ringetje(s) alleen heel los op het ventiel.
Daarna leg je de tweede hiel over de velgrand. Er is veel voor te zeggen om tegenover het ventiel te beginnen en in twee richtingen te werken. Kom je dan nabij het ventiel dan heb je twee kansen: je kneed de band zo over de velgrand of dat wil niet. In het laatste geval laat je nog meer lucht uit de binnenband, duwt nog eens het ventiel (bijna) naar binnen en je probeert het weer. en als het eruitziet dat het nooit wat wordt dan leg je de buitenband extra diep in de velg, je begint weer tegenover het ventiel en je werkt weer twee kanten op. Met wat geluk gaat het dan vanzelf, of met wat moeite ... of met gepast of ongepast geweld.

Daarna snel even een beetje oppompen en daarbij weer het ventiel even naar binnen drukken. Je wilt nl dat de band niet door het rondje stug rubber rond het ventiel in de weg gezeten wordt. Voor de zekerheid met een beetje lucht even rondom de band inknijpen, zijdelings, dus kort boven de velg-rand, sommige banden hebben het nodig om even geholpen te worden met het goed "zitten" ... andere banden zijn braaf, die zitten direct volgens het boekje. En dan verder goed oppompen en even rondom checken of de strepen, randjes of andere markeringen die parallel aan de hiel zitten nu parallel aan de velgrand zitten (let op, het loopvlak is een slechtere richtlijn, loopvlakken kunnen iets slingeren en/of asymmetrisch zitten). Het wiel eventueel nog even rondom laten stuiteren. En dan het wiel monteren (afhankelijk van de fiets moet je dan nog weer wat lucht aflaten ... doe dat dan zuinig en pomp de band weer vlot op als je te maken hebt met een eigenwijze band).

Een boel handelingen, en een heleboel kan je achterwege laten, alles wat vanzelf op z'n (goede) plek komt hoeft niet verder gekneed en gemasseerd.

En zoals gezegd: sommige banden willen gewoon niet lekker op de velg. Ikzelf ben nu heel bij met de Schwalbe Marathon Plus Tour, die willen zich bijna vanzelf om de velg leggen. Eerder had ik andere merken/banden en het was bij dezelfde velgen soms toch een klus. En het bleek dat er zelfs een miniem verschil was in de velgen, dwz voorwielen en achterwielen verschilden ... denkelijk door een bescheiden verschil in wat de spaken met de velg deden.

O ja, het helpt als je sterke vingers hebt (ik ben niet zo'n atletisch type, en ook niet van de gemeen knijpende hand-shake maar kan wel relatief zware lasten tillen met het uiteinde van mijn vingers), dat helpt bij het in de velg kneden van een tegenwerkende band.

Groeten BSM
Leon schreef:
za 22 dec, 2018 23:01
Voordat je het te lage deel omhoog trekt kun je ook de te hoge delen omlaag duwen; what goes up must come down is hier niet de goede uitdrukking maar zit in de buurt of zo :?
Ik zou adviseren om een band niet veel harder dan de op de zijkant vermelde max op te pompen zonder oordopjes of kap op je oren.
 
Zo stationair kan de band best wat extra hebben ... maar als je tot gevaarlijke waarden gaat, dan is een (veiligheids)bril ook een aanrander.
Erg hard oppompen kan ook maken dat je versneld op het feit wordt gedrukt dat je velg aan vervanging toe is.

BSM

PS Mijn bewerkelijke kneed en masseer routine (die ik gewoonlijk ruim bekort) zorgt ervoor dat de bergen en dalen in de band al zoveel mogelijk geëgaliseerd zijn, dus et wat geluk de band verder probleemloos "zit".
En zit de band wat langer goed, dan wil ie gewoonlijk ook graag weer terug goed zitten.
- welke band en velg heb je? (van velgen weet ik het niet, maar van sommige banden is bekend dat ze moeilijk goed om te leggen zijn. en bijvoorbeeld de Vittoria Randonneur is een erg makkelijk goed om te leggen band)
- een mogelijkheid is een bandentang te gebruiken en zo de band te 'zetten' (dit werd me laatst ook bij Bike4Travel geadviseerd bij een moeilijk te plaatsen buitenband), bijvoorbeeld deze: https://www.internet-bikes.com/12778-cy ... L8xPD_BwE#. misschien is het iets voor onder de kerstboom :D
succes! hoogframe
Als alle banden moeilijk gaan is het mss ook de moeite om naar de velg te kijken. Ik ken gevallen bij net te krap geproduceerde velgen waarbij banden omleggen erg lastig was.
Let ook op de omgeving van het ventiel. Daar wil de buitenband soms niet makkelijk in de velgen vallen. Als je toch met banden bezig bent, heb je de dunne ronde moer rond het ventiel nog niet aangebracht (voor vastdraaien op de velg). De band half hard oppompen en duw het ventiel door de velg omlaag, totdat de buitenband vanzelf in de velg springt.
Martin E. van Doornik schreef:
zo 23 dec, 2018 15:16
Let ook op de omgeving van het ventiel. Daar wil de buitenband soms niet makkelijk in de velgen vallen. Als je toch met banden bezig bent, heb je de dunne ronde moer rond het ventiel nog niet aangebracht (voor vastdraaien op de velg). De band half hard oppompen en duw het ventiel door de velg omlaag, totdat de buitenband vanzelf in de velg springt.
 
