Additionally, paste this code immediately after the opening tag: orienteren op speed pedelac - Forum Wereldfietser

orienteren op speed pedelac

Hoi!
Na 15 jaar met auto naar werk te gaan, ben ik er klaar mee. Vanwege files en parkeerproblemen maar vooral omdat ik weer actiever wil zijn.
Ik ga me oriënteren op een speed pedelac omdat mijn reisafstand, enkel 45 km bedraagt. Echter, ik heb echt 0 ervaring hiermee en kan alle hulp gebruiken. Ik snap dat de max snelheid 45 is maar wat voor snelheid zou ik op moeten rekenen gemiddeld (veel buitenwegen, stukje stad in Nijmegen). Welke dingen voor aanschaf zijn Echt heel belangrijk? Ik heb heel veel zin om fris en fit op werk en thuis aan te komen en met plezier de vele km te gaan fietsen (3-4x per week) maar wil niet een dure aanschaf doen en na 1 maand spijt hebben

Hulp naar goede sites, winkels of eigen ervaringen zijn welkom
Enkel de duurdere SP's maken een kruissnelheid van tegen de 45 km/uur mogelijk. Goedkopere modellen stoppen al eerder met ondersteunen en dan is 45 km/uur volhouden niet realistisch. (De kruissnelheden die de meeste mensen met een gemiddelde SP halen liggen meestal tussen de 30 en 40 km/uur.)

Verschil tussen kruissnelheid en gemiddelde snelheid wordt sterk bepaald door het aantal verkeerslichten, scherpe bochten en locaties waar men niet verantwoord 45 km/uur kan fietsen. Reken (ook met een goede SP, als men stevig mee trapt en op de meeste locaties goed kan doorfietsen) niet op een gemiddelde snelheid van meer dan 40 km/uur en vaak zal het eerder richting 35 km/uur gaan.

Als je geen ervaring hebt met erg snel fietsen of met het rijden met een scooter of motor is het raadzaam jezelf te laten wennen aan die snelheden. +'40 km/uur rijden op een tweewieler of 35 km/uur maakt echt een wereld van verschil. Wees je er ook bewust van dat het voor de medeweggebruikers ook een wereld van verschil maakt.

Renaat
Advies over het vervangen van de auto door een speedpedelec voor woon-werkverkeer.
Hoe komt deze vraag hier terecht? Bestaan er geen fora die hierop specifiek gericht zijn?
Speed-pedelec groep der lage landen, op Facebook, of stromerforum.nl, waar ook over andere SP’ s wordt gesproken. Prima forum (en ik heb een Bulls).
Ik vind ook dat dit nit een onderwerp is om hier uitgebreid op in te gaan. Gaat niet over reizen, maar over ww-verkeer, andere tak van sport.
[bedankt voor de moeite, ik ga wel elders zoeken]

Hoi!
Na 15 jaar met auto naar werk te gaan, ben ik er klaar mee. Vanwege files en parkeerproblemen maar vooral omdat ik weer actiever wil zijn.
Ik ga me oriënteren op een speed pedelac omdat mijn reisafstand, enkel 45 km bedraagt. Echter, ik heb echt 0 ervaring hiermee en kan alle hulp gebruiken. Ik snap dat de max snelheid 45 is maar wat voor snelheid zou ik op moeten rekenen gemiddeld (veel buitenwegen, stukje stad in Nijmegen). Welke dingen voor aanschaf zijn Echt heel belangrijk? Ik heb heel veel zin om fris en fit op werk en thuis aan te komen en met plezier de vele km te gaan fietsen (3-4x per week) maar wil niet een dure aanschaf doen en na 1 maand spijt hebben

Hulp naar goede sites, winkels of eigen ervaringen zijn welkom
[/quote]
Hanneke80 schreef:
di 08 jan, 2019 19:24
[bedankt voor de moeite, ik ga wel elders zoeken]

Hoi!
Na 15 jaar met auto naar werk te gaan, ben ik er klaar mee. Vanwege files en parkeerproblemen maar vooral omdat ik weer actiever wil zijn.
Ik ga me oriënteren op een speed pedelac omdat mijn reisafstand, enkel 45 km bedraagt. Echter, ik heb echt 0 ervaring hiermee en kan alle hulp gebruiken. Ik snap dat de max snelheid 45 is maar wat voor snelheid zou ik op moeten rekenen gemiddeld (veel buitenwegen, stukje stad in Nijmegen). Welke dingen voor aanschaf zijn Echt heel belangrijk? Ik heb heel veel zin om fris en fit op werk en thuis aan te komen en met plezier de vele km te gaan fietsen (3-4x per week) maar wil niet een dure aanschaf doen en na 1 maand spijt hebben

Hulp naar goede sites, winkels of eigen ervaringen zijn welkom
[/quote]
Hallo Hanneke,

Wat de snelheid betreft zit je met hetzelfde probleem als de gemiddelde scooter, afhankelijk van de route leg je de genoemde 45 km sneller of minder snel af, dus in minstens een uur tot anderhalf uur.

