Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ombouw Gazelle Champion Mondial A-frame - Forum Wereldfietser

Ombouw Gazelle Champion Mondial A-frame

Ik heb zo juist een Gazelle Champion Mondial op marktplaats gekocht. Hij heeft een A-frame, spatborden en recht stuur en ik wil hem ombouwen tot sportievere fiets (racestuur). Er zitten middenoptrekremmen op die nog met een moer zijn bevestigd (dus niet met inbus). Mijn vraag is:
* zijn deze remmen te verbeteren met een modernere rem en zo ja
* welke remmen zijn geschikt wat betreft montage (moer ipv inbus) en maat (het A-frame heeft langere remhoeven nodig)?
beste swdink,
ik denk/roep: Tektro R559 met lange remhoeven.
Goe-gle eens op deze remmen en bekijk vooral ook fietsen waar ze op zijn toegepast.
er zijn zelfs mensen die met deze remmen 28inch wielen in een 26 inch frame combineren :D
ik hoop dat we je project hier kunnen volgen.

en ik lees nu pas goed: je noemt 'inbus'... uhhh... eerst maar eens goe-gle-en...

groet, hoogframe
Midden optrekremmen? Bedoel je niet zijoptrek?

Oude remhoeven uit de Gazelle CM-tijd zijn gewoon te vervangen door moderne equivalenten. De A-frame CM's hadden meestal remhoeven die men nu "deep drop" noemt, tot 57mm, en wat vroeger "standaard drop" was.
Goede huidige 57mm remhoeven zijn bijvoorbeeld Shimano R650's.
Er zitten of van dit soort remmen op:
https://singlespeedparts.nl/dia-compe-d ... e-sil.html
De voorrem zit met een bout door de vorkkroon vast en bij het balhoofd zit een kabelhanger.
Of:
Zoals op b.v. de Champion Mondial van Frank van Rijn:
Er zitten cantilever nokken op voor- en achtervork.

Mijn vraag zou zijn: cantilevernokken of niet?
Is het een originele kant en klare Gazelle Champion tourfiets, met zelfs een lamphaak op de voorvork en zo'n lompe bagagedrager bevestingsplaat, of een echte Champion Mondial randonneur cantilever frame?
Nee, het zijn echte middenoptrekremmen, zoals bv. de oude Mafacs met zo'n kabeltje overdwars (ik heb de fiets nog niet in huis dus weet niet precies welke remmen het betreft) maar zonder cantlevernokken. Ik denk dat het een toerversie is, dus met grote achterplaat in de staande vork en een aangelaste lamphouder.
Ik weet niet hoe ik een foto op dit forum moet plaatsen, dat zou een hoop verduidelijken.
Foto's plaatsen is heel makkelijk!
Screenshot_20181231-095724-01.jpeg
Screenshot_20181231-095724-01.jpeg (15.77 KiB) 3803 keer bekeken
Met foto dan:
remmen.JPG
Kijk eens bij M-Gineering onder het kopje "remmen". http://www.m-gineering.nl/shop.htm
DaVinci schreef:
ma 31 dec, 2018 11:41
Kijk eens bij M-Gineering onder het kopje "remmen". http://www.m-gineering.nl/shop.htm
Ik denk dat de prijzen die bij deze juwelen vermeld zijn nu wel de vraag rechtvaardigen wat het doel en budget van het project is.

Als het alleen gaat om bruikbaarheid zijn nieuwe buiten- en binnenkabels, inclusief een iets moderner dingetje (hoe heet dat?) waar de kabel splitst in links en rechts en effectievere remblokjes misschien al voldoende. Gezien het verzet zal de fiets niet gebruikt gaan worden voor steile cols.
Wel een bijzondere fiets, zo zie je ze niet vaak voorbij komen.

Is het niet een idee om deze oude remmen gewoon te gebruiken met nieuwe (betere) remblokjes?
De alternatieven zijn idd prijzig.
Prachtige zilveren schicht.