Precies, zoals ik in mijn lange verhaal hierboven uiteenzette.

BSM
Ik heb ondertussen ook gezien dat het velglint neit goed meer was. die zat deels wat opzij, misschien zorgt dat ook voor problemen. De binnenbanden ga ik vervangen of extra talkpoeder aanbrengen. Dat zou best nog wel is kunnen schelen.

Zo'n tang is wel handig voor thuis, voor onderweg niet.

velg sputnik en schwalbe supreme band.

morgen weer een dag.

bedankt!
beste lezer,

kan iemand mij vertellen wat een binnenband een speciale 'trekking' binnenband maakt?

https://www.rosebikes.nl/schwalbe-dv-17 ... and-873260
28/47-622 / 700 x 28-45 C mijn buitenbanden zijn 700-35, zie ik goed dat deze binnenband dan wel geschikt is?

De binnenbanden met anti lek lijken mij een fabeltje. Beter gewoon een goed lek dat geplakt kan worden in plaats van een gaatje dat langzaam leeg loopt lijkt mij.
luchtfietser schreef:
ma 24 dec, 2018 07:44
kan iemand mij vertellen wat een binnenband een speciale 'trekking' binnenband maakt?
De marketingafdeling.

Schijnbaar zijn er toch voldoende mensen die positieve associaties hebben met het woord.

Bij Schwalbe zelf worden verschillende types binnenbanden genoemd. Als je op die pagina op de Zoek knop druk en in de lijst naar 10429311 zoekt is het gewoon een standaard binnenband.
daulagari schreef:
ma 24 dec, 2018 09:34
luchtfietser schreef:
ma 24 dec, 2018 07:44
kan iemand mij vertellen wat een binnenband een speciale 'trekking' binnenband maakt?
De marketingafdeling.

Schijnbaar zijn er toch voldoende mensen die positieve associaties hebben met het woord.

Bij Schwalbe zelf worden verschillende types binnenbanden genoemd. Als je op die pagina op de Zoek knop druk en in de lijst naar 10429311 zoekt is het gewoon een standaard binnenband.
 
Een goede binnenband (voor welk gebruik dan ook) is een goed passende binnenband, eentje die niet in de een of andere richting extra moet uitrekken. De band moet ook niet te ruim zijn want dan krijg je 'm niet mooi glad op z'n plek (en dan heb je steeds ruzie met het "binnenboord" houden tijdens het om de velg leggen van de buitenband.

Groeten BSM

PS Voor mij is een goede buitenband ook eentje met een auto-ventiel, maar daarover zijn de meningen verdeeld.
daulagari schreef:
ma 24 dec, 2018 09:34
Bij Schwalbe zelf worden verschillende types binnenbanden genoemd. Als je op die pagina op de Zoek knop druk en in de lijst naar 10429311 zoekt is het gewoon een standaard binnenband.
Ik heb me altijd geërgerd aan die pagina van Schwalbe. Er staat:
Het binnenband groepensysteem helpt je om de binnenband te vinden die bij je band passen.
... en vervolgens is er helemaal nergens iets te vinden wat je helpt.
Het is waarschijnlijk het gevolg van vakblindheid (ik verzin dit woord even. Is er een beter woord voor?), het verschijnsel dat mensen in het vak de meest essentiële dingen NIET uitleggen omdat ze dat zo vanzelfsprekend vinden dat ze het niet meer zien.

De essentie van een binnenbandkeuze is namelijk dat je vijf keuzes moet maken die allemaal in de band zitten:
* wieldiameter: 559, 622...
* banddikte: 37, 47, 55 ...
* type ventiel: auto, dunlop, "frans" ...
* lengte van het ventiel
* dikte en eventueel soort van het materiaal waarvan de band gemaakt is.

Ik heb me daar ook wel eens op verkeken en met een te kort ventiel gezeten.

