Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Corsica, een drieluik - Forum Wereldfietser

Corsica, een drieluik

Corsica drieluik – deel 1

Beste lezers van dit forum,

In deze tijd denken veel mensen weer na over hun zomervakantie. Daarom start ik een drieluik over Corsica om je te informeren over dit mooie eiland. In deel 1 een algemeen deel, deel 2 gaat vooral over vervoer en deel 3 over het verblijf op ….

Algemeen.
Corsica is een Frans eiland ten noorden van het Italiaanse eiland Sardinië. Het is een bijzonder aantrekkelijk eiland en velen hebben hun hart aan dit eiland van de schoonheid verpand. Niet voor niets wordt Corsica Ile de Beauté genoemd. Hoewel elke beschrijving gepoogd is te mislukken in vergelijking met de echte schoonheid toch een poging.

De natuurlijke schoonheden van Corsica zijn vooral terug te vinden in de diversiteit. Men noemt Corsica ook weleens “Frankrijk in het klein”. Bezoek in plaats van de krijtrotsen van Normandië eens die van Bonifacio in het uiterste zuiden van Corsica; al waar je staande op de citadel ook nog eens een prachtig overzicht hebt over de kleinere eilandjes en de kustlijn van Sardinië. Of de rode rotspartijen en gebergte van de Provence en Luberon, ook die vinden we terug in omgeving van o.a. Porto alwaar het UNESCO wereldnatuurreservaat Scandola ligt. Werkelijk adembenemend mooi. En zo kan ik doorgaan: het alpenachtige gebergte dat we terug kunnen vinden in het hart van Corsica, maar ook de prachtige stranden die dan weer aan de Riviëra doen denken aan de oostkust vooral rond Porto Vecchio en de Biaritz achtige zee weer juist aan de golf van Valinco…. Een zee waar dolfijnen zwemmen en als het meezit je op een boottocht de walvissen kunt treffen.

Alle adventure-achtige sporten kunnen worden beoefend op dit eiland. De zee, die dan weer geheel vlak voor waterskiën geschikt is en dan weer woest voor kitesurfen. De onderwaterpracht van de Middellandse zee die tijdens het snorkelen en duiken is te zien, kun je afwisselen met bezoekjes aan de kloven en dalen met de snelstromende beken die geschikt zijn voor canyoning en raften of de steile wanden voor het klimmen en abseilen. Immers zee en gebergte liggen slechts hooguit een 10-tal km uit elkaar.

Als er dan wordt gevraagd waar je het beste naar toe kunt gaan, dan staan sommige mensen direct met hun antwoord klaar… daarheen, of daar… ik weet het dan gewoon niet…. Het is overal mooi… de citadellen van Corte, Ajaccio (=hoofdstad) Bonifacio en Calvi, het prachtige achterland van Balagne, de bergstadjes Vizavone en Zonza….. het geschiedkundige Filitosa, de vele watervallen, Genuese torens en bruggen , de westkust of de oostkust….

Ja, de oostkust of de westkust die verschillen nogal van elkaar. De oostkust is wat vlakker, kent een lange weg van Noord(Bastia) – Zuid (Bonifacio), die maximaal 5 km uit de kust loopt. Deze weg is vlot te berijden, zodat je snel naar de stranden van Porto Vecchio kunt rijden of de kastanje achtige bossen rond San Nicolao. Of naar de watervallen die op een paar km afstand landinwaarts van deze N198 te vinden zijn.
Dit in tegenstelling tot de westkust waar elke weg hemelsbreed veel korter is dan de werkelijkheid met al zijn bochtjes en vergezichten. Weggetjes die met name voor campers en grotere caravans nog wel eens voor halsbrekende toeren zorgen. En kun je aardig met de motor sturen, dan zijn dit ook wel prachtige wegen voor de ervaren motorrijders. En dat zelfde geldt natuurlijk voor fietsers….. zonder conditie hoef je je fiets niet mee te nemen naar Corsica. Graag noem ik de GR20 nog even: de Grand Randonee 20, de mooiste onder de lange afstandwandelingen, die je zonder gedegen voorbereiding echt niet kunt lopen, maar met de juiste expertise de mooiste schijnt te zijn. Overigens zijn er meerdere lange afstands wandelingen!

Wil je meer algemene informatie, dan kan ik je deze websites aan bevelen:
http://www.landenweb.com/corsica en http://www.hurktoilet.nl/corsica.htm
over mijn ervaringen kun je verder nog hier lezen:
http://www.corsica-info.nl/ervaringen/ervaringen.htm

Volgende keer meer, dan deel twee over vervoer op en naar Corsica.

Met vriendelijke groet
Wilbert Geers
Wilbert,
Als ik op Google zoek op [wilbert corsica] vindt ik 548 hits die vrijwel allemaal gaan over jouw corsicapromotie op alle mogelijke sites.
Hier kom je om een stukje schijven waar het woord fiets pas op het laatst en terloops langskomt.
Dus ga alsjeblieft weg met je spam :twisted:
Leon

Als Leon namens jullie allemaal schrijft... dan plaats ik deel 2 niet. Als iemand geintresseerd is laat het weten, dan plaats ik het wel. Bij 99% van die hits vinden ze het namelijk geen spam!

Wilbert

Wilbert,

Wellicht dat je je informatie kan toespitsen voor de "wereldfietsers", want dat zie ik zo direct ook niet (ik geef Leon dan gelijk).
Het is niet de bedoeling dat jan en allemaal zijn of haar willekeurige favoriete reisbestemming hier gaat promoten, zeker niet als het niets met fietsen te maken heeft.

Een ieder die meer interesse heeft, zou jou een PB kunnen sturen anders kun je het hier beter bij laten.

Ellen