OK. Met moer en geen inbus bedoel je dat de centrale bout van de remmen helemaal door de vorkkroon/achtermannetje gaat. Bij moderne racefietsen worden ze in zo'n microfusion framedeel met een verzonken inbus vastgezet.
Ik zie op de remhoeven ouderwetse cantilever remblokjes zonder schroefdraad. Ik vind dat altijd klote afstellen. Als de remhoeven parallel aan de velg lopen wordt het een stuk gemakkelijker stellen met schroefdraad remblokjes.
Ik zou eerst eens een km of 250 met de huidige configuratie gaan fietsen. Kan je mijmeren over wat je verder nog allemaal wil aanpassen. Met zo'n recht stuur je afvragen hoe lang/hoog de stuurpen moet worden als je met je handen naast de stuurpen op je racestuur zit, hoever je vervolgens naar je raceremmen wil grijpen (de reach), hoe breed je het stuur wil hebben, ergonomische greep in de drop?
Pedalen? Misschien voor schakel/remgrepen kiezen? O, nee, dat kan niet met een 6 speed cassette.
Nou ja gewoon eerst de fiets aanvoelen. kan je met losse handjes fietsen? Wielen er uit en in de hand rondspinnen, luisteren of de naven mooi lopen.
Als je er voor kiest het eerst nog even aan te zien wil ik je wel gratis een paar 300 km oude Koolstop dual compound cantilever remblokjes (zonder schroefdraad) opsturen. Overgehouden van een verandering in plannen en te lui om ze op Marktplaats te zetten. Als je die achter monteert en de oude kabels smeert trek je een rubberstreep op het asfalt. Zelfs met speling in de remmen.
Persoonlijk zou ik het ook wel een uitdaging vinden om met die oude, tijdcorrecte remmen te fietsen.

Op http://www.gazellechampionmondial.nl (de site doet het vaak niet) kun je met framenummer het bouwjaar zoeken. Er staan ook de originele brochures op.

Hier nog een stukje over de wonderlijke wereld van de Champion Mondial en het husselen van namen en onderdelen door Gazelle. https://www.fixiemag.com/classics/fixie ... s-gazelle/

Ik zag dat Mafac center-pulls nog wel wat waard zijn. Misschien is ruilen tegen een stel side-pulls ter zijnertijd ook een optie? Heb zelf b.v. o.a. oude racefietspedalen met toeclips bij de Waalsepijl in Arnhem geruild tegen een racestuur dat ik al een jaar op Marktplaats zocht. En hij had nog een ongeopende zak met 100 Campognolo onderbuis kabelstoppers, daar zocht ik er ook 2 van.

Succes met het naar je zin krijgen van de fiets!
Precies, zoek gewoon een passend moderner type remblokje.
In de limiet moet je even wat fröbelwerk doen.

Dit type remmen was overigens ± eind 70-er jaren "in de mode".
Mijn eerste Bridgestone had een vergelijkbaar rem-type vóór.

Groeten BSM
Koolstop maakt nieuwe remblokjes voor deze Mafac Racers
Afbeelding

Met een beetje zorgvuldigheid bij de afstelling remmen ze bijna evengoed als moderne dual pivots.
cyclos schreef:
ma 31 dec, 2018 13:43
Misschien voor schakel/remgrepen kiezen? O, nee, dat kan niet met een 6 speed cassette.
Nou ja gewoon eerst de fiets aanvoelen. kan je met losse handjes fietsen? Wielen er uit en in de hand rondspinnen, luisteren of de naven mooi lopen.
Uitbuigen van de achtervork kan ook nog; dan kan er een (nieuwe) wiel in met 10 of 11 speed en bijbehorende rem/schakelgrepen. Of de 6 pignon vervangen door een 7 pignon, dat past ook meestal.