Het is niet vanwege de taalfout in de zin.
Een Schwalbe-band kan alleen onplatbaar zijn door het extra dikke loopvlak, waar geen klein glasscherfje of punaise er doorheen kan. Maar niet bestand tegen een klap op een steentje tijdens een helling afdalen. Dan wordt de binnenband met kracht tegen de velg aan lek gemaakt. Dit overkwam mij in Ierland. Gelukkig had ik een reserve-binnenband bij me, want door de luchtknal was de scheur te groot om te plakken. Puur verkooppraatje van Schwalbe.... Onderstaande foto heb ik in Babberich genomen (13 oktober 2017)

Afbeelding
Dit is geen verkooppraatje maar reclame voor de nieuwe, met schuim gevulde banden van Schwalbe, die alleen door geselecteerde dealers kunnen geïnstalleerd worden.
Martin E. van Doornik schreef:
ma 24 dec, 2018 10:59
Maar niet bestand tegen een klap op een steentje tijdens een helling afdalen. Dan wordt de binnenband met kracht tegen de velg aan lek gemaakt.
Als je dat overkomt met iets wat je een steentje noemt was de band volgens mij toch veel te zacht opgepompt, anders zou ik hier in Zuid-Limburg onmogelijk een leuk rondje onverhard kunnen fietsen, het wemelt hier van de steentjes en grote stenen.
luchtfietser schreef:
ma 24 dec, 2018 07:44
De binnenbanden met anti lek lijken mij een fabeltje. Beter gewoon een goed lek dat geplakt kan worden in plaats van een gaatje dat langzaam leeg loopt lijkt mij.
Nee, dat is geen fabeltje! Binnenbanden die gevuld zijn met een latex vloeistof, zoals de Joe's No-Flat, kunnen snel kleine gaatjes volledig afdichten. Dat is erg prettig op routes waar je veel scherpe doornen ('goathead thorns') hebt, zoals op stukken van de Great Divide MTB route in New Mexico. Ik heb daar eens op één dag vijf lekke banden gehad en mijn fietsmaat twee. In de VS heb je ook een hogere kans op een lekke band op de 'shoulders' van de oude interstates, waar veel scherpe staaldraadjes van kapotgereden vrachtwagenbanden liggen. Voor dat soort prikgaatjes werkt deze afdichting heel goed.

Dat het werkt merk je onderweg niet want de band verliest nauwelijks druk, maar je kunt het achteraf vaststellen als je zo'n binnenband uit de buitenband haalt. Hij plakt dan op enkele plaatsen tegen de buitenband met een lijmspotje.

Er zit, naast de prijs, nog een nadeel aan: de binnenband is ongeveer 150 gram zwaarder dan een gewone binnenband.
math schreef:
ma 24 dec, 2018 14:28
Er zit, naast de prijs, nog een nadeel aan: de binnenband is ongeveer 150 gram zwaarder dan een gewone binnenband.
Er is nog een nadeel, als het gaatje niet meer gedicht kan worden door de vloeistof (omdat het gat te groot is) is de band ook niet meer op de ouderwetse manier te plakken, of is dat inmiddels ook achterhaald door de techniek?
luchtfietser schreef:
za 22 dec, 2018 22:20
... eigenlijk lukt het zelden om een band 100% goed in de velg te krijgen en het kost sowieso veel tijd. volgens mij moeten daar toch handige trucjes voor zijn, maar die wil ik dan wel graag weten. Wat zie ik over het hoofd?
Als een band ondanks veel moeite niet recht op de velg komt, is een scheefliggend velglint meestal de oorzaak, zoals je hier en hier en hier kunt nalezen.
Begin dus met een controle op het velglint, als je een nieuwe buitenband gaat opleggen.

Afbeelding

Nadat je gecontroleerd hebt dat de binnenband niet klem zit tussen de velg en de buitenband, kun je mijns inziens het beste meteen beginnen met pompen. Ik vind het trekken en masseren van de buitenband met je vingers totaal overbodig. De knijp- en trekkracht die je met je vingers kunt opbrengen is gering in vergelijking met wat je door pompen bereikt.

De meeste mensen zullen hun fiets, van ongeveer 10 kg, niet door knijpen en trekken aan de band kunnen optillen. Dat betekent dat je vingerknijpkracht minder dan 100 Newton is. Een overdruk van 1 bar betekent een kracht van 10 Newton per vierkante centimeter. Een band van 35 mm breed heeft een naar buiten gericht oppervlak van ongeveer 5 cm^2 per centimeter in de omtrek. Met een druk van 4 bar zet je dus 4*5*10=200 N kracht van binnenuit per centimeter band! Dat is een veelvoud van wat je met je vingers kunt.

Als je band bij de maximumdruk nog niet recht op de velg zit, is het beste recept om de band leeg te laten lopen en de zijkanten van de band en van de velg met wat zeepsop nat te maken. Dan glijdt hij gemakkelijker op zijn plaats.