Wat de accu's betreft is de vraag even of je op je werk kan laden of niet. En of je thuis op de plek waar je de fiets neerzet ook kan laden. Een extra lader op werk is dan wellicht handig. Als je in fietsenschuur niet kunt laden en in huis moet laden (hetgeen beter voor de accu schijnt te zijn) is het belangrijk te controleren dat de accu er snel uit kan.

Om onderhoud te beperken kan je kiezen voor een belt-drive i.p.v. een ketting en een naaiversnelling.

Wat range betreft, elk 10 wh in de accu voegt ongeveer een km range toe boven op wat je op eigen kracht kan afleggen als je 25km/h rijdt maar als je steeds naar de 45 km/h wilt gaan kan je rekenen dat je elke kilometer 15-20 wh erdoor heen jaagt als je zelf niet veel wilt doen.
Op die 45 km ben je dan wellicht 5-700 wh kwijt, dat vraagt dus wel even om een grotere accu als je ermee heen en weer wilt, een lader op je werk of een flinke inspanning van jouw kant op de terugweg. Dat laatste is natuurlijk een mooie training en zweten op de terugweg is vaak minder erg dan op de heenweg.


Een optie is nog een bakfiets waar je de bak af kunt halen als je weinig mee hoeft te nemen en de bak op kunt zetten als je wel wat moet meenemen. Mijn favoriet is deze https://www.fietsenwinkel.nl/riese-m-ll ... yLEALw_wcB
Als je echt actiever wilt zijn gebruik je m.i. een echte fiets.
Als je wil trainen moet je niet op een elektrische fiets gaan zitten... :evil:
Belle schreef:
ma 21 jan, 2019 18:45
Ik begrijp hieruit dat mijn speed pedelec van EUR 10.688,- tot de goedkopere modellen behoort :P. Mijn kruissnelheid is 35 km/u. Ik zou er nog maar eens goed over nadenken.
Voor de 45 km/uur moet men meestal ook nog stevig bijtrappen. Ik zeg overigens ook niet dat je die 40-45 als kruissnelheid met alle dure SP's haalt, maar met de goedkope sowieso niet.

Renaat
jeroen_ schreef:
ma 21 jan, 2019 20:51
Als je echt actiever wilt zijn gebruik je m.i. een echte fiets.
2 keer 45 km per werkdag is voor veel mensen zonder ondersteuning toch echt te veel. Als je daarvoor nauwelijks fietste (of regelmatig andere sporten beoefend) dan zal stevig doorfietsen met een SP wel degelijk goed zijn voor de conditie.

Renaat
Belle schreef:
ma 21 jan, 2019 18:47
Polling schreef:
di 08 jan, 2019 18:48
Speed-pedelec groep der lage landen, op Facebook, of stromerforum.nl, waar ook over andere SP’ s wordt gesproken. Prima forum (en ik heb een Bulls).
Ik vind ook dat dit nit een onderwerp is om hier uitgebreid op in te gaan. Gaat niet over reizen, maar over ww-verkeer, andere tak van sport.
Woon-werkverkeer met de fiets is de beste manier om te trainen voor een fietsvakantie.
2 x 45 km per dag ww-verkeer gaat me op een gewone fiets niet lukken, ook als het de beste training is... Dat zou dus OV of auto worden, als ik geen SP ter beschikking zou hebben.
Berger schreef:
ma 21 jan, 2019 20:51
Als je wil trainen moet je niet op een elektrische fiets gaan zitten... :evil:
Ik ben benieuwd wat jouw redenering daar achter is. Heb je het idee dat die motor altijd aan staat en niet uitkan?

Je kan prima trainen op een elektrische fiets. Kwestie van weten wat je doet en zoeken naar mogelijkheden.

Als je alleen traint, begin je je training met de motor uit en gaat net zo lang door totdat je helemaal leeg bent. Doordat de fiets zwaarder is rijdt het geheel op een lagere snelheid maar dat maakt voor je trainingsinspanning niet uit, je hartslag gaat evengoed wel om hoog, voor de veiligheid maakt het wel uit, langzamer is meestal veiliger en als dat niet zo is, bijvoorbeeld bij oversteken, kan je snel de motor even bijschakelen en na het oversteken weer uitzetten.

