Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Maat frame VSF? - Forum Wereldfietser

Maat frame VSF?

Beste forumleden,

Voor een paar weken terug heeft mijn vriendin een fietsmeting laten doen bij bike4travel. Daarbij zijn we uitgekomen op een VSF T-300 maat 57, diamant frame. Wordt geleverd rond week 15. Nou zat het testritje prima maar ben ik bang dat de zit mogelijk te sportief is voor haar op langere ritten, vooral omdat ze de sportieve zit niet gewend is. Ze is 1.74 lang. Door de kundige en vriendelijke service waren we beiden meteen overtuigd.
Nou las ik (achteraf :roll: ) via dit forum dat de VSF fietsen gemiddeld gezien al een grote(re) bovenbuislengte hebben, vandaar mijn twijfel en de vraag hoe jullie hier over denken/ervaringen?

Geschikter?:
—> Diamant 52cm frame
—> Anglais 55cm frame? Minder stabiel dan Diamant frame?
—> Trapez 50cm frame? Minder stabiel dan Diamant frame?

Alvast hartelijk dank!

Groet,

Boy
Uiteraard moet je dit ook zo snel mogelijk bij B4T voorleggen.
Ik lees op https://www.fahrradmanufaktur.de/nl/ind ... metrie.php dat een T300 herren diamant een effectieve bovenbuislengte heeft van 594,3 mm. Dat is veel voor iemand van 1,74 waarbij ik uiteraard de lichaamsbouw van je vriendin niet ken én niet weet wat voor stuur er op die fiets komt.
Zelf heb ik een T-400 in maat 52 en ik ben 1,85 m lang en normaal van postuur.
Over het effect van de frames van VSF versus (nb.!) mijn toenmalige Avaghon heb ik een webpagina:
https://leonpoels.home.blog/vsf-t-400/
Deze pagina is bij baas Marco van Avaghon/B4T zeker bekend! Doe hem van mij de groeten.

Of een Anglais of Trapez stabiel genoeg is weet ik niet, dat hangt van die precieze fiets af en wat er op en aan komt en hoe. Mijn vriendin is 1,75 m, heeft een T-100 52 cm met damesframe en die fiets is heel stabiel met 20 kg bagage achterop.

De effectieve bovenbuislengte van mijn T400/52/2012 is 585 mm.
De afstand van het zadel tot de handvatten is bepalend voor de lengte van de zit.
Dat is dus lengte bovenbuis+voorbouw/stuurpen+type stuur (vooral de buiging van het stuur)

De VSF is "relatief" lang vergeleken met klassieke frames. We hebben het dan over 10-20 mm langer. (uitzonderingen daargelaten)
De klassieke frames werden dan ook vaak met een voorbouw van meer dan 100 mm gebouwd en een recht (5°) stuur.
Tegenwoordig is een voorbouw van 80/90 mm normaal, en een stuur heeft vaak een kromming van 10-15° graden.

Om alles zeker te laten kloppen is een fietsmeting op een pasfiets essentieel. Dus jullie hoeven je geen zorgen te maken.

Marco de Wit
Marco de Wit schreef:
wo 16 jan, 2019 15:13
De VSF is "relatief" lang vergeleken met klassieke frames. We hebben het dan over 10-20 mm langer. (uitzonderingen daargelaten)
Dat moet ik toch eens een keertje naast elkaar gaan leggen in een excelgrafiekje; het is dan wel een uitdaging om de appels goed met de peren te vergelijken want framematen zijn een wespennest.
Voor de rest bijten onze andtwoorden elkaar denk ik niet. :D
Stack & reach zijn universeel...
Shadow schreef:
do 17 jan, 2019 18:47
Stack & reach zijn universeel...
... en dus?
Een auto is geen bus :D
Maar ik kan wel aan universele maten zien wat dit frame ongeveer voor mij betekend als ik de stack&reach weet.
Shadow schreef:
vr 18 jan, 2019 15:30
Een auto is geen bus :D
Maar ik kan wel aan universele maten zien wat dit frame ongeveer voor mij betekend als ik de stack&reach weet.
Maar jij bent niet OP hier, toch?
Jij wel dan? Wat is dat nou voor opmerking? Bijdehandjes op vandaag Leon?
Boy1991 schreef: Beste forumleden,

Voor een paar weken terug heeft mijn vriendin een fietsmeting laten doen bij bike4travel. Daarbij zijn we uitgekomen op een VSF T-300 maat 57, diamant frame. Wordt geleverd rond week 15. Nou zat het testritje prima maar ben ik bang dat de zit mogelijk te sportief is voor haar op langere ritten, vooral omdat ze de sportieve zit niet gewend is. Ze is 1.74 lang. Door de kundige en vriendelijke service waren we beiden meteen overtuigd.
Nou las ik (achteraf :roll: ) via dit forum dat de VSF fietsen gemiddeld gezien al een grote(re) bovenbuislengte hebben, vandaar mijn twijfel en de vraag hoe jullie hier over denken/ervaringen?

Geschikter?:
—> Diamant 52cm frame
—> Anglais 55cm frame? Minder stabiel dan Diamant frame?
—> Trapez 50cm frame? Minder stabiel dan Diamant frame?

Alvast hartelijk dank!

Groet,

Boy
Als je daar op uitgekomen bent is het misschien handig te weten welke stack, reach en virtuele bovenvuislengte je uitgekomen bent, dan kun je bij andere merken die dat meestal netjes in een diagram hebben staan kijken of je goed zit. Ik vertrouw erop dat ze bij B4T echt wrl weten hoe een fiets aan te meten.
Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties :D

Ik heb contact gehad B4T. Uiteindelijk heeft mijn vriendin gekozen voor de Anglais versie (mixed) frame. Nog een paar weekjes wachten en dan kunnen we de fiets op!

Groetjes
Shadow schreef:
do 17 jan, 2019 18:47
Stack & reach zijn universeel...
Maar zowel stuurvorm als stuurpen zijn er niet in meegenomen.
Shadow schreef:
vr 18 jan, 2019 18:52
Jij wel dan? Wat is dat nou voor opmerking? Bijdehandjes op vandaag Leon?
Ik vond niet dat OP iets had aan je reacties. Gelukkig heb je nu een toelichting gegeven.
Er zijn gewoon meerdere manieren om fietsgeometrieën te beschrijven.

Tof dat het gewoon via b4t geregeld is.