Naven meteen even smeren en afstellen, is vaak nooit iets aan gedaan door de vorige eigenaar. Erg leuk werkje om zelf te doen.
Was het maar waar: beslist geen Champion Mondial A-frame! gewoon een door de weekse Gazelle sportfiets.
Dit is de echte (zelfs met tubes):

Bijlagen

sjefke schreef:
ma 31 dec, 2018 16:53
Was het maar waar: beslist geen Champion Mondial A-frame! gewoon een door de weekse Gazelle sportfiets.
Dan is het helemaal gerechtvaardigd om te vragen wat de bedoeling is voordat we nog iets als tip intikken.
Wat moet het worden?
* een helemaal originele Gazelle voor op concours of op zou-bijna-kunnen-op-concours?
* een fijne fiets voor snelle rondjes om de kerk?
* een fiets voor rondjes om de kerk als de zondagse fiets niet naar buiten mag vanwege slecht weer?
* een fiets voor naar het werk, behalve als er sneeuw en pekel ligt?
* een fiets voor naar het werk, maar alleen als er sneeuw en pekel ligt?
* een fiets voor op het station?
* een fiets omdat je een fiets nodig hebt en in totaal maar 40 euro beschikbaar?
* etc.
* etc.
Het is wel degelijk een CM maar dan in de semi race versie, die heeft eenzelfde frame maar aangelaste dingen voor dynamo en standaard en een ander achtermannetje voor de rem. Kijk maar eens in folders uit die tijd. Alles met Reynolds 531 buis.
Ik heb nog een stel Campa Chorus wielen die ik erin ga zetten (9, 10 of 11 speed) en een merkloos compact crackstel dat waarschijnlijk ook op de ongetwijfeld vierkante bracketas pas. Kan de derailleur (ik geloof een Suntour VX) dat aan?
Ik heb ook gedacht om Campa schakel/remgrepen met bijbehorende achterderailleur te monteren, maar ik ga er eerst maar eens zo mee rijden en dan zien we wel of de remmen en het schakelen me bevallen.

Doel is een lichte fiets waarmee ik in heel Zuid Limburg (waar ik woon) naar mijn "werk" ga fietsen, ik help mensen met hun PC problemen als ambassadeur van Seniorweb. Verder doe ik ongeveer alles op de fiets. Ik doe dat nu op een Idworx trekking fiets maar dat fietst toch niet echt lekker, niet als een racefiets die ik overigens ook heb. Als het goed bevalt zal ik er ook wel lange tochten met lichte bepakking op gaan maken zoals een weekje van hotel naar hotel. De zomerse fietsvakanties met zware bepakking blijven dan voor de Idworx.
swdick schreef:
ma 31 dec, 2018 19:52
Kan de derailleur (ik geloof een Suntour VX) dat aan?
"swdick",

Als er een oude Suntour VX op zit (een derailleur die vrijwel gelijk is aan de Suntour Seven) dan heb je een heel goede derailleur, dwz eentje die in zijn tijd tot de meest duurzame derailleurs hoorde.
Hoeveel speed je er maximaal mee kan schakelen weet ik niet, ik weet wel dat ie afhankelijk van de versie moeiteloos 6 en 7 speed schakelt (en dat is al opvallend want in zijn tijd was 5 speed de norm).
Een Suntour VX kan ook probleemloos grotere tandwielen schakelen, maar wat ie precies aan kan hangt van de versie af (zie ook Suntour VX).
De Suntour Seven en later de Suntour VX derailleurs waren de standaard derailleur op de Bridgestones (de fietsen waar ik zo verzot op ben).

NB   Suntour was de uitvinder van het "slant parallelogram"

Groeten BSM
swdick schreef:
ma 31 dec, 2018 19:52
Het is wel degelijk een CM maar dan in de semi race versie, die heeft eenzelfde frame maar aangelaste dingen voor dynamo en standaard en een ander achtermannetje voor de rem. Kijk maar eens in folders uit die tijd. Alles met Reynolds 531 buis.
Schaam je!, een straatfiets: @swdick: een betweter of gewoon een fantast.