Doordat je de zekerheid hebt dat je altijd nog de motor aan kunt zetten als je er door heen zit, neem je wat meer risico wat betreft het rondje dat je gaat trainen, waardoor je meer traint. Als je jezelf tenminste serieus neemt en de motor uitlaat totdat je echt erdoorheen zit.
Tevens ga je ritten waarvoor je vroeger de auto nam, nu op de fiets doen, want je hoeft niet meer te twijfelen of je de energie nog wel hebt, als de jouwe op is kan je overschakelen op die van de accu.


Rij je in een groep kan je trainen in de hartslagzone die jij wilt. Gaat de groep te langzaam dan schakel je de motor uit en moet je zwaarder trappen dan hen, gaat de groep te hard dan schakel je de motor in zodat je hartslag kan dalen.
Revanho schreef:
ma 21 jan, 2019 21:31
jeroen_ schreef:
ma 21 jan, 2019 20:51
Als je echt actiever wilt zijn gebruik je m.i. een echte fiets.
2 keer 45 km per werkdag is voor veel mensen zonder ondersteuning toch echt te veel. Als je daarvoor nauwelijks fietste (of regelmatig andere sporten beoefend) dan zal stevig doorfietsen met een SP wel degelijk goed zijn voor de conditie.

Renaat
En in de loop van de tijd kan je met name op de terugweg de ondersteuning steeds langer op een lagere stand zetten zodat je jezelf wat meer traint.
Belle schreef:
ma 21 jan, 2019 18:45
Revanho schreef:
di 08 jan, 2019 18:08
Enkel de duurdere SP's maken een kruissnelheid van tegen de 45 km/uur mogelijk. Goedkopere modellen stoppen al eerder met ondersteunen en dan is 45 km/uur volhouden niet realistisch.
Ik begrijp hieruit dat mijn speed pedelec van EUR 10.688,- tot de goedkopere modellen behoort :P. Mijn kruissnelheid is 35 km/u. Ik zou er nog maar eens goed over nadenken. Met een afstand van 45 km ben je elke dag twee keer zo'n anderhalf uur onderweg. Is openbaar vervoer dan niet een betere optie? Of je parkeert de auto wat verder van je werk en vervolgt je reis op een goede vouwfiets.
Het is maar wat je met kruissnelheid bedoelt, maar als het gemiddelde snelheid is dan is 45 km in een uur afleggen voor geen enkele speed pedelec haalbaar, behalve als ie regelmatig boven de 45 km/h kan gaan.
Die anderhalf uur moet je weg af zetten tegen niet alleen de reistijd met andere middelen maar ook de tijd die je anders kwijt zou zijn aan ook nog een gezond bezig zijn. Bij elkaar kom je dan wat meer in de buurt van die drie uur.
Voor mij: 2 x 45 km, grotendeels platteland (stukje Bebouwde kom Drunen, Oisterwijk, Spoordonk en Eindhoven). Max snelheid van mijn Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) is rond de 40 kmpu. Kruissnelheid 35-38. Dan kom ik op een gemiddlede van ongeveer 32 kmpu. Met aan- en uitplakken (met dit weer duurt dat even) en stallen komt het op 90 minuten enkele reis. En qua accu red ik hte net niet met een accu van 650wh (enkele reis). Nu rijd ik 30 km met accu 1, wissel onderweg, rijd dan 15 heen en 15 terug met accu 2 (accu 1 wordt op het werk geladen) en dan kan ik terug de laatste 30 km weer met accu 1 rijden.
Vanwege een ongeval en kapotte fiets rijd ik momenteel met een gewone e-bike deze aftand. Dat ga ik niet blijven doen: 25,2 kmpu gemiddeld (volgens de fiets, GPS zal langzamer aangeven) en daarmee bijna 2 uur. Wel veel zuiniger: tegen de begrenzer aan, dus lagere ondersteuning, een 400wh accu precies leeg op enkele reis.
Hans Keesom schreef:
di 22 jan, 2019 04:35
Belle schreef:
ma 21 jan, 2019 18:45
Revanho schreef:
di 08 jan, 2019 18:08
Enkel de duurdere SP's maken een kruissnelheid van tegen de 45 km/uur mogelijk. Goedkopere modellen stoppen al eerder met ondersteunen en dan is 45 km/uur volhouden niet realistisch.
Ik begrijp hieruit dat mijn speed pedelec van EUR 10.688,- tot de goedkopere modellen behoort :P. Mijn kruissnelheid is 35 km/u. Ik zou er nog maar eens goed over nadenken. Met een afstand van 45 km ben je elke dag twee keer zo'n anderhalf uur onderweg. Is openbaar vervoer dan niet een betere optie? Of je parkeert de auto wat verder van je werk en vervolgt je reis op een goede vouwfiets.
Het is maar wat je met kruissnelheid bedoelt, maar als het gemiddelde snelheid is dan is 45 km in een uur afleggen voor geen enkele speed pedelec haalbaar, behalve als ie regelmatig boven de 45 km/h kan gaan.
Inderdaad, 45 km/gemiddeld is zeker niet haalbaar ook niet met een SP.

Ik bedoelde in ieder geval met kruissnelheid - euh - kruissnelheid. Al merk ik dat b.v. Wikipedia er toch iets heel anders met bedoeld dan ik er met wil zeggen.

Voor mij is kruissnelheid de snelheid die men (op een bepaalde rit) rijdt op de momenten dat men niet (vanwege bochten, verkeerslichten, druk verkeer, slecht wegdek, ...) gedwongen is te vertragen of terug aan het versnellen is.

Als een rit enkel uit één lange weg zonder ander verkeer, verkeerslichten, bochten, ... zou bestaan, dan zou de kruissnelheid identiek zijn aan de gemiddelde snelheid. Maar de realiteit is natuurlijk anders. Vooral in stadsverkeer is het verschil tussen kruissnelheid met de fiets en gemiddelde snelheid vaak behoorlijk groot.

Uit onderzoek blijkt dat de kruissnelheid bij veel SP-rijders (in Vlaanderen) ergens ligt tussen de 30 en 40 km/uur en niet zo vaak 45 km/uur is. Enkel bij bepaalde (dure) modellen SP's met maximale ondersteuning en indien men zelf nog stevig bij trapt is een kruissnelheid tegen de 45 km/uur mogelijk.
Ik vermoed dat de reden niet ver te zoeken is: de (relatief) goedkopere speed-pedelecs werken met een motor met beperkt vermogen. 350 W bij Bosch, als ik het goed heb. Als je dan de Stromers van deze wereld bekijkt, gaat dat continu vermogen omhoog naar 600 W en meer. Je hebt gewoon veel vermogen nodig om een kruissnelheid van meer dan 40 km/u aan te kunnen houden.
Maar: meer vermogen betekent ook een grotere energiebehoefte, dus een grotere accucapaciteit. Dat maakt de prijs ook veel hoger.
Dan een stukje praktijkervaring. Met mijn velomobiel haal ik geregeld een kruissnelheid van pakweg 40 km/u (jaagpad). Meer kan, maar hoeft voor mij niet. Zodra ik dan aan de stadsrand kom, zie ik het bewogen gemiddelde (op de gps) omlaag duiken. Een hoog gemiddelde kan eigenlijk enkel indien je continu dezelfde hoge kruissnelheid kunt aanhouden. Het is al gezegd: dat is in de praktijk weinig waarschijnlijk.
Dan moet je ook nog rekening houden met de weersomstandigheden. Op 45 km zullen al die factoren heel veel invloed hebben op de totale reistijd.
Eerst wordt TS weggejaagd omdat dit draadje hier niet thuis zou horen.

TS is al een tijdje weg.

Vervolgens gaan jullie nog eens lekker door.

Lekker bezig allemaal :roll:
Travelmaster schreef:
do 24 jan, 2019 12:47
Eerst wordt TS weggejaagd omdat dit draadje hier niet thuis zou horen.

TS is al een tijdje weg.

Vervolgens gaan jullie nog eens lekker door.

Lekker bezig allemaal :roll:
Waar gaat je bezwaar precies over : dat de TS is weggejaagd of dat we nog een tijdje doorgaan? Of de combinatie? :lol:
Travelmaster schreef:
do 24 jan, 2019 12:47
Eerst wordt TS weggejaagd omdat dit draadje hier niet thuis zou horen.

TS is al een tijdje weg.

Vervolgens gaan jullie nog eens lekker door.

Lekker bezig allemaal :roll:
De mensen die lekker doorgaan en de mensen die de TS-starter hebben weggejaagd zijn niet dezelfde. Je kan zij die doorgaan het wegjagen niet verwijten (en omgekeerd). Zij die door zijn gegaan geven informatie waar de topicstarter best iets aan had gehad, dus hen is weinig te verwijten.